Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåpbila
Postat: 30 sep 2021 16:27
https://teslaclubsweden.se/forum/
Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.dd88 skrev:Är väl som ägare av privata bilar, man köper inte för 99% av resorna om den inte klarar den sista 1%.
Vad väger en sådan trumma då i runda slängar?Off Grid Byggaren skrev:Det är ofta när grövre kabeldragning ska göras, så körs då en kabelvagn ut.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
Beror ju på hur stor den är. En tom kabeltrumma kan redan väga några 100kg. Och med en massa koppar på blir den rejält tung. Så nej, troligen inte.fth skrev:Vad väger en sådan trumma då i runda slängar?Off Grid Byggaren skrev:Det är ofta när grövre kabeldragning ska göras, så körs då en kabelvagn ut.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
Kärran kan ju inte väga många kilo, vad behöver bilen klara av, räcker det med typ 750 kg?
/fth
mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
är du säker på att det inte är en hybrid? De flesta toyota personbilar är väl hybrider og hybrider har ju ofta lika dålig dragvikt som elbilar.bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Fast, är det inte väldigt sällan elektriker, eller vilken hantverkare som helst, har en Toyota Corolla som sin tjänstebil?bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Just precis. Jag har för många år sedan varit intresserad av att skaffa en Prius, det var det enda som fanns med elmotor då. Men den fick inte dra släp och då gick den fet bort.HelectriC skrev:är du säker på att det inte är en hybrid? De flesta toyota personbilar är väl hybrider og hybrider har ju ofta lika dålig dragvikt som elbilar.bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Så enkelt är det inte för tågvikt kommer in i bilden och där har de rotat till det.roder99 skrev:Maxus e-Deliver 3 ?
Upp till 1000 kg nyttolast
Upp till 1200 kg dragvikt
Beroende på modell
https://viewer.ipaper.io/rsa-no/rsa-sve ... iver-3pdf/
Kod: Markera allt
Tjänstevikt: 1555 kg
Totalvikt: 2460 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1090 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2750 kg
Kod: Markera allt
Tjänstevikt: 1600 kg
Totalvikt: 2300 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4300 kg
Fattar inte heller varför elbilar ofta har så dåliga släpmöjligheter. Det kan ju knappast handla om en teknisk begränsning?Mickep skrev:En vagn dras på hjul. Det är bara en bråkdel av kraften som behövs. (även vid uppförskörning).
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Bra fundering!Mickep skrev:En vagn dras på hjul. Det är bara en bråkdel av kraften som behövs. (även vid uppförskörning).
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Är det inte helt enkelt så att alla hantverkare får bil lite mer tuffa och säga att de köper bara den här Maxus för den kan dra det vi behöver. Om alla gör så kommer de andra tillverkarna nog ganska snart med drag de också.Off Grid Byggaren skrev: