https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Moderator: Redaktion
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3657
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Spännande att se hur den hamnar i pris jämfört med den som redan finns.
Model Y LR AWD 2022
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Märkligt av dem att påstå att de är först i världen när Metron sålt boxlösa laddkablar i flera år:
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.BjornS skrev:Märkligt av dem att påstå att de är först i världen när Metron sålt boxlösa laddkablar i flera år:
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Bosch-kabeln verkar dock endast klara 2.3 kW över schuko, och det nämns inget om trefas, så den här kabeln ser inte ut att vara den lösning jag efterlyser tyvärr.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
hade man kunnat byta ut både typ2 och schuko med denna så hade det varit riktigt bra. Men nånting säger mig att den kommer kosta fläsk.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3657
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.fth skrev:Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.jonasl skrev:Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Förtydligande: över Type 2 klarar den upp till 22 kW, dvs 32A, men över schuko endast 2.3 kW, dvs 10A, till synes inget stöd för trefas annat än via Type 2, inte heller stöd för CEE enfas 16A.fth skrev:Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.jonasl skrev:Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.fth skrev:Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/
Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)Metron skrev:Hello Björn,Björn skrev:Hi,
Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?
I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Jo, den kombon funkar förstås, jag har själv en liknande adapter Type 2 - CEE trefas som jag kan använda på detta sätt med min Tesla UMC.BjornS skrev:Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.fth skrev:Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/
Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)Metron skrev:Hello Björn,Björn skrev:Hi,
Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?
I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen, varför jag inte vill använda min adapter på det här sättet på offentliga laddplatser, utan blir tvungen att ha med min blå sladd ändå.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.fth skrev:Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Det är lite svårt att avgöra från bilderna, men det är ju iaf ingen "extern" adapter som sätts i serie (som med Type 2-CEE-adaptern), en central del av konstruktionen byts ju uppenbarligen beroende på användning.BjornS skrev:Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.fth skrev:Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Definitivt för Type 2 iaf, jag vet inte ens om det egentligen är tillåtet enligt standarden att ha en sladd som går att dela på under användning? Både box och bil låser ju sladden under laddning, har man en koppling däremellan som går att bryta hur som helst så kringgår man ju helt den säkerhetsåtgärden, det kanske kan ställa till med problem i box och/eller bil?fth skrev:Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Bra nyhet!Zalman3 skrev:Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.
Mycket kul att se sådana här smarta kombo-lösningar, och bra med fler portabla EVSE utan "klump/box" på kabeln.
Kommer den även med stöd för trefas CEE (förhoppningsvis - om inte så känns det som en enormt stor miss)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik