Sida 1 av 1

Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 20 okt 2021 21:39
av Rikardr
Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 20 okt 2021 21:50
av mikebike
Rikardr skrev:
Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.
Min bil började förkonditionera över 3 timmar före beräknad ankomst till Dorotea SuC. 91 km är "nära". ;)

Jag tror detta kom med senaste uppdateringen, så långt i förväg förkonditionerade den inte tidigare.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 20 okt 2021 22:12
av Bjelke
Syns det i någon app som kan övervaka bilen om den verkligen förvärmer hela tiden?
Eller är det mest en upplysning i förtid numera kanske?
Teslafy eller vad den heter tex…
För annars måste dom väl ha sänkt effekten dom kör värmaren på antar jag, eller? Tanken med
det skulle väl isf kunna vara att det inte ska synas lika tydligt på förbrukningen när värmaren går.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 21 okt 2021 07:13
av mikebike
Bjelke skrev:
Syns det i någon app som kan övervaka bilen om den verkligen förvärmer hela tiden?
Eller är det mest en upplysning i förtid numera kanske?
Teslafy eller vad den heter tex…
För annars måste dom väl ha sänkt effekten dom kör värmaren på antar jag, eller? Tanken med
det skulle väl isf kunna vara att det inte ska synas lika tydligt på förbrukningen när värmaren går.
När jag körde från Sundsvall till Dorotea (254 km/3h) anlände jag med 20% SoC och fick som mest 201 kW.
Några dagar senare körde jag från Risbäck till Dorotea (70 km/1h) och anlände med 4% SoC. Då fick jag bara 141 kW.

Min slutsats är att bilen faktiskt förvärmer hela tiden och att batteritemperaturen har större betydelse än SoC.

Eftersom jag körde sträckan Risbäck - Dorotea flera gånger kunde jag konstatera att förvärmning i en timme kostade 5% av laddningen. Det är möjligt att den förvärmer med lägre effekt när den har längre tid på sig.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 21 okt 2021 08:32
av BjornS
Jag gissar att "förkonditionering" inte måste innebära att den spenderar batterienergi på att värma batteriet hela tiden, utan också kan betyda att den bara ändrar tempgränser och andra parametrar för att låta batteriet bli varmare än normalt. Kanske den därmed t.ex routar om vamt kylmedel från motorerna till batteriet istället för till kylaren etc.

På så sätt kan den under ganska lång tid utnyttja energi som annars skulle kylas bort, utan att nödvändigtvis slösa med batterienergin.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 21 okt 2021 08:39
av NiklasTesla
Rikardr skrev:
Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.
Normalt. MVH

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 21 okt 2021 08:48
av Niklas Z
BjornS skrev:
Jag gissar att "förkonditionering" inte måste innebära att den spenderar batterienergi på att värma batteriet hela tiden, utan också kan betyda att den bara ändrar tempgränser och andra parametrar för att låta batteriet bli varmare än normalt. Kanske den därmed t.ex routar om vamt kylmedel från motorerna till batteriet istället för till kylaren etc.

På så sätt kan den under ganska lång tid utnyttja energi som annars skulle kylas bort, utan att nödvändigtvis slösa med batterienergin.
Jag tror du har rätt. I helgen körde jag en tur på nio mil i normalt höstväder (10 °C), innan jag stannade vid en SuC (V2). Jag angav SuC som destination när det var 35-40 km kvar. Då använde bilen 10 kWh för den korta sträckan, som kördes i farten 70-90 km/h och med redan varm kupé. Antagligen gick minst 4 kWh till att förvärma batteriet. I och med att det var så kort tid kvar till laddning var bilen tvungen att ta ström från batteriet för att hinna värma det. Väl framme låg laddeffekten stabilt på 130 kW upp till 45 %. Lite lägre än vanligt på V2 SuC, men helt OK. Kanske att batteriet ändå inte riktigt nått önskad temperatur.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 21 okt 2021 11:35
av kenjon
Jag körde ca 25 mil för någon vecka sedan. Den slog på förvärmning ca en timma innan ankomst till SuC. Efter en halvtimma slog den av förvärmningen, och sedan på igen när det var en kvart kvar.

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Postat: 27 okt 2021 20:13
av Rikardr
Tack för er input! Inte lätt att veta vad som är normalt med olika temperatur mm men man får ju hoppas att Teslans programvara löser det på bästa sätt. Maskinerna är våra vänner - utan dom inget paradis ;) Hörde en vits idag... "Visste du att en Tesla är en Musk-elbil?" :D