Tittade in lite på Björns livesändning när han körde 100 mil med ID Buzz och då laddade den i över 180 kW. Han verkade också nöjd med effektiviteten, av det lilla jag såg i alla fall. Kommer väl en vanlig video på 100 milskörningen snart.
Han var även riktigt nöjd med lyset. Den var topp 4 av alla bilar han testat.
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Mmm såg en bild på GTX-ratten. Minns inte om det bara var en illustration med ID4/ID5s ratt iofs.
Det är f-n att 700k taket kommit, annars hade en sjusitsig GTX lockat ordentligt, men den lär väl hamna på runt 800...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
GTX är väl till och med bekräftad?
Jag såg ett dokument på någon sida förra veckan med bilder på olika säteskonfigurationer samt när de skulle släppas. Men kan för mitt liv inte hitta det igen!
Det var ett tyskt VW-dokument om jag inte minns helt fel.
Det jag minns var att planen var att släppa fler varianter dec/slutet av 2023 samt de sista dec/slutet av 2024. Det skulle komma en variant med 6 eller 7 säten till den kortare hjulbasen och till den längre fanns både 6, 7 och en variant med bakåtvänd mellanrad (den var väl 6-sitsig gissar jag).
GTX tror jag skulle komma med den längre varianten som väl troligtvis också får det större batteriet. Så prisbilden Legato indikerar är väl tyvärr inte orimlig... Angående 700k-gränsen så är det väl lika sannolikt att den försvinner och att bonusen blir kvar med nya regeringen som att hela bonussystemet försvinner redan från årsskiftet.
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Mmm såg en bild på GTX-ratten. Minns inte om det bara var en illustration med ID4/ID5s ratt iofs.
Det är f-n att 700k taket kommit, annars hade en sjusitsig GTX lockat ordentligt, men den lär väl hamna på runt 800...
intressant at en folkabuss börjar närma sig miljonen, hur gick det till
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Mmm såg en bild på GTX-ratten. Minns inte om det bara var en illustration med ID4/ID5s ratt iofs.
Det är f-n att 700k taket kommit, annars hade en sjusitsig GTX lockat ordentligt, men den lär väl hamna på runt 800...
intressant at en folkabuss börjar närma sig miljonen, hur gick det till
Mnja, dom stora folkabussarna(Caravelle och vad de nu heter) har ju varit dyra rätt länge.
Har precis varit hos ÅF och tittat samt provkört. Lite otippat var alla enfärgade. Silver, vit och blå. Gissar att det kan vara för att de fokuserar på cargo kunder. Det var också bara cargo som fanns för provkörning.
Kändes riktigt bra att köra och är faktiskt lite fascinerad över hur bra men-plattformen gör sig i det här formatet. Svängradien blir verkligen imponerande på en sådan här stor bil även om den troligtvis är identisk med id4. Och den är ju längdmässigt inte heller så mycket längre. Men den stora skillnaden och volymen inuti gör ett den känns enorm i jämförelse.
Ser inte mindre fram emot att ta emot vår när den nu kommer…
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Mmm såg en bild på GTX-ratten. Minns inte om det bara var en illustration med ID4/ID5s ratt iofs.
Det är f-n att 700k taket kommit, annars hade en sjusitsig GTX lockat ordentligt, men den lär väl hamna på runt 800...
intressant at en folkabuss börjar närma sig miljonen, hur gick det till
Mnja, dom stora folkabussarna(Caravelle och vad de nu heter) har ju varit dyra rätt länge.
ja, inte billig den heller nej. Kollar jag konfig så kostar en multivan med i stort sett allt som går att välja till 700k inkl moms.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Orkar inte nöta igenom hela tråden, så ber om ursäkt om det avhandlats, men är det någon som läst några spekulationer om när sjusits kan dyka upp i Sverige?
det börjar komma kvalificerade rykten om en GTX-version med AWD, så det kommer nog 7-sits ungefär samtidigt (dvs när de fått fart på varianterna). Men när detta kan bli, I don't know.
Mmm såg en bild på GTX-ratten. Minns inte om det bara var en illustration med ID4/ID5s ratt iofs.
Det är f-n att 700k taket kommit, annars hade en sjusitsig GTX lockat ordentligt, men den lär väl hamna på runt 800...
intressant at en folkabuss börjar närma sig miljonen, hur gick det till
En fullutrustad multivan diesel kostar ju uppåt 900’ nu
Känns som en bra kandidat till shuttlebus till från flygplatser.
Dom brukar va 9 sitsiga. 3+3+3
Tror Mercedes El Viano och Renault EL Traffic är bättre kandidater. De har ju används som shuttle bussar i evigheter.
Det vet i tusan. Upplever att V-klass 8-sits är extremt vanlig som shuttle/taxi.
EQV har nog lite för dålig räckvidd. Buzz tror jag kan attrahera både pga pris, förbrukning och räckvidd.
2 eller 3 i framsätet. De flesta företag i Tyskland kör 9sits när de hämtar på fpl. Samma bil.
Buzzen är så liten bara. Bagaget ska ju med också. Men har beställt en så den kanske är större än vad jag tror när den kommer.
Är väl ingen som vet riktigt hur mycket bagage den kommer ta i den förlängda 6/7-sitsaren?
Nä såklart.
Jag har ägt ett flertal fd. shuttle bilar sk. Jahreswagen från Tyskland. Då Viano 8 sitsiga med skenor i golven för att ändra,snurra, skjuta sätena. Finns ju på Transporter också som jag haft ett antal. Praktiska familjebilar.
Min uppfattning är att Buzz är en betydligt mindre bil. Mer som en lätt förvuxen Caddy. Svårt att hitta bra jämförelser på nätet ännu.
Edit: kanske de lyckats klämma in mycket mer utrymme när den är eldriven? Men golvet är ju högre.
@dfa hur fick du det beskedet? Valde du så att du fick stora skärmen?
Vet du om det finns chans att bussen klarar årsskiftet?
Du ligger ju 4 dagar före mig tror jag så frågan är hur många dagar före dfa är? Jag tror inte dfa delar spec tidigare i tråden. Men jag försökte lägga till den större skärmen och då har skickat vidare önskemålet till fabrik men jag har inte fått bekräftelse på att det går igenom.
@dfa fick du detta på mailen eller hörde du av dig till åf?