Sida 1 av 2

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 02 okt 2021 02:38
av AAKEE
Man vet att det kommer ett större LG-batteri med LG M50 celler. Blir sannolikt samma specade kapacitet som panasonics nya på 82kWh.
Kinabyggda bilar med längre WLTP har troligen det batteriet.

Det är troligt att vi ser det batteriet i bilar i December, eller möjligen November.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 04 okt 2021 10:14
av 100miljoner
Pratade med Tesla, och ännu inga nyheter om Model Y med större batteri från Kina!

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 04 okt 2021 10:19
av HelectriC
100miljoner skrev:
Pratade med Tesla, och ännu inga nyheter om Model Y med större batteri från Kina!
du ringde till någon i show room? De kan mindre än forumet, lita ALDRIG på dom!!! ;)

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 04 okt 2021 11:18
av 100miljoner
HelectriC skrev:
100miljoner skrev:
Pratade med Tesla, och ännu inga nyheter om Model Y med större batteri från Kina!
du ringde till någon i show room? De kan mindre än forumet, lita ALDRIG på dom!!! ;)

Fasiken, jag tabbade mig! :D

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 04 okt 2021 11:56
av tobiaslej
100miljoner skrev:
HelectriC skrev:
100miljoner skrev:
Pratade med Tesla, och ännu inga nyheter om Model Y med större batteri från Kina!
du ringde till någon i show room? De kan mindre än forumet, lita ALDRIG på dom!!! ;)

Fasiken, jag tabbade mig! :D
Ingen fara, noob-misstag :)

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 04 okt 2021 12:44
av Skabb1
Spekulation är att det blir december och att nu säljs de med planerad leverans i november. Mest eftersom 614 km M3 LR står som uppskattad leverans just i december.

Pratade för ett tag sen om batterier med Tesla när jag provkörde M3. De hade inte så bra koll kändes det som...

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 05 okt 2021 08:10
av bjornnilsson
Skabb1 skrev:
Det är väl inget lotteri.
Den range som framgår vid ditt köp är baserat på batteriet du får.
I mitt fall köpte jag en Model S Performance som jag kvitterade ut i december -20 (blev årsmodell 2021). Jag fick samma range som nuvarande Plaid, men när jag gjorde själva beställningen så var den bra mycket mindre. Så range kan absolut öka efter beställningen på Teslas bilar, som konstant förbättras.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 10:07
av 100miljoner
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 10:10
av Smygisen
Visst kommer det bli skillnad med ett nytt lite större batteri, men vi resoneradr som så att skillnaden är så liten i räckvidd mellan batterierna så vi körde iaf.
När de nya 4680 kommer så lär det bli annorlinda, visst vill man ha dom... Men orka vänta ;)

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 12:42
av yps
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Kina sajten har 614Km NEDC räckvidd sen förra veckan.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 13:42
av martinot
Fråga, och ursäkta språket (detta är inte riktat till er i tråden), men vem fan kör med NEDC som mått idag på 20-talet?

Ren idioti...

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 14:29
av yps
martinot skrev:
Fråga, och ursäkta språket (detta är inte riktat till er i tråden), men vem fan kör med NEDC som mått idag på 20-talet?

Ren idioti...
Kineserna antar jag :)

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 14:48
av mikebike
yps skrev:
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Kina sajten har 614Km NEDC räckvidd sen förra veckan.
Och vilken NEDC räckvidd har den gamla/nuvarande?

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:10
av 100miljoner
yps skrev:
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Kina sajten har 614Km NEDC räckvidd sen förra veckan.
Jo exakt… det är ju vad tråden handlar om.

För att förtydliga: ingen uppdatering av den svenska hemsidan när det kommer till frågan om räckvidd.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:18
av Elmil
mikebike skrev:
yps skrev:
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Kina sajten har 614Km NEDC räckvidd sen förra veckan.
Och vilken NEDC räckvidd har den gamla/nuvarande?
Om den här tabellen stämmer så motsvarar 614km NEDC 480km WLTP, och 507km WLTP (som anges idag) motsvarar 647km NEDC.. Faktor ca 1.277
WLTP-NEDC.jpg
https://www.linkedin.com/pulse/electric ... ticle_view

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:19
av taliz
Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:24
av 100miljoner
taliz skrev:
Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.
Det är slut på lagerbilar i Sverige iallafall, fick svar om detta senast i torsdags!

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 17:44
av Skabb1
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.

Men naturligtvis en chansning från min sida.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 15:33
av Dexter86
Skabb1 skrev:
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.

Men naturligtvis en chansning från min sida.
Skriver under på den :lol:

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 16:40
av lav1
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 17:08
av eDrive
Inte helt omöjligt att det kommer strukturellt 4680 pack i Performance modellerna och strukturellt 2170 pack i LR och eventuell std.

Kato Road har producerat 4680 celler under ca ett år redan,
så även om det varit i begränsad skala så borde det finnas celler till den begränsade performance produktionen i både Berlin & Austin.
Produktionen av 4680 är nu uppe i en produktionstakt som troligen kan match produktionen av Performance modellerna medan Berlin & Austin rampar upp och 4680 kan produceras lokalt i tillräcklig omfattning.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 17:20
av taliz
eDrive skrev:
Inte helt omöjligt att det kommer strukturellt 4680 pack i Performance modellerna och strukturellt 2170 pack i LR och eventuell std.

Kato Road har producerat 4680 celler under ca ett år redan,
så även om det varit i begränsad skala så borde det finnas celler till den begränsade performance produktionen i både Berlin & Austin.
Produktionen av 4680 är nu uppe i en produktionstakt som troligen kan match produktionen av Performance modellerna medan Berlin & Austin rampar upp och 4680 kan produceras lokalt i tillräcklig omfattning.
Tror dom lanserar S Plaid+ först med 4680. Det var ju den initiala planen också.
Y Performance är betydligt större volym, och skulle bli ännu större om den visade sig få 4680 och de fördelar det kan ge. Tror det är minst ett år borta, troligen två-tre.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:04
av martinot
lav1 skrev:
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:39
av Maw
martinot skrev:
lav1 skrev:
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.
4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:51
av taliz
Maw skrev:

4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?
Nope. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes