Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonte1
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 feb 2022 14:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jonte1 »

MagnusR skrev:
Jonte1 skrev:
Reckless skrev:
Ginflyer skrev:
tydollahbill skrev:
Bytte från grå beställd 24 feb 2022 till v/s 13 juni och har nu fått uppsk. Lev 19 juli-2 september. Fan vad surt det skulle vara att missa bonusen med typ en vecka. Någon som gjort detta byte nyligen som fått uppsk lev innan 11/7? Hur ofta uppdaterades lev datum?
Samma för mig. Beställde i jan -21 och ändrade från grå till vit förra helgen, fick samma datum som du häromdagen. Spännande….
Samma här med, beställde en röd i januari -22 bytte till vit 10/6 och har samma datum som er.
Upphämtning Göteborg, vart har ni?
Här är en till som bytt från grå till vit. Beställde grå/svart 20/10 -21, och bytte till vit/svart 10/6. Har också uppskattat lev 19 juli - 2 sep. Mmm spännande var ordet....

Hade grå/svart MYP med leverans i maj (beställd i mars någon gång, mest på chans). Bytte till vit/svart 6 juni. Matchad 14/6 (VIN+reg). Hämtar imorgon 19/6. Trosta.
(Kuriosa; står hos Transportstyrelsen att bilen tillverkades 10 juni när jag kollar regnr…)
Igår fick jag uppsk lev 20/6-27/6+ SMS från Tesla med uppmaning att betala slutfaktura. Idag ringe dom från Tesla och frågade om 16.30 på torsdag passade som upphämtningstid. Jag svarade JA! :D
Derp
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 apr 2022 23:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Derp »

Grattis!
Sitter i samma sitts. Beställde grå/sv i mars, bytte till v/sv 14/6. Just nu uppskattad leverans 21 juli - 4 sept.
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MrMille »

Derp skrev:
Grattis!
Sitter i samma sitts. Beställde grå/sv i mars, bytte till v/sv 14/6. Just nu uppskattad leverans 21 juli - 4 sept.
Sitter med samma estimat, samma config. :shock:
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av conan »

Samma förutsättningar här. Bytte den 10/6 från grå till vit. Har den 19 juli till den 2 sep som leveranstid just nu
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jeppe_E skrev:
.../ Tesla är, precis som de flesta andra amerikanska bolag, extremt fokuserade på kvartalsresultat.
Som jag skrev vid ett tidigare tillfälle...

Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Derp
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 apr 2022 23:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Derp »

MrMille skrev:
Derp skrev:
Grattis!
Sitter i samma sitts. Beställde grå/sv i mars, bytte till v/sv 14/6. Just nu uppskattad leverans 21 juli - 4 sept.
Sitter med samma estimat, samma config. :shock:
Upphämtning Göteborg? :?
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av sccreech »

Satt och kollade lite statistik på car.info och antalet MYP som är registrerade i Sverige denna vecka är betydligt färre än vad det var förra veckan. Känslan av att Sverige skulle vara prioriterat infinner sig inte riktigt och att få en bil under sommaren är nog bara ett önsketänkande. Men den kommer när den kommer.

https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... showlist=1
tydollahbill
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 maj 2022 09:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tydollahbill »

Nu smäller det! Upphämtning imorgon på trosta v/s ursprungligen beställd 24/2-22 men bytte från grå till vit 13/6. Hade först uppsk lev 19 juli - 2 sep men det ändrades i måndags 20/6 till 20-27 juni. Såg då att hade fått VIN nr när jag kollade källkoden. Woop woop!
Reckless
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2022 17:13

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Reckless »

Grattis!
Verkar som det lossnat för er som hämtar i Trosta.
Får hoppas det även lossnar för oss med upphämtning Göteborg.
Har inte fått någon uppdatering alls :|
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Jeppe_E skrev:
.../ Tesla är, precis som de flesta andra amerikanska bolag, extremt fokuserade på kvartalsresultat.
Som jag skrev vid ett tidigare tillfälle...

Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för...
Fast man lånar ju bara från nästa kvartal. Jämnar ut sig väldigt snabbt.

Vad spelar det för roll om aktien är blankad? Att blanka betyder bara att man spekulerar i att kursen går ner. Det är ingen ondskefull attack på själva företaget.

Så länge inte Tesla gick med vinst så var de väl beroende av en hög aktiekurs för att kunna ta in pengar via nyemissioner o lån. Men så är det väl inte längre? Tror inte kursen sjunker så mycket för att man struntar i kvartalshetsen heller. Högst temporärt isf.
tydollahbill
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 maj 2022 09:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tydollahbill »

Reckless skrev:
Grattis!
Verkar som det lossnat för er som hämtar i Trosta.
Får hoppas det även lossnar för oss med upphämtning Göteborg.
Har inte fått någon uppdatering alls :|
Yes vi håller tummarna för er! Hoppas ni också hinner få era innan 11/7!
Reckless
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2022 17:13

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Reckless »

tydollahbill skrev:
Reckless skrev:
Grattis!
Verkar som det lossnat för er som hämtar i Trosta.
Får hoppas det även lossnar för oss med upphämtning Göteborg.
Har inte fått någon uppdatering alls :|
Yes vi håller tummarna för er! Hoppas ni också hinner få era innan 11/7!
Ja det får vi hoppas!
Kommer nog avbeställa den annars.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nikohm »

Nån annan som fått Juli datum flyttat ?
Stressen börja infinna sig :shock:
Inte kommit så mkt P i veckan som man hoppats
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

Nikohm skrev:
Nån annan som fått Juli datum flyttat ?
Stressen börja infinna sig :shock:
Inte kommit så mkt P i veckan som man hoppats
Hänger inte riktigt med. Vad hade du för datum innan och vilket har du fått nu? (Och när flyttades/ändrades det)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jeppe_E skrev:
.../ Tesla är, precis som de flesta andra amerikanska bolag, extremt fokuserade på kvartalsresultat.
Som jag skrev vid ett tidigare tillfälle...

Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för...
Fast man lånar ju bara från nästa kvartal. Jämnar ut sig väldigt snabbt.

Vad spelar det för roll om aktien är blankad? Att blanka betyder bara att man spekulerar i att kursen går ner. Det är ingen ondskefull attack på själva företaget.

Så länge inte Tesla gick med vinst så var de väl beroende av en hög aktiekurs för att kunna ta in pengar via nyemissioner o lån. Men så är det väl inte längre? Tror inte kursen sjunker så mycket för att man struntar i kvartalshetsen heller. Högst temporärt isf.
Blankningen var framförallt en förklaring till varför kvartalsresultat varit viktiga för Tesla historiskt. Vidare så dröjde det ju innan de började göra riktigt bra finansiella resultat...

Som jag förstår det: Utan Kina/Covid, den kompletta galningen Putler och den utdragna Processen i Berlin så hade Tesla ledigt gjort vinst det här kvartalet. Nu verkar det ju inte lika självklart. Och av någon anledning verkar de vilja göra vinst även det här kvartalet med. Men jag erkänner villigt att jag inte är någon vidare expert på det här. Men i just Teslas fall så finns det anledningar till varför kvartal varit viktiga, och även varför just det här kvartalet är viktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av acorn »

Är det så att leveranserna av MYP helt har avstannat nu? Verkar mest komma MYLR om man tittar fram till den 30/6 eller har jag fel? Någon som vågar ge sig på en gissning kring hur det ser ut från 1/7 till 11/7?

Hoppet är ju det sista som överger människan :D
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

acorn skrev:
Är det så att leveranserna av MYP helt har avstannat nu? Verkar mest komma MYLR om man tittar fram till den 30/6 eller har jag fel? Någon som vågar ge sig på en gissning kring hur det ser ut från 1/7 till 11/7?

Hoppet är ju det sista som överger människan :D
Någon skrev på Facebook model y gruppen imorse
"Verkar som att det inte blir några fler utleveranser av MYP?
Sverige får inga fler MYP detta kvartal. (Enligt Tesla Sthlm Sales.) Dom som finns är redan matchade och det rör sig om färre bilar än 25st.
Detta trots att Berlin har påståtts prioritera Sverige…
Tesla Uppsala bekräftar att beställningar gjorda i maj kommer inte levereras detta kvartal."
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av sccreech »

anna__ skrev:
acorn skrev:
Är det så att leveranserna av MYP helt har avstannat nu? Verkar mest komma MYLR om man tittar fram till den 30/6 eller har jag fel? Någon som vågar ge sig på en gissning kring hur det ser ut från 1/7 till 11/7?

Hoppet är ju det sista som överger människan :D
Någon skrev på Facebook model y gruppen imorse
"Verkar som att det inte blir några fler utleveranser av MYP?
Sverige får inga fler MYP detta kvartal. (Enligt Tesla Sthlm Sales.) Dom som finns är redan matchade och det rör sig om färre bilar än 25st.
Detta trots att Berlin har påståtts prioritera Sverige…
Tesla Uppsala bekräftar att beställningar gjorda i maj kommer inte levereras detta kvartal."

76 MYP registrerade i Sverige mellan måndag och onsdag denna vecka. Enligt SA jag pratade med så visste hen inte något om att sverige skulle vara prioriterat gällande MYP leveranser. Men det kan vara så att alla SA inte har samma information.

Så hoppet lever kvar hos mig att MYP fortsätter att levereras, kanske inte lika många som förra veckan då det har kommit in en massa MYLR som också kräver plats och omtanke inför leverans. Så fort MYLR är levererade till kund så blir det kanske fler leveranser av MYP för att det då finns kapacitet hos SC att hantera dessa. Så går mina tankar iaf.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av thogr »

Ser ut som de gör fler svarta igen i Giga Berlin (2022-06-21) :)
Screenshot 2022-06-23 at 16.06.16.png
https://youtu.be/wfa_ZpFulBU
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ginflyer »

thogr skrev:
Ser ut som de gör fler svarta igen i Giga Berlin (2022-06-21) :)
Screenshot 2022-06-23 at 16.06.16.png
https://youtu.be/wfa_ZpFulBU
Nja, de till höger längs vägen, är gamla som stått där i alla fall flera veckor. Gissar att det är pre-production bilar. De på parkeringen är nog leveransklar gissar jag. Ser man på Youtubeklippen så ser man biltransporter med jämna mellanrum lämna fabriken, och fördelningen på de jag sett är ungefär 70/30-60/40 vita mot svarta. Så det görs nog flest vita fortfarande.
Ska bli spännande att se när den första grå rullar iväg på lastbil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Ginflyer skrev:
thogr skrev:
Ser ut som de gör fler svarta igen i Giga Berlin (2022-06-21) :)
Screenshot 2022-06-23 at 16.06.16.png
https://youtu.be/wfa_ZpFulBU
Nja, de till höger längs vägen, är gamla som stått där i alla fall flera veckor. Gissar att det är pre-production bilar. De på parkeringen är nog leveransklar gissar jag. Ser man på Youtubeklippen så ser man biltransporter med jämna mellanrum lämna fabriken, och fördelningen på de jag sett är ungefär 70/30-60/40 vita mot svarta. Så det görs nog flest vita fortfarande.
Ska bli spännande att se när den första grå rullar iväg på lastbil.
Jag fick Q1 2023 först, sedan ändrat till 29 nov - 13 jan i appen. Midnight Silver
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av thogr »

Ginflyer skrev:
thogr skrev:
Ser ut som de gör fler svarta igen i Giga Berlin (2022-06-21) :)
Screenshot 2022-06-23 at 16.06.16.png
https://youtu.be/wfa_ZpFulBU
Nja, de till höger längs vägen, är gamla som stått där i alla fall flera veckor. Gissar att det är pre-production bilar. De på parkeringen är nog leveransklar gissar jag. Ser man på Youtubeklippen så ser man biltransporter med jämna mellanrum lämna fabriken, och fördelningen på de jag sett är ungefär 70/30-60/40 vita mot svarta. Så det görs nog flest vita fortfarande.
Ska bli spännande att se när den första grå rullar iväg på lastbil.
Jag håller med om att de längs vägen mycket väl kan var preprod.
Men på parkeringen är det ca 50 svarta och 17 vita. Kanske de gjort för många svarta tidigare, för de flesta hellre ville ha vita, och alla svarta som står där är gjorda för flera veckor sedan, och produktionen nu bara består av vita. Eller är alla på parkeringen tillverkade nyligen, dvs de gör både svarta och vita nu.
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MrMille »

Rocko skrev:
Vågar man hoppas på att datumet kryper ner ytterligare ?
Ändrade min beställning på grå (jan/feb) för två dagar sedan.
Est. leverans okt-dec efter ändring, men kröp ner idag.
Fick också behålla mitt låga grundpris på 769K trots ändring av kulör :-)
Finns hopp om livet, fick ny ETA. 8 juli-22 augusti :roll:
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

Samma här, 11juli -25 aug
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EGY »

MrMille skrev:
Finns hopp om livet, fick ny ETA. 8 juli-22 augusti :roll:
Guldstrand skrev:
Samma här, 11juli -25 aug
Vad hade ni för ETA tidigare?
När beställde ni och vilken färgkombo har ni beställt?

Jag har svart/svart med leverans 22 juli—5 september. Beställd 12 april.
Senast redigerad av EGY, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar