Sida 1 av 1
BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 18:01
av tornblad
Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?
Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 18:07
av Challe76a
Helt sjukt. Vad märkligt. Ska ringa min BMW handlare imorgon och fråga vad jag ska ha den till!
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 18:21
av Franz
BMW/Mercedes har pratat om 3,6 kW med möjlighet till det dubbla. Visst, det kommer inte i närheten av en supercharger eller annan snabbladdning men håll med om att det hela vore smidigt och i många fall såsom hemma eller på jobbet antagligen full tillräckligt för de flesta.
Bäst vore så klart med en möjlighet att ge en EMP åt ICE-fordon som parkerar där... Om inte annat någon form av oväsen när icke-kompatibel bil ställer sig ovanför laddaren.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 20:18
av LarsL
Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 20:37
av Lembritt
Själv väntar jag på Teslas alternativ. Min idé: Hur coolt vore det att när man parkerar bilen kommer det upp en "orm" ur marken och ansluter sig själv till bilen

Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 20:43
av Nicke Nyfiken
tornblad skrev:
Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?
Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
Klassiskt exempel på Greenwashing.
Noterbart är att BMW har lika dålig ordning på texten i sitt marknadsföringsmaterial som Tesla.

Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 21:29
av Nemesis
Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 21:49
av Kalle
LarsL skrev:Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
+1
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 22:05
av Martinen
Nemesis skrev:Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Lyckats har dom ju.
Principen är inget konstigt och tekniken finns. Man tappar såklart en del effekt, och det blir ju betydligt dyrare än en laddkabel.
Ser inte riktigt poängen med att ha det hemma. Poängen med i duktig laddning är ju att man kan ha det på vägar och ladda när man kör.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 22:33
av Franz
LarsL skrev:Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
Så dåligt är det väl ändå inte?
En enkel magnetinduktionsladdning till en mobil med äldre Qi-standard ger en verkningsgrad på runt 70-80%. En lite modernare resonansladdning, d.v.s. Qi 1.2, har ungefär 85% verkningsgrad. Med större strömmar går det att få högre verkningsgrad GMs Magne Charge som användes till bland annat EV1 kunde ge 86% verkningsgrad på över 6kW. Den standarden slutade man med 2002. Med nyare material som tillåter högre frekvenser (GaN och SiC) går det fint att nå verkningsgrader på över 90%. Jag har uppfattat det som att BMW och Mercedes trådlösa laddstandard har runt 90% verkningsgrad.
Det är säkerligen mycket högre verkningsgrad i en elkabel även om laddkablarna faktiskt blir varma så det är inte 100%.
En 7,2 kW-laddning ger ungefär 2,2 motorvägsmil i timmen. Det är inte 100% verkningsgrad i laddaren/lagringen heller nämligen. Det ger i alla fall ungefär 3,3 motorvägsmil i timmen till en merkostnad av cirka 24 öre per mil (givet elkostnad på 1 kr/kWh). Jag tror nog fortfarande att det är intressant för många. Åtminstone när det regnar

.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 22:36
av Martinen
Klart att det kan va bekvämt, men känns som en dyr lösning än så länge?
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 22 okt 2015 22:42
av LarsL
Nemesis skrev:Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Tror att BMW kör med det till Safetycaren och medicalcaren på Formula E racen. Men det var något jag bara såg flycktigast.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 08:06
av HelectriC
nej, detta får dom spula ner i toaletten!
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 08:53
av JFAH
Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 09:26
av Martinen
JFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 09:27
av HelectriC
Martinen skrev:JFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.
It's Friday

Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 09:29
av jonas
På 11kW blir det drygt 1kW i förlustvärme. Det låter som om det krävs rätt mycket kylning.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 09:31
av HelectriC
jonas skrev:På 11kW blir det drygt 1kW i förlustvärme. Det låter som om det krävs rätt mycket kylning.
jaja, det var ju acceptabelt. Jæmført med vætgasbilarna och all energi som går førlorad innan det når hjulen, så låter det som rena utopin med endast ca 10% bortfall

Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 10:27
av Nemesis
JFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Ja, det är klart det kommer vara mindre effektivt än konduktiv laddning. Men säg att en platt i golvet höjs upp i garaget efter du parkerat bilen så minimerar du förlusterna. Som någon skrev gick det ju tydligen att få ganska hög verknignsgrad, uppåt 90 %. Då slipper man ens plugga in något. Då bara går och går bilen av sig själv (nåja, på fredag då

). Känns nog rimligare än robotarmslösningen, blir intressant att se vad som kan bli billigast.
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 12:16
av Kalle
Ja hadde valt robbot ormen any day

Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 12:28
av Martinen
Kalle skrev:Ja hadde valt robbot ormen any day

Jag med
Re: BMW-annons i Omni
Postat: 23 okt 2015 21:10
av Pontus
Jag frågade faktiskt Plugless om deras dosa gick att gräva ner i marken eftersom man här i Sverige har plogbilar som plogar parkeringen då och då men det gick inte pga avståndet då vårt för långt. Jag vet att deras inte finns till Tesla ännu men ville ändå veta lite mer.