Sida 1 av 2

Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 17:15
av Nicke Nyfiken
Hur kan det komma sig att priserna varierar så mycket på Model Y LR i Europa?

Exempel på priser exkl. moms i Europa, omräknat i SEK (utan eventuella miljöbonusar och liknande)

Sverige 583 000:-
Norge 549 000:-
Finland 549 000:-
Schweiz 548 000:-
Nederländerna 545 000:-
Spanien 545 000:-
Danmark 544 000:-
Portugal 544 000:-
Slovenien 540 000:-
Luxemburg 537 000:-
Belgien 536 000:-
Polen 535 000:-
Italien 515 000:-
Grekland 507 000:-
Tyskland 494 000:-
Frankrike 487 000:-
Österrike 474 000:-
Rumänien 452 000:-


I Sverige ingår vagnskadegaranti i 3 år som driver upp prisen en del. För min del är den värd ca 9 000:- exkl. moms på 3 år för en Model Y LR. (Det är vad jag sparar på en halvförsäkring jämfört med helförsäkring hos Trygg Hansa)

Vilka ”förmåner” som ingår i priset i anda länder vet jag ej.


Vilka faktorer påverkar prissättningen i de olika länderna?
Är det efterfrågan som styr eller vad motiverar en skillnad på 141 000:- exkl. moms mellan Sverige och Rumänien? Eller 109 000:- mot Österrike?

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 17:21
av Walker
Nicke Nyfiken skrev:
Hur kan det komma sig att priserna varierar så mycket på Model Y LR i Europa?

Exempel på priser exkl. moms i Europa, omräknat i SEK (utan eventuella miljöbonusar och liknande)

Sverige 583 000:-
Norge 549 000:-
Finland 549 000:-
Schweiz 548 000:-
Nederländerna 545 000:-
Spanien 545 000:-
Danmark 544 000:-
Portugal 544 000:-
Slovenien 540 000:-
Luxemburg 537 000:-
Belgien 536 000:-
Polen 535 000:-
Italien 515 000:-
Grekland 507 000:-
Tyskland 494 000:-
Frankrike 487 000:-
Österrike 474 000:-
Rumänien 452 000:-


I Sverige ingår vagnskadegaranti i 3 år som driver upp prisen en del. För min del är den värd ca 9 000:- exkl. moms på 3 år för en Model Y LR. (Det är vad jag sparar på en halvförsäkring jämfört med helförsäkring hos Trygg Hansa)

Vilka ”förmåner” som ingår i priset i anda länder vet jag ej.


Vilka faktorer påverkar prissättningen i de olika länderna?
Är det efterfrågan som styr eller vad motiverar en skillnad på 141 000:- exkl. moms mellan Sverige och Rumänien? Eller 109 000:- mot Österrike?
Betalar du moms på försäkringen? :roll:

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 17:22
av Zalman3
Har ju länge sagt att vi i Sverige har ett av Europas dyraste bilpriser.
Där Elbilar sticker ut rejält.

Har också sagt att Teslas vinst på MY är mycket stor.
Vissa pratar om att MY är billigare att tillverka än M3.

Teslas mål i Berlin är att tillverka en MY på 10 timmar vilket är rekord i bilbranschen.

Och med Gigacasting så tar man bort ca 30% av byggmomenten, vilket också sänker kostnaden med ca 30%.

Dessutom höjs kvaliteten avsevärt. Och kostnader för att fixa fel minskar.

Se bara hur bra kvalitet MY bilarna från Kina har.

Citat från september 2020.
Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.
Denna video är från september 2020.
Så 35.000 dollar=302.750kr för en MY borde gälla från nu.


Screenshot_20210925-173308_YouTube.jpg

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 17:56
av Nicke Nyfiken
Walker skrev:
Betalar du moms på försäkringen? :roll:
Nä så det är bara att dra av de 9 000:- från bilpriset så hamnar vi på 574 000:- exkl. moms i Sverige utan vagnskadegaranti. Fortfarande klart dyrast i Europa.

Men nu var inte fokus på försäkringar utan de stora prisskillnaderna i Europa.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:13
av Off Grid Byggaren
Skulle det funka att som Svensk köpa bilen i Rumänien istället?

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:29
av Mickep
Hmmm hur köper man bil i Tyskland? (Antar att de räknar bort de förmåner man får).
Sett ur garantisynpunkt borde det inte vara någon skillnad.
Funderar på begpriset om någon tysk skulle sälja. Priset borde vara mindre än avdragen de gör.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:30
av mikebike
Prisskillnaden mellan olika länder kanske inte är så intressant, däremot tycker jag prisskillnaden mellan M3 och MY kan vara intressant eftersom det kan ge en indikation om det finns utrymme för en prissänkning av MY.

I USA är skillnaden betydligt mindre mellan M3 och MY än i Sverige.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:34
av MWall
Vad bra. Då kan de komma under 700' utan problem då.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:37
av mikebike
MWall skrev:
Vad bra. Då kan de komma under 700' utan problem då.
Man kan ju alltid hoppas, men helst skulle man vilja veta i förväg. De sänkte priset på M3 strax efter att jag köpte min, men inte på MY. :evil:

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:43
av LarsL
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 18:58
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Det är nog en av anledningarna i alla fall.
I Frankrike är taket för stöd/bonus 60 000 €, och av en ren tillfällighet så kostar en Model Y 59 990 €.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 19:10
av Tellus
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900

Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 19:19
av taliz
Korrelera med reallöner, bränslepriser, elpriser, stimulanser etc så får du nog svaret.

Bilen kostar vad den kostar för att folk är beredda att betala det helt enkelt.
I Sverige tjänar vi bättre än Rumänien, vi har högre bränslepriser och lägre elpris än Tyskland etc etc…

Med det sagt tycker jag själv den är för dyr i nuläget, och är relativt säker på att priserna kommer sjunka närmaste året, annars hade jag köpt en.
Utbudet kommer öka iom Berlin. Efterfrågan kommer säkert också öka, men tveksamt om det kommer gå hand i hand.
Mycket hänger nog på hur ekonomin utvecklas.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 19:24
av MWall
LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 25 sep 2021 19:26
av Peter Andersson
Tellus skrev:
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Jag tror att om ett år är priserna lägre än så på MiC.
MiB med alla Bells and whistles kan däremot vara dyrare.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 10:01
av chaffis75
MWall skrev:
LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.
Hur mycket jobb är de att importera? Vad för kostnader får man, antar momsen dras av i Tyskland och sen får man betala den i Sverige?
Bonusen åker bort?
Andra kostnader?

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 10:11
av jeppe_sthlm
De flesta nya bilar som säljs går väl som förmåns/tjänstebil och då går import bort. Eller jag tror iallafall inte att några leasingbolag skulle ta det.

Säljer man alla bilar som tillverkas, så gäller det att klämma ut så stora marginaler som möjligt på totalen. Det ska då balanseras mot marknadsandelar. I vissa länder behöver man kanske subventionera för att komma upp i en kritisk massa och i andra kan man ta lite mer betalt

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 10:18
av Lessmog
Att ta reda på för en som grunnar på import: Hur funkar det med konnektivitet?
I en annan tråd hade en medlem strul att ta in SVT eller SR för att SIM var från Belgien eller nåt. Fel region, typ.
Kanske inte en sak man fixar så lätt själv?
Men vad vet jag. :roll:

Editerat: Hade ju den fliken uppe ju 8-)
viewtopic.php?f=10&t=26680

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 14:13
av Johan_YJ7
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 14:39
av chaffis75
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Tack de var några bra punkter.

Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 16:56
av taliz
Ja bilen skall vara minst 6 månader gammal för att slippa dubbel moms.
Att den markeras som import ger förutom högre försäkring oftast också sämre andrahandsvärde.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 17:33
av MWall
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 17:40
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.
Normalt sett kan man väl köpa momsfritt om man köper ny bil direkt av bilhandlaren. Men vad jag hört så låter inte Tesla någon handla momsfritt. De hänvisar bara till sin försäljning i det land bilen ska exporteras till. Så med just Tesla är det kanska svårt att slippa ligga ute med momsen.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 17:58
av Remuz
Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Postat: 26 sep 2021 18:00
av Nicke Nyfiken
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.

* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.

Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?