Sida 1 av 4

Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 10:12
av tesla newbie
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 10:24
av MWall
tesla newbie skrev:
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Beror på vad man menar med "innovativt". Jag tycker iX är väldigt spännande. i4 är väl kanske inte det men å andra sidan så är det en bil som har få verkliga konkurrenter och har helt ok spec. Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är. Med halvkombi på 470 liter. Tyvärr lite dyr och med väldigt lång leveranstid...

https://www.i4talk.com/threads/i4-m50-0 ... ation.385/

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 10:37
av tesla newbie
Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 10:41
av MWall
tesla newbie skrev:
Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.
Men vad är du ute efter då? Stor pekskärm? Är ju fortfarande en bil.

Interiören i BMW iX är ju helt nyskapande som jag ser det.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:04
av RagWal
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:04
av tesla newbie
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:04
av mati
tesla newbie skrev:
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Håller med. Tyskarna har tappat glöden. Eller egentligen inte bara tyskarna. Volvo till exempel går ju samma väg. Det är fortfarande bra bilar i grunden, men när det kommer till elbilar har de inga tekniska finesser som sticker ut. Det enda som faktiskt sticker ut är priset.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:15
av ObscureEconomist
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... l-key.html

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:17
av MWall
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:20
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna. :lol:
Det känns nytt och innovativt.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:24
av MWall
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.

Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y? :lol:

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:30
av tesla newbie
MWall skrev:

Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y? :lol:
Nej min kritik är att de kör kvar i samma gamla hjulspår men med coolare design.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:31
av Curik
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:32
av MWall
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna. :lol:
Det känns nytt och innovativt.
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:33
av MWall
Curik skrev:
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:34
av tesla newbie
Dock bara för iphone.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:41
av tesla newbie
MWall skrev:
Curik skrev:

Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 11:51
av MWall
tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Curik skrev:

Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?

Så funkar stolsminnet i Model S också trots fysiska inställningsknappar. För mig är det en smaksak. Minnesknappt fungerar bra också. Den där dialogen försvinner ganska fort också.

Stolsminne brukar synka med profilen på BMW också. Om man vill. Den går på nyckeln.

Frunk är lite tråkigt att den inte har. Är praktiskt med ett utrymme för sladdar, paraplyer o dyl även om jag kanske öppnar frunken max 10 ggr per år.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 12:07
av tesla newbie
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 12:52
av taliz
Det finns i stort sett inga bolag som blir mer än 150 år.
Anledningen till det är byråkrati som byggs upp som helt enkelt inte går att bryta.
Kommer det någon ny disruptiv teknik så är det få storbolag som mäktar med.
Det är samma historia gång på gång, och varje gång tror de flesta att de stora bolagen skall anpassa sig och fortsätta dominera. Historien visar på motsatsen, dom går under till slut.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 12:57
av wannabee
MWall skrev:
Curik skrev:
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Lite nyfiken, hur många knappar har du på din mobiltelefon och hur många till skulle du vilja ha?

Min har 3 knappar och jag saknar inga alls.

Munro brukar ju säga att de ett tag framöver kommer göra elbilar som fossilbilister känner igen sig i (med onödiga knappar) men sedan blir de mer som Teslas.
Jag håller med honom om detta.

Kanske är BMW och Mercedes nya elbilar ännu för lika fossilbilarna? Har inte kollat på dem själv.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 13:01
av dd88
tesla newbie skrev:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
Varje gång en unge har klättrat i bilen så har jag varit glad att den har en startknapp. Nu sker det inte lika ofta längre, men ser definitivt en god anledning till att ha den då bilarna går över till att bli mer och mer nyckellösa.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 13:05
av ObscureEconomist
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 13:10
av BrooklynS
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Postat: 26 okt 2021 13:11
av BrooklynS
ObscureEconomist skrev:
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?