Sida 1 av 1

LG Chem har problem

Postat: 18 sep 2021 11:01
av Zalman3
Senaste tiden har LG Chem haft problem med batteribränder.
GM och Hyundai har fått återkalla bilar för batteribyte.

LG Chems konkurrenter CATL och BYD har satsat stort på LFP batterier och varit framgångsrika.

Så nu vill även LG Chem börja tillverka LFP batterier.
LFP har visats sig vara tåliga, brinner ytterst sällan, kan laddas till 100% utan större bekymmer, och är billiga.
Nackdelen har varit dålig densitet, men är idag hyfsat bra.

Dessa motgångar har gjort att LG Chem tappat marknadsandelar.
CATL och BYD växer snabbare.
Screenshot_20210918-103841_YouTube.jpg



Tyvärr blir jag lite orolig för Northvolt, om nu marknaden vill ha LFP batterier och Northvolt inte kan erbjuda dessa.

Re: LG Chem har problem

Postat: 18 sep 2021 12:51
av taliz
Ja det blir intressant att se utvecklingen för LFP.
Kanske det tar över fler segment än många tänkt.
Men det lär nog inte vara svårt att sälja batterier närmaste årtiondet oavsett.

Re: LG Chem har problem

Postat: 24 sep 2021 17:14
av AAKEE
taliz skrev:
Ja det blir intressant att se utvecklingen för LFP.
Kanske det tar över fler segment än många tänkt.
Men det lär nog inte vara svårt att sälja batterier närmaste årtiondet oavsett.
Alla batterier går nog sälja.
LFP har rätt dålig energidensitet så long range-bilar blir tunga.
I många fall ryms inte heller det man skulle vilja ha. SR+ med LFP har aningen sämre range, 253miles mot 263 för den ”vanlig” versionen med NCA-batteri. Batteriutrymmet i en ”vanlig” SR+ torde bara vara nyttjat till runt 2/3, eftersom batteristorleken är 2/3 av en LR.

Ryktet säger att de LFP tesla köper ligger på 200Wh/kg mot senaste 2170L som är på 260Wh/kg. Det är skiljer alltså 30% i vikt på cellnivån. För ett 80kWh batteri blir det kring 100kg.
Volymmässigt ligger LFP också ca 30% efter så det ryms bara ca 70% range mot Tesla/Panasonic NCA.
Att rangen på SR+ är aningen lägre tyder på att det helt enkelt inte ryms ett LFP-batteri med motsvarande kapacitet som en model 3 SR+ med NCA.

Gissningsvis kommer LFP fortsätta med att nyttjas till bilar med kortare range. Batterierna är billigare vilket passar bra i billigare bilar.
Det finns dessutom begränsningar i att ta ut hög effekt ur LFP så de passar nog inte i premiumsegmentet mht det heller.

Re: LG Chem har problem

Postat: 24 sep 2021 17:17
av Teslaspolen
LFP, alltså samma typ som Nissan Leaf hade från 2011? ;) LFP, också känt some LiFePo4.

Re: LG Chem har problem

Postat: 24 sep 2021 17:28
av ChristerSjo
LFP har väl framför allt sin fördel i batterilagring pga av vikt/lagring nackdel men med klara bättre Deep of Decharge (DoD) på höga nivåer 5-95% under många fler cykler.

Re: LG Chem har problem

Postat: 24 sep 2021 19:23
av HenrikC
Teslaspolen skrev:
LFP, alltså samma typ som Nissan Leaf hade från 2011? ;) LFP, också känt some LiFePo4.
Leaf årsmodell 2011 hade lithium manganese oxide (LMO)

Re: LG Chem har problem

Postat: 24 sep 2021 21:27
av AAKEE
ChristerSjo skrev:
LFP har väl framför allt sin fördel i batterilagring pga av vikt/lagring nackdel men med klara bättre Deep of Decharge (DoD) på höga nivåer 5-95% under många fler cykler.
Ja, degraderingen ökar inte trots att man kör stora DoD. Detta gäller inte alla LFP utan vissa av senare modell. Det är väldigt troligt att de Tesla använder tillhör den sorten och det passar ypperligt på bilar med mindre batterier. Man behöver ett större omfång av batteriet(DoD) och man har lättare att rymma ett LFP-batteri för en bil med mindre batteri.