Sida 1 av 1

VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 31 okt 2021 21:00
av Peter Andersson
VW ger kaxiga uttalanden.
20211031_204714.jpg

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 31 okt 2021 21:02
av Peter Andersson
Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 31 okt 2021 21:12
av Jordad
Peter Andersson skrev:
Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 31 okt 2021 21:18
av Maw
Jordad skrev:
Peter Andersson skrev:
Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 08:35
av fth
Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 08:39
av Zalman3
fth skrev:
Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth
VW säger ju att de ska ha 70% av Europas elbilsmarknad 2030.
Lycka till säger jag bara!

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 08:50
av Leo
1 miljon verkar gälla varumärket VW alltså inte VW-koncernen. Varumärket VW brukar sälja 5-6 miljoner/år. (VW-gruppen omkring 10 miljoner).

Man kan ju vända på siffrorna. Varumärket VW planerar att sälja 4-5 miljoner fossilbilar 2025…tror DET är den stora utmaningen =att hålla uppe den försäljningen. Är antagligen svårt/omöjligt att kunna substituera mot elbilsförsäljning.

Saknas antagligen råvaror/kapacitet/möjlighet (=möjlighet komma ur befintliga kontrakt underleverantörer, tempo att hinna växla om överallt samtidigt i utveckling, planering, produktion, kompetens osv).

Tror många av de stora/traditionella biltillverkarna sitter i samma rävsax pga sin storlek/komplexitet ihop med underleverantörer helt enkelt.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 11:04
av Fredrik j
fth skrev:
Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 11:16
av fth
Fredrik j skrev:
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.

/fth

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 11:36
av Zalman3
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.

/fth
Dessutom är det svårt att slå Tesla på batterier.
Även om VW säljer lika många elbilar som Tesla 2025.
Vad är då vinsten per bil?
Screenshot_20211029-182756_YouTube.jpg

Jämför med iPhone, de säljer inte flest mobiler I världen, med de tar en stor andelen av vinsten i mobiltelefonmarknaden.

Det pratas om att det tar 30 timmar för VW att bygga en bil och 10 timmar för Tesla. Blir tufft att slå Tesla där.

Och Tesla hoppas ju på att energidelen ska växa snabbare än bildelen.
Om Tesla 2025 säljer lika många batterier i sina batterilagringslösningar som till sina bilar.
Så kanske Tesla säljer dubbelt så många batterier som VW.
Och får därmed kanske 20-25% lägre styckpris på ett batteri.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 12:40
av Mickep
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 13:03
av Zalman3
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 13:08
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 13:19
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 13:28
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 13:53
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.

Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.

Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 01 nov 2021 14:43
av Jordad
Fredrik j skrev:
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Eller så innebär den gigantiska mängd människor som i nutid tar sig från fattigdom till medelklass att bilmarknaden blir långt mycket större 2030 än idag. El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 02 nov 2021 00:17
av martinot
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.

Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.

Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Håller med. Skulle tippa som du på Tesla, VAG, Hyundai/Kia och alla kinesiska pure players kommer tillsammans ta majoriteten av den elektrifierade (dvs. framtida) personbilsmarknaden.

Resten kommer få det extremt tufft. Inte minst Toyota och andra japanare som kommer förlora mot kineserna i budgetsegmentet (låga marginaler, men höga volymer).

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 13 nov 2021 07:28
av El2an
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Vad grundar du de på?
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 13 nov 2021 07:44
av Zalman3
El2an skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Vad grundar du de på?
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
En del tror ju på att solcellsel kommer ner i till ca 10 öre per kWh i soliga länder.
Och att elintensiv verksamhet flyttar dit.
Helt plötsligt blir det ganska gott om el i Sverige när stora förbrukare flyttat till "gratis" länder.

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Postat: 13 nov 2021 08:31
av AGCF
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Teslas värdering bygger väl på att FSD ska ha stora värden per bil så de snarare blir dyrare än idag eller?