VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Om vi får motsvarande paket i Sverige så känns ju Först edition överlägset mest prisvärt. Väldigt svårt att avgöra vad som blir bäst för andrahandsvärdet men tvåtonslack tror jag nog kommer att vara det. I synnerhet på first edition där du får färgad inredning inkluderat.

Jag är egentligen ute efter en 7-sits men undrar nu om det inte är värt att försöka få tag på en first edition och ha tills 7-sits kommer. I synnerhet om den kostar under 700 000 och går att få före årsskiftet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

De engelska paketen är dyrare än så tyvärr. Från priset över 700ksek och 1st började på 780 ksek. I Sverige, med vagnskadegarantin blir det ännu dyrare troligtvis. :(
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

gregerdenandre skrev:
Sorry. Helt rätt. 2641 eur.

Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
gregerdenandre skrev:
Sorry. Helt rätt. 2641 eur.

Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.
Är ytterst lite som ens är i vitt på dessa bilar och grundfärgen verkar vara identiska.
så en foliering borde både gå snabbt och inte ens bli i närheten av priset de vill ha för den lackeringen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

R_Edvinsson skrev:
HelectriC skrev:
gregerdenandre skrev:
Sorry. Helt rätt. 2641 eur.

Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.
Är ytterst lite som ens är i vitt på dessa bilar och grundfärgen verkar vara identiska.
så en foliering borde både gå snabbt och inte ens bli i närheten av priset de vill ha för den lackeringen.
Funkar det bra att foliera på silver metallic som är basfärgen? Eller tänker ni att man lägger till vit solid lack för ~4000 sek och sen folierar för mellanskillnaden till tvåtonslacken för ~19000 sek? För tvåton med halv silver blir väl inte ens snyggt till en nedre del i guld?

Kan ju helt klart vara värt att spara några tusenlappar på bilköpet för att få välja lack själv. Dock svårare att matcha inredningen. För egen del hade det kunnat funka men tror knappast det är givet för andrahandsvärdet? I synnerhet inte om du vill sälja inom ett år.

Edit: eller menade du att välja en färgad lack av de kulörerna som också finns som två-tons? De verkar kosta 10 000 bara de så då är mellanskillnaden ännu mindre. Och som lackskydd är det väl bättre att foliera nedre delen av bilen än den övre?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Jag tror han menade att foliera två olika färger, spelar ingen roll vad man har under.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Vill man ens ha den ljusa inredningen? Känns inte helt kompatibel med barn i bilen?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

PapaD skrev:
Jag tror han menade att foliera två olika färger, spelar ingen roll vad man har under.
Okej då förstår jag.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

gregerdenandre skrev:
Vill man ens ha den ljusa inredningen? Känns inte helt kompatibel med barn i bilen?
Ja det är en bra fråga! För även inredningen drar iväg snabbt i pris då den kommer i kombination med andra tillägg. Men den mörka finns å andra sidan bara (i Storbritannien) som val i det enklaste paketet Life. I Style och First Edition är det bara ljusa alternativ. I First Edition är det bara ljus med matchande inredning till yttre tvåtonslacken som finns som val.

Jag tyckte den delade inredningen var snygg när jag tittade på Buzzen i Stockholm. Men är också tacksam för den mörka klädseln i vår nuvarande bil pga barnen :)
Screenshot_20220716-080246.jpg
Screenshot_20220716-080323.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nån som har koll på uppskattad tid för leverans om man beställer tidigt i höst?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Hmpftfhdns skrev:
Nån som har koll på uppskattad tid för leverans om man beställer tidigt i höst?
23 maj fick jag följande besked. Vet inte om det i praktiken kommer innebära före eller efter årsskiftet eller ytterligare försening. Jag hoppas att tydligt besked kommer i auf/sep.
Screenshot_20220716-120020.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Mao får man räkna med 50 000 kr bonus. Allt annat är önsketänk, va?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

gregerdenandre skrev:
Mao får man räkna med 50 000 kr bonus. Allt annat är önsketänk, va?
Jag är rädd för det, men det skulle inte förvåna mig om en handfull lyckligt lottade får ta leverans i slutet av december. Om vi nu ändå får önska :D

Enligt pressmeddelandet 17 juni ska det levereras till kunder i slutet av året men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda Sverige.
Screenshot_20220716-132742.jpg
https://via.tt.se/pressmeddelande/id-bu ... Id=3325304
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

PapaD skrev:
De engelska paketen är dyrare än så tyvärr. Från priset över 700ksek och 1st började på 780 ksek. I Sverige, med vagnskadegarantin blir det ännu dyrare troligtvis. :(
Jag har tänkt vidare lite på detta. I och med att vi vet att startpriset är 625 000 och att det bara kommer en modell till att börja med. (Gtx, fyrhjul, längre axelavstånd osv blir ju senare) så bör väl listpriser enligt Skatteverket vara 625 000 kr? Allt annat är ju extrautrustning? Jämför med senaste listan från dem där ID 4 och ID 5 finns i följande varianter. Allt annat är extrautrustning och påverkar inte det bonusgrundande priset. Med andra ord noll % risk att inte kvalificera för bonus. Brasklapp för valet och nya ännu inte annonserade regler från årsskiftet...
Screenshot_20220720-121054.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Rasmussen »

Var inne hos min åf i kalmar som sa att de som förbokat kommer få första tjing på att beställa och att det blir nu i september. Leveranser högst oklart dock…
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Rasmussen skrev:
Var inne hos min åf i kalmar som sa att de som förbokat kommer få första tjing på att beställa och att det blir nu i september. Leveranser högst oklart dock…
Jag fick mail om detta i fredags. Leverans första halvåret 2023~ish...
Screenshot_20220823-204127.jpg
Screenshot_20220823-204150.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID Buzz

Inlägg av iAkita »

Det är många ID buzz på vägarna här i söder nu. Körde om en konvoj med 10 st på Öresundsbron på väg mot Sverige häromdagen, och igår mötte jag några stycken på bron som var på väg tillbaka. Undrar om det för testning eller reklaminspelningar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

flipmac skrev:
Rasmussen skrev:
Var inne hos min åf i kalmar som sa att de som förbokat kommer få första tjing på att beställa och att det blir nu i september. Leveranser högst oklart dock…
Jag fick mail om detta i fredags. Leverans första halvåret 2023~ish...
Fick samma mejl. Positivt att man kunde ange varför man inte längre var intresserad av en beställning och att alternativen man kunde bocka i faktiskt var relevanta för en gångs skull.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Det är många ID buzz på vägarna här i söder nu. Körde om en konvoj med 10 st på Öresundsbron på väg mot Sverige häromdagen, och igår mötte jag några stycken på bron som var på väg tillbaka. Undrar om det för testning eller reklaminspelningar?
Dom har haft mediaträff i cph med rejäla provkörningar. Lär dyka upp snart på YT.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Hade det bara varit lite mera flexibel inredning så hade jag nog varit intresserad faktiskt. Har skrivit det förut, men jag är förvånad över att de snarast gjort den som en ID4 snarare än de betydligt smartare Touran/Sharan eller t.o.m Multivan som alla är rätt unika i sitt segment.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Jaegaern »

jonasl skrev:
Hade det bara varit lite mera flexibel inredning så hade jag nog varit intresserad faktiskt. Har skrivit det förut, men jag är förvånad över att de snarast gjort den som en ID4 snarare än de betydligt smartare Touran/Sharan eller t.o.m Multivan som alla är rätt unika i sitt segment.
Ja väldigt trist faktiskt. De hade chansen att göra den riktigt dynamisk för familjer i och med inredning. Typ att man kan flytta stolar/bänk och vända åt andra hållet, som i prototypen. Men ack...
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Jaegaern skrev:
jonasl skrev:
Hade det bara varit lite mera flexibel inredning så hade jag nog varit intresserad faktiskt. Har skrivit det förut, men jag är förvånad över att de snarast gjort den som en ID4 snarare än de betydligt smartare Touran/Sharan eller t.o.m Multivan som alla är rätt unika i sitt segment.
Ja väldigt trist faktiskt. De hade chansen att göra den riktigt dynamisk för familjer i och med inredning. Typ att man kan flytta stolar/bänk och vända åt andra hållet, som i prototypen. Men ack...
Jag är helt övertygad om att detta kommer komma med de utlovade 6 och 7-sits. Den nuvarande soffan går ju inte ens att fälla på ett rimligt sätt för att nå en eventuell tredje sätesrad. Sen är det ju likväl ett mysterium varför de då börjat med den här märkliga 5-sitsversionen som jag håller med om påminner om någon sorts uppsvälld id4/5.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Trist för dem, jag har svårt att se att jag kommer byta bort Model Y nu. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID Buzz

Inlägg av taliz »

Jag klickade i att den var för dyr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Jaegaern »

flipmac skrev:
Jaegaern skrev:
jonasl skrev:
Hade det bara varit lite mera flexibel inredning så hade jag nog varit intresserad faktiskt. Har skrivit det förut, men jag är förvånad över att de snarast gjort den som en ID4 snarare än de betydligt smartare Touran/Sharan eller t.o.m Multivan som alla är rätt unika i sitt segment.
Ja väldigt trist faktiskt. De hade chansen att göra den riktigt dynamisk för familjer i och med inredning. Typ att man kan flytta stolar/bänk och vända åt andra hållet, som i prototypen. Men ack...
Jag är helt övertygad om att detta kommer komma med de utlovade 6 och 7-sits. Den nuvarande soffan går ju inte ens att fälla på ett rimligt sätt för att nå en eventuell tredje sätesrad. Sen är det ju likväl ett mysterium varför de då börjat med den här märkliga 5-sitsversionen som jag håller med om påminner om någon sorts uppsvälld id4/5.
Hoppas.. De kan ju verkligen sno en stor del av barnfamiljerna.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar