Sida 1 av 4

Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 18:35
av Minken
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:41
av HelectriC
Minken skrev:
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.
Kör med pastellfärg, blir säkert jättefint ;)
Många som har monterat ledljuslist under skylten fram. Tror det kan ge en del extraljus. Tänk bara på att TM är kritiska till egna inkopplingar på det elektriska systemet.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:48
av Martinen
Minken skrev:
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.
Köp en P95D, så behöver du inte måla bromsoken :D

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:50
av ClownenXD
Martinen skrev:
Köp en P95D, så behöver du inte måla bromsoken :D
P95D var ngt nytt ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:52
av HelectriC
ClownenXD skrev:
Martinen skrev:
Köp en P95D, så behöver du inte måla bromsoken :D
P95D var ngt nytt ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kom den samtidigt som den P70D som hyrs ut i Göteborg kanske?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:54
av orjanj
Martinen skrev:
Minken skrev:
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.
Köp en P95D, så behöver du inte måla bromsoken :D
Vet du något som vi inte vet.....?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 21:58
av Martinen
Det va ju fan va ni va snabba idag :? .

Jag räknar med att modellen kommer i framtiden, så ni får vänta tills dess ;) .

I dagsläget får det väl funka med en P85D istället.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 22:01
av HelectriC
Martinen skrev:
Det va ju fan va ni va snabba idag :? .
Haha, ja här kan man inte göra några misstag, allt uppmärksammas. Man får bara glädjas åt de gånger det inte är en själv som gör fel 8-)

Re: Lysen och bromsok

Postat: 27 okt 2015 22:06
av Martinen
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Det va ju fan va ni va snabba idag :? .
Haha, ja här kan man inte göra några misstag, allt uppmärksammas. Man får bara glädjas åt de gånger det inte är en själv som gör fel 8-)

På sätt och vis skönt att veta att man har några hundra korrekturläsare. Då vet man att inga fel kommer att slinka igenom. :D

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 01:22
av Jorma

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 05:18
av jonas
Jag har monterat extraljus. Får lite problem med autoavbländningen som bländar av för sent många ggr. Körde på diodlampor 60W. Dioder är inget för att lysa långt men funkar bra i närområdet upp till 200m skulle jag säga. Så i skogen och kurviga vägar blir det bra. Nu är ju heljuset på teslan ganska bra redan i närområdet, så min uppgradering var inte lyckad. Vill kasta ljus långt fram 100m till 500m. Diod lyser mycket åt alla håll uppåt nedåt och sidor. De saknar en riktig reflektor som kastar ljuset dit det ska, som en riktig xenonstrålkastare.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 09:38
av Krill
Jag upplever också att både hel- och halvljus är bedrövligt dåligt. Sämsta ljuset jag haft på någon bil, undantaget min första bil då, en Saab 90 från 1985...

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 09:54
av Pontus
Martinen skrev:
Det va ju fan va ni va snabba idag :? .

Jag räknar med att modellen kommer i framtiden, så ni får vänta tills dess ;) .

I dagsläget får det väl funka med en P85D istället.
Men anledning till att köpa en "P95D" var väl de röda bromsoken och då ser jag inte hur det skulle gå lika bra med en "P85D" eller står P för röda bromsok?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 10:21
av danni
Pontus skrev:
Martinen skrev:
Det va ju fan va ni va snabba idag :? .

Jag räknar med att modellen kommer i framtiden, så ni får vänta tills dess ;) .

I dagsläget får det väl funka med en P85D istället.
Men anledning till att köpa en "P95D" var väl de röda bromsoken och då ser jag inte hur det skulle gå lika bra med en "P85D" eller står P för röda bromsok?
Du kan välja röda bromsok till antingen P85D eller P90D. P95D kan du inte välja alls.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 10:32
av Krill
Är det någon som vet om det går att byta till starkare xenonlampor?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 11:33
av Gustafsson
HelectriC skrev:
Minken skrev:
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.
Kör med pastellfärg, blir säkert jättefint ;)
Många som har monterat ledljuslist under skylten fram. Tror det kan ge en del extraljus. Tänk bara på att TM är kritiska till egna inkopplingar på det elektriska systemet.
Hur kritiska då ? Tänker ändå försöka förbättra ljuset med åtminstone 35W lampor + byta lastmotstånd (heter det så ?).
Är klart intresserad av LED ramp också såsom http://www.ekstralys.no/products/rigid- ... t-fjernlys.
Verkar var mycket pengar att spara om man importerar dessa från USA dock. Någon som provat ?
/70D

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 12:29
av HelectriC
Gustafsson skrev:
HelectriC skrev:
Minken skrev:
Helljuset är ju vansinnigt dåligt och behöver förbättras. Någon som har monterat extraljus på en model S, tips?

Har även en fundering på att lacka bromsoken röda. Känns som att dom är behandlade med något (nästan som teflon) och funderar på om det blir bra att måla i efterhand.
Kör med pastellfärg, blir säkert jättefint ;)
Många som har monterat ledljuslist under skylten fram. Tror det kan ge en del extraljus. Tänk bara på att TM är kritiska till egna inkopplingar på det elektriska systemet.
Hur kritiska då ? Tänker ändå försöka förbättra ljuset med åtminstone 35W lampor + byta lastmotstånd (heter det så ?).
Är klart intresserad av LED ramp också såsom http://www.ekstralys.no/products/rigid- ... t-fjernlys.
Verkar var mycket pengar att spara om man importerar dessa från USA dock. Någon som provat ?
/70D
en del hävdar att TM vägrar garantiärenden om man har ficklat med det elektriska systemet. Har diskuterats en del mtp dashcam, trunk/frunk ljus och även ickeelektriksa installationer som tredjepartsfälgar eller foliering(!). men det är fortfarande oklart om det ligger någon direkt substans i TMs ovilja att hjälpa. Det ska egentligen bevisas att det du monterat är orsak till problemet för att garantin inte ska gälla och alla andra biltillverkare har ju egentligen samma problem. Massa bilar med extraljus, andra fälgar, etc etc. ´Har du en kontakt som du kan dra ut för att deaktivera extraljuset, så borde ju problemet vara löst?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 13:28
av drakbane

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 14:13
av jonas
Auto motor gjorde en test på denna ramp i nr 19. Man kom fram till en kastlängd på 435m, nästan hälften mot vad man specar, i deras lab (ABL), ca 10 000kr i Sverige. Deras omdöme var en bra ljusbild och räckvidd. I nr 20 testas vanliga extraljus och skillnaden på LED Xenon och Halogen. Har ej läst denna test, men skall leta reda på detta nummer.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 15:23
av TiborBlomhall
Krill skrev:
Jag upplever också att både hel- och halvljus är bedrövligt dåligt. Sämsta ljuset jag haft på någon bil, undantaget min första bil då, en Saab 90 från 1985...
Innan ni byter till starkare lampor, försök med följande:
Åk förbi en sån där "bensinmack" som ni använde er av förr i tiden. Lugn, du behöver inte stanna i närheten av bensinpumpen. Åk istället till pumpen/tvätthinken. Ni vet, hinken med vatten i och tvättsvampen som man rengör vindrutan med. Ta tvättsvampen och tvätta strålkastarna.
Tada!!! Mycket starkare ljus! :shock:

Vill ni veta tricket bakom det hela så saknar Tesla Model S strålkastarrengörning. Inget spolmunstycke, inga torkarblad. Efter ett tag blir strålkastarglasen helt enkelt smutsiga och behöver rengöras. För hand. :?

Re: Lysen och bromsok

Postat: 28 okt 2015 15:23
av Gustafsson
jonas skrev:
Auto motor gjorde en test på denna ramp i nr 19. Man kom fram till en kastlängd på 435m, nästan hälften mot vad man specar, i deras lab (ABL), ca 10 000kr i Sverige. Deras omdöme var en bra ljusbild och räckvidd. I nr 20 testas vanliga extraljus och skillnaden på LED Xenon och Halogen. Har ej läst denna test, men skall leta reda på detta nummer.
Drygt 400 m är ju bra. Tycker att ljusbilden - lite som ett kryss, ser udda ut på Teslan. Närområdet blir betydligt bättre om man sätter på dimljusen fram, men det är lite meckigt att blända av dem när man får möte. Att låta bli rekommenderas inte, de bländar skapligt...
Vad monterade du för ljus och var tog du strömmen ?
/70D

Re: Lysen och bromsok

Postat: 29 okt 2015 10:10
av drakbane
Vet inget om detta men det ser intressant ut...Dock ser "företaget" lite tvivelaktigt ut, men vet som sagt inget om det.
De ligger i Staffanstorp tror jag.

https://www.facebook.com/dipyourworld.se/timeline

Re: Lysen och bromsok

Postat: 29 okt 2015 10:44
av Franz
TiborBlomhall skrev:
Krill skrev:
Jag upplever också att både hel- och halvljus är bedrövligt dåligt. Sämsta ljuset jag haft på någon bil, undantaget min första bil då, en Saab 90 från 1985...
Innan ni byter till starkare lampor, försök med följande:
Åk förbi en sån där "bensinmack" som ni använde er av förr i tiden. Lugn, du behöver inte stanna i närheten av bensinpumpen. Åk istället till pumpen/tvätthinken. Ni vet, hinken med vatten i och tvättsvampen som man rengör vindrutan med. Ta tvättsvampen och tvätta strålkastarna.
Tada!!! Mycket starkare ljus! :shock:

Vill ni veta tricket bakom det hela så saknar Tesla Model S strålkastarrengörning. Inget spolmunstycke, inga torkarblad. Efter ett tag blir strålkastarglasen helt enkelt smutsiga och behöver rengöras. För hand. :?
Jag åkte med nytvättad bil igår och var ändå inte särskilt imponerad av ljusen.... Lite kul var dock att när jag körde på E6-an med autopilot och automatiskt helljus så blinkar plötsligt min bil med helljuset trots mötande trafik. En lastbilschaufför blinkar tillbaka ;). Inte nog med att bilen sköter det mesta själv, den börjar bli social med andra fordon nu också :D.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 29 okt 2015 13:33
av jonas
Gustafsson skrev:
jonas skrev:
Auto motor gjorde en test på denna ramp i nr 19. Man kom fram till en kastlängd på 435m, nästan hälften mot vad man specar, i deras lab (ABL), ca 10 000kr i Sverige. Deras omdöme var en bra ljusbild och räckvidd. I nr 20 testas vanliga extraljus och skillnaden på LED Xenon och Halogen. Har ej läst denna test, men skall leta reda på detta nummer.
Drygt 400 m är ju bra. Tycker att ljusbilden - lite som ett kryss, ser udda ut på Teslan. Närområdet blir betydligt bättre om man sätter på dimljusen fram, men det är lite meckigt att blända av dem när man får möte. Att låta bli rekommenderas inte, de bländar skapligt...
Vad monterade du för ljus och var tog du strömmen ?
/70D
Jag har två 60W LED strålkastare med spot ljusbild. spänningen tog jag från 12V batteriet bakom frunkens balja. Satte även dit ett 12V uttag i frunken för min kylbox jag har placerad där. Driver lamporna med ett relä som styrs av ena helljuset enligt en norsk instruktion på nätet. En sådan lampa lyser lika långt som ljusrampen ovan fast till 1/10 av kostnaden och inte lika mycket ljus åt sidorna, enligt ljustest som jag nu läst i AMS nr 20.

Re: Lysen och bromsok

Postat: 29 okt 2015 13:42
av thompap
jonas skrev:
Gustafsson skrev:
jonas skrev:
Auto motor gjorde en test på denna ramp i nr 19. Man kom fram till en kastlängd på 435m, nästan hälften mot vad man specar, i deras lab (ABL), ca 10 000kr i Sverige. Deras omdöme var en bra ljusbild och räckvidd. I nr 20 testas vanliga extraljus och skillnaden på LED Xenon och Halogen. Har ej läst denna test, men skall leta reda på detta nummer.
Drygt 400 m är ju bra. Tycker att ljusbilden - lite som ett kryss, ser udda ut på Teslan. Närområdet blir betydligt bättre om man sätter på dimljusen fram, men det är lite meckigt att blända av dem när man får möte. Att låta bli rekommenderas inte, de bländar skapligt...
Vad monterade du för ljus och var tog du strömmen ?
/70D
Jag har två 60W LED strålkastare med spot ljusbild. spänningen tog jag från 12V batteriet bakom frunkens balja. Satte även dit ett 12V uttag i frunken för min kylbox jag har placerad där. Driver lamporna med ett relä som styrs av ena helljuset enligt en norsk instruktion på nätet. En sådan lampa lyser lika långt som ljusrampen ovan fast till 1/10 av kostnaden och inte lika mycket ljus åt sidorna, enligt ljustest som jag nu läst i AMS nr 20.
Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Har du bilder från installationen? Länk till den norska instruktionen?