Sida 9 av 34

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 maj 2022 21:25
av martinot
Tidigast 2023 då.

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 maj 2022 22:24
av Andersen
martinot skrev:
Tidigast 2023 då.
Jag har mejlat VW:s svenska pressavdelning - återkommer när jag får svar!

Re: VW ID Buzz

Postat: 20 maj 2022 07:11
av mati
Andersen skrev:
Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
Just när det kommer till elbilar har Sverige inte varit en prioriterad marknad de senaste åren tyvärr.

Re: VW ID Buzz

Postat: 20 maj 2022 22:47
av Andersen
Så här skrev Alexander Dahlin, PR & Marketing, Volkswagen Transportbilar/ Commercial Vehicles:

"Vi hoppas att ha en lösning klar för kunder som vill beställa ID. Buzz inom några veckor, och att kundleveranser kan komma igång runt årsskiftet som planerat."

Och på min följdfråga varför Sverige är sent:

 "Vi kan tyvärr inte kommentera varför vår försäljning startar lite senare, men vi räknar fortfarande med att ligga i ”första våg” när det gäller leveranser av bilar. Att vissa marknader startat försäljningen i dagarna, innebär inte att dom har bilar att visa hos sina återförsäljare. Sverige är en prioriterad marknad för ID. Buzz och vår tilldelning av bilar kommer bli bland det högsta av de europeiska marknaderna."

Tyska sidan kan man ju kika på så länge:

https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... people.app

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 maj 2022 07:47
av HelectriC
Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h

Undrar om det bli kö utanför ÅF :?

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 maj 2022 15:09
av jonasl
Det övergår mitt förstånd att de gjort en så oflexibel inredning. De har ju både Touran och Sharan i familjen att plocka ideer från, de båda är väldigt väl genomtänkta bilar. Separata stolar i andra raden som går att skjuta framåt/bakåt och fälla individuellt är verkligen guld t.ex, och båda modellerna är sjusitsiga dessutom.

Nä, jag är faktiskt inte ett dugg intresserad som det ser ut nu.

Re: VW ID Buzz

Postat: 22 maj 2022 13:00
av mati
HelectriC skrev:
Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h

Undrar om det bli kö utanför ÅF :?
Och inte tala om dragvikten som borde vara den dubbla för en bil i den klassen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 22 maj 2022 23:19
av RyssenKefir
Mycket besvikelse kring denna bil, det kunde blivit så bra… suck.

Konfigurerade ihop en på den tyska sidan med det man typ vill ha, ”fina”inredningen, travel assist, teknikpaket, dragkrok, retro fälgarna, pris ca 78.000 EUR.

Ja, vad säger man, känns som det kunde blivit bra mycket bättre än så här..

Re: VW ID Buzz

Postat: 23 maj 2022 09:11
av mati
Det är sällan att jag tappat intresset för en bil såhär brutalt som för Buzz. Jag har varit supersugen sedan den visades för första gången. Men nu är det bara besvikelse på alla fronter. Det känns som att VW har gjort allt fel.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 09:37
av flipmac
I tisdags var jag och tittade på ID Buzz i VWs showroom i Stockholm. Jag var lite kluven inför besöket men tyckte den imponerande på flera sätt. Upplevdes helt klart större i verkligheten än på bilder och filmer. Jag tror t.ex. definitivt att de kan få in en tredje sätesrad även i den här kortare versionen om de bara vill. Den är mycket större än både Touran och Tiguan allspace och definitivt i par med Sharan.
Övriga intryck var att det var riktig busskänsla på förarplatsen. Lägsta position på sätet är med andra ord högt. Jag tyckte infotainment-systemet kändes rappt men kör inte ID-bil till vardags och har därför bara sporadiska erfarenheter av äldre versioner.
IMG_20220614_172914.jpg
Givetvis var det svårt att få något vettigt ur personalen men de pratade en del om nya försäljningsmodellen med agenter.
För egen del kunde jag konstatera att en kort modell med 7 säten skulle funka trots 1000kg i dragvikt. Annars känns ju nya ID4 4motion som en lovande kompromiss som inte borde behöva dra iväg allt för mycket i pris. Om motsvarande kommer till ID Buzz också vill säga.

För er som bor i Stockholm så går de att se både Buzz och Cargo i showroom idag också.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 10:07
av PapaD
Tack för rapporteringen. Som du säger, med 7 säten och ett rimligt pris vore den intressant. Nu blir det varken eller, tyvärr.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 10:25
av thogr
Jag såg en ”in the wild” på en gata i Linköping igår. Men det måste alltså varit en demo-bil då antar jag.

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 18:54
av flipmac
Screenshot_20220628-185204.jpg
625 000 kr var ändå en bra bit under vad jag trodde priset skulle landa på!

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 19:39
av mati
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 21:09
av Bjelke
Ja det var t.o.m. mycket lägre än vad jag trodde också…

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 21:59
av Fredrik j
Det skiljer ju nästan ingenting mellan dom eftersom Cargo-varianten redovisas exkl. moms.

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 22:26
av PapaD
Fredrik j skrev:
Det skiljer ju nästan ingenting mellan dom eftersom Cargo-varianten redovisas exkl. moms.
Ja, men får ju plåtbeklädda dörrar, det ingår bara ramar på Buzz.... :lol:

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 07:42
av flipmac
Verkar ju inte vara tal om någon First edition utrustning som id3 och id4 haft så det är ju tråkigt. Om de säljer den utan värmepump vore ju också märkligt med tanke på hur de resonerat tidigare och med tanke på att räckvidden är kortare än motsvarande id4.

Undrar vad det var för någon som @thogr såg i Linköping?

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 10:23
av Andersen
mati skrev:
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?

Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 11:08
av flipmac
Andersen skrev:
mati skrev:
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?

Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Trevligt! Har du fått den också?
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...

Edit: jag syftade alltså på att köpa en 5-sitsif ID Buzz och inte model y.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 11:27
av ObscureEconomist
flipmac skrev:
Andersen skrev:
mati skrev:
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?

Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Trevligt! Har du fått den också?
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 11:34
av flipmac
ObscureEconomist skrev:
flipmac skrev:
Andersen skrev:
mati skrev:
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?

Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Trevligt! Har du fått den också?
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?
Japp det var Buzz jag syftade på. Inser att det kunde uppfattas annorlunda men försöker hålla mig on topic i tråden ;)

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 13:24
av ObscureEconomist
Tänker att Buzz cargo kommer bli väldigt vanlig, majoriteten av arbetsbilar kör stadskörning och inte många mil per dag, kommer gör underverk för driftkostnaderna över tid tänker jag.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 14:06
av Lurkern
Trist med 422 km räckvidd på en ny modell.

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 jun 2022 15:14
av MrRun
Lurkern skrev:
Trist med 422 km räckvidd på en ny modell.
Ja man undrar vad förbrukning och räckvidd blir på motorväg. Någon som sett något Cd-värde?