Sida 1 av 2

BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 29 sep 2021 21:35
av Zee
Hej Teslaägare.

Jag har noga övervägt att köpa Tesla Model 3/Y/S men landade till sist på en beställning på en BMW i4 M50.

Jag har provåkt/kört Teslas men det är ett par saker jag inte gillar:

1. Kvalitet/finish/QC - många helt nya bilar har jag sjäöv sett vara krokiga, skadade och med tveksamt byggkvalitet

2. _För_ spartansk inredning. Att styra allt via en skärm är för mig inte ergonomiskt.

3. Den spartanska inredningen gör också att bilen känns tom eller urholkad. Jag får ingen trevlig känsla i cupen kontra mot vad bilarna kostar.

4. Bilen erbjuder många mjukvarutjänster som inte intresserar mig eller som jag inte vill betala för.

5. Återförsäljare-nätet skrämmer mig. Garantiärenden, kvalitetsproblem, etc.

BMW har jag alltid gillat (så jag är subjektiv) och den "dynamiska" körningen drar jag mig till. I den mån det är möjligt är det en drivers car, vill jag inbilla mig. Den är också vacker och BMW har en relarivt mycket hög kvalitet och finish.




Nu är inte syftet med denna tråden att enas vad som är 'bäst', alla har vi olika smak och tycke. Inget fel på Teslas! Men det hade varit kul att få er vy på BMWs i4, vad ni ser är bra och vad ni ser är mindre bra. Vad ni saknar och hade velat se.

Hoppas på feedback och en trevlig ton i debatten.

Mvh.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 29 sep 2021 21:41
av MWall
Finns en ganska lång tråd om i4.

Men min syn är väldigt positiv. Liknande din. Det enda som skaver är osäkerheten kring om Tesla verkligen öppnar superchargernätverket för alla. Men om du inte brukar köra så långt så ofta så är det ingen faktor.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 29 sep 2021 21:48
av Zee
Hej. Tack för svar.

Jag hittar bara trådar om i3 och i5. Kan du länka till i4-tråden?

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 29 sep 2021 21:56
av MWall

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 21:38
av SwedishAdvocate
Zee skrev:
.../ BMW har jag alltid gillat (så jag är subjektiv) och den "dynamiska" körningen drar jag mig till. I den mån det är möjligt är det en drivers car, vill jag inbilla mig. /...
En BMW i4 väger rätt mycket mer än en Model 3. Som jag förstår det så påverkar vikt hur 'dynamisk' en körning kan bli...

Men å andra sidan så kan man säkerligen lasta rätt mycket mer vikt i en i4, och som jag förstår det får den dra rätt mycket mer förutsatt att det är en bromsad släpvagn...

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 22:16
av dd88
En i4 väger väl en 300kg mer än en M3, och den är inte speciellt lätt för att vara en sportsedan.

BMW kommer vilja få till den förväntade känslan men det är inte heller en M-bil.

Lär bli mer fokus på komfort och funktioner än att kunna krama kurvor.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 22:29
av MWall
dd88 skrev:
En i4 väger väl en 300kg mer än en M3, och den är inte speciellt lätt för att vara en sportsedan.

BMW kommer vilja få till den förväntade känslan men det är inte heller en M-bil.

Lär bli mer fokus på komfort och funktioner än att kunna krama kurvor.
Taycan är ännu tyngre. Väl?

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 22:59
av jpetters
MWall skrev:
dd88 skrev:
En i4 väger väl en 300kg mer än en M3, och den är inte speciellt lätt för att vara en sportsedan.

BMW kommer vilja få till den förväntade känslan men det är inte heller en M-bil.

Lär bli mer fokus på komfort och funktioner än att kunna krama kurvor.
Taycan är ännu tyngre. Väl?
Ja, vilket jag tycker känns, jämfört med 3P.

Måste säga att jag tycker i4 är i klass med Mirai utseendemässigt, skulle inte ta i den med tång. Men det är såklart subjektivt.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 23:27
av MWall
jpetters skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:
En i4 väger väl en 300kg mer än en M3, och den är inte speciellt lätt för att vara en sportsedan.

BMW kommer vilja få till den förväntade känslan men det är inte heller en M-bil.

Lär bli mer fokus på komfort och funktioner än att kunna krama kurvor.
Taycan är ännu tyngre. Väl?
Ja, vilket jag tycker känns, jämfört med 3P.

Måste säga att jag tycker i4 är i klass med Mirai utseendemässigt, skulle inte ta i den med tång. Men det är såklart subjektivt.
Jaha, fast i Model 3 får man kämpa för att hålla sig kvar i stolen. Plus att den inte direkt är nån skönhet heller.

Jag tycker dock i4 ser lite för tung ut. Lite som nyare Mercedes-modeller gör. Och så gillar jag inte proportionerna. För lång huv etc. Däremot är det ju ett bygge på en helt annan nivå än Teslas.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 30 sep 2021 23:31
av SwedishAdvocate
jpetters skrev:
.../ Måste säga att jag tycker i4 är i klass med Mirai utseendemässigt, skulle inte ta i den med tång. Men det är såklart subjektivt.


Jag tycker i4 ser helt ok ut exteriört. Men visst... Den hade väl sannolikt sett bättre ut utan 'bävertänderna'. Gillar inte heller den där blå färgen som BMW använder som accentfärg på sina i-bilar, men den går ju tydligen att välja bort.

Tycker nya Mirai inte heller är så tokig. Första Mirai däremot är ju en rätt rejäl katastrof i exteriör design...

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 10:08
av Wolf78
Alltid gillat och kört BMW bilar mycket på grund av körglädjen. Gillar Tesla av samma anledning, de är också riktigt kul att köra (oavsett ICE eller elmotor).
Riktigt kul att BMW släpper en bil i "mellan segmentet" 500-750k och som kan fungera som familjebil (takbox och drag).

Fördelar:
Konkurrenskraftigt grundpris
Räckvidd/laddhastighet
Körglädje (burkar vara så) möjlighet koppla ur antisladd/antispinn.
Utrymme (halvkombi lucka 470l)
Sen tycker jag BMW's M-stolar ofta är grymma.
Upplevd kvalitet, material ljuddämpning etc. (brukar vara det)
Utseende (Ser ut som en BMW)

Nackdelar:
Pris med extrautrustning
Prestanda (jmf med Tesla)
ICE-plattform (vikt)
Framkomlighet endast bakhjulsdrift (i4e40),
Laddnätverk, (Ionity i dagsläget)
Utseende (bävertänderna.... "Korta" bakdörrar)

Det som återstår att se är så klart verklig förbrukning, BMW har en hel del erfarenhet (I3 b.la) blir intressant.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 11:09
av NiklasTesla
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 12:35
av macky
NiklasTesla skrev:
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH
Ngt tillspetsat. Går utmärkt att göra långresor med andra elbilar än tesla. Om du hela tiden är på långresa så är det så klart en relativt sett större fördel med SuC. Om inte väger ju i mina ögon fördelarna med många andra märken väl upp. Gillar man I4 bättre som bil är det ju en självklarhet att välja den.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 12:38
av Wolf78
NiklasTesla skrev:
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH
Lite för enkelt kanske... Även om SuC är oslagbart beroende på behov.
Krav är helt klart laddmöjlighet hemma, men lång resa bara någon gång kan man nog hantera med Ionity (trotts tillgänglighet och prisbild just).
Däremot om man regelbundet åker på långresor (fler än 1 gång per kvartal) eller mycket "off-grid" då har men ett enkelt val :-)

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 12:45
av macky
NiklasTesla skrev:
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH
Ngt tillspetsat. Går utmärkt att göra långresor med andra elbilar än tesla. Om du hela tiden är på långresa så är det så klart en relativt sett större fördel med SuC. Om inte väger ju i mina ögon fördelarna med många andra märken väl upp. Gillar man I4 bättre som bil är det ju en självklarhet att välja den.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 12:49
av iAkita
NiklasTesla skrev:
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH
Hmm, undrar hur jag lyckats genomföra alla mina långresor, jag som inte kör Tesla.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 13:00
av HelectriC
NiklasTesla skrev:
Enkelt...

Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.

MVH
konstigt, vi har ju åkt på mängder av långresor med Polestar, i-Pace, ioniq5. Men det går alltså inte menar du?

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 13:31
av NiklasTesla
Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.

Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.

MVH

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 13:44
av dd88
NiklasTesla skrev:
Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.

Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.

MVH
Kollade "min" rutt (Göteborg - Makarska). En kvarts skillnad på en resa över 26h till Teslas fördel.

Sen är det klart, trasiga laddare och köer kan ställa till det, men det gäller oavsett bil.

Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.

BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 13:54
av taliz
dd88 skrev:
Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 13:59
av martinot
dd88 skrev:

Sen är det klart, trasiga laddare och köer kan ställa till det, men det gäller oavsett bil.
Inte riktigt så. Det kommer du märka den dagen du själv skaffar elbil.

I praktiken så även om det kan förekomma trasiga laddpunkter hos Tesla, så är det extremt sällan. De har även en annan arkitektur på sitt laddsystem så att enskilda laddare som går sönder inte skall påverka att några laddpunkter går ner (hela anläggningen kanske dock får några % lägre maxeffekt). Ofta repareras de dessutom ganska snabbt jämfört med Ionity, Circle K och andra som jag passerat med ofta någon trasig laddare.

Dels verkar Tesla SuC ha bättre fjärrövervakning (även om jag inte har insikt i hur det fungerar på Ionity, så verkar det inte fungera i praktiken) så att Tesla själva vet när något är trasigt, istället på att förlita sig att folk ringer in och rapporterar felen. Dels så har Tesla flera team med egna direktanställda elektriker och specialister som konstant åker runt och reparerar och underhåller systemen.

Så tekniskt och organisatoriskt så hjälper det mycket med att Tesla har bättre upptid på sina laddpunkter än de flesta andra laddnät.

Sedan hjälper det ju även en del att de oftast har fler laddpunkter, och mer marginal i kapacitet, än Ionity och andra konkurrenter. Postade nyss en observation i Ionity-tråden baserat på att jag laddade i Norge vid Rygge i förra veckan. 6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Bild

Bild

Bild

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 14:42
av HelectriC
NiklasTesla skrev:
Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.

Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.

MVH
beror ju helt på vart man ska, Danmark, Tyskland, Østerrike tex har ju gott om >150kW laddare.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 15:43
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.
Vanligtvis så stannar vi bara för att tanka, 5-10 minuter sen iväg igen.

I år stannade vi i bergen i Schweiz och grillade, det hade vi inte gjort på en nerpissad mack så det hade inte gett möjlighet till laddning om vi kört elbil.

En övernattning dock, det ger ju teoretiskt möjlighet till 100% batteri dagen därpå. Sen hur mycket man hade tjänat på det kan man ju alltid räkna på.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 17:26
av HelectriC
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.
Vanligtvis så stannar vi bara för att tanka, 5-10 minuter sen iväg igen.

I år stannade vi i bergen i Schweiz och grillade, det hade vi inte gjort på en nerpissad mack så det hade inte gett möjlighet till laddning om vi kört elbil.

En övernattning dock, det ger ju teoretiskt möjlighet till 100% batteri dagen därpå. Sen hur mycket man hade tjänat på det kan man ju alltid räkna på.
På samma sätt som tex Ionity inte prioriterar den lilla promille av elbilsförarna som kör i inre Norrland, så prioriteras nog inte de som kör 26 timmar i sträck enbart med 5min paus var 5 timme eftersom det antagligen är extremt få med det behovet. Jag är inte ens säker på att du har det behovet, verkar mest vara en grej att skriva så för att göra det omöjligt för elbilar att passa in i ens bild av hur elbil (inte) funkar.

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Postat: 01 okt 2021 19:03
av dd88
Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.