Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

betala extra skatt på kött
149
6%
betala extra skatt om du flyger ofta
197
8%
förbud på försäljning av bilar med förbränningsmotorer år 2030
237
10%
förbud bygga nya landningsbanor på flygplatser
90
4%
tredubbla stödet till förnybara energikällor (med höjd skatt som följd)
147
6%
"återvildningsprogram", att återställa delar av landet till dess naturliga form
112
5%
permanent förbud mot fracking (med höjda oljepriser som följd)
213
9%
kraftigt höjt pris (fördubbling) på bensin och diesel
202
8%
kraftigt höjt pris (fördubbling) på el
66
3%
utbyggnad av kärnkraft
176
7%
personlig koldioxidskatt (betala för dina egna utsläpp)
136
6%
köttfria dagar varje vecka
161
7%
helt köttfri kosthållning (ev genom att äta "växtbaserade köttprodukter")
73
3%
förbjud fossila bränslen till flyget (med kraftigt höjda biljettpriser som följd)
155
6%
förbjud fossila bränslen till sjöfart (med kraftigt höjda fraktkostnader som följd)
142
6%
förbjud fossila bränslen till lastbilar (med kraftigt höjda fraktkostnader som följd)
150
6%
 
Antal röster: 2406

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Det jobbigaste är väl också att absolut ingen egentligen vet hur och vad eller ens när det kan komma att hända,
det kan bli fullständig katastrof eller ”ingenting” typ, vi vet inte ens om det redan är kört oavsett vad vi gör :(
Det finns inget alternativ till att vi gör precis allt vi kan egentligen eftersom risken är extremt stor för en katastrof, men
tyvärr känns det omöjligt eftersom starka krafter (t.o.m. nästan hela länder) kämpar emot och vill blåsa på
som vanligt.
Jag skulle iaf inte lita på att vissa delar av världen (tex Norden och diverse andra) skulle klara sig.
Usch nu blev man ju deprimerad igen ju :(
Nej, vi vet inte. Att bara göra som förut och låta koldioxidutsläppen skena är att spela rysk roulett med framtiden. Det vi verkligen vet är att om man inte höjer jordens medeltemperatur så föreligger inga större risker. Varför chansa på andra scenarier?
Precis, lite som den där skämtbilden när nån i publiken säger typ ”tänk om vi gör allt bättre utan anledning/ i onödan ”
eller nåt liknande…
Visst ekonomer kan ju såklart argumentera emot…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Precis, lite som den där skämtbilden när nån i publiken säger typ ”tänk om vi gör allt bättre utan anledning/ i onödan ”
eller nåt liknande…
Visst ekonomer kan ju såklart argumentera emot…
Det påminner mig lite om "efterdebatten" om Y2K-problemen, knappt hade raketerna brunnit av på nyårsnatten 1999 innan folk började kommentera att "varför slösade vi bort alla dessa miljarder på att åtgärda Y2K, det hände ju inget, hissarna går fortfarande, inga plan har ramlat ned, och inte f-n fick jag 100 års ränta på kontot heller".

Nä, precis, det var just för att förhindra detta som alla dessa miljarder "slösades bort". :roll:

Exakt samma debatt kommer förstås att komma om vi (mot förmodan) skulle lyckas få ned co2-utsläppen till rimliga nivåer, "dj-a klimatalarmister, det hände ju inget...".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Exakt samma debatt kommer förstås att komma om vi (mot förmodan) skulle lyckas få ned co2-utsläppen till rimliga nivåer, "dj-a klimatalarmister, det hände ju inget...".
/fth
Jag har redan sett ett liknande exempel i miljödebatten, nämligen förståsigpåare som hävdat att det där med freoner och ozon-hålet på 1980-talet bara var bluff, eftersom det varit tyst om det i många år …
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av krillokrokodil »

Kan någon förklara en sak som jag inte riktigt blir klok på. Flyg lyfts nu fram väldigt högt i debatten om klimat och speciellt CO2-utsläpp. Men var jag än läser så kommer jag inte fram till något annat än att flygets totala CO2-bidrag är mellan ~2-3.5% av de totala utsläppen. Källa: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation
Vägtransporter står för ~12%, ser inte en debatt av samma vikt mot lastbilar (åtminstonde inte daglig media).

Varför är det då sådan hets kring flyget? Det kan ju inte vara den fysikaliska anledningen man vill komma åt. Då kan man ju lika gärna börja försöka förbättra ristillverkning som står för ~1.5% av utsläppen och byta mot något annat. Källa: https://ourworldindata.org/emissions-by-sector

Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av mans71 »

krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Model S P85DL+
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Swede1 »

Kina måste sluta bygga ut kolkraften. När blir det billigare med solkraft istället för kol?

https://www.nyteknik.se/energi/kolkraft ... tt-7012255

SSP2-4.5 är mest troligt nu, kanske kan vi komma lägre om Kina skärper sig, lägg en skatt/tull på allt producerat med kolkraft.

https://www.nationalgeographic.com/envi ... he-strange

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/down ... GI_SPM.pdf

Det blir varmare snabbt sedan 1980, men knappast någon katastrof.

Skeptikerns guide till klimatförändringarna!. Skilj fakta från alarmisternas uttalanden.
.
http://static.berkeleyearth.org/pdf/ske ... change.pdf

Förbli skeptisk. Elsa Widding har i hög grad rätt, det är därför ingen ”orkar” eller vill argumentera emot, annat än svepande personangrepp som att Elsa är ”klimatskeptiker”. Patetiskt. 8-)

Här är Elsas korta blogg, mest sannolikt kanske är att temperaturen stiger ca en grad från idag, men stor osäkerhet råder:

https://www.klimatkarusellen.se/post/om ... cc-och-svt
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

krillokrokodil skrev:
Kan någon förklara en sak som jag inte riktigt blir klok på. Flyg lyfts nu fram väldigt högt i debatten om klimat och speciellt CO2-utsläpp. Men var jag än läser så kommer jag inte fram till något annat än att flygets totala CO2-bidrag är mellan ~2-3.5% av de totala utsläppen. Källa: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation
Vägtransporter står för ~12%, ser inte en debatt av samma vikt mot lastbilar (åtminstonde inte daglig media).

Varför är det då sådan hets kring flyget? Det kan ju inte vara den fysikaliska anledningen man vill komma åt. Då kan man ju lika gärna börja försöka förbättra ristillverkning som står för ~1.5% av utsläppen och byta mot något annat. Källa: https://ourworldindata.org/emissions-by-sector

Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Du säger samma sak som de som hävdar att Sverige inte behöver göra något då vi ändå är en så liten del.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

krillokrokodil skrev:
Kan någon förklara en sak som jag inte riktigt blir klok på. Flyg lyfts nu fram väldigt högt i debatten om klimat och speciellt CO2-utsläpp. Men var jag än läser så kommer jag inte fram till något annat än att flygets totala CO2-bidrag är mellan ~2-3.5% av de totala utsläppen. Källa: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation
Vägtransporter står för ~12%, ser inte en debatt av samma vikt mot lastbilar (åtminstonde inte daglig media).

Varför är det då sådan hets kring flyget? Det kan ju inte vara den fysikaliska anledningen man vill komma åt. Då kan man ju lika gärna börja försöka förbättra ristillverkning som står för ~1.5% av utsläppen och byta mot något annat. Källa: https://ourworldindata.org/emissions-by-sector

Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Det är två saker som är viktiga att tänka på i sammanhanget. Den första är att den helt övervägande delen av världens befolkning aldrig har flugit. Det är förklaringen till att flygets CO2-utsläpp inte är större. För oss i västvärlden är däremot flygens utsläpp en betydligt större del. Den andra är att det spelar roll att flygplanens utsläpp sker på hög höjd. Det ger betydligt större klimatpåverkan att förbränna fotogen på 10000 meters höjd än nere på markytan. Därför säger inte CO2-mängder allt.

Att mer än 80 % av världens befolkning aldrig flugit är inget skäl till att låta de övriga åstadkomma stora klimatpåverkande utsläpp.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av RagWal »

Swede1 skrev:
Det blir varmare snabbt sedan 1980, men knappast någon katastrof.

Förbli skeptisk. Elsa Widding har i hög grad rätt, det är därför ingen ”orkar” eller vill argumentera emot, annat än svepande personangrepp som att Elsa är ”klimatskeptiker”. Patetiskt. 8-)
Ingen katastrof, Nämendåså. :roll:

Attitydundersökning av Demoskop enligt debattartikel i DN: "Av de 1 024 personer över 16 år som svarat tror 1 procent att klimatförändringen enbart har naturliga orsaker. Ytterligare 8 procent tror att den i huvudsak har naturliga orsaker, medan 31 procent anger både mänsklig påverkan och naturliga orsaker. Andelen som är övertygade om människans påverkan är något högre bland yngre, medan det finns både yngre och äldre som enbart tror på naturliga orsaker."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).
För Sveriges del står flyget för lika stor klimatpåverkan som personbilstrafiken. En enda persons flygresa från Arlanda till New York ger ungefär lika mycket klimatpåverkan som ett års körning med en genomsnittlig bil i Sverige. Jag tror dessutom att flygresor i betydligt större grad än personbilsresor är onödiga eller umbärliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av mans71 »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).
För Sveriges del står flyget för lika stor klimatpåverkan som personbilstrafiken. En enda persons flygresa från Arlanda till New York ger ungefär lika mycket klimatpåverkan som ett års körning med en genomsnittlig bil i Sverige. Jag tror dessutom att flygresor i betydligt större grad än personbilsresor är onödiga eller umbärliga.
Visst, men personbilstrafiken är ju heller inte det stora problemet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).

Ja för självklart behöver även de som flyger vara solidariska. Vad spelar det för roll om flyget inte ger så stora utsläpp relativt annat om det ändå för den som flyger är relativt stora utsläpp? Flyger du mycket så orsakar det större utsläpp än om du skulle köra många tusen mil om år med en bensinbil. Så varför ska det då vara billigt att flyga men dyrt att köra bil?

Dessutom är många flygresor av nöjeskaraktär medan bilen används mer till nyttogöromål.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av RagWal »

mans71 skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).
För Sveriges del står flyget för lika stor klimatpåverkan som personbilstrafiken. En enda persons flygresa från Arlanda till New York ger ungefär lika mycket klimatpåverkan som ett års körning med en genomsnittlig bil i Sverige. Jag tror dessutom att flygresor i betydligt större grad än personbilsresor är onödiga eller umbärliga.
Visst, men personbilstrafiken är ju heller inte det stora problemet.
Kanske inte störst, men visst tusan är det stort och måste åtgärdas.
Det är en av de lägre hängande frukterna att plocka tidigt. Jag hoppas vi får se samma utveckling på lastbilar snart.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

mans71 skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
mans71 skrev:
krillokrokodil skrev:
Jag försöker inte vara dryg, jag försöker förstå varför man hänger upp sig på flyget när dess påverkan är minimal.
Symbolpolitik, typ som plastpåse i affären? Enklare att slå ner på flygresor än på köttätande människor som klickar hem massa småpaket från wish - det skulle ju vara jobbigt på riktigt…
Jo, skogsbruk/torvbrytning och fartyg/lastbilar är klart större problem som man borde fokusera på mer än flyget, ur ett globalt perspektiv (och klimatet känner ju inga landsgränser).
För Sveriges del står flyget för lika stor klimatpåverkan som personbilstrafiken. En enda persons flygresa från Arlanda till New York ger ungefär lika mycket klimatpåverkan som ett års körning med en genomsnittlig bil i Sverige. Jag tror dessutom att flygresor i betydligt större grad än personbilsresor är onödiga eller umbärliga.
Visst, men personbilstrafiken är ju heller inte det stora problemet.
Den är ett av de stora problemen.
Men vad spelar det för roll att det finns större problem? Utsläppen av klimatpåverkande gaser måste minska. Att resonera att mindre källor kan lämnas orörda så länge det finns andra som är större är dumt. Det finns ingen logik eller fakta som säger att vi bara ska arbeta med en källa till utsläpp i taget.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Den är ett av de stora problemen.
Men vad spelar det för roll att det finns större problem? Utsläppen av klimatpåverkande gaser måste minska. Att resonera att mindre källor kan lämnas orörda så länge det finns andra som är större är dumt. Det finns ingen logik eller fakta som säger att vi bara ska arbeta med en källa till utsläpp i taget.
Jag håller helt med, vi måste förstås angripa alla betydande utsläppskällor, och dit hör definitivt både personbilar och flygtrafiken.

Det här är lite samma typ av argument som att hävda att det inte är någon idé för mindre länder (som Sverige) att göra något så länge som Kina fortsätter öka sina utsläpp, argument av en typ som fossil-lobbyn älskar att höra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Den är ett av de stora problemen.
Men vad spelar det för roll att det finns större problem? Utsläppen av klimatpåverkande gaser måste minska. Att resonera att mindre källor kan lämnas orörda så länge det finns andra som är större är dumt. Det finns ingen logik eller fakta som säger att vi bara ska arbeta med en källa till utsläpp i taget.
Jag håller helt med, vi måste förstås angripa alla betydande utsläppskällor, och dit hör definitivt både personbilar och flygtrafiken.

Det här är lite samma typ av argument som att hävda att det inte är någon idé för mindre länder (som Sverige) att göra något så länge som Kina fortsätter öka sina utsläpp, argument av en typ som fossil-lobbyn älskar att höra.

/fth
Men nu var grundfrågan i ”krillokrokodil”s inlägg varför det är så stort fokus på flyget när det i sammanhanget är betydligt större utsläpp från andra sektorer t.ex. vägtransporterna?

Det talas hela tiden om flygets miljöpåverkan och det genomförs demonstrationer och sabotage på flygplatser och för flygtrafiken i miljöns anda. Men det talas inte lika ofta om transportsektorns miljöpåverkan och vi ser aldrig några protester eller sabotage som stoppar lastbilstrafiken. Fokuseringen mot flyget verkar var mer känslostyrt än faktastyrt. Sen ska man givetvis jobba på alla fronter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev:
Men nu var grundfrågan i ”krillokrokodil”s inlägg varför det är så stort fokus på flyget när det i sammanhanget är betydligt större utsläpp från andra sektorer t.ex. vägtransporterna?

Det talas hela tiden om flygets miljöpåverkan och det genomförs demonstrationer och sabotage på flygplatser och för flygtrafiken i miljöns anda. Men det talas inte lika ofta om transportsektorns miljöpåverkan och vi ser aldrig några protester eller sabotage som stoppar lastbilstrafiken. Fokuseringen mot flyget verkar var mer känslostyrt än faktastyrt. Sen ska man givetvis jobba på alla fronter.
Därför att flyget är en stor utsläppskälla i västvärlden, där protesterna genomförs. Utsläppen från flyget är nog mycket enklare att minska, helt enkelt genom att flyga mindre. Därför är det lämpligt att rikta in sig på flyget. Majoriteten av vägtransporterna är mycket lättare att motivera än majoriteten av flygandet. Dessutom har tekniska lösningar på transportsektorns utsläpp kommit mycket längre än motsvarande för flyg.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Den är ett av de stora problemen.
Men vad spelar det för roll att det finns större problem? Utsläppen av klimatpåverkande gaser måste minska. Att resonera att mindre källor kan lämnas orörda så länge det finns andra som är större är dumt. Det finns ingen logik eller fakta som säger att vi bara ska arbeta med en källa till utsläpp i taget.
Jag håller helt med, vi måste förstås angripa alla betydande utsläppskällor, och dit hör definitivt både personbilar och flygtrafiken.

Det här är lite samma typ av argument som att hävda att det inte är någon idé för mindre länder (som Sverige) att göra något så länge som Kina fortsätter öka sina utsläpp, argument av en typ som fossil-lobbyn älskar att höra.

/fth
Men nu var grundfrågan i ”krillokrokodil”s inlägg varför det är så stort fokus på flyget när det i sammanhanget är betydligt större utsläpp från andra sektorer t.ex. vägtransporterna?

Det talas hela tiden om flygets miljöpåverkan och det genomförs demonstrationer och sabotage på flygplatser och för flygtrafiken i miljöns anda. Men det talas inte lika ofta om transportsektorns miljöpåverkan och vi ser aldrig några protester eller sabotage som stoppar lastbilstrafiken. Fokuseringen mot flyget verkar var mer känslostyrt än faktastyrt. Sen ska man givetvis jobba på alla fronter.
Man måste ju väga utsläppen mot samhällsnyttan. Att transporter av mat och andra viktiga varor fungerar är väl kanske lite viktigare än att det är billigt att ta en weekend i New York?

Håller dock egentligen med dig samtidigt. Att sabotera för folk som de nu gjorde är både farligt och dumt. Stöter bort fler än de omvänder.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niklas Z skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men nu var grundfrågan i ”krillokrokodil”s inlägg varför det är så stort fokus på flyget när det i sammanhanget är betydligt större utsläpp från andra sektorer t.ex. vägtransporterna?

Det talas hela tiden om flygets miljöpåverkan och det genomförs demonstrationer och sabotage på flygplatser och för flygtrafiken i miljöns anda. Men det talas inte lika ofta om transportsektorns miljöpåverkan och vi ser aldrig några protester eller sabotage som stoppar lastbilstrafiken. Fokuseringen mot flyget verkar var mer känslostyrt än faktastyrt. Sen ska man givetvis jobba på alla fronter.
Därför att flyget är en stor utsläppskälla i västvärlden, där protesterna genomförs. Utsläppen från flyget är nog mycket enklare att minska, helt enkelt genom att flyga mindre. Därför är det lämpligt att rikta in sig på flyget. Majoriteten av vägtransporterna är mycket lättare att motivera än majoriteten av flygandet. Dessutom har tekniska lösningar på transportsektorns utsläpp kommit mycket längre än motsvarande för flyg.
Ja att minska flygandet med 99% är enkelt i västvärlden, det såg vi under pandemins intensivaste tid. Så att de flesta flygresor är onödiga är det ingen tvekan om.

Men att lägga så mycket fokus på flytet känns som en fribiljett för vägtransportsektorn som är betydligt värre för miljön. Just de argumenten som du framför är nog precis vad vägtransport-lobbyn älskar vill höra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev:
Niklas Z skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men nu var grundfrågan i ”krillokrokodil”s inlägg varför det är så stort fokus på flyget när det i sammanhanget är betydligt större utsläpp från andra sektorer t.ex. vägtransporterna?

Det talas hela tiden om flygets miljöpåverkan och det genomförs demonstrationer och sabotage på flygplatser och för flygtrafiken i miljöns anda. Men det talas inte lika ofta om transportsektorns miljöpåverkan och vi ser aldrig några protester eller sabotage som stoppar lastbilstrafiken. Fokuseringen mot flyget verkar var mer känslostyrt än faktastyrt. Sen ska man givetvis jobba på alla fronter.
Därför att flyget är en stor utsläppskälla i västvärlden, där protesterna genomförs. Utsläppen från flyget är nog mycket enklare att minska, helt enkelt genom att flyga mindre. Därför är det lämpligt att rikta in sig på flyget. Majoriteten av vägtransporterna är mycket lättare att motivera än majoriteten av flygandet. Dessutom har tekniska lösningar på transportsektorns utsläpp kommit mycket längre än motsvarande för flyg.
Ja att minska flygandet med 99% är enkelt i västvärlden, det såg vi under pandemins intensivaste tid. Så att de flesta flygresor är onödiga är det ingen tvekan om.

Men att lägga så mycket fokus på flytet känns som en fribiljett för vägtransportsektorn som är betydligt värre för miljön. Just de argumenten som du framför är nog precis vad vägtransport-lobbyn älskar vill höra.
Du målar upp en falsk dikotomi. Det är inte alls så att vägtransportsektorn får någon fribiljett. Tvärtom är fokuset stort på dess utsläpp.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av bonath »

Bjelke skrev:
Precis, lite som den där skämtbilden när nån i publiken säger typ ”tänk om vi gör allt bättre utan anledning/ i onödan ”
eller nåt liknande…
Visst ekonomer kan ju såklart argumentera emot…

Hoax.jpg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

bonath skrev:
Bjelke skrev:
Precis, lite som den där skämtbilden när nån i publiken säger typ ”tänk om vi gör allt bättre utan anledning/ i onödan ”
eller nåt liknande…
Visst ekonomer kan ju såklart argumentera emot…


[rolig bild]
Jag har alltid i dom här sammanhangen lite svårt att förstå vilket alternativ det är som "klimatskeptikerna" förespråkar? :?

Fossila bränslen är ju per definition ändliga, och måste ersättas, är det inte lika bra att vi genomför detta under ordnade former innan den befintliga energiförsörjningen helt slutar fungera?

Jag får liksom inte ihop det, i mina ögon finns det helt enkelt inte något alternativ till att ställa om till förnyelsebar energi så fort det bara går, jag förstår uppriktigt inte hur man ens kan argumentera mot det? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jag har alltid i dom här sammanhangen lite svårt att förstå vilket alternativ det är som "klimatskeptikerna" förespråkar? :?

Fossila bränslen är ju per definition ändliga, och måste ersättas, är det inte lika bra att vi genomför detta under ordnade former innan den befintliga energiförsörjningen helt slutar fungera?

Jag får liksom inte ihop det, i mina ögon finns det helt enkelt inte något alternativ till att ställa om till förnyelsebar energi så fort det bara går, jag förstår uppriktigt inte hur man ens kan argumentera mot det? :?

/fth
Men det förstår du väl, ditt påstående om att fossila bränslen är ändliga är ju bara en fantasi i ditt huvud. Säkert planterat där av Staten och fuskande "forskare"! De har en dold agenda för att få möjlighet att styra våra tankar. Man ska inte tro på forskare, staten, läkare...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
bonath skrev:
Bjelke skrev:
Precis, lite som den där skämtbilden när nån i publiken säger typ ”tänk om vi gör allt bättre utan anledning/ i onödan ”
eller nåt liknande…
Visst ekonomer kan ju såklart argumentera emot…


[rolig bild]
Jag har alltid i dom här sammanhangen lite svårt att förstå vilket alternativ det är som "klimatskeptikerna" förespråkar? :?

Fossila bränslen är ju per definition ändliga, och måste ersättas, är det inte lika bra att vi genomför detta under ordnade former innan den befintliga energiförsörjningen helt slutar fungera?

Jag får liksom inte ihop det, i mina ögon finns det helt enkelt inte något alternativ till att ställa om till förnyelsebar energi så fort det bara går, jag förstår uppriktigt inte hur man ens kan argumentera mot det? :?

/fth
Exakt!

Lösningen på ändliga energiresurser (ett större problem för vår civilisation) är samma som lösningen på klimatkrisen=
100% förnyelsebart energi och transportsystem.

Sedan vad vet jag om hela detta snack om "man made global warming by Co2 emissions" är ett enda stort Illuminati/Bilderberg/Frimurartrick?

Det klokaste man kan säga är att jag vet ingenting ;)

MVH
Skriv svar