pejvic skrev:
Jag har 15.5volts batteriet så jag skall parkera bilen på 3-4% några veckor på skoj nästa gång jag reser utomlands.
Tesla skriver att man ska räkna med 1% per dygn. De har såklart tagit till ordentligt och även gjort ett lätträknat sätt.
Min bil stod 19 dygn och tappade 2% (33-31%) när vi var utomlands i somras.
Brukar kosta 1% när den står på mitt jobb i en vecka i stöten.
HV-Batteriet är det ingen fara för, som sagt.
Har man ett lithium Lågvoltsbatteri så är ju det mindre känsligt men om stora batteriet stänger ned sig av någon anledning så tar det nog inte så jättelänge innan LV-batteriet börjar ta slut. Jag tror inte LV-batteriet har möjlighet att koppla ut sig så det dras nog ut tills det är helt tomt, dvs under 0%.
Vi har inte bottnat i overdischarge än, men om man laddar ut lithiumbatterrier långt förbi minimumspänkingen kan de skadas. Det finns forskning på det, man måste ”overdischarga” ganska mycket innan det blir risk för batteriet men står bilen med urkopplat HV-batteri är det bara en tidsfråga innan det sker.
Tesla står inte för skador om man lämnar bilen med för låg SOC, det står tydligt i manualen. LV-lithiumbatteriet kostar nog någon krona så det är dumt att riskera nåt.
Teslas BMS har inte alltid exakt koll på batteriets kapacitet. Därför kan bilen visa fel SOC när man parkerar, så att det står tex 4% men efter att bilen stått en stund eller sovit kanske det visas 3 eller 2 eller 1%. Den SOC som visas efter att bilen sovit är korrekt. Den SOC som visas precis när man parkerar är ”preliminär”. (Ett eget kapitel som går ta i ett annat inlägg).
Jag har god koll på min BMS ”kalibrering”, den har vart 3.5% för positiv ubder ett tag för att sedan bli lika mycket för pessimistisk. För tillfället visar bilen rätt batterikapacitet och då ändras inte SOC efter parkering. Jag skulle tordas lämna bilen med 5% i två veckor men jag skulle inte gå lägre. Dessutom finns det ingen riktig anledning. Redan 20-30% SOC har väldigt låg calendar aging. Här på litt jobb med enveckas-tjänstgöring står den ofta med lägre SOC än så, men inte okontrollerat.
Föreslår att du, innan du lämnar bilen länge med jättelåg SOC, först har koll på hur mycket ström det hår när den står, samt kollar SOC-förändringen efter en längre körning när bilen sedan står någon timme.
pejvic skrev: Jag är lite förundrad över de rekommendationer som tillverkarna ger på alla produkter man har...
På min Automower (robotgräsklippare) står det att man alltid skall underhållsladda under vintern?
men varför?
Jag har en Automover 430X, med avstängningsknapp under. Jag ser till att den är laddad, stänger knappen och sedan ställer jag in den över vintern. Med strömbrytare går ingen ström i någon mängd och jag underhållsladdar inte.
Jag har inte kollat vilken kemi det är i batteriet men det är lithium-jon iallafall.
Har tänkt tanken tidigare på calendar aging men inte idats engagera mig. Automovern är inte helt urkopplad trots att strömmen är bruten, larmet kan gå ändå. Det innebär att om man vill lagra batteriet med jättelåg SOC bör man öppna klipparen och koppla ut kontakten. Jobbigt, och ett batteri verkar hur som hålla tio år samtidigt som det är överkomligt pris. Som lök på laxen kan klipparen köra kortare stintar och ladda oftare om batteriet tappat 20% kapacitet.
Det blir lite annorlunda mot bilen som skulle kunna bli en SR och då räcker inte strömmen för att köra till Svärmor en kall vinterdag och sedan kunna köra där.
pejvic skrev:Samma med sonens elsparkcykel. den står i en utkyld stuga under vintern. Förvaras väl på ungefär 0° i snitt.
Bör jag göra något där?
Beror på om den kan förbruka ström under tiden. Drar själva sparkcykeln inget när den står kan man ju lämna batteriet med 20% eller nåt sånt. Drar den ström typ phantom drain, måste man ju ta höjd för det, o h kanske ladda. Eller koppla ur batteriet.
Men, om batteriet står kallt är calendar sging väldigt låg ändå, så behovet att gå ned på jättelåg SOC finns kanske inte.
Jag har en massa lithiumbatterier som ligger lagringsladdade (~40-50% för att laddarnas storage-funktion ger det). De ligger urkopplade och jag låter dem ligga hela vintern orörda. Vissa har legat flera år.
pejvic skrev:Och varför har inte Iphone spärrar så man slipper ladda till 100% hela tiden....
De införde ju optimerad laddning tidigare där den inte laddar direkt man kopplar in den på kvällen utan kör laddningen precis som jag rekommenderar, just in time.
Den anvönder väl väckarens tid, vanor mm för att avgöra när den ska ladda.
Jag hade gärna sett en slider med valbar SOC-target.