Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

termosen skrev:
anna__ skrev:
https://carup.se/nytt-kryphal-for-elbil ... ZXMveJxWPM

"Vi har inte fått något besked ännu. Vi behöver veta senast sista maj om vi ska hinna införa de nya reglerna från 1 juli i år. Mycket pekar på att det blir så, men vi vet inte säkert ännu, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen"

"Enligt Transportstyrelsen är det bilens grundpris som har uppgetts till Skatteverket som avgör om bilen ska få bonus eller inte.
– Det blir för krångligt om det ska skickas in kvitton eller liknande. Systemet bygger på enkelhet, därför är det grundpriset som anmäls till Skatteverket som kommer att avgöra om bilen får klimatbonus, extrautrustning räknas inte in, säger Mats Einarsson. "
Detta är ju dock i dagsläget till Teslas nackdel, då nästan all utrustning ingår.

De får helt enkelt göra om priserna i Sverige, att separera en del utrustning för att komma under taket.
Upplägget med listpriser är som gjort för att tillverkarna kan lansera en "Sverige-modell" som är naken, och sen säljer de ett Sverige-paket som extrautrustning.
Eller att du säljer en strypt variant med enbart 20 mils räckvidd som du kan låsa upp i efterhand.
Jag har läst någonstans att tesla gjorde så i Kanada..
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Grodan »

Ilduce77 skrev:
termosen skrev:
anna__ skrev:
https://carup.se/nytt-kryphal-for-elbil ... ZXMveJxWPM

"Vi har inte fått något besked ännu. Vi behöver veta senast sista maj om vi ska hinna införa de nya reglerna från 1 juli i år. Mycket pekar på att det blir så, men vi vet inte säkert ännu, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen"

"Enligt Transportstyrelsen är det bilens grundpris som har uppgetts till Skatteverket som avgör om bilen ska få bonus eller inte.
– Det blir för krångligt om det ska skickas in kvitton eller liknande. Systemet bygger på enkelhet, därför är det grundpriset som anmäls till Skatteverket som kommer att avgöra om bilen får klimatbonus, extrautrustning räknas inte in, säger Mats Einarsson. "
Detta är ju dock i dagsläget till Teslas nackdel, då nästan all utrustning ingår.

De får helt enkelt göra om priserna i Sverige, att separera en del utrustning för att komma under taket.


Upplägget med listpriser är som gjort för att tillverkarna kan lansera en "Sverige-modell" som är naken, och sen säljer de ett Sverige-paket som extrautrustning.
Eller att du säljer en strypt variant med enbart 20 mils räckvidd som du kan låsa upp i efterhand.
Jag har läst någonstans att tesla gjorde så i Kanada..
Och här gör man tvärt om, lägger till dragkrok som standard och höjer priset. :D
Miker
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2022 09:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Miker »

Alltså lite oroande om Sverige inte ens fått en dagsproduktion om det är 86/dag (enligt car.info 68 st in). Samt om det ligger beställningar kring 2 miljoner MYP så betyder det alltså, med en produktionsnivå enl ovan, att man kan förvänta sig en billeverans vid beställning idag om en sådär 50 - 60 år eller.... :? :?
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Cutelunatic »

Såja. Hämtar pärlan kl 9 på torsdag :D
Screenshot 2022-05-17 at 15.10.31.png
bernis
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 maj 2022 20:11

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av bernis »

Haha asså vaf*n… Jag klarar inte av att vänta längre…. Ge mig min Tesla :? Man är ju som ett barn på julafton…
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 983
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Toja »

Jag får hämta min MYP svart/svart på fredag 20 maj
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
michaelma
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2022 15:52

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av michaelma »

Miker skrev:
Alltså lite oroande om Sverige inte ens fått en dagsproduktion om det är 86/dag (enligt car.info 68 st in). Samt om det ligger beställningar kring 2 miljoner MYP så betyder det alltså, med en produktionsnivå enl ovan, att man kan förvänta sig en billeverans vid beställning idag om en sådär 50 - 60 år eller.... :? :?

Bild från GBG idag. Måste vara minst ett 40-50 tal så finns nog mer än 68st i Sverige.
A249B9D1-D9F7-4DEE-907B-90978E223D12.jpeg
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Jäklar! Ja men det på car.info kan nog släpa i tid några dagar…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av kamger »

kan någon fota trosta (sthlm) :)
michaelma
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2022 15:52

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av michaelma »

Honkan skrev:
Jäklar! Ja men det på car.info kan nog släpa i tid några dagar…
Om jag sett rätt står det även 18 st i Norrköping.
nist
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 maj 2022 17:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av nist »

Cutelunatic skrev:
Såja. Hämtar pärlan kl 9 på torsdag :D
När fick du slutfakturan?
När/hur fick du leveranstiden?
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Hillstreet »

kamger skrev:
kan någon fota trosta (sthlm) :)
Hade gärna gjort det men Trosta ligger ju nästan sensationellt off :D
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SugSnigel »

kamger skrev:
kan någon fota trosta (sthlm) :)
Kan göra det imorrn :)
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Cutelunatic »

nist skrev:
Cutelunatic skrev:
Såja. Hämtar pärlan kl 9 på torsdag :D
När fick du slutfakturan?
När/hur fick du leveranstiden?
Slutfakturan fick jag för ca en vecka sedan och idag ringde dom för att boka in upphämtningen :lol:
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mbjoerklund »

Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Asså va fan! Inte ett skit händer för mig! Ger upp :lol:
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av hanseman »

bernis skrev:
Haha asså vaf*n… Jag klarar inte av att vänta längre…. Ge mig min Tesla :? Man är ju som ett barn på julafton…
Hör dig! Drömde för första gången om min vita MYP inatt sjukt nog, vakna upp glad iaf :D
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mattias K »

mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Det har försvunnit från mig och många andra oxå det senaste dygnet, sen kan man ju tolka in vad man vill i det… :D
Jag såg det som nåt positivt igår, men efter att ha snackat med Tesla idag så känns det mer som en försening än en tidigareläggning.
Tyvärr, hoppas jag har fel!
Senast redigerad av Mattias K, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla model Y Performance 2022
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mbjoerklund »

anna__ skrev:
mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Asså va fan! Inte ett skit händer för mig! Ger upp :lol:
Att vänta på tesla är den värsta väntan. När jag köpte min M3P-2020 fick jag endast vänta tre veckor. Det tyckte jag var lagom :P
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av kamger »

Mattias K skrev:
mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Det har försvunnit från mig och många andra oxå det senaste dygnet, sen kan man ju tolka in vad man vill i det… :D
Jag så det som nåt positivt igår, men efter att ha snackat med Tesla idag så känns det mer som än försening än en tidigareläggning.
Tyvärr, hoppas jag har fel!

pratade med tesla igår och fick svar att alla bilar kommer gå ut innan sista juni.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

kamger skrev:
Mattias K skrev:
mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Det har försvunnit från mig och många andra oxå det senaste dygnet, sen kan man ju tolka in vad man vill i det… :D
Jag så det som nåt positivt igår, men efter att ha snackat med Tesla idag så känns det mer som än försening än en tidigareläggning.
Tyvärr, hoppas jag har fel!

pratade med tesla igår och fick svar att alla bilar kommer gå ut innan sista juni.
Alla bilar?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Håller med alla bilar som är beställda när?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mattias K »

Det är som vanligt, olika budskap beroende på vem man snackar med, han jag snackade med imorse var mer tveksam….
Men det kanske bara gällde Sthlm, va vet jag :shock:
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

anna__ skrev:
kamger skrev:
Mattias K skrev:
mbjoerklund skrev:
Nu försvann 15-30 juni från mitt konto. Svart/Svart beställd mars-22 upphämtning Norrköping. Spännande!
Det har försvunnit från mig och många andra oxå det senaste dygnet, sen kan man ju tolka in vad man vill i det… :D
Jag så det som nåt positivt igår, men efter att ha snackat med Tesla idag så känns det mer som än försening än en tidigareläggning.
Tyvärr, hoppas jag har fel!

pratade med tesla igår och fick svar att alla bilar kommer gå ut innan sista juni.
Alla bilar?

Standardsvar från Tesla... Alla bilar skall lämna Tesla innan kvartalsslutet. Det är sedan gammalt. Dvs alla bilar som de har... Inte alla bilar som är beställda. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
M3L
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 feb 2022 17:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av M3L »

Avis
Skriv svar