Sida 2 av 2

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 17 sep 2021 20:12
av MWall
DanneLKPG skrev:
Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Helt rätt. i3 är en otroligt bra bil. Honda e och Mini electric lockar inte alls.

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 17 sep 2021 20:15
av martinot
DanneLKPG skrev:
Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Nej, absolut inte! Helt Ok.

Var bara en personlig sidokommentar (inte planerad sådan) att jag har svårt för den exteriöra designen av i3.

Gillar som sagt interiören i i3. Tycker de lyckats bra där.

Jo, håller med om ID3 interiört ser enormt plastig ut (gillar inte alls, även om jag tycker den är snygg exteriört).

Men köper absolut att det är svårt att diskutera smak gällande form och design. :)

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 18 sep 2021 11:10
av sweslac
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 18 sep 2021 11:40
av Magnus71
Har en I3 94Ah Rex sedan 3,5år.
Är mycket nöjd med den. Inga problem alls med reparationer. Det går åka långresor med den. Men den trivs bäst i stad och förortsmiljö. Jag tar lätt hellre vår I3 än vår Tesla 3 om jag ska iväg på ett ärende.

Helljuset är den största besvikelsen. Men det löste jag med att byta h9 lamporna mot led

En begagnad I3 är en helt perfekt andrabil (även första för par utan barn). Låga driftskostnader och förväntat mycket högt andrahandsvärde då bilen i princip helt är byggd av aluminium, plast och kolfiber. Se t.ex. Audi A1 som har många liknande egenskaper.

Sedan tycker jag personligen att det är hur kul som helst att ha en bil byggd i kolfiber. Hur vanligt är det?

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 18 sep 2021 11:41
av MWall
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 18 sep 2021 21:36
av Tars
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Det är billigare än förmånsvärdet på min! Bild

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 18 sep 2021 22:05
av MWall
Tars skrev:
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Det är billigare än förmånsvärdet på min! Bild
Sålde du inte den för länge sen?

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 17:46
av Qwerty
Off Grid Byggaren skrev:

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?
Samsung SDI. "These cells are considered to be among the longest life-cycle cells available." https://insideevs.com/news/338067/bmw-i ... 000-miles/

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 18:49
av Sofie
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 20:35
av MWall
Sofie skrev:
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?
Nä. Tror inte det. 2995 är med 200 för vinterhjul inräknat.

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 20:51
av jonasl
Jag tycker nog att i3 kan räknas som en av de modernare bilarna fortfarande. Från grunden utvecklad som elbil och en hel del progressivt tänk med kolfiberkaross och ett utseende som går mot strömmen. Tror det kommer bli en klassiker och ett av de bättre begagnadköpen idag.

Som andrabil verkar den svårslaget användbar till skillnad från t.ex. en Up eller Leaf i samma prisklass (givet att man kan leva med de inbyggda begränsningar som faktiskt finns, typ endast två i baksätet och opraktiska bakdörrar).

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 21:22
av NEO
I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 19 sep 2021 21:49
av MWall
NEO skrev:
I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
20" hjulen är staggered även på vanliga i3.

Re: BMW i3 köpråd

Postat: 16 dec 2021 14:18
av luftkyld
Ska lämna igen min passat GTE bil via jobbet. Enda alternativet som gick att få för mig via jobbet var en Cupra (=id3) men även det tåget har gått nu(leveranstider). Man kan inte ha takräcke eller dragkrok, då ska man upp på en ID4. Jag kör lite för lite för att motivera det. Vi har bara bilar inom VW och systermärken att välja på.

Provade en i3 i helgen och blev sugen på att köpa en så billig begagnad som möjligt. Hos handlare kostar 2014-2015 60Ah REX med drygt 10.000 mil ca 150. En 94Ah REX hos handlare verkar kosta 200.000.

Om jag skulle leasa en ny blir det 3100/mån för 12 mån kontrakt. Det är nästan så jag tror en privatköpt för 200 blir dyrare än en leasad.

Min plan är att, tills vettiga elbilar med dragkrok blir rimligare att köpa privat, köpa en liten elbil för all vardagskörning och ha en gammal V70 till övrig körning. Just nu kör jag knappt så jag kan motivera en elbil (<1000 mil per år), men normalt ligger jag på 3000 (jobbar hemifrån och tror det kommer fortsätta gå bra efter covid de flesta dar i veckan). Eftersom jag inte vet hur långt jag kör vill jag inte binda mig till långa leasingavtal eller för låga miltal.

Kunde jag få tag på en 60Ah REX för 120-130 så behöver jag inte ta lån mm och om två år har jag en "andrabil" för ungefär samma det har kostat mig att köra en Passat GTE.

Är det rimligt tro att det kommer ut privatsålda i3 så lågt...

Även om en passat GTE inte är en riktig elbil känns det fel att gå tillbaka till nån beg fossilbil för vardagskörningen... Kanske blir det ändå interimslösningen, men går det att hitta en i3 riktigt billigt känns det som den bästa kompromissen tills vidare...