Re: Får Model Y längre räckvidd nu?
Postat: 09 okt 2021 16:19
Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.
Det är slut på lagerbilar i Sverige iallafall, fick svar om detta senast i torsdags!taliz skrev:Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.
Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.100miljoner skrev:Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Skriver under på denSkabb1 skrev:Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.100miljoner skrev:Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Men naturligtvis en chansning från min sida.
Tror dom lanserar S Plaid+ först med 4680. Det var ju den initiala planen också.eDrive skrev:Inte helt omöjligt att det kommer strukturellt 4680 pack i Performance modellerna och strukturellt 2170 pack i LR och eventuell std.
Kato Road har producerat 4680 celler under ca ett år redan,
så även om det varit i begränsad skala så borde det finnas celler till den begränsade performance produktionen i både Berlin & Austin.
Produktionen av 4680 är nu uppe i en produktionstakt som troligen kan match produktionen av Performance modellerna medan Berlin & Austin rampar upp och 4680 kan produceras lokalt i tillräcklig omfattning.
Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.lav1 skrev:Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.
Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.
Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.
Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.
Summering:
Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP
MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP
MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP
EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.
Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?martinot skrev:Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.lav1 skrev:Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.
Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.
Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.
Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.
Summering:
Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP
MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP
MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP
EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.
Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
Nope. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizesMaw skrev:
4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?
Troligen. Sen har det ju sagts att de potentiellt skulle leverera 4680 till Berlin från pilotanläggningen i Fremont. Men skulle tro de planerna är skrotade nu när de istället kör 2170 från start.dfa skrev:I så fall lär inte 4680 komma på MiB Model Y förän man kan producera dessa själv vid fabriken, eller har jag fel?
Dvs att det är runt/minst ett år bort?
Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.Zalman3 skrev:Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.
Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
MS Plaid + skulle ju få 4680 batterier.Maw skrev:Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.Zalman3 skrev:Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.
Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Det är väl inte bara att byta från det ena till det andra hur som helst? Jag förmodar att det krävs en del omkonstruktioner och omställningar i produktionen även om MX och MS inte får "Structual batterypack"?Zalman3 skrev:MS Plaid + skulle ju få 4680 batterier.Maw skrev:Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.Zalman3 skrev:Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.
Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Men i våras fick Tesla backa från den lösningen.
Utgår ifrån att man kommer 4680 batterier nästa år.
Nej, det tror inte jag kommer ske på många år, 4680 kommer först hamna i Y, sen kanske 3, Cybertruck, Semi, Roadster, och först efter det möjligen i ytterligare en ny refresh av S, och kanske X om man inte helt enkelt lägger ned den sistnämnda.Maw skrev:Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.Zalman3 skrev:Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.
Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2 ... s-revealed
The Tesla Model Y will offer a choice of 62.28kWh and 82.8kWh battery packs when it arrives in Australia.
Det handlar nog om brutto och netto.Zalman3 skrev:Pratas om större batterier när MY kommer till Australuen.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2 ... s-revealed
The Tesla Model Y will offer a choice of 62.28kWh and 82.8kWh battery packs when it arrives in Australia.