Sida 1 av 1

VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 01 nov 2021 23:08
av Zalman3
Märkligt att elbilar ska vara så dyra i Europa.
En ID3 i Kina kostar motsvarande 25.000 dollar innan stöd.


Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 01 nov 2021 23:11
av Dexter
Zalman3 skrev:
Märkligt att elbilar ska vara så dyra i Europa.
En ID3 i Kina kostar motsvarande 25.000 dollar innan stöd.

Konstigt att de säljer dåligt i Kina då?
Fler konkurrenter att välja på kanske?

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 01 nov 2021 23:16
av Zalman3
Dexter skrev:
Zalman3 skrev:
Märkligt att elbilar ska vara så dyra i Europa.
En ID3 i Kina kostar motsvarande 25.000 dollar innan stöd.

Konstigt att de säljer dåligt i Kina då?
Fler konkurrenter att välja på kanske?
Konkurrensen i Kina är hård.
I samma storlek är BYD Dolphin.
Den kostar ca 14.000 till 20.000 dollar.

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 01 nov 2021 23:26
av PapaD
Kan det ha att göra med att kineserna inte tjänar så mycket att sakerna kostar mindre? 996. De jobbar 12h om dagen sex dagar i veckan. Vilket drömsamhälle. Och det enda som betyder något är att vi kan köpa deras grejer billigt, eller hur Zalman?

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 01 nov 2021 23:32
av Zalman3
PapaD skrev:
Kan det ha att göra med att kineserna inte tjänar så mycket att sakerna kostar mindre? 996. De jobbar 12h om dagen sex dagar i veckan. Vilket drömsamhälle. Och det enda som betyder något är att vi kan köpa deras grejer billigt, eller hur Zalman?
VW ID3 som säljs i Sverige tillverkas till stor del i Kina.
Skickas till Europa för sammansättning.
Så VW är smarta nog att utnyttja billig tillverkning i Kina och sälja dyrt i Europa.

Bilföretagen kanske borde redovisa om den bil man köper är 70, 80, 90 eller 100% Made i China.

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 07:26
av chaffis75
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Kan det ha att göra med att kineserna inte tjänar så mycket att sakerna kostar mindre? 996. De jobbar 12h om dagen sex dagar i veckan. Vilket drömsamhälle. Och det enda som betyder något är att vi kan köpa deras grejer billigt, eller hur Zalman?
VW ID3 som säljs i Sverige tillverkas till stor del i Kina.
Skickas till Europa för sammansättning.
Så VW är smarta nog att utnyttja billig tillverkning i Kina och sälja dyrt i Europa.

Bilföretagen kanske borde redovisa om den bil man köper är 70, 80, 90 eller 100% Made i China.
Du menar delar till bilen precis som för alla bilder och ja prylar i allmänhet?
Bilen byggs ju i Tyskland..

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 07:47
av Maw
Dexter skrev:
Konstigt att de säljer dåligt i Kina då?
Fler konkurrenter att välja på kanske?
Hur länge har ID3 sålts i Kina?
Jag trodde att den precis skulle börja säljas nu.
Om den inte har funnits tillgänglig så är det inte konstigt om den säljer dåligt :D

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 09:37
av Zalman3
Maw skrev:
Dexter skrev:
Konstigt att de säljer dåligt i Kina då?
Fler konkurrenter att välja på kanske?
Hur länge har ID3 sålts i Kina?
Jag trodde att den precis skulle börja säljas nu.
Om den inte har funnits tillgänglig så är det inte konstigt om den säljer dåligt :D
ID4, ID5 och ID6 säljer också dåligt i Kina.
Man skyller på att säljarna har fel kläder???

For VW to sell more EVs than Tesla or Nio in China, here’s what needs to change, says analyst.

Volkswagen showroom employees dress too conservatively, analysts concluded after dispatching mystery shoppers to VW, Tesla and Nio dealerships.

Clearly the dealerships at VW look older than at Tesla or Nio. The sales personnel at Tesla/Nio [are] younger and [were] perceived [as] ‘more energetic and more confident’ than VW’s sales personnel — the mystery shoppers were stressing this very much, also that it influences the buying decision,” said Schwarz.

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 09:53
av Nicke Nyfiken
Clearly the dealerships at VW look older than at Tesla or Nio. The sales personnel at Tesla/Nio [are] younger and [were] perceived [as] ‘more energetic and more confident’ than VW’s sales personnel — the mystery shoppers were stressing this very much, also that it influences the buying decision,” said Schwarz.
Om det nu bara var försäljningspersonalen det gällde så hade det inte varit så farligt för VW...

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:10
av OvePaHornet
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:26
av Maw
OvePaHornet skrev:
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)
Rätt hyfsad trend ändå.
Om några månader så går de om Tesla :D

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:42
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
OvePaHornet skrev:
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)
Rätt hyfsad trend ändå.
Om några månader så går de om Tesla :D
Och det ser vi naturligtvis fram emot. Allt illa åt Tesla. :?
Varför är det så viktigt för dig...

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:47
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
OvePaHornet skrev:
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)
Rätt hyfsad trend ändå.
Om några månader så går de om Tesla :D
Och det ser vi naturligtvis fram emot. Allt illa åt Tesla. :?
Varför är det så viktigt för dig...
Suck. Varför tolkar du allt jag skriver på fel sätt? Är jag verkligen så otydlig? :roll:
Eller är det du som är ömhudad?

Jag tror självklart inte att VW kommer gå om Tesla pga av stigande siffror från en låg nivå under fyra månader.
Det var menat som ett skämt den här gången också ;)

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:54
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
OvePaHornet skrev:
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)
Rätt hyfsad trend ändå.
Om några månader så går de om Tesla :D
Och det ser vi naturligtvis fram emot. Allt illa åt Tesla. :?
Varför är det så viktigt för dig...
Suck. Varför tolkar du allt jag skriver på fel sätt? Är jag verkligen så otydlig? :roll:
Eller är det du som är ömhudad?

Jag tror självklart inte att VW kommer gå om Tesla pga av stigande siffror från en låg nivå under fyra månader.
Det var menat som ett skämt den här gången också ;)
Hade du använt ;) istället för :D så hade jag också tolkat det som ett skämt istället för ett hånflin. :D

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 16:58
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
OvePaHornet skrev:
Försäljning av ID-bilar i Kina:

Juni - 3,415
Juli - 5,810
Augusti - 7,023
September - 10,126

ID3 började säljas 22 oktober :)
Rätt hyfsad trend ändå.
Om några månader så går de om Tesla :D
Och det ser vi naturligtvis fram emot. Allt illa åt Tesla. :?
Varför är det så viktigt för dig...
Suck. Varför tolkar du allt jag skriver på fel sätt? Är jag verkligen så otydlig? :roll:
Eller är det du som är ömhudad?

Jag tror självklart inte att VW kommer gå om Tesla pga av stigande siffror från en låg nivå under fyra månader.
Det var menat som ett skämt den här gången också ;)
Hade du använt ;) istället för :D så hade jag också tolkat det som ett skämt istället för ett hånflin. :D
Ok, jag tar till mig det.
Tesla säljer väl typ 20-30 ggr så mycket som VW i Kina? Räknar med att de är ohotade.

Jag hoppas för övrigt att både Tesla och VW ökar sin försäljning (av elbilar) ordentligt på bekostnad av ICE. Det spelar ingen roll för mig vilken av dem som säljer mest.

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 17:03
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
Jag hoppas för övrigt att både Tesla och VW ökar sin försäljning (av elbilar) ordentligt på bekostnad av ICE. Det spelar ingen roll för mig vilken av dem som säljer mest.
Helt enig i det.

Re: VW ID3 40% billigare i Kina

Postat: 02 nov 2021 18:27
av OvePaHornet
Fortsätter på lite halv-off topic :roll:

Europe remains the largest market for the Volkswagen Group's BEVs, but the growth rate recently was the highest in China (in Q3 up 315% year-over-year to 28,900).

Europe: 209,800 (up 120%) and 26% market share
U.S.: 27,300 (up 212%) and 8% market share
China: 47,200 (up 201%)
others: 8,800 (up 159%)
Total: 293,100 (up 138% year-over-year)