Elbilsbatterier går sönder av minusgrader
Postat: 10 sep 2021 12:51
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?Elix747 skrev:Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.Aida skrev:
Exakt. Bilen skyddar sig själv mot kyla så länge den har ström.Zalman3 skrev:Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.Aida skrev:
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.
Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Kostar $ men detta var gratisMultiphase, Multiscale Chemomechanics at Extreme Low Temperatures: Battery Electrodes for Operation in a Wide Temperature Range
-46.3 är kallast hittills hemma hos mig. Bussarna körde inte pga kylan, frun behövde hämtning när kvällspasset var slut.chaffis75 skrev:En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..
Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..
Det är ju svårt att veta exakt. Det kan ju bero på vilken kemi man har i sitt batteri, då de förmodligen är olika känsliga. Även hur kallt batteriet har varit. Jag har haft bilen ner mot -25 på vintern. Även BMS vs teslafi kan ju visa olika. Man skulle kunna anta att det inte är bra för batterier att parkeras eller köras i för kalla temperaturer. Jag har bara en referens, min egen bil, vilket inte är så stort underlag. Det som händer är att 100% blir färre km på vintern än sommaren. Tex ca 467 km i vintras och 474km nu. Likadant förra vintern fast några km fler. Det behöver ju inte betyda att degraderingen sker på vintern, utan endast att BMS räknar kortare på vintern. Jag tror inte att detta är något stort problem på tesla, men ändå intressant. Får helt enkelt söka mer i forskningen kring detta ämne.MWall skrev:Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?Elix747 skrev:Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Det torde vara lite beroende på batterityp men för li ion generellt ogillar de att laddas om cellerna är minusgrader. Det är temperaturen på cellerna som avgör, vilket kan vara svårt att veta men generellt blir ju batteriet varmt av användning så ladda direkt efter körning torde lösa det.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.mati skrev:I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Många av dem består av 18650 celler och är därmed ganska lätta att fixa om man vill. Men ja de verkar vara byggda och designade som mobiltelefoner och alltså prioritera prestanda för de första åren och sedan hoppas de att resten av cykeln/mopeden är slut också, antar jag.Off Grid Byggaren skrev:Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?
Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.
Det kan inte min bil heller.LarsL skrev:Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.mati skrev:I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.Teslaspolen skrev:
Det kan inte min bil heller.
Fast leafen kan iaf ställas att ladda till max 80%LarsL skrev:Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.Teslaspolen skrev:
Det kan inte min bil heller.