Sida 1 av 1

Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 09:33
av Zalman3
Min syster har varit flera gånger till Seat för att få igång appen.
Har ännu inte lyckats.
Hon hade tidigare en Leaf med kass app.

En kompis med en Zoe har följande erfarenheter.

Att aktivera appen i brorsans Renault Zoe var ett typexempel på att legacy auto har bekymmer att hänga med i den nya IT-världen.

Måndag: Laddar hem appen och installerar i mobiltelefonen, registrerar konto och försöker aktivera kopplingen. Blir felmeddelande som säger att vi måste kontakta Renault. Ringer Renault kundtjänst centralt, de försöker aktivera tjänsterna men misslyckas. Meddelar att vi måste kontakta en Renault verkstad då de har tillgång till andra system för att lösa detta. Det är följande system som skall aktiveras enligt Renault:

My ZE interaktive
My Ze Connect
Map update service Scandinavia

Tisdag: Bilen skulle ändå lämnas in för garantijobb. Ber dem titta på detta, men de har bara en person på verkstaden som kan elbilar och dessa tjänster. Han är i Berlin på semester och åter på torsdag.

Onsdag: Testar att ringa verkstad i Övik för att se om de kan lösa det. De lovar att kolla och höra av sig. Inte hört något ännu.

Torsdag: Får tag på han som kan lösa detta. Han fixar, men säger att det kan ta allt från några timmar till flera dagar innan tjänsterna är aktiverade. På torsdag kväll kommer vi längre i appen och blir uppmanade att slå in koderna för att aktivera tjänsterna. Koden är fel står det.

Fredag: Ringer samma person och ber honom maila koderna istället så att det inte blivit något skrivfel. Blir också tipsad om att kolla att bilen har internet anslutning, annars går det inte att aktivera anslutningen (!?). Kollar detta djupt i menyerna, bilen har anslutning.

Fortfarande inte i hamn. Kanske senare under dagen med lite tur.. Trevlig personal för det mesta, men helt otroligt att det inte räcker med en hel vecka för att få igång det här.
En annan kompis med en ny Toyota Rav4 plugin visade att det tog minst en minut att starta appen.
Om man ens fick kontakt med bilen vill säga.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 10:40
av Bjelke
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 13:03
av Curik
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Jag har inga som helst problem med min. Har du Sentry igång? (för det har jag, kanske har med det att göra?)
Sen kör jag iofs inte på senaste versionen av bilmjukvaran heller, av erfarenhet..

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 13:30
av Maw
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Det låter lite oroande, jag trodde att Teslas app fungerar klockrent och inte var något man behövde bekymra sig för?

Appen till vår Polestar fungerar numera bra men har sorgligt få funktioner. Vi har även en Skoda Kodiaq men appen till den var så opålitlig så vi slutade använda den efter några månader.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 13:36
av Niklas Z
Curik skrev:
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Jag har inga som helst problem med min. Har du Sentry igång? (för det har jag, kanske har med det att göra?)
Sen kör jag iofs inte på senaste versionen av bilmjukvaran heller, av erfarenhet..
Jag har inte heller haft några problem på flera månader. Använder inte sentry-funktionen.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 14:09
av lawgiver
Maw skrev:
[
Det låter lite oroande, jag trodde att Teslas app fungerar klockrent och inte var något man behövde bekymra sig för?
Appen fungerar som den ska, lite buggig nu för de allra nyaste funktionerna i Android men det påverkar inte kommunikationen med bilen. Det som ställer till det är bilen som är riktigt trög på att vakna när den gått ned i djupsömn. Kan som beskrivet ta flera minuter att väcka den.....och ligger man inte på och håller koll i appen ifall den vaknat så kan man missa fönstret och så har den somnat om.....dvs börja om processen igen. Men då det nu är möjligt att schemalägga tid för avfärd via appen och få bilen förvärmd och klar så är det sällan jag behöver väcka den på kommando längre så att säga.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 14:14
av Bjelke
Niklas Z skrev:
Curik skrev:
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Jag har inga som helst problem med min. Har du Sentry igång? (för det har jag, kanske har med det att göra?)
Sen kör jag iofs inte på senaste versionen av bilmjukvaran heller, av erfarenhet..
Jag har inte heller haft några problem på flera månader. Använder inte sentry-funktionen.
Ingen sentry på normalt sett… och båda bilar är lika värdelösa på att vakna…
Jag vet heller ytterst sällan när jag behöver bilen så något schema löser inte problemet, det enda som funkar
är att klicka på nyckeln om bilen står inom rimligt avstånd.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 15:23
av BrooklynS
Har aldrig haft några problem med detta, funkar perfekt varje gång.

Bjelke: Du borde nog lägga ett serviceärende.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 15:42
av BEV[e-Rage]
MyPeugeot appen är nog det absolut sämsta med min e-208.
- Att bara kolla laddstatus var extremt opålitligt och långsamt tidigare men har blivit mer stabilt de senaste veckorna genom att inte längre svara alls!
- När man försöker fjärrstarta värmen via appen får man oftast inget svar alls eller möjligen ett felmeddelande, men går man ut till bilen så har den ofta ändå startats.
- Notiser på mobilen när laddning är klar eller om den avbrutits har aldrig fungerat. Däremot kan man få ett felaktigt meddelande om att den avbrutits när man försöker få fram laddstatus.

Om det är appen på mobilen, nån Stellantis/PSA-server eller bilen som misslyckas med att kommunicera är ju svårt att veta även om jag skulle gissa att det är bilens meddelanden som fastnar nånstans på vägen till appen eller inte är kompatibla med appen.
Tyvärr verkar ingen på Stellantis/PSA vilja ta ansvar för helheten så svårt att få nån hjälp.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 05 nov 2021 19:16
av ELA
Där ser man. Jag har svurit över appen till Citigon. Bilen är bra men appen dålig har jag tyckt. Men den funkar nästan alltid. Lite seg är den och menyerna är onödigt komplicerade för de ytterst enkla funktioner den har. Och det var inget krångel att få igång den.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 06 nov 2021 10:44
av martinot
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Det låter lite oroande, jag trodde att Teslas app fungerar klockrent och inte var något man behövde bekymra sig för?

Appen till vår Polestar fungerar numera bra men har sorgligt få funktioner. Vi har även en Skoda Kodiaq men appen till den var så opålitlig så vi slutade använda den efter några månader.
Inte 100% bekymmersfritt då det förekommer uppdateringar till både bilen (styr hur effektivt den "sover" och "vaknar") och appen (ibland kommer buggar med nya versioner, som sedan behöver rättas igen i nästa).

Däremot 10 ggr bättre än de flesta andra bilar på marknaden. Så är detta viktigt för dig, så borde absolut Tesla stå högt upp på din lisa av bilar att värdera.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 06 nov 2021 19:59
av tesla newbie
Tycker Teslas app visar hur långt framme de ligger när det gäller mjukvara. Har man läst lite om hur Teslas mjukvara fungerar så inser man att Tesla skulle kunna göra mycket mer med appen om man ville. I stort sett alla bilfunktioner som man kan styra med pekskärmen skulle teoretiskt sett kunna kontrolleras med appen. Men Tesla har väl valt ut en lämplig delmängd.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 06 nov 2021 21:06
av mikebike
Bjelke skrev:
Och senaste månaderna har det tagit flera minuter att få kontakt med någon av mina två Teslor…
Idag tog den ena nästan 5 minuter på sig och då står den mitt i Sundsvall liksom…
Ofta får jag ingen kontakt alls med den nyaste av dom, oavsett Wi-Fi eller inte, och när man
åker iväg med den så tar det mellan 2 och 6 minuter ungefär innan man har 4G och kan lyssna
på Spotify…
Tesla är inte direkt premium längre på den punkten (extra komiskt när man betalar 1200kr/år för
just premium connectivity).
:evil:
Jag hade problem hela våren och sommaren, men sedan SC bytte modem har det funkat bra. Även i Sundsvall och Risbäck.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 07 nov 2021 12:25
av Gustafsson
Min app funkar perfekt om jag har Sentry på. Annars får jag starta appen, dricka kaffe och sen starta appen igen…
Sentry drar ju ohemult med ström. Kupétemperaturen blir ca 5 grader varmare än utetemperaturen med sentry på.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 07 nov 2021 14:50
av DanneLKPG
My BMW fungerar stabilt. Synd bara att BMW skrotade Apple Watch-appen. Gillade den.

Verkar som att majoriteten av apparna är skräp… Hur svårt ska det vara?

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 07 nov 2021 15:36
av mikebike
Gustafsson skrev:
Min app funkar perfekt om jag har Sentry på. Annars får jag starta appen, dricka kaffe och sen starta appen igen…
Sentry drar ju ohemult med ström. Kupétemperaturen blir ca 5 grader varmare än utetemperaturen med sentry på.
Jag har aldrig Vaktläget på hemma eftersom jag inte kan ladda hemma, men numera går hyfsat fort att väcka bilen. Vanligen innan telefonen slocknar, d.v.s. 30 sekunder.

Volvos app fungerade nästan alltid bra, dessutom har den fler funktioner.
Nyare Volvo och Polestar har en ny version av appen och den verkar inte ha all funktionalitet ännu.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 07 nov 2021 17:36
av martinot
DanneLKPG skrev:
My BMW fungerar stabilt. Synd bara att BMW skrotade Apple Watch-appen. Gillade den.

Verkar som att majoriteten av apparna är skräp… Hur svårt ska det vara?
Samma sak med Mercedes. Hade tidigare en bra AW-app, men tyvärr borta sedan något år tillbaka.

Tesla har tyvärr aldrig haft en AW-app.

Kör med tredjepartsappen "Watch for Tesla" som är riktigt bra.

Kan tipsa om att det ibland finns många bra tredjepartsappar som ofta fungerar bra (i vissa fall tom. bättre). Kan vara värt att undersöka.

Re: Få igång appen i en icke Tesla

Postat: 07 nov 2021 22:04
av Gargamel
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Min app funkar perfekt om jag har Sentry på. Annars får jag starta appen, dricka kaffe och sen starta appen igen…
Sentry drar ju ohemult med ström. Kupétemperaturen blir ca 5 grader varmare än utetemperaturen med sentry på.
Jag har aldrig Vaktläget på hemma eftersom jag inte kan ladda hemma, men numera går hyfsat fort att väcka bilen. Vanligen innan telefonen slocknar, d.v.s. 30 sekunder.

Volvos app fungerade nästan alltid bra, dessutom har den fler funktioner.
Nyare Volvo och Polestar har en ny version av appen och den verkar inte ha all funktionalitet ännu.
Jag minns den V70 jag hade i 6-12 månader.
Hade en app, och när jag sålde den, så kunde jag upp emot ett år senare busa med nästa ägaren... Lite då och då, så kunde jag starta larmet och/eller motorn, jag hade skitkul en stund men vet inte resultated av min kulighet.. men sedan efter några månader avinstallerade jag appen, för det var inte så roligt längre. :D