Taktik och praktik service och garanti
Postat: 11 okt 2021 20:45
Jag har nu blivit med Tesla och model S.
I stort är jag nöjd med bilen, tycker kanske framsäterna har lite dåligt lårstöd/kort sits, är det skillnad på stolarna mellan premium-inredning mot standard, förutom att premium har "skinn"? Jag är ju ändå relativt kort med korta ben.
Hade också väntat mig lite mer utrymme för bilstolar bak, platserna fram blir lite lidande, om än något bättre än förra bilen. (BMW 520d f11)
Nåja till saken. Jag har standardfelet med DRL som tappat ljus och gulnat lite. Har även lite "problem" med stora skärmen, den är lite gul i kanterna, men tycks i övrigt fungera precis som den ska. Ena handtaget låter dessutom lite illa, men verkar inte vara något fel på funktionen.
Jag ska även uppgradera för att kunna ladda med CCS.
Utöver detta funderar jag på takbyte för att kunna montera takräcke.
Jag har lite erfarenhet av verkstadsjobb generellt och förstås än mer med Tesla, finns det någon fördelaktig taktik kring detta? Jag bilen är 3 år i slutet av december, så bör vara ca 14 månaders (3000mil) garanti kvar. Men Funderar även på att förlänga garantin innan den går ut.
Är det någon fördel att byta tak med garantin kvar? Är det några nackdelar eller uppenbara risker? Spelar det roll när på året det görs?
CCS-konverteringen fattar jag det som att de kan komma hem och göra, tillkommer det då någon form av "framkörningsavgift"? Är det då fördel att kombinera med ett garantiärende så som strålkastare?
Är det fördelaktigt att ta allt så snart som möjligt och vara beredd på ett byte till innan garantin gått ut eller är det bättre att vänta uppgraderingar/revisioner och byta så sent som möjligt?
Nuvarande strålkastare har ju blivit dåliga efter ca3 år, är det i så fall lämpligt att byta nu, förlänga garantin 2 (4?) år och om felet återkommer byta innan förlängd garanti går ut, eller är grundproblemet åtgärdat nu?
Är det vanligt att stora skärmen gulnar i kanterna eller är det en ren olycka som är lika bra att åtgärda direkt? Eller hur ska man tänka där?
Snart är det också dags för besiktning så förutsätter väl är dimljusen står fel, kan man få det kontrollerat i samband med ccs-uppgradering eller är det bara läsa på innan och ta med rätt verktyg och hoppas på en bra besiktningsman som tillåter korrigering på plats?
Säger bilen själv till vid underhåll eller bör jag kolla något själv? Tänker främst på kupéfilter men kanske finns annat också? Bromsklossar förutsätter jag kommer upp i bilen? Bör inte slitas så mycket med regenereringen, men kanske skivorna bör kontrolleras av samma anledning, men det får jag väl återkoppling på vid besiktningen...
Hur bokar jag uppgradering till CSS, väljer jag bara service och batteri->laddning och skriver uppgradering till css som meddelande?
Känns lite trist att inte kunna ladda bilen, mindre än tre år gammal, i hela tillverkarens egna nätverk utan att själv behöva kosta på den (en visserligen ganska billig) uppgradering...
I stort är jag nöjd med bilen, tycker kanske framsäterna har lite dåligt lårstöd/kort sits, är det skillnad på stolarna mellan premium-inredning mot standard, förutom att premium har "skinn"? Jag är ju ändå relativt kort med korta ben.
Hade också väntat mig lite mer utrymme för bilstolar bak, platserna fram blir lite lidande, om än något bättre än förra bilen. (BMW 520d f11)
Nåja till saken. Jag har standardfelet med DRL som tappat ljus och gulnat lite. Har även lite "problem" med stora skärmen, den är lite gul i kanterna, men tycks i övrigt fungera precis som den ska. Ena handtaget låter dessutom lite illa, men verkar inte vara något fel på funktionen.
Jag ska även uppgradera för att kunna ladda med CCS.
Utöver detta funderar jag på takbyte för att kunna montera takräcke.
Jag har lite erfarenhet av verkstadsjobb generellt och förstås än mer med Tesla, finns det någon fördelaktig taktik kring detta? Jag bilen är 3 år i slutet av december, så bör vara ca 14 månaders (3000mil) garanti kvar. Men Funderar även på att förlänga garantin innan den går ut.
Är det någon fördel att byta tak med garantin kvar? Är det några nackdelar eller uppenbara risker? Spelar det roll när på året det görs?
CCS-konverteringen fattar jag det som att de kan komma hem och göra, tillkommer det då någon form av "framkörningsavgift"? Är det då fördel att kombinera med ett garantiärende så som strålkastare?
Är det fördelaktigt att ta allt så snart som möjligt och vara beredd på ett byte till innan garantin gått ut eller är det bättre att vänta uppgraderingar/revisioner och byta så sent som möjligt?
Nuvarande strålkastare har ju blivit dåliga efter ca3 år, är det i så fall lämpligt att byta nu, förlänga garantin 2 (4?) år och om felet återkommer byta innan förlängd garanti går ut, eller är grundproblemet åtgärdat nu?
Är det vanligt att stora skärmen gulnar i kanterna eller är det en ren olycka som är lika bra att åtgärda direkt? Eller hur ska man tänka där?
Snart är det också dags för besiktning så förutsätter väl är dimljusen står fel, kan man få det kontrollerat i samband med ccs-uppgradering eller är det bara läsa på innan och ta med rätt verktyg och hoppas på en bra besiktningsman som tillåter korrigering på plats?
Säger bilen själv till vid underhåll eller bör jag kolla något själv? Tänker främst på kupéfilter men kanske finns annat också? Bromsklossar förutsätter jag kommer upp i bilen? Bör inte slitas så mycket med regenereringen, men kanske skivorna bör kontrolleras av samma anledning, men det får jag väl återkoppling på vid besiktningen...
Hur bokar jag uppgradering till CSS, väljer jag bara service och batteri->laddning och skriver uppgradering till css som meddelande?
Känns lite trist att inte kunna ladda bilen, mindre än tre år gammal, i hela tillverkarens egna nätverk utan att själv behöva kosta på den (en visserligen ganska billig) uppgradering...