Sida 1 av 1
VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 09:24
av Maw
Det har gått bra för VW-gruppen i Sverige, Finland och Danmark i Q3 2021.
https://cleantechnica.com/2021/10/29/vo ... nd-charts/
Volkswagen Group Is #1 BEV Seller In Sweden, Dominates BEV Market In Denmark & Finland — Charts!
VW dominerade Q3 i Sverige:
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 10:48
av martinot
Välförtjänt av VAG med tanke på hur hårt och tidigt (för att vara fossilbilstillverkare) de konsekvent satsat på BEV. Det har de mycket Herbert att tacka för. Kul att se att det har börjat ge positiva resultat för VAG!
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 12:03
av Raptor
Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 12:07
av Fredrik j
Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 12:42
av Zalman3
Fredrik j skrev:Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
För varför ska man ha bara ett märke?
Geely delar ju upp i:
Geely
Volvo
Lynk & Co
Zeekr
Polestar
Lotus
Proton
London EV Company Limited
Farizon Auto
Maple Automobile Co
Terrafugia
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 12:46
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
För varför ska man ha bara ett märke?
Geely delar ju upp i:
Geely
Volvo
Lynk & Co
Zeekr
Polestar
Lotus
Proton
London EV Company Limited
Farizon Auto
Maple Automobile Co
Terrafugia
Precis. Ändå får t.ex. Volvo kritik för sin magra elbilsförsäljning när elbilarna mest säljs som Polestar.
Skillnaderna är ju regisserade. Samma med VAG.
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 12:57
av Maw
Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Jag tror alla märken har lagts in i sin resp koncern i graferna såsom Geely, Stelantis, BMW group, Hyundai/Kia, osv så jämförelsen blir väl rimlig?
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 13:03
av Raptor
Jag tror det är tesla som imponerar här.
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 17:57
av flipmac
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
För varför ska man ha bara ett märke?
Geely delar ju upp i:
Geely
Volvo
Lynk & Co
Zeekr
Polestar
Lotus
Proton
London EV Company Limited
Farizon Auto
Maple Automobile Co
Terrafugia
Precis. Ändå får t.ex. Volvo kritik för sin magra elbilsförsäljning när elbilarna mest säljs som Polestar.
Skillnaderna är ju regisserade. Samma med VAG.
Men visst är det ändå skillnad på varumärken och att dela upp koncernen i olika bolag?
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 18:30
av Maw
flipmac skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
För varför ska man ha bara ett märke?
Geely delar ju upp i:
Geely
Volvo
Lynk & Co
Zeekr
Polestar
Lotus
Proton
London EV Company Limited
Farizon Auto
Maple Automobile Co
Terrafugia
Precis. Ändå får t.ex. Volvo kritik för sin magra elbilsförsäljning när elbilarna mest säljs som Polestar.
Skillnaderna är ju regisserade. Samma med VAG.
Men visst är det ändå skillnad på varumärken och att dela upp koncernen i olika bolag?
Ja, nu har ju Volvo blivit ett eget, börsnoterat företag så framöver bör det kanske stå på en egen rad
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 31 okt 2021 18:49
av Fredrik j
flipmac skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Raptor skrev:Trevligt att man jämför 4 bilmärken (Seat, skoda, vw, audi) med vissa av de övriga.
Men visst älskar man vw ändå. Det gör jag.
Ja det ger perspektiv. Att dela upp sin verksamhet i olika varumärken är ju något tillverkare beslutar själva.
För varför ska man ha bara ett märke?
Geely delar ju upp i:
Geely
Volvo
Lynk & Co
Zeekr
Polestar
Lotus
Proton
London EV Company Limited
Farizon Auto
Maple Automobile Co
Terrafugia
Precis. Ändå får t.ex. Volvo kritik för sin magra elbilsförsäljning när elbilarna mest säljs som Polestar.
Skillnaderna är ju regisserade. Samma med VAG.
Men visst är det ändå skillnad på varumärken och att dela upp koncernen i olika bolag?
T.ex. Audi är väl också ett eget bolag?
Re: VW #1 i Sverige, Danmark och Finland
Postat: 01 nov 2021 15:27
av Raptor
Fredrik j skrev:
T.ex. Audi är väl också ett eget bolag?
Audi går under VAG group.