Sida 2 av 2

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:19
av taliz
Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 16:24
av 100miljoner
taliz skrev:
Dom har antagligen forfarande en drös bilar i lager.
När dom är slutsålda så uppdateras sidan.
Det är slut på lagerbilar i Sverige iallafall, fick svar om detta senast i torsdags!

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 09 okt 2021 17:44
av Skabb1
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.

Men naturligtvis en chansning från min sida.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 15:33
av Dexter86
Skabb1 skrev:
100miljoner skrev:
Fortfarande ingen uppdatering, känns lite stressigt om man inväntar någon eventuell uppdatering av räckvidd, eller beställer innan årsskiftet för att säkra bonuspengarna!
Intressant. Jag tänker lite omvänt. Att Tesla kommer sänka till under bonusgränsen nästa år och min stora utmaning är att lyckas undvika köpknappen innan årsskiftet.

Men naturligtvis en chansning från min sida.
Skriver under på den :lol:

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 16:40
av lav1
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 17:08
av eDrive
Inte helt omöjligt att det kommer strukturellt 4680 pack i Performance modellerna och strukturellt 2170 pack i LR och eventuell std.

Kato Road har producerat 4680 celler under ca ett år redan,
så även om det varit i begränsad skala så borde det finnas celler till den begränsade performance produktionen i både Berlin & Austin.
Produktionen av 4680 är nu uppe i en produktionstakt som troligen kan match produktionen av Performance modellerna medan Berlin & Austin rampar upp och 4680 kan produceras lokalt i tillräcklig omfattning.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 10 okt 2021 17:20
av taliz
eDrive skrev:
Inte helt omöjligt att det kommer strukturellt 4680 pack i Performance modellerna och strukturellt 2170 pack i LR och eventuell std.

Kato Road har producerat 4680 celler under ca ett år redan,
så även om det varit i begränsad skala så borde det finnas celler till den begränsade performance produktionen i både Berlin & Austin.
Produktionen av 4680 är nu uppe i en produktionstakt som troligen kan match produktionen av Performance modellerna medan Berlin & Austin rampar upp och 4680 kan produceras lokalt i tillräcklig omfattning.
Tror dom lanserar S Plaid+ först med 4680. Det var ju den initiala planen också.
Y Performance är betydligt större volym, och skulle bli ännu större om den visade sig få 4680 och de fördelar det kan ge. Tror det är minst ett år borta, troligen två-tre.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:04
av martinot
lav1 skrev:
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:39
av Maw
martinot skrev:
lav1 skrev:
Har kikat igenom massa rapporter från från Berlin och eventet där. Här kommer lite härlig spekulation i och med det som annonserats.

Verkar som att det kommer skeppas batterier dit för produktionen i början, och att dessa troligen kommer från Kina. Då kan man räkna kallt med att det blir de nuvarande 2170 batteriet under första tiden. Och detta nya batteri som nästan helt säkert kommer inom kort (finns ju idag i USA och Kina) bör som sagt ge ca 540-560 km WLTP beroende på fälgstorlek etc.

Dock verkar detta vara monterat strukturellt i Berlin, så kanske en liten fördel i räckvidd till. Räknar vi 10% på det (Tesla angav ca 14% på Battery Day), så är vi som ett exempel från 550km uppe i 605 km WLTP i och med detta.

Sedan verkar det som att man kan räkna med 4680 inom ett år, som bör dra upp räckvidd ytterligare. Gissar på att detta blir först när man kommit upp i volymproduktion i Berlin samt fått igång den inhemska batteriproduktionen.

Summering:

Nuvarande MY LR MiC med 2170: 507km WLTP

MY LR 82kWh MiC med 2170 (inom kort): ~550km WLTP

MY LR 82kWh med 2170 Berlin (lär vara tufft att få tag på en i närtid, blir det en Tesla-lotteri tro?): ~605km WLTP

EDIT: läst flera rapporter om att strukturellt pack kräver 4680 för att fungera samt att det inte skulle bli strukturellt pack i början. Så min spekulation om TMY med "605km WLTP" är nog väldigt osäker.

Därmed bör man som TMY spekulant i närtid vänta ut det större 2170 batteriet men sedan slå till. För oavsett om de är byggda i Berlin eller Kina verkar det vara i stort samma bil, åtminstone något år fram. Dock är så klart frågan kring MY P intressant, jag pratar främst om LR.
Som jag förstått det (någon får rätta mig om det är fel) så är det endast formfaktorn 4680 som gäller för det nya strukturella packet. Däremot så kan ju olika batterikemier och olika tillverkare använda sig av cellformatet 4680.
4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 11 okt 2021 11:51
av taliz
Maw skrev:

4680 som formfaktir har väl funnits en tid hos batteritillverkare?
Nope. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 21 okt 2021 23:31
av Wyx
2170 kommer inte bli strukturellt. Däremot kan man säkert bygga in dem i en låda som blir strukturell för berlinfabriken.

Delvis behöver man 4680 tjockleken för att de ska gå o limma ihop till ett strukturellt pack, sen måste de också ha kylning o utformningen med tabless design, dvs att man plockar värme o el i botten o toppen.

Åtm är detta min tolkning efter en del Munro-tittande mm.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 15:29
av dfa
Kan ha skrivits i tråden redan men min tolking av Elons framträdande på Gigafest var att batterier kommer att importeras från Kina intialt och sedan gå över till egen produktion med upprampning mot full volym (på bilarna) under slutet av 2022.

I så fall lär inte 4680 komma på MiB Model Y förän man kan producera dessa själv vid fabriken, eller har jag fel?
Dvs att det är runt/minst ett år bort?

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 17:42
av taliz
dfa skrev:
I så fall lär inte 4680 komma på MiB Model Y förän man kan producera dessa själv vid fabriken, eller har jag fel?
Dvs att det är runt/minst ett år bort?
Troligen. Sen har det ju sagts att de potentiellt skulle leverera 4680 till Berlin från pilotanläggningen i Fremont. Men skulle tro de planerna är skrotade nu när de istället kör 2170 från start.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 18:01
av Zalman3
Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.

Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 18:15
av Maw
Zalman3 skrev:
Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.

Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 18:24
av Zalman3
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.

Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.
MS Plaid + skulle ju få 4680 batterier.
Men i våras fick Tesla backa från den lösningen.
Utgår ifrån att man kommer 4680 batterier nästa år.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 19:28
av Maw
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.

Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.
MS Plaid + skulle ju få 4680 batterier.
Men i våras fick Tesla backa från den lösningen.
Utgår ifrån att man kommer 4680 batterier nästa år.
Det är väl inte bara att byta från det ena till det andra hur som helst? Jag förmodar att det krävs en del omkonstruktioner och omställningar i produktionen även om MX och MS inte får "Structual batterypack"?

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 20:59
av fth
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Det lät som att de börjar med 2170 i Berlin.

Dock sa man ju att 4680 batterier ska börja levereras i början av 2022.
Men de kanske först går till MX/MS.
Eller till MY I Texas.
Kommer verkligen nuvarande MX och MS få 4680? Den har ju precis uppdaterats med långt produktionsuppehåll som följd.
Nej, det tror inte jag kommer ske på många år, 4680 kommer först hamna i Y, sen kanske 3, Cybertruck, Semi, Roadster, och först efter det möjligen i ytterligare en ny refresh av S, och kanske X om man inte helt enkelt lägger ned den sistnämnda.

/fth

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 22 okt 2021 22:08
av lav1
Har vi några källor för det större batteriet, egentligen?

Ser man detta:
https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/
Så verkar det ju inte ens godkänts något märkbart större batteri, eller är det nettokapaciteten som redovisas? Jag är tveksam på att så är fallet dock.

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 26 okt 2021 09:30
av Zalman3
Pratas om större batterier när MY kommer till Australuen.

The Tesla Model Y will offer a choice of 62.28kWh and 82.8kWh battery packs when it arrives in Australia.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2 ... s-revealed

Re: Får Model Y längre räckvidd nu?

Postat: 26 okt 2021 09:57
av mikebike
Zalman3 skrev:
Pratas om större batterier när MY kommer till Australuen.

The Tesla Model Y will offer a choice of 62.28kWh and 82.8kWh battery packs when it arrives in Australia.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2 ... s-revealed
Det handlar nog om brutto och netto.
Räckvidden är inte längre:
"Tesla Australia claims electric range of 505km and 480km, respectively"