VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Postat: 31 okt 2021 21:00
VW ger kaxiga uttalanden.
https://teslaclubsweden.se/forum/
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?Peter Andersson skrev:https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delenJordad skrev:De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?Peter Andersson skrev:https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
VW säger ju att de ska ha 70% av Europas elbilsmarknad 2030.fth skrev:Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt.![]()
/fth
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.fth skrev:Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt.![]()
/fth
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.Fredrik j skrev:Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Dessutom är det svårt att slå Tesla på batterier.fth skrev:Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.Fredrik j skrev:Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
/fth
Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Fredrik j skrev:Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Eller så innebär den gigantiska mängd människor som i nutid tar sig från fattigdom till medelklass att bilmarknaden blir långt mycket större 2030 än idag. El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Håller med. Skulle tippa som du på Tesla, VAG, Hyundai/Kia och alla kinesiska pure players kommer tillsammans ta majoriteten av den elektrifierade (dvs. framtida) personbilsmarknaden.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.
Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Vad grundar du de på?Jordad skrev:Fredrik j skrev:El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
En del tror ju på att solcellsel kommer ner i till ca 10 öre per kWh i soliga länder.El2an skrev:Vad grundar du de på?Jordad skrev:Fredrik j skrev:El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
Teslas värdering bygger väl på att FSD ska ha stora värden per bil så de snarare blir dyrare än idag eller?Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.