Sida 1 av 2

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 19:41
av PoloPrinsen
Har du kollat på en minibuss istället? Nissans e-nv200 evalia är väl den som är mest känd och finns i prisklassen 100-500kkr beroende på om du vill ha en helt ny eller en begagnad. 5 sits med enormt bagageutrymme eller 7 sitsig betydligt mindre bagageutrymme kvar pga 3e stolsraden. Relativt klen räckvidd och inte den snabbaste snabbladdningen jämfört med de flesta "riktiga elbilarna", men det är mycket elbils volym för pengarna.

MVH PP.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 19:58
av Maw
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Gällande utrustningsnivå, laddning och prestanda så skulle jag nog säga att MY ger mest för pengarna. Men det beror ju självklart på vad man värderar och viken budget man har.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Jag skulle aldrig kalla Model Y prisvärd och "mest för pengarna" med det priset vi får betala i Sverige.
Ok, håller med att den kanske går att få billigare i andra länder.

Men jag menar att det är den mest prisvärda elSUV som går att köpa i Sverige, jämfört med andra alternativ tillgängliga i Sverige.

Personligen orkar jag inte med besväret att importera bilar (blir också extra krångligt med MOMS och annat på firman).
Risken är väl att andrahandsvärdet i Sverige riskerar bli dåligt när MY är betydligt billigare i Tyskland som begagnad. När bilen är ett par år har momsen minskat i betydelse. Dåligt andrahandsvärde ger förstås automatiskt hög TCO.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 20:10
av NiklasTesla
Som jag ser så håller Teslas bilar bra andrahandsvärde (pga tillgång till SuC-Nätverket samt att dom är elektriska).

Allt är mer intressant om man ser saker i Procent.

MVH

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 20:32
av Robbans
PoloPrinsen skrev:
Har du kollat på en minibuss istället? Nissans e-nv200 evalia är väl den som är mest känd och finns i prisklassen 100-500kkr beroende på om du vill ha en helt ny eller en begagnad. 5 sits med enormt bagageutrymme eller 7 sitsig betydligt mindre bagageutrymme kvar pga 3e stolsraden. Relativt klen räckvidd och inte den snabbaste snabbladdningen jämfört med de flesta "riktiga elbilarna", men det är mycket elbils volym för pengarna.

MVH PP.
Nja, jag vill gärna ha en bil i storlek mellan en XC60 och XC90 fast i elbil och gärna med minst 40 mil och bra teknik.... I dagens läge så känner man sig väldigt begränsad då. I början av nästa år kommer där ju även finnas batteri från Sverige som säljs kommersiellt, ska man vänta vad som händer eller ska man hugga något klipp nu? Är Marvel R så stor egentligen? Skodan har jag tittat på och tycker den är stabil men hur är de med tekniken jämfört med de nya som kommit nu egentligen tänker jag?

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 20:36
av martinot
Robbans skrev:

Nja, jag vill gärna ha en bil i storlek mellan en XC60 och XC90 fast i elbil och gärna med minst 40 mil och bra teknik.... I dagens läge så känner man såg väldigt begränsad då. I början av nästa år kommer där även finnas batteri från Sverige kommersiellt, ska man vänta vad som händer eller ska man hugga något klipp nu. Är Marvel R så stor egentligen? Skodan har jag tittat på och tycker den är stabil men hur är de med tekniken jämfört med de nya som kommit nu egentligen tänker jag?
Svårt att ge råd om. Behöver man en ny bil just nu så behöver.

Men det kommer garanterat ett klart större utbud med tiden.

Köper man rätt elbil så är det inte säkert att den tappar så signifikant mycket på ett år. Tex. har Helectric och en del andra på forumet gjort många bra affärer på det sättet att byta nästan varje år till en ny elbil. Blir låg kostnad per körd mil ibland.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 21:02
av big-olle
Jag står i ungefär samma val som du. Har dock 4 barn.... 8-)
Vi har en stor fossilare som sköter familjeresorna.
Har idag en model 3, men ska byta till större.
Har kikat på de flesta i din lista.
För mig står valet mellan model Y och Kia EV6
Skoda, VW, Audi har just nu för dålig laddningshastighet.
Provkört Q4, den gillade jag. Kört VW id4 GTX, den gillade jag tyvärr inte (dock jäkligt snygg)
Kikat på Skoda, och den är en fullträff, förutom dragvikt, laddhastighet och att den inte har tillräckligt skarp prestanda.
Provsuttit Ioniq5 (kunde inte köra den eftersom säkring på bilen gått). Gillar tyvärr inte interiören på den o egentligen har den för litet bagage.

Tesla model Y: Den har sjukt mycket plats. Den är snabb o får dra 1600 kg. Men maxlasten? O priset är ganska högt.
Kia EV6: lite mindre praktisk än Ioniq5, men bättre på allt annat. Verkar ha fått sjukt bra recensioner på nätet. Får dra 1600 kg, snabb.

Är det er endabil, så Tesla tveklöst pga laddnätverket. För min del lutar det åt EV6. Tillräckligt stor. Mycket lägre pris (kia ger 8% rabatt)

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 21 okt 2021 22:40
av Dj Mastergrind
big-olle skrev:
Jag står i ungefär samma val som du. Har dock 4 barn.... 8-)
Vi har en stor fossilare som sköter familjeresorna.
Har idag en model 3, men ska byta till större.
Har kikat på de flesta i din lista.
För mig står valet mellan model Y och Kia EV6
Skoda, VW, Audi har just nu för dålig laddningshastighet.
Provkört Q4, den gillade jag. Kört VW id4 GTX, den gillade jag tyvärr inte (dock jäkligt snygg)
Kikat på Skoda, och den är en fullträff, förutom dragvikt, laddhastighet och att den inte har tillräckligt skarp prestanda.
Provsuttit Ioniq5 (kunde inte köra den eftersom säkring på bilen gått). Gillar tyvärr inte interiören på den o egentligen har den för litet bagage.

Tesla model Y: Den har sjukt mycket plats. Den är snabb o får dra 1600 kg. Men maxlasten? O priset är ganska högt.
Kia EV6: lite mindre praktisk än Ioniq5, men bättre på allt annat. Verkar ha fått sjukt bra recensioner på nätet. Får dra 1600 kg, snabb.

Är det er endabil, så Tesla tveklöst pga laddnätverket. För min del lutar det åt EV6. Tillräckligt stor. Mycket lägre pris (kia ger 8% rabatt)
Nu har ju Model Y ett väl tilltaget bagageutrymme men hur känns EV6 bagageutrymme i jämförelse? Får man in en barnvagn?

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 31 okt 2021 22:56
av martinot
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-ioniq-5/
Skoda Enyaq var den första elbilen som gav mig en tydlig köpimpuls. Sedan kom Hyundai Ioniq 5 som lockade med snabbare laddning och 800-voltsteknik. En bil som på pappret känns en halv generation modernare än Enyaq.

Förväntningen var stor när jag äntligen fick provköra Ioniq 5, men det räckte med att öppna bakluckan för att helt utesluta ett köp.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 01 nov 2021 05:29
av Dafro
Robbans skrev:
PoloPrinsen skrev:
Har du kollat på en minibuss istället? Nissans e-nv200 evalia är väl den som är mest känd och finns i prisklassen 100-500kkr beroende på om du vill ha en helt ny eller en begagnad. 5 sits med enormt bagageutrymme eller 7 sitsig betydligt mindre bagageutrymme kvar pga 3e stolsraden. Relativt klen räckvidd och inte den snabbaste snabbladdningen jämfört med de flesta "riktiga elbilarna", men det är mycket elbils volym för pengarna.

MVH PP.
Nja, jag vill gärna ha en bil i storlek mellan en XC60 och XC90 fast i elbil och gärna med minst 40 mil och bra teknik.... I dagens läge så känner man sig väldigt begränsad då. I början av nästa år kommer där ju även finnas batteri från Sverige som säljs kommersiellt, ska man vänta vad som händer eller ska man hugga något klipp nu? Är Marvel R så stor egentligen? Skodan har jag tittat på och tycker den är stabil men hur är de med tekniken jämfört med de nya som kommit nu egentligen tänker jag?
Hej
Jag har också varit ute efter elsuv ett tag och kom väl fram till som du att enyaq är en av de bättre idagsläget, vi har hund så vi behöver få in en ganska stor bur. Provkörde även ioniq5 och där går buren in om man skjuter fram sätet bak men känns för liten om man har mindre barn eller fler. Har provkört model3 och tycker den bullrar hemskt så därför gick Bla Y bort, och att jag tycker den kostar för mycket, det samma med X, och en den bullrar ju ca 3 db mer, enligt test i vibilägard. Men visst laddnätverket är ju grymt. Valde tillslut en beg E-tron pga av komforten tillräckligt stort bagage och snabb laddning. Ja jag vet att den är lite törstig men som jag kör så gör det inget. Oftast hemmavid och annars Linköping till Tjörn vilket ger behov av ca 10 min laddning på ionity för i stugan har vi laddbox, så kvarstår gör sportlovet som ger mig lite ångest. Vad gäller enyaq så gick den bort pga 2-2500 mil om året och då skulle den landa på ca 8000 per månad i privatleasing samt att jag inte stod ut med skärmen i mitten som inte är vinklad det minsta mot föraren och att jag gärna har lite mer knappar, men om du trivs med den så tror jag att den är en av de bättre idag, men att ge över 600 kkr för en Skoda trodde man ju inte för några år sedan.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 02 nov 2021 00:45
av martinot
Dafro skrev:
Jag har också varit ute efter elsuv ett tag och kom väl fram till som du att enyaq är en av de bättre idagsläget, vi har hund så vi behöver få in en ganska stor bur. Provkörde även ioniq5 och där går buren in om man skjuter fram sätet bak men känns för liten om man har mindre barn eller fler. Har provkört model3 och tycker den bullrar hemskt så därför gick Bla Y bort,
Har du provkört en äldre M3 så kan jag rekommendera att testa en 2021 M3. Inte perfekt, men ändå en väldigt stort skillnad till det tystare när vi bytte bil i somras.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 02 nov 2021 05:11
av Dafro
Körde M3 i våras eller somras, så om det var en -20 eller -21 vet jag inte. Den är lite för liten också och lite för dyr för vad man får och nu börjar det ju också bli lite av en dussinbil, väldans många man ser numer. :D nästa aber är väl även att jag har en väldigt komfortabel och tyst bil nu, x5 med luftfjädring, akustikrutor och 19” gör den dödstyst. Eller ett citat från dottern som var med på provkörningen och gillade accelerationen och alla spel men när vi satte oss i BMW så sa hon, denna är bäst. :D

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 02 nov 2021 22:49
av Robbans
Känns som att de kommer bli en ID4 eller en Enyaq. Det som gör att det lutar åt ID4:an är att den är billigare om man vill lägga till extra utrustning. Kunde inte Model Y varit ca 2000 billigare i månaden haha...? Inget lätt val!

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 02:07
av martinot
Robbans skrev:
Känns som att de kommer bli en ID4 eller en Enyaq. Det som gör att det lutar åt ID4:an är att den är billigare om man vill lägga till extra utrustning. Kunde inte Model Y varit ca 2000 billigare i månaden haha...? Inget lätt val!
Skulle inte bli förvånad om det under nästa år kommer en MY SR+ från Tyskland eller Kina som ligger 100 papp lägre i pris.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 04:33
av Dafro
Robbans skrev:
Känns som att de kommer bli en ID4 eller en Enyaq. Det som gör att det lutar åt ID4:an är att den är billigare om man vill lägga till extra utrustning. Kunde inte Model Y varit ca 2000 billigare i månaden haha...? Inget lätt val!
För mig föll id4 bla bort pga hundbur och att jag inte tycker om inredning och reglage och laddar lite sakta men ni tycker det räcker för er så tycker jag att det låter som ett bra val, tycker också Y ligger för högt i pris, men jag vill ha ner den 200, :D tror också priser kommer gå ner om ett par år, åtminstone på begagnade.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 11:09
av Bjelke
Dafro skrev:
Robbans skrev:
Känns som att de kommer bli en ID4 eller en Enyaq. Det som gör att det lutar åt ID4:an är att den är billigare om man vill lägga till extra utrustning. Kunde inte Model Y varit ca 2000 billigare i månaden haha...? Inget lätt val!
För mig föll id4 bla bort pga hundbur och att jag inte tycker om inredning och reglage och laddar lite sakta men ni tycker det räcker för er så tycker jag att det låter som ett bra val, tycker också Y ligger för högt i pris, men jag vill ha ner den 200, :D tror också priser kommer gå ner om ett par år, åtminstone på begagnade.
Ja begagnade brukar ju gå ner i pris med tiden i normala fall åtminstone :)

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 11:16
av taliz
Dafro skrev:
Robbans skrev:
Känns som att de kommer bli en ID4 eller en Enyaq. Det som gör att det lutar åt ID4:an är att den är billigare om man vill lägga till extra utrustning. Kunde inte Model Y varit ca 2000 billigare i månaden haha...? Inget lätt val!
För mig föll id4 bla bort pga hundbur och att jag inte tycker om inredning och reglage och laddar lite sakta men ni tycker det räcker för er så tycker jag att det låter som ett bra val, tycker också Y ligger för högt i pris, men jag vill ha ner den 200, :D tror också priser kommer gå ner om ett par år, åtminstone på begagnade.
När det gäller laddhastighet så är det enda som räknas i praktiken räckvidd/minut.
Där är ID4 och Enyaq med stora batteriet mer eller mindre identiska med etron 55 idag, och snabbare än etron 50.
Kommer det dessutom en uppdatering till 170kw som det ryktas så kommer de alltså att vara betydligt snabbare än etron 55.

Men det hjälper ju inte mot inredningsbekymret. Jag gillar inte heller displayerna i ID4 och Enyaq, ser plastigt och budget ut.
Hade föredragit en stor 15” skärm i mitten ala Tesla.

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 12:21
av Dafro
Håller med om km per minut men att jämföra id4 med E-tron 55 är som äpple och päron tycker jag, id4 är väl inte lika mycket stor suv tänker jag. Lite som att jämföra km per minut mellan M3 och E-tron 55. Hur troligt är det med att vw skulle få 170kw och ladda snabbare än Audi. Var kommer det ryktet från?

Re: Val av största/bästa elsuv

Postat: 03 nov 2021 12:47
av taliz
Dafro skrev:
Håller med om km per minut men att jämföra id4 med E-tron 55 är som äpple och päron tycker jag, id4 är väl inte lika mycket stor suv tänker jag. Lite som att jämföra km per minut mellan M3 och E-tron 55. Hur troligt är det med att vw skulle få 170kw och ladda snabbare än Audi. Var kommer det ryktet från?
Utrymmesmässigt är det inte så stor skillnad IMO. Men visst är den mindre på utsidan. En klar fördel om man kör mkt i stan med små parkeringsfickor och p-hus.

Det ryktet dök upp för rätt längesen. Det sas att MEB med stora batteriet skulle få 170kw och lilla batteriet 130kw.
Nya ID3 med lilla batteriet laddar numera i just 130kw. Nya Seat Born med stora batteriet laddar i 170kw. Så det är bara en tidsfråga innan övriga bilar(ID4/Q4/Enyaq) på samma plattform får den uppdateringen.

Dessutom ryktas det om en uppdaterad etron med betydligt större batteri. Finns spionbilder på en facelift, och den kommer nästa år. Då kommer den troligen få 200+kW laddhastighet.