Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av Zalman3 »

Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.

https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av jonasl »

Spännande att se hur den hamnar i pris jämfört med den som redan finns.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av BjornS »

Märkligt av dem att påstå att de är först i världen när Metron sålt boxlösa laddkablar i flera år:

https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
Märkligt av dem att påstå att de är först i världen när Metron sålt boxlösa laddkablar i flera år:

https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.

Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.

Bosch-kabeln verkar dock endast klara 2.3 kW över schuko, och det nämns inget om trefas, så den här kabeln ser inte ut att vara den lösning jag efterlyser tyvärr.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av HelectriC »

hade man kunnat byta ut både typ2 och schuko med denna så hade det varit riktigt bra. Men nånting säger mig att den kommer kosta fläsk.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av jonasl »

fth skrev:
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

jonasl skrev:
Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

fth skrev:
jonasl skrev:
Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.

/fth
Förtydligande: över Type 2 klarar den upp till 22 kW, dvs 32A, men över schuko endast 2.3 kW, dvs 10A, till synes inget stöd för trefas annat än via Type 2, inte heller stöd för CEE enfas 16A.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av BjornS »

fth skrev:
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.

Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.

https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/

Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
Metron skrev:
Björn skrev:
Hi,

Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?

I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Hello Björn,

Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
fth skrev:
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.

Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.

https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/

Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
Metron skrev:
Björn skrev:
Hi,

Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?

I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Hello Björn,

Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)
Jo, den kombon funkar förstås, jag har själv en liknande adapter Type 2 - CEE trefas som jag kan använda på detta sätt med min Tesla UMC.

Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen, varför jag inte vill använda min adapter på det här sättet på offentliga laddplatser, utan blir tvungen att ha med min blå sladd ändå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av BjornS »

fth skrev:
Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
fth skrev:
Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.
Det är lite svårt att avgöra från bilderna, men det är ju iaf ingen "extern" adapter som sätts i serie (som med Type 2-CEE-adaptern), en central del av konstruktionen byts ju uppenbarligen beroende på användning.

Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av fth »

fth skrev:
Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.
Definitivt för Type 2 iaf, jag vet inte ens om det egentligen är tillåtet enligt standarden att ha en sladd som går att dela på under användning? Både box och bil låser ju sladden under laddning, har man en koppling däremellan som går att bryta hur som helst så kringgår man ju helt den säkerhetsåtgärden, det kanske kan ställa till med problem i box och/eller bil?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.

https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/
Bra nyhet! :)

Mycket kul att se sådana här smarta kombo-lösningar, och bra med fler portabla EVSE utan "klump/box" på kabeln. :)

Kommer den även med stöd för trefas CEE (förhoppningsvis - om inte så känns det som en enormt stor miss)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar