Sida 1 av 3

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 13:36
av taliz
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det. Restiden blir ju i praktiken densamma, vilket tex Teslabjörns 1000km-test visar.
170kw kommer inom kort, då inte bara matchar MEB etron 55 utan överträffar den.
V2L har minst sagt begränsad nytta idag, känns mest som en plojgrej.
V2G har VW stor fokus på, känns som de kommit längre än Koreanerna där.

Kanske har jag fel, men jag har fått uppfattningen att i5 mest intresserar nördar som vill ha 800V. "Vanligt folk" föredrar tyska bilar framför koreanska, särskilt om priset är i samma härad.
Det som kan pressa MEB är nog främst Model Y SR+.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 13:42
av Zalman3
Mats E skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Recharge har frågat ID ägare om de kommer att köpa en VW igen.
Många svarar nej på den frågan.
Tyvärr släppte VW ut en ofärdig produkt.
Och får ta konsekvenserna av det.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 14:01
av Mats E
taliz skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det. Restiden blir ju i praktiken densamma, vilket tex Teslabjörns 1000km-test visar.
170kw kommer inom kort, då inte bara matchar MEB etron 55 utan överträffar den.
V2L har minst sagt begränsad nytta idag, känns mest som en plojgrej.
V2G har VW stor fokus på, känns som de kommit längre än Koreanerna där.

Kanske har jag fel, men jag har fått uppfattningen att i5 mest intresserar nördar som vill ha 800V. "Vanligt folk" föredrar tyska bilar framför koreanska, särskilt om priset är i samma härad.
Det som kan pressa MEB är nog främst Model Y SR+.
Bilar väcker ju många känslor. Jag tror nog att många av dessa "nördar" inte bara faller för 800V-laddningen, utan även för dess design, som inte verkar lämna så många oberörd. Sedan vet man inte riktigt hur framtidens bilköpare kommer att se på olika märken nu när det händer så mycket med "nya" tillverkare. Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla. Hur kommer man att se på koreanska bilar framöver? KIA eNiro är ju idag en storsäljare.
För att återknyta till Q4 som tråden handlar om så håller jag nog ändå med dig om att vanligt folk (=icke nördar) gärna väljer bilar från VAG - om både pris och prestanda är likvärdigt.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 14:20
av Edward123
Zalman3 skrev:
Mats E skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Recharge har frågat ID ägare om de kommer att köpa en VW igen.
Många svarar nej på den frågan.
Tyvärr släppte VW ut en ofärdig produkt.
Och får ta konsekvenserna av det.
Var inte frågan om de hade köpt samma bil, inte samma bilmärke. Ganska stor skillnad. Sen sa väl över 70% "ja"?

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 14:29
av Walker
Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 14:42
av mati
taliz skrev:
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det.
Absolut. Det har den ju också om man jämför med en Ioniq 5. Man får som bäst knappt 1 mil/minut i e-tron 55. Ioniq 5 och EV6 är dubbelt så snabba. Hur man än vrider och vänder på det så är Audin sämre vid snabbladdaren. Mycket sämre till och med.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 15:07
av mati
Mats E skrev:
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Just trovärdigheten för VW vet jag inte om den är så stor. Men jag förstår vad du menar. Jag är själv inte främmande för att skaffa en MEB-bil. Jag gillar ID4 faktiskt. Den relativt långsamma laddningen bryr jag mig inte så mycket om. Jag har inte snabbladdat min e-tron på två år, det finns alltså en stor chans att en bil som jag skaffar inom närmaste året aldrig någonsin kommer att snabbladdas under min ägo. Det är väl i så fall det relativt höga priset och bristande utrustning i basmodellen som avskräcker.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 15:09
av martinot
Walker skrev:
Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:
Absolut att det fortfarande finns globala varumärken som är mycket mer kända än Tesla, som tex. techbolag som Apple, Microsoft, Google och många andra. Men samtidigt så verkar Tesla ökat kännedom och värde i sitt varumärke nu på senare tid. Har säkert med elektrifiering att göra, men även att Tesla nu bygger fabriker i både Asien och Europa.

Verkar som det nu är ett rätt hyfsat känt bland allmänheten, även om en hyfsad bit kvar till större bilvarumärken som Toyota, BMW och Mercedes.

https://mma.prnewswire.com/media/166129 ... p=original

Bild

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 16:49
av Mats E
Walker skrev:
Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:
Jag lägger en viss reservation i min formulering. Jag bytte bil senast 2011 och det är så länge sedan att jag inte riktigt minns hur mycket koll jag hade på Teslas verksamhet. Min Subaru har varit så bra att jag inte velat byta bort den förrän nu när jag känner att jag vill ha förnyelse.
Din gammelmormor kommer säkert ihåg när det tillverkades saker som höll längre än garantitiden :D :D :D
I mångt och mycket har min nyfikenhet för elbilar väckts efter ett flertal resor till Kalifornien (och senast Silicon Valley) de senaste 7 åren.

(Ursäkta alla som vill läsa om Q4 att denna kommentar hamnar i denna tråd)

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 18:12
av Hmpftfhdns
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 18:28
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Kommer väl tillbaka till frågan om varumärken som vi var löst inne på nyss.

Verkar som Audi-loggan kanske inte är så extremt mycket mer värd att folka är beredda att ta prisökningen vs en motsvarande bil med loggan från VW eller Skoda?

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 19:05
av Force-Walker
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).

Id4 lanserades i september 2020.

Q4 etron i April i år.
Är väl inte konstigt att de finns fler id4 då?

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 19:17
av Hmpftfhdns
Force-Walker skrev:
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).

Id4 lanserades i september 2020.

Q4 etron i April i år.
Är väl inte konstigt att de finns fler id4 då?
Siffrorna för ID4 och Enyaq är under samma period — finns ännu fler av dem totalt.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 20:42
av Nect
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 21:09
av dd88
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.

Provkörde en 40, som förutom slö drivlina även kändes lite tafatt. Sen lansering så har vi varit övertygade om att det är bilen vi vill ha men när vi väl körde den så föll allt. Fick ett bra pris på en välutrustad 45 för att komma under 700kkr-spärren men lockar inte alls i dagsläget.

Körde en IX3 direkt efter och trots att det bara är en gammal BMW med annan drivlina så var den betydligt trevligare, dock med högre pris.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 21:14
av OvePaHornet
dd88 skrev:
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet” :?
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar… :evil:

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 21:26
av martinot
Nect skrev:
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.
Är ju i stort exakt samma teknik och komponenter mellan de olika MEB-bilarna, så komponentbristen borde i stort vara den samma.

Känns som VAG medvetet prioriterat VW/ID framför Audi och Skoda.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 21:27
av dd88
OvePaHornet skrev:
dd88 skrev:
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet” :?
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar… :evil:
Ja min säljare är på mig med olika erbjudanden men skriver hela tiden att kroken måste bort om vi vill ha den innan sommaren.

Det gäller alltså om du beställer idag. När jag tog in offert för ett par månader sen så var det maj som gällde så datumet flyttas iaf.

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 21:58
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.
Är ju i stort exakt samma teknik och komponenter mellan de olika MEB-bilarna, så komponentbristen borde i stort vara den samma.

Känns som VAG medvetet prioriterat VW/ID framför Audi och Skoda.
De delar samma bottenplatta, drivlina och batteri plus en del till. Men forfarande mycket som de inte delar. Q4an delar även komponenter med övriga bilar inom Audi. Bilar som har samma långa leveranstid. Så VAG försöker nog få ut de bilar som de kan få ut fortast, ID4?

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 22:00
av OvePaHornet
dd88 skrev:
OvePaHornet skrev:
dd88 skrev:
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet” :?
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar… :evil:
Ja min säljare är på mig med olika erbjudanden men skriver hela tiden att kroken måste bort om vi vill ha den innan sommaren.

Det gäller alltså om du beställer idag. När jag tog in offert för ett par månader sen så var det maj som gällde så datumet flyttas iaf.
OK… Jag och farsan beställde direkt när bilen gick att beställa, ”leverans i slutet på sommaren” hette det då :twisted:

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 24 okt 2021 23:41
av Nect


Bra genomgång ID4 vs Q4

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 25 okt 2021 07:40
av OscarA
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.

Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 25 okt 2021 07:49
av mati
OscarA skrev:
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.

Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Ja, det låter faktiskt prisvärt. Var är haken? Jag antar att det är 1000 mil/år. Fick du lägga en kontantinsats?

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 25 okt 2021 11:20
av OscarA
mati skrev:
OscarA skrev:
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.

Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Ja, det låter faktiskt prisvärt. Var är haken? Jag antar att det är 1000 mil/år. Fick du lägga en kontantinsats?
Haken? ingen dragkrok :D

1000 mil/år (hon kör i snitt 700 mil /år)
Proline ingår (Sensor fram/bak, farthållare, Apple Carplay / Android Auto, Elbaklucka, värmepump, strålkastarspolare.
Back-kamera hade varit skönt men det ska nog gå ändå.
Ingen kontantinsats, då hade jag nämnt det ;)

Bilen ska komma i slutet av December eller i början av Januari

Re: Audi Q4 e-tron

Postat: 25 okt 2021 11:37
av martinot
OscarA skrev:
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.

Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.

Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.

Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).