Sida 29 av 34

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 09:02
av Bjelke
LarsOJ skrev: 17 feb 2023 17:54
Maw skrev: 17 feb 2023 17:45
LarsOJ skrev: 17 feb 2023 17:23
Bjelke skrev: 16 feb 2023 19:00
2,5 låter ju sinnesjukt bra i 110km/h på en så stor bil ju! :shock: :)
Mina model S ligger inte långt under med dom förutsättningarna ju, typ 2,1 till 2,2 kanske…
Det är faktiskt en ganska liten bil. Mycket mindre än MS. 20cm kortare än Caddy Maxi tex.


28370555-96D8-48B3-B0CF-0FA9545FBB07.jpeg

33ED3403-8182-4E00-9A59-C7E7AD7AEF24.jpeg
Liten kan man väl inte kalla den. Den är 20 cm bredare än Caddy Maxi och det spelar större roll för förbrukningen än längden. Axelavståndetnär i stort sett detsamma och Caddyn är längre framför framaxeln till ingen nytta. Jag förutsätter att den längre versionen av ID.BUZZ kommer vara längre än Caddy Maxi. Hur är det med höjden?
Visst men vad jag menar är att det inte är någon gigantisk transportbil vi pratar om.
Ok det var som sjutton, den ser så stor ut på bilder ju :) jag har sett några i verkligheten
också men inte på nära håll…

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 09:36
av mati
Den är mindre än en VW transporter/multivan. Men ack så mycket större än allt annat vettigt som går på el. Högre framförallt. Och drar den bara 2,5kWh/mil i 110 så är detta riktigt bra för en så hög bil. Det hade till och med varit bra som vi hade haft sommartemperaturer.
Jag såg en tvåfärgad gult-vit i torsdags. Kanske en demobil, men oavsett så poppade det där jobbiga ha-begäret upp igen. Min hjärna har fortfarande inte förstått att det är sämre tider nu och jag för inget pris i världen har råd med en sådan bil längre.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 09:51
av LarsOJ
mati skrev: 18 feb 2023 09:36
Den är mindre än en VW transporter/multivan. Men ack så mycket större än allt annat vettigt som går på el. Högre framförallt. Och drar den bara 2,5kWh/mil i 110 så är detta riktigt bra för en så hög bil. Det hade till och med varit bra som vi hade haft sommartemperaturer.
Jag såg en tvåfärgad gult-vit i torsdags. Kanske en demobil, men oavsett så poppade det där jobbiga ha-begäret upp igen. Min hjärna har fortfarande inte förstått att det är sämre tider nu och jag för inget pris i världen har råd med en sådan bil längre.
Bara 32cm högre än din Ioniq5, lika lång och lika bred. Du har redan en stor bil :) Måtta 32cm med handen så ser du hur lite det är!

Däremot gör ju vanformatet att det är betydligt större innerutrymmen när allt är så smart utnyttjat. Jag gillar det!

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 10:32
av martinot
mati skrev: 18 feb 2023 09:36
Den är mindre än en VW transporter/multivan. Men ack så mycket större än allt annat vettigt som går på el. Högre framförallt. Och drar den bara 2,5kWh/mil i 110 så är detta riktigt bra för en så hög bil. Det hade till och med varit bra som vi hade haft sommartemperaturer.
Jag såg en tvåfärgad gult-vit i torsdags. Kanske en demobil, men oavsett så poppade det där jobbiga ha-begäret upp igen. Min hjärna har fortfarande inte förstått att det är sämre tider nu och jag för inget pris i världen har råd med en sådan bil längre.
Om vi lämnar omvärldsläget lite för stunden; vad skall du rent praktiskt ens ha bilen till?

Du har ju redan en SUV du är nöjd med (Iq5) och en fin andra/förstabil (e-Golf) som du sagt redan täcker dina transportbehov.

Vill absolut inte bromsa dina bilinköp, men bara lite nyfiken på vilket behov den löser. :)

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 14:25
av mati
martinot skrev: 18 feb 2023 10:32
mati skrev: 18 feb 2023 09:36
Den är mindre än en VW transporter/multivan. Men ack så mycket större än allt annat vettigt som går på el. Högre framförallt. Och drar den bara 2,5kWh/mil i 110 så är detta riktigt bra för en så hög bil. Det hade till och med varit bra som vi hade haft sommartemperaturer.
Jag såg en tvåfärgad gult-vit i torsdags. Kanske en demobil, men oavsett så poppade det där jobbiga ha-begäret upp igen. Min hjärna har fortfarande inte förstått att det är sämre tider nu och jag för inget pris i världen har råd med en sådan bil längre.
Om vi lämnar omvärldsläget lite för stunden; vad skall du rent praktiskt ens ha bilen till?

Du har ju redan en SUV du är nöjd med (Iq5) och en fin andra/förstabil (e-Golf) som du sagt redan täcker dina transportbehov.

Vill absolut inte bromsa dina bilinköp, men bara lite nyfiken på vilket behov den löser. :)
Du har helt rätt såklart. Men jag har alltid gillat folkabussar, då blir det inte mindre jobbigt när det kommer en eldriven buss som inte är så jäkla stor som en vanlig multivan och som dessutom är jättekul att titta på. Vilket behov täcker en Model S Plaid? Eller en Dogde RAM som typ varannan götenebo verkar ha som vardagsbil?
Behöver och vill ha är två helt olika saker. Jag behöver ingen bil överhuvudtaget. Jag skulle kunna åka taxi eller ta elmoppen eller skaffa en mopedbil.
Det jobbiga är att jag ju vet att jag aldrig kommer ha råd med en Buzz. Ha-begäret hade förmodligen varit mindre om jag hade vetat att jag hade kunnat gå och skaffa en när som helst.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 14:42
av jonasl
martinot skrev: 17 feb 2023 18:57
Hade ju själv gått för 18" helt klart. Lär bara dra upp förbrukningen och bli sämre komfort med större.

En buss kommer ändå aldrig bli en sportbil. ;)
Just för AGCF är det ju fullkomligt självklart att smacka på en uppsättning specialgjorda The New Aero! Blir spännande att se hur det kommer se ut.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 16:21
av martinot
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Behöver och vill ha är två helt olika saker. Jag behöver ingen bil överhuvudtaget. Jag skulle kunna åka taxi eller ta elmoppen eller skaffa en mopedbil.
Hade det verkligen fungerat med en mopedbil om du behöver åka till kunder i jobbet som ligger en hyfsad bit bort?
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Det jobbiga är att jag ju vet att jag aldrig kommer ha råd med en Buzz. Ha-begäret hade förmodligen varit mindre om jag hade vetat att jag hade kunnat gå och skaffa en när som helst.
Om detta verkligen är din dröm, är du säker på att det inte hade gått? Om du sålde din Iq5, e-Golf och husvagn, så skulle det kanske inte bli omöjligt för dig att köpa en ID Buzz på firman?

INTE för att jag tycker att du skall göra det, men jag tror absolut att du har möjligheten om du bara prioriterar det.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 17:38
av SwedishAdvocate
martinot skrev: 18 feb 2023 16:21
...] Om detta verkligen är din dröm, är du säker på att det inte hade gått? Om du sålde din Iq5, e-Golf och husvagn, så skulle det kanske inte bli omöjligt för dig att köpa en ID Buzz på firman?

INTE för att jag tycker att du skall göra det, men jag tror absolut att du har möjligheten om du bara prioriterar det.
Tror du verkligen han kan sälja sin e-Golf? ;)

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 17:46
av mati
martinot skrev: 18 feb 2023 16:21
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Behöver och vill ha är två helt olika saker. Jag behöver ingen bil överhuvudtaget. Jag skulle kunna åka taxi eller ta elmoppen eller skaffa en mopedbil.
Hade det verkligen fungerat med en mopedbil om du behöver åka till kunder i jobbet som ligger en hyfsad bit bort?
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Det jobbiga är att jag ju vet att jag aldrig kommer ha råd med en Buzz. Ha-begäret hade förmodligen varit mindre om jag hade vetat att jag hade kunnat gå och skaffa en när som helst.
Om detta verkligen är din dröm, är du säker på att det inte hade gått? Om du sålde din Iq5, e-Golf och husvagn, så skulle det kanske inte bli omöjligt för dig att köpa en ID Buzz på firman?

INTE för att jag tycker att du skall göra det, men jag tror absolut att du har möjligheten om du bara prioriterar det.
Jag kör nästan ingenting just nu. Jobbar kanske halvtid i medel, med fallande tendens. Ja, jag hade faktiskt klarat mig utan bil just nu, åtminstone när det gäller besök av kunder. Jag åkte visserligen till en kund under veckan, men då hade jag lika bra kunnat ta Golfen som stod hemma eftersom sambon inte heller jobbar heltid.
Nej, det är totalt uteslutet att köpa en bil, vare sig privat eller på firman. Pengarna som finns på företagskontot behöver jag verkligen för viktigare saker, man måste ju leva på nåt också. Det är en jäkla tur att Ioniqen är så himla billig i leasing. Den kommer jag alltid ha råd med.
Husvagnen kan jag sälja, det kan bli aktuellt, men det är i så fall inte för att köpa en dyr bil utan för att få loss lite stålar. Men det är inte jag som bestämmer detta. ;)
Nej, en Buzz är och kommer alltid att förbli en dröm. Men man måste ju få drömma ibland. Vad hade livet varit utan drömmar? : :lol:

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 18:39
av martinot
mati skrev: 18 feb 2023 17:46
martinot skrev: 18 feb 2023 16:21
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Behöver och vill ha är två helt olika saker. Jag behöver ingen bil överhuvudtaget. Jag skulle kunna åka taxi eller ta elmoppen eller skaffa en mopedbil.
Hade det verkligen fungerat med en mopedbil om du behöver åka till kunder i jobbet som ligger en hyfsad bit bort?
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Det jobbiga är att jag ju vet att jag aldrig kommer ha råd med en Buzz. Ha-begäret hade förmodligen varit mindre om jag hade vetat att jag hade kunnat gå och skaffa en när som helst.
Om detta verkligen är din dröm, är du säker på att det inte hade gått? Om du sålde din Iq5, e-Golf och husvagn, så skulle det kanske inte bli omöjligt för dig att köpa en ID Buzz på firman?

INTE för att jag tycker att du skall göra det, men jag tror absolut att du har möjligheten om du bara prioriterar det.
Jag kör nästan ingenting just nu. Jobbar kanske halvtid i medel, med fallande tendens. Ja, jag hade faktiskt klarat mig utan bil just nu, åtminstone när det gäller besök av kunder. Jag åkte visserligen till en kund under veckan, men då hade jag lika bra kunnat ta Golfen som stod hemma eftersom sambon inte heller jobbar heltid.
Nej, det är totalt uteslutet att köpa en bil, vare sig privat eller på firman. Pengarna som finns på företagskontot behöver jag verkligen för viktigare saker, man måste ju leva på nåt också. Det är en jäkla tur att Ioniqen är så himla billig i leasing. Den kommer jag alltid ha råd med.
Husvagnen kan jag sälja, det kan bli aktuellt, men det är i så fall inte för att köpa en dyr bil utan för att få loss lite stålar. Men det är inte jag som bestämmer detta. ;)
Nej, en Buzz är och kommer alltid att förbli en dröm. Men man måste ju få drömma ibland. Vad hade livet varit utan drömmar? : :lol:
Vad jag menar är att det hade nog blivit tufft utan någon vanlig bil alls som du var inne på. Dvs. utan vare sig Golfen eller SUV:en.

Tror inte mopedbil hade fungerat väl att åka längre sträckor med, som tex. kunder i Göteborg eller Stockholm. Tror du hade tröttnat rätt snabbt på det. Förutom väldigt långsamt, även osäkert, bullrigt och miljöovänligt.

Hur dyrt är det att leasa Buzz på firman?

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 18:53
av mati
martinot skrev: 18 feb 2023 18:39
mati skrev: 18 feb 2023 17:46
martinot skrev: 18 feb 2023 16:21
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Behöver och vill ha är två helt olika saker. Jag behöver ingen bil överhuvudtaget. Jag skulle kunna åka taxi eller ta elmoppen eller skaffa en mopedbil.
Hade det verkligen fungerat med en mopedbil om du behöver åka till kunder i jobbet som ligger en hyfsad bit bort?
mati skrev: 18 feb 2023 14:25
Det jobbiga är att jag ju vet att jag aldrig kommer ha råd med en Buzz. Ha-begäret hade förmodligen varit mindre om jag hade vetat att jag hade kunnat gå och skaffa en när som helst.
Om detta verkligen är din dröm, är du säker på att det inte hade gått? Om du sålde din Iq5, e-Golf och husvagn, så skulle det kanske inte bli omöjligt för dig att köpa en ID Buzz på firman?

INTE för att jag tycker att du skall göra det, men jag tror absolut att du har möjligheten om du bara prioriterar det.
Jag kör nästan ingenting just nu. Jobbar kanske halvtid i medel, med fallande tendens. Ja, jag hade faktiskt klarat mig utan bil just nu, åtminstone när det gäller besök av kunder. Jag åkte visserligen till en kund under veckan, men då hade jag lika bra kunnat ta Golfen som stod hemma eftersom sambon inte heller jobbar heltid.
Nej, det är totalt uteslutet att köpa en bil, vare sig privat eller på firman. Pengarna som finns på företagskontot behöver jag verkligen för viktigare saker, man måste ju leva på nåt också. Det är en jäkla tur att Ioniqen är så himla billig i leasing. Den kommer jag alltid ha råd med.
Husvagnen kan jag sälja, det kan bli aktuellt, men det är i så fall inte för att köpa en dyr bil utan för att få loss lite stålar. Men det är inte jag som bestämmer detta. ;)
Nej, en Buzz är och kommer alltid att förbli en dröm. Men man måste ju få drömma ibland. Vad hade livet varit utan drömmar? : :lol:
Vad jag menar är att det hade nog blivit tufft utan någon vanlig bil alls som du var inne på. Dvs. utan vare sig Golfen eller SUV:en.

Tror inte mopedbil hade fungerat väl att åka längre sträckor med, som tex. kunder i Göteborg eller Stockholm. Tror du hade tröttnat rätt snabbt på det. Förutom väldigt långsamt, även osäkert, bullrigt och miljöovänligt.

Hur dyrt är det att leasa Buzz på firman?
Jag har inga kunder så långt bort. De två kunder jag har kvar finns i närområdet. Längsta sträckan att köra är 4 mil. Det gör jag max en gång i månaden. Det skulle jag såklart inte ta nån moppe till. Men Golfen funkar ju. Du har nog missförstått mig. Helt utan bil går inte. Golfen finns ju kvar, om inget annat så behöver sambon den när hon ska åka till jobbet.
Vet inte vad en Buzz kostar att leasa. Men den kostar ju minst 600k. Min Ioniq 5 kostade 470k efter bonus. Just nu ligger den under 2000kr/mån i leasing. Det måste nog anses vara jättebilligt, och det är svårt att komma undan billigare än så. Och det är därför jag kommer ha den kvar.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 20:18
av martinot
mati skrev: 18 feb 2023 18:53
Jag har inga kunder så långt bort. De två kunder jag har kvar finns i närområdet. Längsta sträckan att köra är 4 mil. Det gör jag max en gång i månaden.
Hur gick det med Volvo och resorna du gjorde till Göteborg ett hyfsat tag?
mati skrev: 18 feb 2023 18:53
Det skulle jag såklart inte ta nån moppe till. Men Golfen funkar ju. Du har nog missförstått mig. Helt utan bil går inte. Golfen finns ju kvar, om inget annat så behöver sambon den när hon ska åka till jobbet.
Tänkte väl det. Det har jag full förståelse för.
mati skrev: 18 feb 2023 18:53
Vet inte vad en Buzz kostar att leasa. Men den kostar ju minst 600k. Min Ioniq 5 kostade 470k efter bonus. Just nu ligger den under 2000kr/mån i leasing. Det måste nog anses vara jättebilligt, och det är svårt att komma undan billigare än så. Och det är därför jag kommer ha den kvar.
Du lade aldrig en förbeställning på Buzz? Isf. borde skillnaden endast vara 600-540 = 60 papp i diff. Ganska liten skillnad i sammanhanget. 12% extra för din drömbil.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 20:57
av mati
martinot skrev: 18 feb 2023 20:18
Hur gick det med Volvo och resorna du gjorde till Göteborg ett hyfsat tag?

Du lade aldrig en förbeställning på Buzz? Isf. borde skillnaden endast vara 600-540 = 60 papp i diff. Ganska liten skillnad i sammanhanget. 12% extra för din drömbil.
Volvo-jobbet avslutade jag efter ett halvår. Jag fick aldrig nåt vettigt att göra och ingen ville/kunde göra nånting åt det. Avtalet var formulerat som "upp till heltid" vilket naturligtvis också kan betyda noll timmar. Får man inget att göra så kan man utifrån ett sådant avtal naturligtvis inte heller fakturera några timmar. Jag var ju inte på plats utan satt hemma för det mesta utan att göra nånting. Det var ett distans-uppdrag. Ett fullständigt meningslöst sådant. Jag kände mig som en idiot. Fattar fortfarande inte vad de skulle ha mig till.
Jag visste ju inte detta innan, och tyvärr medförde detta fiaskot att jag inte har jobbat i andra projekt för andra kunder under tiden, jag trodde ju att jag skulle jobba åt Volvo, vilket jag i praktiken inte gjorde. Det blev inte så bra mao.

Jo, jag hade förbokat en Buzz. Men när ja såg specen och priset avbokade jag den igen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 21:03
av martinot
mati skrev: 18 feb 2023 20:57
Volvo-jobbet avslutade jag efter ett halvår. Jag fick aldrig nåt vettigt att göra och ingen ville/kunde göra nånting åt det. Avtalet var formulerat som "upp till heltid" vilket naturligtvis också kan betyda noll timmar. Får man inget att göra så kan man utifrån ett sådant avtal naturligtvis inte heller fakturera några timmar. Jag var ju inte på plats utan satt hemma för det mesta utan att göra nånting. Det var ett distans-uppdrag. Ett fullständigt meningslöst sådant. Jag kände mig som en idiot. Fattar fortfarande inte vad de skulle ha mig till.
Jag visste ju inte detta innan, och tyvärr medförde detta fiaskot att jag inte har jobbat i andra projekt för andra kunder under tiden, jag trodde ju att jag skulle jobba åt Volvo, vilket jag i praktiken inte gjorde. Det blev inte så bra mao.
Så trist att höra mati! :(

Förstår att det inte är aktuellt för dig att göra igen. Vad var tanken att du skulle utveckla?

Har själv konsultat några år för VCC, men med goda och mestadels positiva erfarenheter (men det var ett litet tag sedan).
mati skrev: 18 feb 2023 20:57
Jo, jag hade förbokat en Buzz. Men när ja såg specen och priset avbokade jag den igen.
Tänkte att då borde du kunna bli berättigad till miljöbonusen med lite tur (när de väl rett ut hur det skall gå till). Då borde skillnaden inte bli så stor?

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 feb 2023 21:28
av mati
martinot skrev: 18 feb 2023 21:03
Vad var tanken att du skulle utveckla?
Ingenting. Det var tydligen aldrig meningen att jag skulle utveckla nånting. Jag var inte där som systemutvecklare, jag skulle bara dokumentera och skriva om gamla specifikationer. Det var det lilla jag fick göra när jag gjorde nånting. Superfrustrerande. Det är så man tar död på en ingenjör.

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 feb 2023 18:24
av taliz

Re: VW ID Buzz

Postat: 23 feb 2023 09:52
av flipmac
Lite otippat att långa Buzzen har så långa dörrar. Men gissar att det är för att underlätta insteget till tredje raden.

Hur som helst har jag definitivt avbokat vår nu. Fick också beskedet att VW höjer priset på ID Buzz 1 mars. Så om någon inte beställt men vill ha så kan det vara ett tips att skynda sig!

Re: VW ID Buzz

Postat: 23 feb 2023 20:14
av martinot
flipmac skrev: 23 feb 2023 09:52
Lite otippat att långa Buzzen har så långa dörrar. Men gissar att det är för att underlätta insteget till tredje raden.

Hur som helst har jag definitivt avbokat vår nu. Fick också beskedet att VW höjer priset på ID Buzz 1 mars. Så om någon inte beställt men vill ha så kan det vara ett tips att skynda sig!
Vad fick dig att hoppa av?

Re: VW ID Buzz

Postat: 23 feb 2023 20:37
av flipmac
martinot skrev: 23 feb 2023 20:14
flipmac skrev: 23 feb 2023 09:52
Lite otippat att långa Buzzen har så långa dörrar. Men gissar att det är för att underlätta insteget till tredje raden.

Hur som helst har jag definitivt avbokat vår nu. Fick också beskedet att VW höjer priset på ID Buzz 1 mars. Så om någon inte beställt men vill ha så kan det vara ett tips att skynda sig!
Vad fick dig att hoppa av?
Började tvivla redan när det stod klart att vi som beställt långt före 8 nov ändå inte skulle få bonus pga att avtalet var en reservation och inte beställning. Försökte övertala mig med att jag ändå skulle bli bland de första och att det var värt något. Men när leveransen sedan dröjde samtidigt som vissa förhållanden ändrades hemma blev spiken i kistan Teslas prisdumpning. Jag kunde bara inte motivera att betala 100 000 kr mer för en Buzz jämfört med en Model Y.

Re: VW ID Buzz

Postat: 01 mar 2023 09:44
av Raptor
Det ser ut som att de höjt priset med ca 22000 kr?

Re: VW ID Buzz

Postat: 01 mar 2023 09:51
av flipmac
Raptor skrev: 01 mar 2023 09:44
Det ser ut som att de höjt priset med ca 22000 kr?
Stämmer. Jag skrev ju förra veckan att de skulle höja 1 mars:
flipmac skrev: 23 feb 2023 09:52
Lite otippat att långa Buzzen har så långa dörrar. Men gissar att det är för att underlätta insteget till tredje raden.

Hur som helst har jag definitivt avbokat vår nu. Fick också beskedet att VW höjer priset på ID Buzz 1 mars. Så om någon inte beställt men vill ha så kan det vara ett tips att skynda sig!

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 mar 2023 21:01
av GustavE
Läser följande i Vi Bilägare:
Volkswagen har kommit till den tredje större uppdateringen av mjukvaran "ID Software". Funktioner som tillkommit är färddator i förar displayen samt att bilen nu är förberedd för "V2L" och nu kan användas som strömkälla för andra elprylar.
Är det så fantastiskt? För dom kan väl inte kalla 150 W uttaget (lika som funnits i Volvo i 20 år) för V2L?

Re: VW ID Buzz

Postat: 18 mar 2023 21:13
av R_Edvinsson
GustavE skrev: 18 mar 2023 21:01
Läser följande i Vi Bilägare:
Volkswagen har kommit till den tredje större uppdateringen av mjukvaran "ID Software". Funktioner som tillkommit är färddator i förar displayen samt att bilen nu är förberedd för "V2L" och nu kan användas som strömkälla för andra elprylar.
Är det så fantastiskt? För dom kan väl inte kalla 150 W uttaget (lika som funnits i Volvo i 20 år) för V2L?
12 - 230v.
V2L även om den är sjukt snik.

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 mar 2023 21:56
av dfa
R_Edvinsson skrev: 18 mar 2023 21:13
GustavE skrev: 18 mar 2023 21:01
Läser följande i Vi Bilägare:
Volkswagen har kommit till den tredje större uppdateringen av mjukvaran "ID Software". Funktioner som tillkommit är färddator i förar displayen samt att bilen nu är förberedd för "V2L" och nu kan användas som strömkälla för andra elprylar.
Är det så fantastiskt? För dom kan väl inte kalla 150 W uttaget (lika som funnits i Volvo i 20 år) för V2L?
12 - 230v.
V2L även om den är sjukt snik.
Min ID.Buzz har mjukvara 3.2 och det står i instuktionsboken att den klarar dubbelriktad laddning med 10kW.
Såg även att den hade V2G under laddinställningar i bilens meny.
Satt precis och funderade på om någon hade testat det. Verkar rätt coolt.

Annars är det synd att strömmen i alla uttagen (12v, USB och 230v) bryts efter ett kort tag om man stänger av bilen
Såg något hack på en Id.4om att man kunde flytta en säkring för att göra att 12v uttaget levererade ström konstant

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 mar 2023 22:25
av R_Edvinsson
dfa skrev: 19 mar 2023 21:56
R_Edvinsson skrev: 18 mar 2023 21:13
GustavE skrev: 18 mar 2023 21:01
Läser följande i Vi Bilägare:
Volkswagen har kommit till den tredje större uppdateringen av mjukvaran "ID Software". Funktioner som tillkommit är färddator i förar displayen samt att bilen nu är förberedd för "V2L" och nu kan användas som strömkälla för andra elprylar.
Är det så fantastiskt? För dom kan väl inte kalla 150 W uttaget (lika som funnits i Volvo i 20 år) för V2L?
12 - 230v.
V2L även om den är sjukt snik.
Min ID.Buzz har mjukvara 3.2 och det står i instuktionsboken att den klarar dubbelriktad laddning med 10kW.
Såg även att den hade V2G under laddinställningar i bilens meny.
Satt precis och funderade på om någon hade testat det. Verkar rätt coolt.

Annars är det synd att strömmen i alla uttagen (12v, USB och 230v) bryts efter ett kort tag om man stänger av bilen
Såg något hack på en Id.4om att man kunde flytta en säkring för att göra att 12v uttaget levererade ström konstant
Finns just nu bara en box på marknaden som stödjer V2G hos volkswagen.
Och den kostar typ 50K. :roll:

Men volkswagen skall komma med en egen som tydligen skall bli mer prisvärd.