VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Fredrik j »

Mr Q skrev: 28 dec 2022 23:19
Fredrik j skrev: 28 dec 2022 22:51
Finns det någon info om en campingvariant av id buzz?
Bara att den ev kommer i slutet på detta decenniet.
Såpass. Men kanske kommer det någon eftermarknadsvariant tidigare.
Bonq
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 dec 2022 12:07

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bonq »

Fredrik j skrev: 28 dec 2022 23:33
Mr Q skrev: 28 dec 2022 23:19
Fredrik j skrev: 28 dec 2022 22:51
Finns det någon info om en campingvariant av id buzz?
Bara att den ev kommer i slutet på detta decenniet.
Såpass. Men kanske kommer det någon eftermarknadsvariant tidigare.
Finns ett tyskt bolag som gör ett ”kök” man kan sätta där bak. https://www.theautopian.com/the-volkswa ... ke-a-look/
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 28 dec 2022 23:33
Mr Q skrev: 28 dec 2022 23:19
Fredrik j skrev: 28 dec 2022 22:51
Finns det någon info om en campingvariant av id buzz?
Bara att den ev kommer i slutet på detta decenniet.
Såpass. Men kanske kommer det någon eftermarknadsvariant tidigare.
Jag har en VW California plåtis. Det jag verkligen gillar är att det är den enda husbilen/campingbilen som kommer direkt 100% från biltillverkaren så VW tar ansvar/garanti på allt. Annars är det ofta en jobbig gränsdragning mellan själva ”bilen” och påbyggnaden. Blir kul om det kommer en Buzz California. Tror den kan bli fin men för liten för oss. E-Crafter Grand California kommer nog aldrig hända.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Tre nya registrerade igår och idag. Antar att det borde vara några av de som var förregistrerade för två veckor sedan?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

Nä, idag fick jag nog. Har ju inte skrivit något köpavtal på Buzz, kunde inte lägga till dubbelgolv för en månad sedan, ändå tveksam lev tid.
kortare räckvidd, ingen värmepump, mer pengar, inte 100% klart med bonus.

Köpte den röda ID5 GTX med 21" ganska basic annars i Västervik idag, lev troligen till tretton helgen. Hade ju en ID4 GTX som jag var grymt nöjd med, men nu är det blå hemska inredningen borta, blivit svart, likaså taklinjen och backspeglarna svarta och gott med 12" skärmen som är standard i denna. Fans stöd på bilen till fredag, plus LRF rabatt gick dom med på.
Känns bra att köra el igen och slippa hyra bensinbil av vän.

Kanske blir en Buzz i framtiden när det kommer med större batteri mm. Undrar om man kan låta bli och kolla när "min" kommer, hoppas den blir såld på annat håll :lol:
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Mr Q skrev: 29 dec 2022 19:35
Nä, idag fick jag nog. Har ju inte skrivit något köpavtal på Buzz, kunde inte lägga till dubbelgolv för en månad sedan, ändå tveksam lev tid.
kortare räckvidd, ingen värmepump, mer pengar, inte 100% klart med bonus.

Köpte den röda ID5 GTX med 21" ganska basic annars i Västervik idag, lev troligen till tretton helgen. Hade ju en ID4 GTX som jag var grymt nöjd med, men nu är det blå hemska inredningen borta, blivit svart, likaså taklinjen och backspeglarna svarta och gott med 12" skärmen som är standard i denna. Fans stöd på bilen till fredag, plus LRF rabatt gick dom med på.
Känns bra att köra el igen och slippa hyra bensinbil av vän.

Kanske blir en Buzz i framtiden när det kommer med större batteri mm. Undrar om man kan låta bli och kolla när "min" kommer, hoppas den blir såld på annat håll :lol:
Grattis till köpet! Även om vi i denna tråden så klart sörjer att det inte blev buzz för din del. Jag kan också lova att inte rub it in om vi andra mot förmodan skulle få bonus i slutändan 🙈
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

flipmac skrev: 27 dec 2022 21:36
AGCF skrev: 27 dec 2022 17:59
Min bil har lämnat fabrik. Den kommer i Januari tror säljaren. Jag har också beställt skinnklädsel som hamnutrustning. Ska bli spännande att se. Gick på runt 12500 kr.
Spännande! Vad innebär det?

VW Sverige har vissa underleverantörer som säljer tillbehör genom dem och som monteras i Södertälje hamn. Främst är det inredning i skåpet för hantverkare. Men även skinnklädsel på bilar som inte går att få med skinnklädsel från VW.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Mr Q skrev: 29 dec 2022 19:35
Nä, idag fick jag nog. Har ju inte skrivit något köpavtal på Buzz, kunde inte lägga till dubbelgolv för en månad sedan, ändå tveksam lev tid.
kortare räckvidd, ingen värmepump, mer pengar, inte 100% klart med bonus.

Köpte den röda ID5 GTX med 21" ganska basic annars i Västervik idag, lev troligen till tretton helgen. Hade ju en ID4 GTX som jag var grymt nöjd med, men nu är det blå hemska inredningen borta, blivit svart, likaså taklinjen och backspeglarna svarta och gott med 12" skärmen som är standard i denna. Fans stöd på bilen till fredag, plus LRF rabatt gick dom med på.
Trist med så dålig hantering av VW gällande Buzzen. :(

Stöd? Fick du till beställning av ID5 innan tiden för miljöbonusen gick ut?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Lossnar det nu tror ni? 🤞
7EE48519-6DB6-480B-A159-829E23FED591.png
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Försökte få VIN av säljaren idag utan framgång. Dock fick jag bekräftat att reservationen ska omvandlas under januari månad samt att bilen troligtvis är hemma under denna månad också. Så vi börjar det nya året med nya förhoppningar!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

5F120F0A-83CC-4AA3-9F6F-F412EBF8D8B3.jpeg
Så ser det ut
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

AGCF skrev: 02 jan 2023 16:45
5F120F0A-83CC-4AA3-9F6F-F412EBF8D8B3.jpeg
Så ser det ut
Supersnyggt ju! Ser mycket trevligare ut än det konstgjorda material jag känt på i cargo. Har du fått ta emot den också?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

Mitten på januari sa de
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

flipmac skrev: 29 dec 2022 21:14
Mr Q skrev: 29 dec 2022 19:35
Nä, idag fick jag nog. Har ju inte skrivit något köpavtal på Buzz, kunde inte lägga till dubbelgolv för en månad sedan, ändå tveksam lev tid.
kortare räckvidd, ingen värmepump, mer pengar, inte 100% klart med bonus.

Köpte den röda ID5 GTX med 21" ganska basic annars i Västervik idag, lev troligen till tretton helgen. Hade ju en ID4 GTX som jag var grymt nöjd med, men nu är det blå hemska inredningen borta, blivit svart, likaså taklinjen och backspeglarna svarta och gott med 12" skärmen som är standard i denna. Fans stöd på bilen till fredag, plus LRF rabatt gick dom med på.
Känns bra att köra el igen och slippa hyra bensinbil av vän.

Kanske blir en Buzz i framtiden när det kommer med större batteri mm. Undrar om man kan låta bli och kolla när "min" kommer, hoppas den blir såld på annat håll :lol:

Grattis till köpet! Även om vi i denna tråden så klart sörjer att det inte blev buzz för din del. Jag kan också lova att inte rub it in om vi andra mot förmodan skulle få bonus i slutändan 🙈
Tack! Känns skönt att att vara med elbil igen snart, hämtar GTX i helgen. Jag håller tummarna för att ni får bonus.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

martinot skrev: 30 dec 2022 19:33
Mr Q skrev: 29 dec 2022 19:35
Nä, idag fick jag nog. Har ju inte skrivit något köpavtal på Buzz, kunde inte lägga till dubbelgolv för en månad sedan, ändå tveksam lev tid.
kortare räckvidd, ingen värmepump, mer pengar, inte 100% klart med bonus.

Köpte den röda ID5 GTX med 21" ganska basic annars i Västervik idag, lev troligen till tretton helgen. Hade ju en ID4 GTX som jag var grymt nöjd med, men nu är det blå hemska inredningen borta, blivit svart, likaså taklinjen och backspeglarna svarta och gott med 12" skärmen som är standard i denna. Fans stöd på bilen till fredag, plus LRF rabatt gick dom med på.
Trist med så dålig hantering av VW gällande Buzzen. :(

Stöd? Fick du till beställning av ID5 innan tiden för miljöbonusen gick ut?
Ja, otroligt dålig återkoppling av varför dom står havlbyggda och hur länge, framförallt när man hyr bil av polare.

ÅF fick stöd på kvarvarande lager bilar för att regga så många som möjligt, hade med co2 utsläpp att göra.
ord list pris 702 nedsatt till 662, frågade om det gick att kombinera med mitt ramavtal och erbjöd dom 630, det tog dom.
Ingen bonus på det, men känns helt okej då jag vet att det är en superbra bil.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Nu tror jag det lossnar på riktigt! :D
A6D49753-F618-440C-ABEF-7494BBCE3916.png
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Min bil står i en hamn i Sverige sedan ett antal veckor och väntar på någon typ av pappersexcersis.
Finns inte inreggad hos car.info ännu, antar att det beror på nya typen av kontrakt och "reservation" etc.
Räknar med att få den om kanske 3 veckor.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bengt-re »

dfa skrev: 10 jan 2023 21:03
Min bil står i en hamn i Sverige sedan ett antal veckor och väntar på någon typ av pappersexcersis.
Finns inte inreggad hos car.info ännu, antar att det beror på nya typen av kontrakt och "reservation" etc.
Räknar med att få den om kanske 3 veckor.
Varför tar det så lång tid? 🤔
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

dfa skrev: 10 jan 2023 21:03
Min bil står i en hamn i Sverige sedan ett antal veckor och väntar på någon typ av pappersexcersis.
Finns inte inreggad hos car.info ännu, antar att det beror på nya typen av kontrakt och "reservation" etc.
Räknar med att få den om kanske 3 veckor.
Södertälje gissar jag? Det är ju ändå märkligt om det skulle vara något generellt problem eftersom åtminstone Vattenfall fått levererat samt att det registreras nya nu. Bör väl komma uppdatering från car.info imorgon om antalet stiger ytterligare. Hoppas också att få innan månadsskiftet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Bengt-re skrev: 10 jan 2023 21:41
dfa skrev: 10 jan 2023 21:03
Min bil står i en hamn i Sverige sedan ett antal veckor och väntar på någon typ av pappersexcersis.
Finns inte inreggad hos car.info ännu, antar att det beror på nya typen av kontrakt och "reservation" etc.
Räknar med att få den om kanske 3 veckor.
Varför tar det så lång tid? 🤔
Väntar på nya ramavtal.
gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Tror ni inte att trögheten beror på att man prioriterar ner svenska marknaden då läget kring bonus fortsatt är osäkert?

Om VW har hopp om att bonusen faktiskt ska falla ut kan det vara smart att hålla på bilarna tills dess att man kan ge oss som beställt ett positivt besked om att man får bonus? Annars finns risk att flera av oss som beställt avstår och att ÅF blir stående med många osålda bilar. Det skulle vara en halvsnygg introduktion av en modell som man satt mycket prestige i.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

gregerdenandre skrev: 11 jan 2023 13:43
Tror ni inte att trögheten beror på att man prioriterar ner svenska marknaden då läget kring bonus fortsatt är osäkert?

Om VW har hopp om att bonusen faktiskt ska falla ut kan det vara smart att hålla på bilarna tills dess att man kan ge oss som beställt ett positivt besked om att man får bonus? Annars finns risk att flera av oss som beställt avstår och att ÅF blir stående med många osålda bilar. Det skulle vara en halvsnygg introduktion av en modell som man satt mycket prestige i.
Men håller verkligen det resonemanget? Vi är ju flera som fått besked att bilarna är tillverkade och som ligger på om att få ta leverans. Detta trots osäkerheten kring bonus? Dessutom har vi beskedet att alla reservationer ska omvandlas till beställningar/köp senast sista januari för att man inte ska tappa sin bil. När jag tog upp det med min är härom veckan bekräftade han att så var fallet men också att han hoppades att även bilen skulle kunna levereras under januari månad.
Till detta har vi dessutom de 50 bilar som ändå registrerades i mellandagarna men som ingen veterligen än så länge fått leverans på. Och det är ju inte fler demobilar till återförsäljare.

Regerings förordning skulle ju dessutom komma senast i början av året så den kommer väl när som helst. Eller så har de fullt upp med eldstöd och annat. Vi som beställt innan och eventuellt får bonus måste ju vara ett relativt litet antal i det stora hela?
Måste vara bättre att få ut dessa bilar. Finns ingen bättre reklam än att fler börjar köra runt med dessa ögon-fångare.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av OvePaHornet »

OBS! Detta kan vara helt irrelevant OBS!

Ett intressant sammanträffande då även KIA valde att hålla på sina bilar i hamnen, till efter årsskiftet. I samma veva höjde man priserna mot ÅF. Behöver som sagt inte ha något med detta att göra, men jag har tidigare aldrig hört om att bilar står så ”länge” i hamnen :?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

OvePaHornet skrev: 11 jan 2023 15:49
OBS! Detta kan vara helt irrelevant OBS!

Ett intressant sammanträffande då även KIA valde att hålla på sina bilar i hamnen, till efter årsskiftet. I samma veva höjde man priserna mot ÅF. Behöver som sagt inte ha något med detta att göra, men jag har tidigare aldrig hört om att bilar står så ”länge” i hamnen :?
Intressant sammanträffande. Och det är väl högst troligt att VAG justerar upp sina priser under året också. Men grejen med just id buzz är att den är först ut med VW:s nya försäljningsmodell där åf inte är mellanhand utan bara fungerar som agent. Detta gör att priserna mot kund inte är förhandlingsbara och åf får fast summa i stället. Det är denna modell som orsakat alla problem hittills. Avtal som skrivits mellan slutkund och åf är reservation och inte beställning. Detta eftersom säljaren i slutändan är Vw huvudkontor och inte lokal åf. Det är dessa reservationer som ska skrivas om som avtal mellan säljare och köpare innan sista januari. Mycket möjligt att det är denna pappersexercis som inte finns på plats och bidrar till förseningar. Givetvis förklarar det inte varför bilar skulle stå just i hamnen men det finns som sagt 50 som är påställda senaste veckorna som bör vara på väg till kunder. Mer rimligt då att de som står i hamnen är till större kunder eller där leasingavtal är aktuella och nya ramavtal behöver skrivas då Vw huvudkontor tidigare inte varit säljare direkt till leasingbolag? Det kan ju möjligen motivera att de inte vill ställa på innan allt är klart.
Alternativt så är det bokföringstekniskt med brytpunkt årsskiftet och att de av någon anledning hellre ställer på samma år som de också kan sälja bilarna.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

dfa skrev: 10 jan 2023 23:13
Bengt-re skrev: 10 jan 2023 21:41
dfa skrev: 10 jan 2023 21:03
Min bil står i en hamn i Sverige sedan ett antal veckor och väntar på någon typ av pappersexcersis.
Finns inte inreggad hos car.info ännu, antar att det beror på nya typen av kontrakt och "reservation" etc.
Räknar med att få den om kanske 3 veckor.
Varför tar det så lång tid? 🤔
Väntar på nya ramavtal.
Källa på det?
Var väl en av anledningarna att det styrs från Södertälje, inga rabatter? Och agenter/utlämningsställe istället.
Men hoppas du har rätt👍
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Skriv svar