Sida 1 av 2

Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 12:51
av Aida
Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 12:52
av MWall
Har inte hänt mig än iaf. Tror vi nog haft ner mot -30 här också. Som vore det Norrland. :D

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 13:11
av Elix747
Svårt att bedöma risk. Batterierna mår ju bättre i +25 än -25. Min erfarenhet att BMS räckvidd minskar mest på vintern. Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern. På sommaren verkar det stå nästan still. Sen om detta blir ett verkligt problem eller inte. Men det skulle kunna påverka livslängden.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 13:21
av MWall
Elix747 skrev:
Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 14:01
av Zalman3
Aida skrev:
Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.

Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 15:23
av FinaFisken
Zalman3 skrev:
Aida skrev:
Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.

Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Exakt. Bilen skyddar sig själv mot kyla så länge den har ström.
Samma sak med värme. Jag är betydligt mer orolig för min telefons batteri vid höga temperaturer eftersom den inte kan kyla sig själv.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 15:37
av 12man
Rapporten som är underlag till artikelkedjan heter
Multiphase, Multiscale Chemomechanics at Extreme Low Temperatures: Battery Electrodes for Operation in a Wide Temperature Range
Kostar $ men detta var gratis
-80C hyfsat svalt

https://onlinelibrary.wiley.com/action/ ... ovieS1.gif

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 16:07
av AAKEE
Artikeln verkar inte ta med hela biten.
Laddning i minusgrader är direkt dåligt.
Förvaring i minusgrader har i vart fall tidigare ansetts bra för livslängden på batteriet.

Teslas batterier förvärms till över noll grader innan de laddas. Vi har alltså inte problemet med laddning i kyla.

Tesla skriver att man bör undvika förvaring av bilen mer än ett dygn i -30, så följer man det bör det inte vara några problem.
Det går ju även använda bilen/ ladda den för att hålla batteritempen i schack.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 16:14
av chaffis75
En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..

Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 17:49
av AAKEE
chaffis75 skrev:
En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..

Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..
-46.3 är kallast hittills hemma hos mig. Bussarna körde inte pga kylan, frun behövde hämtning när kvällspasset var slut.
Såklart att dubbelgaraget var som en snickeriverkstad pga ombygge badrum så bilen stod ute. ”Popp-popp” så var bägge drivaxeldamasker fram i två delar.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 19:04
av HenrikC
Gå sönder lär batterierna inte göra. Alla bilkomponenter brukar testas i kyla, ofta -40 eller så. Däremot blir räckvidden med ett så kallt batteri usel och snabbladdningen blir slöladdning tills dess att batteriet fått upp temperaturen.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 19:24
av Elof
Var med om minus 46 i lumpen i norra Sverige. Även så välrenommerade motorer som Volvo B230F (240, 740, 940) havererade. En packbox i toppen har jag för mig att det var, runt kamaxeln, som trycktes ut. Förmodligen för att oljan blev väldigt trögflytande i yttre delar av motorn.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 21:09
av Elix747
MWall skrev:
Elix747 skrev:
Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?
Det är ju svårt att veta exakt. Det kan ju bero på vilken kemi man har i sitt batteri, då de förmodligen är olika känsliga. Även hur kallt batteriet har varit. Jag har haft bilen ner mot -25 på vintern. Även BMS vs teslafi kan ju visa olika. Man skulle kunna anta att det inte är bra för batterier att parkeras eller köras i för kalla temperaturer. Jag har bara en referens, min egen bil, vilket inte är så stort underlag. Det som händer är att 100% blir färre km på vintern än sommaren. Tex ca 467 km i vintras och 474km nu. Likadant förra vintern fast några km fler. Det behöver ju inte betyda att degraderingen sker på vintern, utan endast att BMS räknar kortare på vintern. Jag tror inte att detta är något stort problem på tesla, men ändå intressant. Får helt enkelt söka mer i forskningen kring detta ämne.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 10 sep 2021 22:43
av Leo
Och AdBlue för dieselbilarnas avgasrening fryser vid -11… (sen måste systemen konstrueras för att hantera det. Lyckas inte alltid så bra om ni googlar)

Så alla bilar har nog olika utmaningar vid kyla. Tror nog elbilar i längden statistiskt sett har färre problem av kyla än ICE-bilar.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 07:55
av mati
Det roliga är ju att fossilbilar kan ha svårt att starta på vintern just eftersom 12V-batteriet inte klarar kyla så bra. Jag har dock aldrig upplevt att elbilen inte ville starta. Och inte mina andra eldrivna prylar heller. Jag brukar anföra detta som en av de största fördelarna med t.ex. batteridrivna (åk-)gräsklippare osv, just att de alltid startar utan minsta knussel, även efter en lång vinter.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:00
av dstr
Klickbait-rubriker. Leta reda på ursprunget...

"SLAC researchers are working to understand the effects of the extreme temperatures of distant planets"

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:01
av LarsL
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:17
av AAKEE
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Det torde vara lite beroende på batterityp men för li ion generellt ogillar de att laddas om cellerna är minusgrader. Det är temperaturen på cellerna som avgör, vilket kan vara svårt att veta men generellt blir ju batteriet varmt av användning så ladda direkt efter körning torde lösa det.

Li ion mår inte dåligt av att stå kallt, tvärtom är min uppfattning att kyla sparar batteriet från degradering av tid.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:45
av mati
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:52
av LarsL
mati skrev:
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.

Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 09:58
av Off Grid Byggaren
Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?

Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 10:05
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:
Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?

Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.
Många av dem består av 18650 celler och är därmed ganska lätta att fixa om man vill. Men ja de verkar vara byggda och designade som mobiltelefoner och alltså prioritera prestanda för de första åren och sedan hoppas de att resten av cykeln/mopeden är slut också, antar jag.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 10:06
av Teslaspolen
LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.

Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.
Det kan inte min bil heller. :oops:

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 10:08
av LarsL
Teslaspolen skrev:

Det kan inte min bil heller. :oops:
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Postat: 11 sep 2021 10:41
av RagWal
LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:

Det kan inte min bil heller. :oops:
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.
Fast leafen kan iaf ställas att ladda till max 80%