Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Postat: 23 sep 2021 05:35
Jag har ju en S60 som laddar gratis, att någonsin sälja den skulle ju va som att slakta hönan som värper guldägg
lator skrev:Var har du hittat uppgiften om 2500 kg för bromsad vagn?Zalman3 skrev:BMW iX
Släpvagnsvikt obromsad/bromsad i kg
750/2500
Det spelar väl ingen roll? Din nuvarande elbil kommer ju köras till skrot av någon ändå. Om det är av dig eller nån annan är helt egalt för klimatet och miljön. En till ny elbil är en till elbil i drift även om du menar att den som skulle köpt din begagnade istället kommer köpa en billigare ny elbil. Det kan vi ju inte vara säkra på alls.frippe skrev:Är det? Det beror väl på om man redan har en elbil eller inte.MWall skrev:Gretsch skrev:Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Fast det är ju ett feltänk. Om ingen köper några nya elbilar så kan det ju inte bli någon omställning eller hur?
Om man redan har en elbil, skulle mitt tips vara att det bästa för miljön är att köra den så länge som möjligt.
Det fanns kanske tidigare när elbilar var så förskräckligt dyra, en poäng i att köpa ny för att äldre billigare modeller skulle passera nedåt i bilnäringskedjan. Men nu finns det en hel del elbilar till lägre priser, så det behovet är inte lika stort, skulle jag tippa.
Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!MWall skrev:jonasl skrev:För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.
Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?
Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
wannabee skrev:Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!MWall skrev:jonasl skrev:För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.
Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?
Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Får väl se om den eller jag skrotas först typ
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Exakt! Hoppas på att Tesla erbjuder batteribyte framöver, vore perfekt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Förvisso gäller garantin 4 år men också 8000 mil så din går väl ut innan ändå (kanske t.o.m. före 3 år isf?).John Galt skrev:Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.
Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen
Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil
Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!
Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
Vet inte exakt. Ca. 2-4 år räknar jag med.Zalman3 skrev:Min Tesla S75D blir 5 år i mars 2022.
Har kört det mesta på marknaden och inte hittat nåt bättre än.
Så det blir nog att ha kvar Teslan i +5 år.
Hur länge tänker du äga din Tesla?
Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.Gretsch skrev:Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Nyare bil, garantier, längre räckvidd, snabbare laddning, bättre prestanda osv. Men även en del försämringar som sagt.fth skrev:Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Med tanke på hur mycket priset på SuC har ökat så blir det väldigt dyra halvtimmar som jag ev sparar på mina långresor.
/fth
Då tror du fel! Om någon vill ha en elbil ny eller begagnad så får dom skaffa det . Det innebär inte att jag behöver sälja min för det.martinot skrev:Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.Gretsch skrev:Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Så det tänket du har ovan skulle jag säga är ytterst kontraproduktivt för miljö och klimat (om det är det du avser med att tänka på moder Jord).