Försäkring för Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Försäkring för Y

Inlägg av westerlu77 »

Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Jag fick 6862 av Trygg Hansa som har märkesförsäkringen och det är inkl 25% rabatt dom ger första året. Klart lägst efter en rundringning.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Grovsnus »

westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Fick betala 4300kr för ett år på trygghansa. 2000mil. Bor i Sandviken
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Smygisen »

Jag får betala 4383/år hos Trygg Hansa.
Då är det halvförsäkring, 2500mil/år och utan några tillägg.

Har inte jämfört några fler än, men det ska ska jag göra.
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Försäkring för Y

Inlägg av westerlu77 »

Johan_YJ7 skrev:
westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Jag fick 6862 av Trygg Hansa som har märkesförsäkringen och det är inkl 25% rabatt dom ger första året. Klart lägst efter en rundringning.
Ok. Är det halvförsäkring då? Räcker det dom första åren, eller hur resonerar ni andra? Var bor du förresten om man får fråga?
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Försäkring för Y

Inlägg av lakke »

westerlu77 skrev:
Johan_YJ7 skrev:
westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Jag fick 6862 av Trygg Hansa som har märkesförsäkringen och det är inkl 25% rabatt dom ger första året. Klart lägst efter en rundringning.

Ok. Är det halvförsäkring då? Räcker det dom första åren, eller hur resonerar ni andra? Var bor du förresten om man får fråga?
Köper du ny bil behöver du bara halvförsäkring. Är vagnskadegaranti "3 år" på nya bilar :)

4800kr hos trygghansa för longrange. Vad MYP kommer kosta återstår att se
Model Y performance
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

westerlu77 skrev:
Johan_YJ7 skrev:
westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Jag fick 6862 av Trygg Hansa som har märkesförsäkringen och det är inkl 25% rabatt dom ger första året. Klart lägst efter en rundringning.
Ok. Är det halvförsäkring då? Räcker det dom första åren, eller hur resonerar ni andra? Var bor du förresten om man får fråga?
Sorry var lite snabb där, ja det är halvförsäkring, 1500mil kommer antagligen behövas höjas när det blir mer kontorsarbete.. bor i Stockholm, inkl hyrbil, självriskrabatt och "bilmärkespaket".
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Försäkring för Y

Inlägg av thedude »

westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Va! har de provkörning i Segeltorp? när jag försökte boka så fick jag välja mellan Uppsala och Norrköping och jag bor i Sthlm :)
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Försäkring för Y

Inlägg av mindfeeder »

4800 per år / halvförsäkring / 2500 mil / företag / mellansverige
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Försäkring för Y

Inlägg av jobe83 »

thedude skrev:
westerlu77 skrev:
Hej! Jag var igår och provkörde en Y i Segeltorp. Man blir otrolig sugen på en sådan, frågan är om man ska vänta in Berlinfabriken, lägre pris eller slå till redan innan nyår ifall bonusen försvinner? Svårt.. Nästa fråga gäller försäkring, finns det någon här som kan berätta vad dom har för försäkringar till Y, pris? Bor själv i Sthlm-området. Tack på förhand! / Johan
Va! har de provkörning i Segeltorp? när jag försökte boka så fick jag välja mellan Uppsala och Norrköping och jag bor i Sthlm :)
Samma för mig, men de har nog i både Segeltorp och MoS - blev uppringd av MoS precis efter att jag skickat in en förfrågan för typ 2 veckor sen. Men jag kan fortfarande bara boka en provkörning i Uppsala eller Norrköping via hemsidan.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Försäkring för Y

Inlägg av westerlu77 »

Pratade lite snabbt med Insplanet och dom har i princip inget som slår Trygg-Hansa, det som är skrämmande fortfarande är ju att helförsäkring efter 3 år hos Trygg-hansa ligger just nu på 17000:- i Sthlms-området, vilket är helt sjukt i mina öron. Halvförsäkring ligger på 6500:- för en 45-åring i Sthlm.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Skabb1 »

Pratade med LF här i Skåne och de ska ha strax över 10k om året för helförsäkring. 1500 mil.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Försäkring för Y

Inlägg av PhR34k »

Vi har storkunds avtal via Brim som samarbetar med Trygg Hansa. Alla våra bilar försäkras där automatiskt men min Y hamnar på eget avtal eftersom det är en ”dyr bil”. Fick offert på 19700kr för min Y på mitt företag för en helförsäkring. Det är ju pinsamt dåligt. Blev faktiskt förbannad. Det är mer pengar än vad min Nissan GT-R kostar på mig privat.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Smygisen »

Efter att ha jämfört en hel drös med försäkringsbolag, där till och med vissa bolag inte ens ville räkna för att dom inte var i närheten av trygga hansa så landade det i just det sistnämnda.

Jag har bara jämfört halvförsäkringar men landade i nedan.

Halvförsäkring
3000mil/år
Tillägg för hyrbil
Tillägg för privat vård och medicinsk invaliditet
Självriskrabatt
Bilmärkespaket via hadlare

Årspremie på 3891, vilket blir 325kr i månaden på autogiro, isch.

Det känns väl rätt bra tycker jag, men bävar för den dagen det blir helförsäkring.
Bor i mindre ort med ca 30'000 invånare och har gemensamt garage med grannarna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Bjelke »

Låter sjukt bra ju, jag hade ungefär det tredubbla på min S75D fram tills nyss då den har helförsäkring nu
som ligger på nästan 20 tusen (på företag)…
Halvförsäkring på den andra som förvisso är en SP100DL ligger också kring 10 papp privat…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Smygisen »

Jag är själv väldigt nöjd med priset, är dock 40+ och har alla andra försäkringar hos Trygg Hansa, plus rsbatt via Swedbank/Sparbankerna.

Men som jämförelse så skulle en Mercedes EQC gå på ca 790 kr/månad.
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Försäkring för Y

Inlägg av epacke »

Tecknade en med Water Circles för ~5800 kr per år. Tror Trygg Hansa hade varit billigare men fick 3900 kr i självrisk med Water Circles så det var slam-dunk där.
Bor i Linköping.

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Dansson »

Det ni ska tänka på är att det kan bli 2st självrikser om ni har en försäkring som inte är samma som för vagnskadeförsäkringen.
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Försäkring för Y

Inlägg av westerlu77 »

Har avvaktat köp av Y av flera anledningar, en anledning är ju att försäkringsbolagen verkar fortfarande inte direkt sugna på att försäkra Teslor. Hur kan det vara så?
Är det så skrämmande dålig statistik hos Tesla, eller vad är det frågan om? Gjorde en sök hos Compricer som hittade ett bolag.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Försäkring för Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

westerlu77 skrev:
Har avvaktat köp av Y av flera anledningar, en anledning är ju att försäkringsbolagen verkar fortfarande inte direkt sugna på att försäkra Teslor. Hur kan det vara så?
Är det så skrämmande dålig statistik hos Tesla, eller vad är det frågan om? Gjorde en sök hos Compricer som hittade ett bolag.
En släkting jobbar på ett försäkringsbolag. Tesla är dyra pga långa väntetider på reservdelar vilket ger höga stilleståndskostnader och höga kostnader för vissa delar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkring för Y

Inlägg av jonasl »

Ser man till vad det är för bil (inköpspris, prestanda) så tycker jag ändå inte att försäkringen är hejdlöst dyr.

Förra bilen var en tråkig VW med 150 hk, nypris 270k, kostade ca 300 kr i månaden för halvförsäkring. Model Y LR kostar mig under 500 kr. Känns rimligt. Vi får väl se var det landar när första året hos TH är slut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring för Y

Inlägg av taliz »

westerlu77 skrev:
Har avvaktat köp av Y av flera anledningar, en anledning är ju att försäkringsbolagen verkar fortfarande inte direkt sugna på att försäkra Teslor. Hur kan det vara så?
Är det så skrämmande dålig statistik hos Tesla, eller vad är det frågan om? Gjorde en sök hos Compricer som hittade ett bolag.
Min M3P kostade mig 250kr/mån. Nu verkar de vilja ha mer än dubbla. Priserna har alltså gått upp rejält på senare år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkring för Y

Inlägg av pejvic »

6502 LR AWD bor i innerstan Sthlm. Slå till. Om du kör annan bil idag så blir det oftast dyrare att vänta. Och priset kan lika gärna gå upp som ner.
Det är ändå 0 i reparationer, 0 i service, ingen skatt, ingen besiktning, nya däck på den osv. Bara att köpa.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Försäkring för Y

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
6502 LR AWD bor i innerstan Sthlm. Slå till. Om du kör annan bil idag så blir det oftast dyrare att vänta. Och priset kan lika gärna gå upp som ner.
Det är ändå 0 i reparationer, 0 i service, ingen skatt, ingen besiktning, nya däck på den osv. Bara att köpa.
800k är ändå en slant att lägga på något som över tid tappar i värde.
Har man det väldigt gott ställt så visst. Men tjänar man snittlön så är det för mkt IMO.
Särskilt nu när räntorna går upp, bonusen riskerar att försvinna, vi är på väg mot recession och det finns allt fler billiga elbilar på marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkring för Y

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
pejvic skrev:
6502 LR AWD bor i innerstan Sthlm. Slå till. Om du kör annan bil idag så blir det oftast dyrare att vänta. Och priset kan lika gärna gå upp som ner.
Det är ändå 0 i reparationer, 0 i service, ingen skatt, ingen besiktning, nya däck på den osv. Bara att köpa.
800k är ändå en slant att lägga på något som över tid tappar i värde.
Har man det väldigt gott ställt så visst. Men tjänar man snittlön så är det för mkt IMO.
Särskilt nu när räntorna går upp, bonusen riskerar att försvinna, vi är på väg mot recession och det finns allt fler billiga elbilar på marknaden.
Absolut, det är en hel del att lägga. jag tror dock inte i inflationstider att vi kommer se de historiska värdetappen på bilar. Utan att vi är på väg mot hur det var i mitten slutet av 80-talet när man kunde ha en volvo 740 ett par år och få tillbaka pengarna.

Har man åtminstone till kontantinsatsen eller helst lite till så tror jag att det är ett riktigt bra köp. Särskilt YRWD för 630 k efter bonus. (eller 650 nu då om man får den efter årsskiftet)
Risken är obefintlig.

Det är dessutom en resonabel prissättning på räntan hos DnB. jag tror att man kan åka riktigt billigt jämfört med en begagnad avgasbil som skall tankas mm i 200.000kr klassen.

Senaste tre åren har det varit löjligt billigt, hur det blir kommande tre åren vet man inte förrän efteråt tyvärr. En snittlön har kanske inte råd med bil alls. Men hittills har jag åkt nästan lika billigt som busskort. Så billigt behöver det ju inte vara förstås.
Haft alla 3/Y
Skriv svar