Sida 3 av 4

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 06 nov 2021 14:56
av Maw
Dexter skrev:
Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen. :lol:
Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparken :)

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 06 nov 2021 15:01
av mati
wannabee skrev:
Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)

https://www.flashback.org/sp77826385
Ja, jag har läst den tyska artikeln. Jag är hyfsat bra på tyska. ;) Det stämmer att de anställda i Wolfsburg är rädda att deras fabrik är nedprioriterad. Andra fabriker byggs om till produktion av elbilar, men inte Wolfsburg. Och eftersom Diess har sagt i media att det finns risk att många jobb går förlorade tror nu de anställda i Wolfsburg att de står först på tur, eftersom de bygger enbart fossilbilar, som ju Diess inte vill ha kvar. Lite kortfattat. Så fattar jag det, om jag läser lite mellan raderna.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 06 nov 2021 15:04
av Dexter
Maw skrev:
Dexter skrev:
Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen. :lol:
Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparken :)
Tydligen verkar de vara rätt nära vänner de två. :D

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 06 nov 2021 15:40
av AGCF
wannabee skrev:
Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)

https://www.flashback.org/sp77826385
Ja jag har fått intrycket att facken både på VW och Porsche senaste åren varit mer EV-vänliga än ledningen så jag känner inte igen att det här skulle bero på att de vill bygga hybrider och Deiss vill bygga EV.

Se denna artikel https://www.bloomberg.com/news/articles ... ar-factory

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 17 nov 2021 04:26
av Zalman3
Nu sparkar/omplacerar tydligen VW Kina chefen.
Försäljningen där har gått dåligt och man skyller på fel klädsel hos deras bilförsäljare.
Screenshot_20211117-041714_YouTube.jpg

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 17 nov 2021 10:01
av Zalman3

Inget avtal om vd Diess.

Enligt Automobilwoche är VD Herbert Diess ansvarig för verksamheten i Kina i Volkswagen Groups styrelse. Och hans stol i företaget har också vinglat rejält under en tid. Med ständiga Tesla-jämförelser och varningar om förestående eftersläpningar i elbilstävlingen har han gjort sig själv delvis impopulär internt. Efter att han nämnde möjliga 30 000 nedskärningar i moderfabriken i Wolfsburg för chefer i oktober (vilket ofta offentliggjordes), uttryckte de anställdas sida i VW:s styrelse sin misstro.

Denna konflikt bör lösas med diskussioner i en medlingskommitté i förvaltningsrådet, men detta försök verkar ha fastnat i en återvändsgränd. Enligt en rapport från Handelsblatt på tisdagen sammanträdde kommittén i fredags, men fann ingen lösning på frågan om Diess kan förbli toppchefen i koncernen. Medan Kina-chefen Wöllensteins framtid tydligen redan har avgjorts negativt, är Diesss vistelseort hos det tyska företaget under renovering fortfarande vidöppen.



Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 17 nov 2021 18:54
av martinot
Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).

Vi får ser hur det går för Deiss.

Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 17 nov 2021 19:08
av backe
martinot skrev:
Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).

Vi får ser hur det går för Deiss.

Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.

Det är väl det här som är det fina med att ha ett fack, någon som(försöker åtminstone) står på arbetarnas sida.

Där jag jobbar(relativt stort företag med ca 25 000 anställda) så har vi såna här rensningar på 500-1000 personer med jämna mellanrum, självklart måste facket säga något då det är deras roll. Oftast så tar ledningen höjd för mer personer än det som behövs i slutändan, och av dessa blir en del omplaceringar, några går i pension lite tidigare med förmåner och en del blir utköpta med en relativt bra deal, så i stort brukar alla vara nöjda när man kommer till kritan, även de som är kvar då man vet att konkurrenskraften har utökats då företaget har vidtagit lämpliga åtgärder.

Dock så blir det alltid oroligt när beskedet kommer, det kommer man aldrig ifrån.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 17 nov 2021 19:42
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
Känns som inte facken i Tyskland kanske inte riktigt är 100% med på förändringsresan som VAG och de andra tyskarna måste igenom; inte bara gällande elektrifiering, men även gällande effektivisering och ökad konkurrens från både USA (Tesla) och Kina (många elbilsmärken som slår underifrån).

Vi får ser hur det går för Deiss.

Är inte alltid alla på företaget (inklusive alla anställda och facket) helt inser allvaret, och vad som måste till för företagets långsiktigt bästa chans att överleva.

Det är väl det här som är det fina med att ha ett fack, någon som(försöker åtminstone) står på arbetarnas sida.

Där jag jobbar(relativt stort företag med ca 25 000 anställda) så har vi såna här rensningar på 500-1000 personer med jämna mellanrum, självklart måste facket säga något då det är deras roll. Oftast så tar ledningen höjd för mer personer än det som behövs i slutändan, och av dessa blir en del omplaceringar, några går i pension lite tidigare med förmåner och en del blir utköpta med en relativt bra deal, så i stort brukar alla vara nöjda när man kommer till kritan, även de som är kvar då man vet att konkurrenskraften har utökats då företaget har vidtagit lämpliga åtgärder.

Dock så blir det alltid oroligt när beskedet kommer, det kommer man aldrig ifrån.
Absolut. Denna oro är också något som man måste ha full förståelse och respekt för.

Förhoppningsvis fungerar det lika bra för Diess och VAG.

Men känns som sådant här är ibland är lite lättare i Sverige (kan dock inte säga något konkret om varför jag har den känslan).

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 24 nov 2021 00:49
av Zalman3

VW board committee unlikely to decide on CEO in Tuesday meeting, report says
Tensions have risen again between Diess and union representatives over his management style and electrification strategy.

https://www.autonews.com/executives/vw- ... eport-says

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 24 nov 2021 03:03
av Olof Tenghoff
Verkar inte som resten av VW är bekanta med principen ”don’t shoot the messenger”

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 30 nov 2021 11:31
av Zalman3
Herbert Diess har det tufft. En maktkamp pågår.
"För närvarande verkar dessa tvister inte störa den dagliga verksamheten.
Men på lång sikt är det verkligen inte fördelaktigt för företagen att gå förbi VD:n. "

VW-chef Diess redan på sidospår?

Volkswagens vd Herbert Diess har det tufft nu för tiden. Det finns en tvist med företagsrådet om ett uttalande om neddragningen , närmare bestämt har det varit ganska vilt i VW-koncernen sedan dess. Det betyder att VW-chefen Herbert Diess inte var närvarande vid ett möte med toppen av förvaltningsrådet förra veckan. Inte förvånande, eftersom det handlade om var hans person var på VW.
Åtminstone efter det fyra timmar långa mötet kunde man höra att ett närmande var i sikte. Men tills det slutgiltiga beslutet har tagits är det fortfarande oklart vem som kommer att leda företaget i framtiden. Än så länge står det bara klart att olika åsikter krockar hårt. Representerade i kommittén är Hans Michel Piëch och Wolfgang Porsche samt Niedersachsens premiärminister Stephan Weil (SPD) som delegater för de stora aktieägarna. På arbetstagarsidan sitter företagsrådschefen Daniela Cavallo och IG Metalls chef Jörg Hofmann vid bordet. Särskilt arbetstagarrepresentanterna går bit för bit bort från denna sida.
För närvarande verkar dessa tvister inte störa den dagliga verksamheten. Men på lång sikt är det verkligen inte fördelaktigt för företagen att gå förbi VD:n. Som Handelsblatt rapporterar handlar det specifikt om investeringsplaneringen för de kommande åren, som alltid skjuts framåt i november. För då bestämmer förvaltningsrådet vilka modeller som ska byggas i vilken anläggning. Om en plats går tomhänt för lovande modeller under en längre tid innebär det oftast nedskärningar.

Som Handelsblatt säger sig ha lärt sig av företagskretsar är Herbert Diess inte i fokus för planeringsrundan som en central figur under innevarande år. Samtalen med företagsråden fördes till stor del av cheferna för de enskilda varumärkena och Oliver Blume som produktionschef och Gunnar Kilian, styrelseledamot för personal. Enligt rapporter är Diess informerad om samråden om beläggning av anläggningarna i Hannover, Neckarsulm , Wolfsburg och andra regioner. Han var i regel inte direkt involverad i respektive förhandling, enligt företagskretsar.
Vilket beror på att Diess bara engagerar sig när något inte står rätt till i den operativa verksamheten. Snarare använder han sin energi för att ägna sig åt övergripande teknikämnen. Officiella uttalanden om detta från VW, staten och företagsrådet finns inte tillgängliga. Endast en talesman för Porsche/Piëch-familjen upprepade att de låg bakom VW-chefen. Isoleringen av verkställande direktören gäller även planerna på en omställning av direktionen, enligt insiders från koncernen. Styrelsen ska bytas i minst tre positioner. En styrelseledamot för IT blir ny. VW varumärkeschef Brandstätter ska gå upp i koncernstyrelsen. Juridisk direktör Hiltrud Werner kommer att lämna företaget för en kandidat, heter det. Övervägandena kring omstruktureringen av styrelsen beslutades inte. Situationen är fortfarande spännande.
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... stellgleis

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 05 dec 2021 23:49
av Peter Andersson

Diess Out, Winterkorn Back In At Volkswagen?

Will Herbert Diess continue as the head of Volkswagen Group? We should know soon.



https://cleantechnica.com/2021/12/03/di ... know-soon/

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 06 dec 2021 11:22
av martinot
Peter Andersson skrev:

Diess Out, Winterkorn Back In At Volkswagen?

Will Herbert Diess continue as the head of Volkswagen Group? We should know soon.



https://cleantechnica.com/2021/12/03/di ... know-soon/
Det känns som det är Daniela Cavallo (facket) som i verkligheten styr VAG, och inte dess CEO och ägare. Facket kommer bli döden för VAG och i längden göra en björntjänst för dess arbetare.

Facket var enormt starka i GB på 70-talet och förhindrade mycket omställningen av bilindustrin där. Var är bilindustrin i GB idag jämfört med förr?

Tror också att hela fokuset på elektrifieringen och att ta upp den hårda konkurrensen med Tesla kommer försvinna om Diess försvinner.

Försvinner Diess så är det bra läge för de som har aktier i VAG att sälja tror jag.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 00:38
av Zalman3

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 01:09
av martinot
Zalman3 skrev:

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Ok, blev lite kompromiss och "mellanmjölk" mellan ägarna och facket då. Diess får vara kvar vilket är positivt för VAG, men hans minskade makt kommer nog att fördröja och försvåra omställningen för bolaget.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 08:59
av backe
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Ok, blev lite kompromiss och "mellanmjölk" mellan ägarna och facket då. Diess får vara kvar vilket är positivt för VAG, men hans minskade makt kommer nog att fördröja och försvåra omställningen för bolaget.

Går förslaget igenom där man får mer statliga subventioner i USA om företaget är anslutet till facket så kanske Elon sitter i samma sits snart...

https://www.reuters.com/markets/us/tesl ... 021-12-07/

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 09:44
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Ok, blev lite kompromiss och "mellanmjölk" mellan ägarna och facket då. Diess får vara kvar vilket är positivt för VAG, men hans minskade makt kommer nog att fördröja och försvåra omställningen för bolaget.

Går förslaget igenom där man får mer statliga subventioner i USA om företaget är anslutet till facket så kanske Elon sitter i samma sits snart...

https://www.reuters.com/markets/us/tesl ... 021-12-07/
Är detta månne ett utslag av att POTUS är en gammal fackpamp med mycket starka kopplingar dit?

Då kan det ju bli en fördel för VAG att även de amerikanska tillverkarna av elbilar blir svagare och saktas ner även de av facket.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 13:01
av taliz
backe skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Ok, blev lite kompromiss och "mellanmjölk" mellan ägarna och facket då. Diess får vara kvar vilket är positivt för VAG, men hans minskade makt kommer nog att fördröja och försvåra omställningen för bolaget.

Går förslaget igenom där man får mer statliga subventioner i USA om företaget är anslutet till facket så kanske Elon sitter i samma sits snart...

https://www.reuters.com/markets/us/tesl ... 021-12-07/
Uhm va? Du menar att Elon skulle låta dem bilda förbund så att köparna får 4500$ extra i bidrag?
Finns inte en chans. Nästan alla andra, utom Tesla, har ju fått 7500$ i 2(?) år nu. Ändå har Tesla dubblat försäljningen.

Re: VW facket vill sparka Diess

Postat: 07 dec 2021 13:58
av backe
taliz skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Diess To Remain VW Group CEO After All But His Powers Will Diminish.

He will focus on strategy while VW brand chief Ralf Brandstätter may take over responsibility for the group’s mass-market brands.

https://insideevs.com/news/552833/diess ... group-ceo/
Ok, blev lite kompromiss och "mellanmjölk" mellan ägarna och facket då. Diess får vara kvar vilket är positivt för VAG, men hans minskade makt kommer nog att fördröja och försvåra omställningen för bolaget.

Går förslaget igenom där man får mer statliga subventioner i USA om företaget är anslutet till facket så kanske Elon sitter i samma sits snart...

https://www.reuters.com/markets/us/tesl ... 021-12-07/
Uhm va? Du menar att Elon skulle låta dem bilda förbund så att köparna får 4500$ extra i bidrag?
Finns inte en chans. Nästan alla andra, utom Tesla, har ju fått 7500$ i 2(?) år nu. Ändå har Tesla dubblat försäljningen.

Uhm, jag vet inte. Han verkar gnälla på förslaget så nånting verkar det betyda åtminstone.