Sida 1 av 3
Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:15
av MatsM3
Kollar man Blocket tycker jag det är många Tesla M3 till försäljning
Vad är forumets bedömning till detta?
- Leasingbilar som löpt ut?
- Folk tröttnat på ev dålig kvalitet?
- Etc?
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:18
av OfarligTesla
Dels har ju M3 funnits ett tag nu (antalet till salu vid varje given tidpunkt ökar ju över tid) men framförallt är det nog många som byter till en Y.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:19
av CrazyGang
Det har sålts många M3, utbudet av begagnade ska sättas i relation till det.
På marginalen har säkert en del bilar kommit ut pga byte till MY eller M3 2021 års modell.
Vi är mycket nöjda med vår bil efter ett år och 2000 mil.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:30
av tor-ake
Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:40
av dd88
tor-ake skrev:Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?
Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:42
av mikebike
Dock bara en 2021:a...
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:46
av taliz
dd88 skrev:tor-ake skrev:Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?
Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
De flesta leasar väl på 3 år. Dvs många borde avslutas 2022. Men… såldes det fler 2019 än 2020?
De stora ”vågorna” blir nog avgasbilar. Nog allt färre som är intresserade av att köpa ut sina tidigare leasingbilar.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 08:58
av tor-ake
dd88 skrev:tor-ake skrev:Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?
Jag filtrerade inte bort nybilsannonserna, man måste gå igenom för hand och kolla om det är en inreggad bil = med i nybilsstatisitiken eller om det är en annons om att en handlare bara marknadsför att man kan beställa bilar hos dem.
Filtrerar man på 500 mil då blir det 880st V60 mot 119 model 3.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 15 sep 2021 09:16
av Dinsdale
Model Y har precis blivit tillgänglig för leverans, gissningsvis är det många väntat på den och nu säljer sin trea. (Personer som inte sitter fast i leasingavtal och som därför inte behöver vänta ut kontraktstiden.) Det ökar antalet begagnade treor till försäljning temporärt.
Det finns säkert många som köpte en trea 2021 innan Tesla ganska hastigt utannonserade leveranser av Y från Kina och som nu vill ha Y istället. Efter utannonseringen gissar jag att de flesta som egentligen ville ha Y ändrade sin beställning till en sådan. Väldigt få av de som köpte trean i år lär sälja innan de får miljöbilsbonusen utbetald, det är väl lite oklart när det faktiskt sker.
När Berlin väl kommer igång gissar jag att det kommer komma en ny våg med begagnade treor, en hel del väntar ju in berlin-Y istället för att köpa kina-Y.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 16 sep 2021 23:27
av pefreli
Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.
Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.
Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart….
Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.
Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 00:42
av martinot
taliz skrev:dd88 skrev:tor-ake skrev:Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?
Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
De flesta leasar väl på 3 år. Dvs många borde avslutas 2022. Men… såldes det fler 2019 än 2020?
De stora ”vågorna” blir nog avgasbilar. Nog allt färre som är intresserade av att köpa ut sina tidigare leasingbilar.
Normalt är tre år, men jag bytte bil (också till en ny M3 att ersätta gamla M3) redan efter endast två års leasing tack vare ändringen i skatt den 1/7. Misstänker att jag inte var ensam om det.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 04:59
av ReNewAble
pefreli skrev:Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.
Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.
Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart….
Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.
Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
1600 kg dragkapacitet, hatchback och högre/markfrigång - där har du nog huvudorsakerna till att man byter till Y.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 07:00
av dbar
pefreli skrev:Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.
Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.
Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart….
Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.
Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
Håller med på alla punkter, utom valet mellan att byta till ny M3. Jag bytte till MY denna veckan.
Övertygad om att den stora vågen börjar komma till senvåren. Tusentals M3-bilar som då har leasing som går ut. Tror dock inte det kommer påverka priserna supermycket om efterfrågan hänger med, vilket jag tror den gör.
Tycker Y är 75% mer praktisk och 25% mindre rolig.
Jag tillhör inte alls dem som ”vill sitta högt” och ska ha stor kombi som andrabil och stor suv som första bil.
Men tyckte 3:an var på gränsen med två bakåtvända bilstolar och vagn. Funkade absolut, men lite halvmeck att få in/ut stora tösen.
Dessutom händer det mig typ 4-6 gånger per år att jag inte får in en stor server eller skrivare i bagaget och får låna en annan bil när jag ska till kund. enbart för att bakluckan är lite snål, utrymmesmässigt hade det inte varit något problem.
Hade det inte varit för priset hade jag annars tagit en MS alla dagar i veckan. Men vill inte lägga riktigt så mycket pengar på bil i dagsläget.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 07:31
av LarsL
MatsM3 skrev:
- Folk tröttnat på ev dålig kvalitet?
Ja… självklart efter 2 år av att bilen strulat hela tiden så säljer jag den nu
Nej, det är nog helt enkelt så att modellen har funnits ett tag på marknaden och då blir det naturligt att det även skapas en begagnat marknad.
Hade det varit så att kvalitén varit dålig och att man tröttnat på det ständiga laddandes hade nog bilen sålts tidigare när man fick tillbaka pengarna helt minus bonus.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 09:25
av Bjelke
Jag tycker att det är extremt positivt att det äntligen börjar finnas en begagnatmarknad värt namnet!

Det har ju varit närapå öken fram tills för något år sedan bara… typ mest Leaf och Zoe ungefär…
Så nu kanske priserna på begagnat kan börja likna lite mer normala nivåer iaf

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 12:07
av Alfa
Jag sålde min trea i våras. Då var den ett år gammal. Eftersom begagnatpriserna är så höga är det attraktivt att sälja och köpa en ny igen.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 13:17
av taliz
Såg nu att min M3P som jag sålde i oktober förra året gått på export i augusti.
Den stod alltså hos handlaren i 10 månader.

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 15:09
av MWall
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 16:38
av M3170
Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.
Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.
Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 16:55
av R2D2
M3170 skrev:Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.
Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.
Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Eller så förlänger man leasingen ett år i taget och har kvar sin leasingavgift, dock högre försäkringskostnad och kanske lite högre ränta

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 16:58
av HenrikC
Ursäkta, men nu räknar du helt galet. Du behöver ju betala värdeminskningen från 50%, säg 50% på tre år. 50% av 50% är bara 25%.
Om bilen kostade 560', restvärde 280' och nytt restvärde 140' efter 36 månader blir det per månad 3888 kr/månad plus ränta.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 18:31
av martinot
MWall skrev:En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 19:44
av holden
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:00
av MWall
martinot skrev:MWall skrev:En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
Frågade jag om vad du fick? Jag skrev vad jag tyckte var rimligt och vad jag tror marknaden kommer gå mot nu. Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:01
av martinot
MWall skrev:Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Ahh. Ok.
Har någon frågat om din rekommendation?
