Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Jag har kört dubbfritt sen 2017 men ärligt talat är det lite halkigt när det är isigt. Fick mig en liten tankeställare när jag lämnade in min bil hos Grufman och fick deras lånebil med dubbdäck. Jäklar vilken skillnad. Var som att åka på räls. Större skillnad än jag trott.
Dock har jag Goodyear Ultra Grip ice 2 och de är inte de bästa dubbfria på is heller. Köper nog Continental nästa gång.
Skulle nog köpt dubbade om jag bott lite längre norrut. Här är det så mycket barmark också så då vill jag slippa slamret av dubbarna.
Jag kör odubbat då jag bara kör runt i Stockholm samt till och från Göteborg. Is händer 1-2gånger per år, dom dagarna får man köra låååååååååångsamt. Hade jag bott norr om Uppsala och rört mig uppåt hade jag nog haft dubb.
Dubb eller inte frågan är inte svart eller vitt. För en norrlänning som kör uteslutande på isiga vägar och begränsad framkomlighet flera gånger per vintersäsong så är nog dubbat det bästa alternativet, med det sagt betyder det inte att dubbfritt är ett dåligt val, men just på isiga dagar så är det det. För oss som bor lite längre ner känns det oerhört dumt att åka runt och lyssna på dubbsmatter för två eller max fyra dagar per säsong det är glashalt. Övriga dagar när det är torrt och runt nollan är dubbdäck överflödigt. Generellt skulle jag ändå säga att dubbfritt på alla Teslor duger (lite tveksam på RWD) men med fyrhjulsdrift och vikten alla teslor har så får man extremt bra grepp.
Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!
Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!
Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
samma här.. kommer dock lacka dom svarta isf
gemini.jpg
Dom var snygga. Men kommer nog köra med navkapslarna på då jag vill maxa rangen vintertid. Ifall navkapslarna inte ger någon märkbar skillnad så är nog detta ett snyggt alternativ.
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.
Intressant. Efter lite googling så fick jag fram att sommardäcken måste klara bilens maxhastighet men vinterdäcken behöver ”bara” klara 160km/h.
Hej,
Har i veckan beställt en MY - hela familjen är taggad på leverans. Smidig köpupplevelse och bra process med remote- rådgivning.
Jag har inte fått något mer specifikt leveransdatum än februari, troligen sent i månaden. Är det någon av er andra som har beställt och fått ett mer specifikt datum för upphämtning (i Göteborg)?
Antar att samtliga kommer med samma båt till Sverige (?).
Hej,
Har i veckan beställt en MY - hela familjen är taggad på leverans. Smidig köpupplevelse och bra process med remote- rådgivning.
Jag har inte fått något mer specifikt leveransdatum än februari, troligen sent i månaden. Är det någon av er andra som har beställt och fått ett mer specifikt datum för upphämtning (i Göteborg)?
Antar att samtliga kommer med samma båt till Sverige (?).
Har du kollat på ditt Tesla-konto? Där är mitt i alla fall uppdaterat till 9-23 februari som uppskattad leverans. Beställt en vit LR + vinterdäck, Malmö. Har du fått det så har du även fått slutfakturan. Där ser du även ditt VIN-nr.
M3 SR+, 2020. Såld. Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Ser att många här har beställt MYP tidigt, vad är haken med att beställa idag och får "uppskattad leverans Mars 2022"? Är det orimligt? Eller finns det så hög tillgång iom Giga Berlin?
(Väljer själv mellan LR och P, men vill helst ha Berlin-byggd + ev "nyheter" som kan tänkas komma)
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Menar att jag byter till MYP alltså och väntar 1 månad extra till mars
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.
Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.
Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.
Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.
Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.
Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..
Det är åtminstone så jag har förstått förslaget
Tack för svar! Låter troligt i mina öron. Tyvärr innebär det ju att en MYP med extrautrustning efter juli kommer få ett ganska kraftigt förmånsvärde värre än 8800 som nu. Så då måste jag troligen bestämma mig typ nu.... kanske bäst att lägga en reservation!