Fet A-stolpe skymmer sikt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av SkipperO »

Fick en känsla att det oftare än förr plötsligt dök upp fordon och människor från sidorna som jag inte sett. T ex när jag är på väg in i en rondell och i korsningar. Noterade att Model 3 har mycket bredare A-stolpe än de bilar jag jämfört med. Så nu sitter jag som en uggla och rör på huvudet för att inte missa något. Fler som reagerat på detta, eller dax att skaffa glasögon?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Bjelke »

Känns som att det är så på många moderna bilar...
Säkerhet kan vara osäkert ibland :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Antti V »

SkipperO skrev:
Fick en känsla att det oftare än förr plötsligt dök upp fordon och människor från sidorna som jag inte sett. T ex när jag är på väg in i en rondell och i korsningar. Noterade att Model 3 har mycket bredare A-stolpe än de bilar jag jämfört med. Så nu sitter jag som en uggla och rör på huvudet för att inte missa något. Fler som reagerat på detta, eller dax att skaffa glasögon?
Jag har upplevt det. Jag smällde med en annan bil i en rondell för ett år sen. Såg verkligen inte bilen överhuvudtaget.
Nu sitter jag som en uggla också.. Det funkar dock.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av HelectriC »

Är man van vid gamla bilar så blir övergången till moderna bilar ganska stor!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av steffe68 »

SkipperO skrev:
Fick en känsla att det oftare än förr plötsligt dök upp fordon och människor från sidorna som jag inte sett. T ex när jag är på väg in i en rondell och i korsningar. Noterade att Model 3 har mycket bredare A-stolpe än de bilar jag jämfört med. Så nu sitter jag som en uggla och rör på huvudet för att inte missa något. Fler som reagerat på detta, eller dax att skaffa glasögon?
Ja, det tas även upp i nån test av M3 att A-stolpen är ett problem. Får verkligen "uggla" vid övergångsställen och även i andra situationer. Har fått erfara mer än en gång att stolpen kan dölja ganska stora saker :o
En bra effekt för egen del har definitivt blivit att ha generellt bättre koll runt omkring i såklart framförallt stadstrafik - lugnare och mer "mogen" körning.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Är man van vid gamla bilar så blir övergången till moderna bilar ganska stor!
Absolut...
Jag hade dock iaf gärna ha sett någon av dom lösningarna som funnits på
kameror + liten skärm på stolpen för att lösa problemet åtminstone till viss del :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av tor-ake »

En bidragande orsak till moderna bilars utformning på A-stolpar kan vara de amerikanska krockproverna med litet överlapp.

Bild

Infördes 2012, och många bilar klarade sig dåligt i början. Model 3 klarar sig givetvis med toppbetyg då den är designad för detta.

Bild
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av LongIsland »

Tror faktiskt att Mod S har ännu fetare A-stolpar. Har missat mycket som gömt sig bakom stolpen (utan incidenter) men jag sitter också som en uggla numera. Det går ju att konstruera A-stolpen smartare så den inte skymmer sikten, Saab var duktiga på detta. Deras stolpar är kraftiga men inte så de skymmer sikten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Gustafsson »

Det får iaf plats en Ford Fiesta bakom A-stolpen.
Fråga inte hur jag vet det…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av martinot »

SkipperO skrev:
Fick en känsla att det oftare än förr plötsligt dök upp fordon och människor från sidorna som jag inte sett. T ex när jag är på väg in i en rondell och i korsningar. Noterade att Model 3 har mycket bredare A-stolpe än de bilar jag jämfört med. Så nu sitter jag som en uggla och rör på huvudet för att inte missa något. Fler som reagerat på detta, eller dax att skaffa glasögon?
Nej, inte direkt. Vi är då ändå inne på vår andra M3:a nu.

Är ju rätt normalt med kraftiga A-stolpar på alla moderna bilar. Dels pga. säkerhet om man slår runt, men även pga. att det blivit hyfsat populärt med glastak på en del moderna bilar (även fossilbilar).

Ja, bra syn och glasögon är alltid att rekommendera i trafiken. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av tor-ake »

SAAB slutade tillverka bilar innan IIHS införde small overlap test.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av RagWal »

Problemet lär öka med mer sluttande vindrutor också då A-stolpen blir mer horisontell.

Vissa bilar (Typ ID.3, LEAF mfl) har ju också en "miniruta" som breddar på A-stolpen i nederkant. Dåligt framförallt för korta personer.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Fredrik j »

RagWal skrev:
Problemet lär öka med mer sluttande vindrutor också då A-stolpen blir mer horisontell.

Vissa bilar (Typ ID.3, LEAF mfl) har ju också en "miniruta" som breddar på A-stolpen i nederkant. Dåligt framförallt för korta personer.
Ja, där tror jag förklaringen ligger. En sluttande framruta innebär en längre A-stolpe som hamnar i ögonhöjd för föraren.

Om ni sätter er i en bil med relativt raka A-stolpar, som t.ex. en MB GLK av förra generationen så ger den bättre sikt åt sidan.
Skärmbild 2021-09-14 110520.png
När det gäller small overlap handlar det mer om A-stolpens nedre del och dess förmåga att styra ut det mötande objektet. Att den övre delen av A-stolpen knycklar sig är ju ett resultat av att den nedre inte kan ta lasten.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Känns som att det är så på många moderna bilar...
Säkerhet kan vara osäkert ibland :lol:
Eftersom biltillverkare idag verkar utgå ifrån att folk inte kan köra bil så bygger man på passiv säkerhet istället för aktiv säkerhet. Spelar ingen roll om man ser något bara man överlever smällen...
Nackdelen blir ju givetvis att den "vekare" bilen i en olycka inte kan skydda sina passagerare tillräckligt.
Sen finns ju talesättet: En smälld bil är en såld bil...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av renes »

Jag tror jag "ugglat" i bra många år. Det som är lättast att missa är ju fotgängare på övergångsställen och cyklister. De passar bra bakom A-stolpen. T.o.m. i min gamla Volvo S80.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Trevlig »

Läste detta, tänkte äsch det är väl inga problem.

Tog bilen till McD och var nära köra på en cyklist som doldes bra av A-stolpen :oops:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av martinot »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att det är så på många moderna bilar...
Säkerhet kan vara osäkert ibland :lol:
Eftersom biltillverkare idag verkar utgå ifrån att folk inte kan köra bil så bygger man på passiv säkerhet istället för aktiv säkerhet..
Tvärt om! Modernare bilar blir allt bättre på aktiv säkerhet. Det är alla aktiva säkerhetsfunktioner i moderna bilar som kraftigt fått ner dödstalen de senaste åren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av renes »

Trevlig skrev:
Läste detta, tänkte äsch det är väl inga problem.

Tog bilen till McD och var nära köra på en cyklist som doldes bra av A-stolpen :oops:
Det som är värst är ju att de som närmar sig på direkt kollisionskurs döljs längst av A-stolpen eftersom den relativa riktningsvinkeln då är konstant.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Trevlig skrev:
Läste detta, tänkte äsch det är väl inga problem.

Tog bilen till McD och var nära köra på en cyklist som doldes bra av A-stolpen :oops:
Det som är värst är ju att de som närmar sig på direkt kollisionskurs döljs längst av A-stolpen eftersom den relativa riktningsvinkeln då är konstant.
Har en gång studerat till sjöbefäl, och ovan låter nästan som man var på havet! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av renes »

martinot skrev:
renes skrev:
Trevlig skrev:
Läste detta, tänkte äsch det är väl inga problem.

Tog bilen till McD och var nära köra på en cyklist som doldes bra av A-stolpen :oops:
Det som är värst är ju att de som närmar sig på direkt kollisionskurs döljs längst av A-stolpen eftersom den relativa riktningsvinkeln då är konstant.
Har en gång studerat till sjöbefäl, och ovan låter nästan som man var på havet! :D
Det är därifrån jag har det också, men det var då en navigationskurs för småbåtar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev:
Fick en känsla att det oftare än förr plötsligt dök upp fordon och människor från sidorna som jag inte sett. T ex när jag är på väg in i en rondell och i korsningar. Noterade att Model 3 har mycket bredare A-stolpe än de bilar jag jämfört med. Så nu sitter jag som en uggla och rör på huvudet för att inte missa något. Fler som reagerat på detta, eller dax att skaffa glasögon?
Jag har upplevt samma sak.
Det har förekommit att både cyklister, gående och bilar tillfälligt dolts bakom A-stolpen. Jag har börjat flytta huvudet framåt-bakåt i vissa fall för att kunna kolla vad som ev. finns bakom stolpen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av taliz »

Nu kör jag visserligen ID4 men det har hänt några ggr att jag tittat och kört ut och plötsligt var där en bil(har hunnit stanna dock)...
Tänkt att det varit pga stress, men kanske inte då. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av Imolarot »

Ja, den är hemsk. Och kör 2 andra bilar gjorda 2021 med som inte är i närheten så illa så är inte enbart något med ”moderna bilar” utan återigen en sak där form går före funktion hos Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
Ja, den är hemsk. Och kör 2 andra bilar gjorda 2021 med som inte är i närheten så illa så är inte enbart något med ”moderna bilar” utan återigen en sak där form går före funktion hos Tesla.
Fast formen, som ger lågt Cd/luftmotstånd, är inte av designskäl. Den har en högst funktionell och praktisk orsak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fet A-stolpe skymmer sikt?

Inlägg av fth »

Det finns ju rätt coola lösningar på detta problem, kanske något för Tesla att implementera i kommande modeller:
https://www.cnet.com/roadshow/news/cont ... eras-oled/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar