El-Porsche 718 2025
Postat: 23 sep 2021 17:48
Car and driver - Porsche 718 Will Be Electric and 'The Most Modern Porsche':
https://www.caranddriver.com/news/a3769 ... e-details/
https://www.caranddriver.com/news/a3769 ... e-details/




Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
En tyst öppen bil känns ju rätt attraktivt...SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Nej, finns det några?SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Tänker tvärtom. Vill ha ljudet från den. Gillar fortfarande motorljud och i en öppen bil hör du det på riktigt. Iallafall om man körde aktivt. Men på en lite lugnare tur kanske det är trevligt att insupa naturen. Oväsen får man ändå från däcken dock.mikebike skrev: ↑19 dec 2024 13:55En tyst öppen bil känns ju rätt attraktivt...SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Kan nog diskuteras hur sportig den är, men MG Cyberster tycker jag var ganska kul att köra, den korta provrundan jag fick. Antagligen är Porschen många gånger sportigare, men antagligen också betydligt dyrare.macky skrev: ↑19 dec 2024 16:27Nej, finns det några?SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Gick in för att kolla hur mkt en 718 kostar i Sverige nu för tiden, men alla grundmodellerna är borta. De enda som listas är GT4 RS och Spyder RS… Har för mig att enklaste grundversionen av Boxter började någonstans runt 700K i Sverige. En Cyberster är väl typ som en Model 3 i storleken – eller? Den väger tydl. 1900 kg, och enligt Tibor kostar den minst 800K i Sverige. Om coupéversionen av el-718 kommer med två olika batteristorlekar så gissar jag att versionen med minsta batteriet kan väga ngnstans runt 1500-1700 kg och kosta från 800-900K…HelectriC skrev: ↑19 dec 2024 18:12Kan nog diskuteras hur sportig den är, men MG Cyberster tycker jag var ganska kul att köra, den korta provrundan jag fick. Antagligen är Porschen många gånger sportigare, men antagligen också betydligt dyrare.macky skrev: ↑19 dec 2024 16:27Nej, finns det några?SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Älskar den mekanska känslan i min tunade Miata, där allt man gör känns i bilen.macky skrev: ↑19 dec 2024 16:31Tänker tvärtom. Vill ha ljudet från den. Gillar fortfarande motorljud och i en öppen bil hör du det på riktigt. Iallafall om man körde aktivt. Men på en lite lugnare tur kanske det är trevligt att insupa naturen. Oväsen får man ändå från däcken dock.mikebike skrev: ↑19 dec 2024 13:55En tyst öppen bil känns ju rätt attraktivt...SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
För en entusiast kan en modern MG aldrig vara ett alternativ.HelectriC skrev: ↑19 dec 2024 18:12Kan nog diskuteras hur sportig den är, men MG Cyberster tycker jag var ganska kul att köra, den korta provrundan jag fick. Antagligen är Porschen många gånger sportigare, men antagligen också betydligt dyrare.macky skrev: ↑19 dec 2024 16:27Nej, finns det några?SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2024 13:00Har du kört någon liten eldriven sportbil?macky skrev: ↑19 dec 2024 12:12Hmm, blir säkert en bra bil. Men personligen känner jag inte riktigt ngt för en eldriven sportbil. Vill ha det där mekaniska på ngt vis. Men snabb lär den ju bli och säkerligen väldigt dynamisk. Konstigt för jag skulle inte ta en fossil inom ngt annat segment. Men en liten sportbil, då vill jag ännu ha en bil som låter och känns lite mer mekanisk.Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 dec 2024 10:353.5 år senare...den är på nytt försenad. SKIT.
Jag står på väntelistan, men ser alltså ut som att min "planera köpa elbil 2025, blir ändrat till 2026"
https://www.thedrive.com/news/electric- ... ell-report
Håller nog inte med. Jag hade en Z3 2.8 ett tag. Brorsan hade en Miyata först och sedan köpte han en Boxster S av första generationen som han fortfarande har kvar.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:31Jag har en Porsche 987. För mig är det viktigt med den klassiska, mekaniska känslan plus ljudet. Det behöver inte vara så högt. Det är inte det som är grejen. När jag provkört nyare modeller så har jag tyckt dom varit tråkigare just för att dom är effektivare och går att köra utan ansträngning.
Det var någon som sa att sportbilar blir roligare ju större procent av prestandan man verkligen använder och jag tycker det ligger mycket i det.
Tror du missuppfattar mig. Jag jämför bara olika modeller av Porsche. Har kört miata och den var för trång samt Z3 som kändes som en lite trängre 1 eller 3-serie.mikebike skrev: ↑21 dec 2024 13:41Håller nog inte med. Jag hade en Z3 2.8 ett tag. Brorsan hade en Miyata först och sedan köpte han en Boxster S av första generationen som han fortfarande har kvar.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:31Jag har en Porsche 987. För mig är det viktigt med den klassiska, mekaniska känslan plus ljudet. Det behöver inte vara så högt. Det är inte det som är grejen. När jag provkört nyare modeller så har jag tyckt dom varit tråkigare just för att dom är effektivare och går att köra utan ansträngning.
Det var någon som sa att sportbilar blir roligare ju större procent av prestandan man verkligen använder och jag tycker det ligger mycket i det.
Jag tyckte Miyatan var en riktig träbock, som Pappas P1800ES en gång i tiden. Porchen var (är) roligare, livligare på något sätt.
Min Z3:a hamnar mittemellan, men vi körde den oftast lugnt på höga växlar.
Brorsans Boxster saknar farthållare. "Det har man inte i en sportbil"Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:48Tror du missuppfattar mig. Jag jämför bara olika modeller av Porsche. Har kört miata och den var för trång samt Z3 som kändes som en lite trängre 1 eller 3-serie.mikebike skrev: ↑21 dec 2024 13:41Håller nog inte med. Jag hade en Z3 2.8 ett tag. Brorsan hade en Miyata först och sedan köpte han en Boxster S av första generationen som han fortfarande har kvar.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:31Jag har en Porsche 987. För mig är det viktigt med den klassiska, mekaniska känslan plus ljudet. Det behöver inte vara så högt. Det är inte det som är grejen. När jag provkört nyare modeller så har jag tyckt dom varit tråkigare just för att dom är effektivare och går att köra utan ansträngning.
Det var någon som sa att sportbilar blir roligare ju större procent av prestandan man verkligen använder och jag tycker det ligger mycket i det.
Jag tyckte Miyatan var en riktig träbock, som Pappas P1800ES en gång i tiden. Porchen var (är) roligare, livligare på något sätt.
Min Z3:a hamnar mittemellan, men vi körde den oftast lugnt på höga växlar.
Porsche är något helt annat.
Tycker jag. Dock orkar jag inte köra den varje dag. Man behöver koppla av i en mindre påfrestande bil.
Min har inte heller farthållare trots ett nypris på drygt 80’ euro 2008.mikebike skrev: ↑21 dec 2024 13:57Brorsans Boxster saknar farthållare. "Det har man inte i en sportbil"Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:48Tror du missuppfattar mig. Jag jämför bara olika modeller av Porsche. Har kört miata och den var för trång samt Z3 som kändes som en lite trängre 1 eller 3-serie.mikebike skrev: ↑21 dec 2024 13:41Håller nog inte med. Jag hade en Z3 2.8 ett tag. Brorsan hade en Miyata först och sedan köpte han en Boxster S av första generationen som han fortfarande har kvar.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 13:31Jag har en Porsche 987. För mig är det viktigt med den klassiska, mekaniska känslan plus ljudet. Det behöver inte vara så högt. Det är inte det som är grejen. När jag provkört nyare modeller så har jag tyckt dom varit tråkigare just för att dom är effektivare och går att köra utan ansträngning.
Det var någon som sa att sportbilar blir roligare ju större procent av prestandan man verkligen använder och jag tycker det ligger mycket i det.
Jag tyckte Miyatan var en riktig träbock, som Pappas P1800ES en gång i tiden. Porchen var (är) roligare, livligare på något sätt.
Min Z3:a hamnar mittemellan, men vi körde den oftast lugnt på höga växlar.
Porsche är något helt annat.
Tycker jag. Dock orkar jag inte köra den varje dag. Man behöver koppla av i en mindre påfrestande bil.
Jag har kört den från Sundsvall till Stockholm och jag håller inte med.![]()