Sida 5 av 5

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 21 okt 2021 11:28
av martinot
Zalman3 skrev:

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.

Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.

De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 21 okt 2021 11:45
av Maw
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.

Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.

De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 21 okt 2021 13:52
av OvePaHornet
Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 22 okt 2021 21:59
av wannabee
OvePaHornet skrev:
Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).
Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 22 okt 2021 23:12
av PapaD
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 06:28
av BrooklynS
Tillverkarna prioriterar elbilarna pga utsläppsböter.

Även minibussarna får vänta.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 11:19
av OvePaHornet
wannabee skrev:
OvePaHornet skrev:
Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).
Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)
Om jag förstod det hela korrekt så delar BEV och ICE vissa kretsar, men generellt är det som du säger.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 11:22
av OvePaHornet
PapaD skrev:
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss… :roll:
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 11:56
av martinot
OvePaHornet skrev:
PapaD skrev:
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss… :roll:
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 12:10
av OvePaHornet
martinot skrev:
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
MEB är billigare att tillverka, ja. Sen är det ju från fall till fall med vinstmarginal, en fullutrustad Q4:a har högre vinstmarginal än en ”snikutrustad” ID4:a. Men sett till det stora hela så är ju ID-bilarna ”bättre” att tillverka rent ekonomiskt.
Sen kommer ju biten med hierarkin in också, som verkar vara helt ändrad när det kommer till MEB. Exempelvis går det att få 360-kameror på både ID4 och Enyaq, men inte på Q4 (i dagsläget).
Tror att just den biten med ”hierarkin” också har ett finger med i spelet när det kommer till att just ID-bilarna prioriteras. Just den informationen kommer jag inte åt, så det är bara spekulationer :mrgreen:

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 13:33
av Jordad
martinot skrev:
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
Jag tror inte det är någon större skillnad i marginaler. Audi Q4, Cupra Born, VW ID3 och ID4 tillverkas alla med samma delar, på samma linor i Zwickau. Skoda Enyaq är kanske större skillnad för den tillverkas väl i Tjeckien?

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 14:05
av martinot
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 14:27
av OvePaHornet
Räcker väl med att kolla hur bilarna ser ut interiört… :roll:
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 15:03
av Maw
martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 16:43
av Jordad
Maw skrev:
martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 16:44
av MWall
Jordad skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.

Ja fast i3 är väl samtida med Model S? Så särskilt mycket kan de inte ha tagit därifrån.

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 18:02
av Maw
Jordad skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.
Makes sense

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Postat: 23 okt 2021 19:58
av martinot
Apropå komponentbristen:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/

Volkswagen-fabriken i Wolfsburg går på sparlåga – de har inte tillverkat så få bilar sedan 1958.