Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av MWall »

samuelsu skrev:
MWall skrev:
samuelsu skrev:
Mr S skrev:
Haha!
...
Etc!.
Jag köpte en model S och kom hem den och tänkte; shit va cool bil! Sjukt härligt med AP, snabb är den, fyrhjulsdriven och kolla vilka häftiga funktioner: här är din nyckel (kolla va gulligt: nyckeln är en bil!) - när du kommer mot bilen låser den upp och ställer in allt som du vill ha det!
Frun sa: usch vilken gigantisk leksak för män. Går det sitta i baksätet, nej det var ju sjukt obekvämt! Och den här går ju inte komma med, folk kommer stirra på mig. Går det ens parkera i p-hus med den? Och sen gick handtagen sönder, det var 65 mil till SC - och inte gick det hänga på barnens cyklar på den heller, eller köra grejer till åvc.
Fiasko. Tröskeln är hög nu till en model Y.
Det mesta hon klagade på är väl åtgärdat på en Y? Plus att ni nu väl har SC i Umeå?
Det stämmer verkligen, jag har provkört och konstaterat det!
Men den kostar tre gånger så mycket som den Passaten vi har idag, och Tesla = leksak för män, fortfarande.

Tråkigt med sexistiska generaliseringar. :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Walker »

samuelsu skrev:
MWall skrev:
samuelsu skrev:
Mr S skrev:
Haha!
...
Etc!.
Jag köpte en model S och kom hem den och tänkte; shit va cool bil! Sjukt härligt med AP, snabb är den, fyrhjulsdriven och kolla vilka häftiga funktioner: här är din nyckel (kolla va gulligt: nyckeln är en bil!) - när du kommer mot bilen låser den upp och ställer in allt som du vill ha det!
Frun sa: usch vilken gigantisk leksak för män. Går det sitta i baksätet, nej det var ju sjukt obekvämt! Och den här går ju inte komma med, folk kommer stirra på mig. Går det ens parkera i p-hus med den? Och sen gick handtagen sönder, det var 65 mil till SC - och inte gick det hänga på barnens cyklar på den heller, eller köra grejer till åvc.
Fiasko. Tröskeln är hög nu till en model Y.
Det mesta hon klagade på är väl åtgärdat på en Y? Plus att ni nu väl har SC i Umeå?
Det stämmer verkligen, jag har provkört och konstaterat det!
Men den kostar tre gånger så mycket som den Passaten vi har idag, och Tesla = leksak för män, fortfarande.
I inköpspris -ja!
I TCO - ytterst tveksamt, troligen inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av samuelsu »

MWall skrev:
Tråkigt med sexistiska generaliseringar. :lol:
Eller hur? Det brukar vara män som kör med sånt, dock.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nej, det behöver jag inte. Den skulle hon högst troligen gilla utan att behöva titta på den. För den är dyr och exklusiv. Spelar ingen roll om den är bra eller dålig, om den passar våra behov eller inte. Skulle jag t.ex. gå och spontanköpa en Taycan Turbo utan att fråga (ett högst hypotetiskt scenario såklart) så skulle det inte bli några som helst problem. Det är jag helt säker på. Avsaknaden av dragkrok, noll plats för hundarna osv skulle inte anses vara någon nackdel då.
Ioniqens problem är att det är en Hyundai och att den inte är snordyr. Den har extremt låg skrytfaktor. Det gör den per automatik ful, högljudd, obekväm, jätteful, liten, dålig och jättejätteful.
Det är lätt att ställa krav när det är någon annan som betalar. Kruxet är ju bara att jag i slutändan inte kommer ha någon bil alls, om samtliga bilar som jag faktiskt har råd med inte duger. Hittills har jag alltid gett med mig och köpt en bil som var dyrare än vad jag egentligen hade råd med, bara för att slippa tjafsa. Men nu är det slut med det och då blir det lite jobbigt. :lol:

Du får köpa ett par sådana här och klistra på nya bilen så går den hem. :D

Bild

(Seriöst; håller med dig 100% i vad du skriver.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

samuelsu skrev:
MWall skrev:
samuelsu skrev:
Mr S skrev:
Haha!
...
Etc!.
Jag köpte en model S och kom hem den och tänkte; shit va cool bil! Sjukt härligt med AP, snabb är den, fyrhjulsdriven och kolla vilka häftiga funktioner: här är din nyckel (kolla va gulligt: nyckeln är en bil!) - när du kommer mot bilen låser den upp och ställer in allt som du vill ha det!
Frun sa: usch vilken gigantisk leksak för män. Går det sitta i baksätet, nej det var ju sjukt obekvämt! Och den här går ju inte komma med, folk kommer stirra på mig. Går det ens parkera i p-hus med den? Och sen gick handtagen sönder, det var 65 mil till SC - och inte gick det hänga på barnens cyklar på den heller, eller köra grejer till åvc.
Fiasko. Tröskeln är hög nu till en model Y.
Det mesta hon klagade på är väl åtgärdat på en Y? Plus att ni nu väl har SC i Umeå?
Det stämmer verkligen, jag har provkört och konstaterat det!
Men den kostar tre gånger så mycket som den Passaten vi har idag, och Tesla = leksak för män, fortfarande.
Precis omvända problemet som Mati har...

Du och Mati borde byta fruar - eller bilar! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Du får köpa ett par sådana här och klistra på nya bilen så går den hem. :D
Hihi, jag gillar idén. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
martinot skrev:
Du får köpa ett par sådana här och klistra på nya bilen så går den hem. :D
Hihi, jag gillar idén. :lol:
Den kommer säkert att lura halva kvarteret, eller iaf dom som kvaddar bilar in i träd :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1130
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av bjornnilsson »

Nu har jag inte kört någon av modellerna men jag är säker på att känslan (dvs körglädjen?) i att sitta bakom ratten på en Y är snäppet högre än de andra modellerna ni väljer mellan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Mr S »

Vi provkörde min kollegas Model Y idag och jag är såld, och min fru är exalterad. Hon skrek whohooo när hon körde om på motorväg.

Kärlek!!!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Hammar »

Mr S skrev:
Vi provkörde min kollegas Model Y idag och jag är såld, och min fru är exalterad. Hon skrek whohooo när hon körde om på motorväg.

Kärlek!!!
Blir två stycken då :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

Mr S skrev:
Vi provkörde min kollegas Model Y idag och jag är såld, och min fru är exalterad. Hon skrek whohooo när hon körde om på motorväg.

Kärlek!!!
Grattis!! Härligt att hon är "on board" och att ni bägge var nöjda! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
jimborr
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2021 13:28

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av jimborr »

hmm.. Min satte sig Y som stod i Teslabutiken.. sen var det beställning direkt efter - nog bara jag som har sådan tur. ;D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

jimborr skrev:
hmm.. Min satte sig Y som stod i Teslabutiken.. sen var det beställning direkt efter - nog bara jag som har sådan tur. ;D
Gott med tur ibland! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Lessmog »

jimborr skrev:
hmm.. Min satte sig Y som stod i Teslabutiken.. sen var det beställning direkt efter - nog bara jag som har sådan tur. ;D
Smart val. Redan från början. Ditt eller partnerns? ;) Inte enbart tur! :lol:
jimborr
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2021 13:28

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av jimborr »

Lessmog skrev:
jimborr skrev:
hmm.. Min satte sig Y som stod i Teslabutiken.. sen var det beställning direkt efter - nog bara jag som har sådan tur. ;D
Smart val. Redan från början. Ditt eller partnerns? ;) Inte enbart tur! Bild
Hon har alltid sagt att vår nästa bil skulle vara en Tesla.. så mest henne, men jag har aldrig sagt nä då jag alltid gillat dem.

Sent from my SM-G998B using Tapatalk
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Lessmog »

jimborr skrev:
Lessmog skrev:
jimborr skrev:
hmm.. Min satte sig Y som stod i Teslabutiken.. sen var det beställning direkt efter - nog bara jag som har sådan tur. ;D
Smart val. Redan från början. Ditt eller partnerns? ;) Inte enbart tur! Bild
Hon har alltid sagt att vår nästa bil skulle vara en Tesla.. så mest henne, men jag har aldrig sagt nä då jag alltid gillat dem.

Sent from my SM-G998B using Tapatalk
Se dä ä käärlek dä!
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Mr S »

Tack alla i tråden. Det blir en Model Y, long range vit med svart inredning med standardfälgarna. Vi körde Skodan idag o Frun ryckte att den var skön i stan med trött som skalman på landsväg. Fin bil men inte för oss.

Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av pefreli »

Ett tips som jag fick från en annan Tesla-ägare är att börja med att sälja in en S eller X till frugan och sen pitchar man in Y/3 som ett mer förnuftigt och ekonomiskt alternativ… :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av FStaake »

pefreli skrev:
Ett tips som jag fick från en annan Tesla-ägare är att börja med att sälja in en S eller X till frugan och sen pitchar man in Y/3 som ett mer förnuftigt och ekonomiskt alternativ… :mrgreen:
Jobbigt när frun nappar på en X och inte låter sig nöjas med en Y sen :P :lol:
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av mati »

pefreli skrev:
Ett tips som jag fick från en annan Tesla-ägare är att börja med att sälja in en S eller X till frugan och sen pitchar man in Y/3 som ett mer förnuftigt och ekonomiskt alternativ… :mrgreen:
Farligt. Jag skulle avråda från sådana potentiellt extremt dyra idéer. För vad händer om frun nappar på S/X-förslaget, och kanske dessutom enligt vanlig kvinnlig logik ändå stretar emot, bara för att hon kan? Inte bra. För om man sedan kommer med det "riktiga" 3/Y-förslaget, för att visa att man är en duktig kille och inte vill slösa en massa pengar i onödan, så hamnar man helt oförberedd i en ännu jobbigare diskussion. "Men du sa ju att vi ska skaffa en S/X! Hur vill du ha det egentligen? Kan du inte bestämma dig?!"
Och så står man där. Och fattar ingenting. :roll:

Edit. Jag var sen på bollen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Bjelke »

Äsch smällar man få ta :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av HelectriC »

bara köp!
lättare att be om förlåtelse efteråt än lov innan! Ingen har väl skiljt sig pga en bil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Frippanecci »

FStaake skrev:
pefreli skrev:
Ett tips som jag fick från en annan Tesla-ägare är att börja med att sälja in en S eller X till frugan och sen pitchar man in Y/3 som ett mer förnuftigt och ekonomiskt alternativ… :mrgreen:
Jobbigt när frun nappar på en X och inte låter sig nöjas med en Y sen :P :lol:

Så har jag det.. frugan vägrar annat än Xen, hon tar inte ens 3an bara för att åka till affären.
- tur att den ska bytas till en S, så kanske jag kan få låna Xen någon gång.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av jpetters »

Frippanecci skrev:
FStaake skrev:
pefreli skrev:
Ett tips som jag fick från en annan Tesla-ägare är att börja med att sälja in en S eller X till frugan och sen pitchar man in Y/3 som ett mer förnuftigt och ekonomiskt alternativ… :mrgreen:
Jobbigt när frun nappar på en X och inte låter sig nöjas med en Y sen :P :lol:

Så har jag det.. frugan vägrar annat än Xen, hon tar inte ens 3an bara för att åka till affären.
- tur att den ska bytas till en S, så kanske jag kan få låna Xen någon gång.
Samma för mig. Jag försökte föreslå en Y, men det var inte så värst intressant. Nu får man inse att nivån är satt… Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
bizotizo
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 okt 2021 20:32

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av bizotizo »

Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört :lol:
Skriv svar