Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rocko
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 aug 2022 21:44
Ort: Eksjö
Referralkod: ts.la/michael48338

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rocko »

Hämtar ut min MYP QS/Sv imorgon i Gbg.
Orkar inte vänta ihjäl mig på massa kansken och gissningar om när, var, hur HW4 o.s.v. börjar levereras i Y.
Mvh: Michael
M3P Msilver/Sv -21 (Såld)
2st MYP Vit/Sv -22 (Sålda)
MYP Qsilver -23
XC40 Twin Ultimate Recharge -23
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av 4900 »

Hämtade min MYP QS i Malmö förra veckan. Två minimala repor (sa till om det, de fotade men vet inte om jag bryr mig om det) i övrigt inget. Bilen är en fröjd att köra, har kört 110 mil i helgen på E4:an och jag måste säga att komforten är riktigt bra, ljudnivån också. Lätt den bästa bil jag kört, känns som den har allt! Mina två passagerare var också helnöjda.
Så jag har inget att klaga på, riktigt nöjd. Kolla försäkringen bara, av okänd anledning fick jag erbjudande från TH på en helförsäkring och när jag pratade med dem förstod de inte själva hur det kunnat bli fel.

Sen måste jag säga att QS är sjukt fin, så nöjd med det valet.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av crex »

Har letat runt utan att hitta något definitivt. Har sett att 2022 Model Y har batteri med 82kwh och att 2023 har 75kwh (samma för Performance som för LR). Enligt samma källa är det dock samma räckvidd. Någon som vet mer kring detta eller kan länka till en annan tråd?
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

crex skrev: 02 maj 2023 13:16
Har letat runt utan att hitta något definitivt. Har sett att 2022 Model Y har batteri med 82kwh och att 2023 har 75kwh (samma för Performance som för LR). Enligt samma källa är det dock samma räckvidd. Någon som vet mer kring detta eller kan länka till en annan tråd?
Det är samma batteri i 2022 och 2023. Både P och LR. Inget har ändrats.
Sen vilken kapacitet det faktiskt är är en annan fråga där någon med mer koll får svara. :D
(Scan My Tesla, antalet celler, vad som finns i reserv under 0% (netto, brutto, osv). )
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
DaNy
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 feb 2023 09:12

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av DaNy »

crex skrev:
Har letat runt utan att hitta något definitivt. Har sett att 2022 Model Y har batteri med 82kwh och att 2023 har 75kwh (samma för Performance som för LR). Enligt samma källa är det dock samma räckvidd. Någon som vet mer kring detta eller kan länka till en annan tråd?
Batteristorleken är på 82kW, men den TILLGÄNGLIGA batterikapaciteten som faktiskt går att använda är 75 kW. Genom att inte ladda upp batteriet till sin fulla kapacitet skyddar man batteriet och får en längre livslängd.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av crex »

Tack för info. Då måste det bara vara ett fel i hur de angav storleken mellan 22 och 23.

Jag har en 21:a och som jag förstår det så är det ett större batteri från 21 till 22. Jag har försökt att söka men hittar inga diskussioner om huruvida Supercharging är snabbare eller oförändrad mellan modellerna. Någon som kan peka mig i rätt riktning? Upplever själv att snabbladdningen är ganska slö i min LR, om man inte är under 10-20 % SOC.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Skriv svar