Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Moderator: Redaktion
Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... etrol.html
Tycker det är bra att Volvo är ärliga och transparenta gällande hur det förhåller sig med klimatnyttan för dagens elbilar som produceras.
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... etrol.html
Tycker det är bra att Volvo är ärliga och transparenta gällande hur det förhåller sig med klimatnyttan för dagens elbilar som produceras.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Ja det kan nog stämma.
Men de glömmer alla utsläpp och energi det går åt för att pumpa fram olja och sen göra bensin.
Sen all frakt/transport av bränslet från raffinaderi till alla bensinstationer.
Sen ska vi köra dit och tanka på bensinstationen också.
Sen förbränner vi bensinen i våra fossilbilar och fördärvar miljön ytterliggare.(Det är detta de bara räknat med)
Det är det totala man måste räkna.
Det är nog lite "renare" med Elbil i alla fall.
Men de glömmer alla utsläpp och energi det går åt för att pumpa fram olja och sen göra bensin.
Sen all frakt/transport av bränslet från raffinaderi till alla bensinstationer.
Sen ska vi köra dit och tanka på bensinstationen också.
Sen förbränner vi bensinen i våra fossilbilar och fördärvar miljön ytterliggare.(Det är detta de bara räknat med)
Det är det totala man måste räkna.
Det är nog lite "renare" med Elbil i alla fall.
- binsell-gerdin
- Teslaägare
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 01 apr 2016 21:23
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Verkar stämma dåligt enligt holländsk forskare i frågan. Verkar kunnig och har motbevisat livscykelmyten tidigare.
Finns ju ganska många livscykeanalyser som visar betydligt kortare CO2-payback. Teslas impact-report landade väl på typ 800mil?
Finns ju ganska många livscykeanalyser som visar betydligt kortare CO2-payback. Teslas impact-report landade väl på typ 800mil?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Det ”glöms” ofta bort i de här diskussionerna. Dessutom bortser de helt från att driva batterifabriken med hållbar el utan räknar på europeisk mix även där. Som vanligt i syfte att slippa ta itu med problemen.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Är rätt säker på att detta diskuterats tidigare. Har för mig att det till och med finns en tråd här på TCS. Fast den gången handlade det väl kanske om Polestar 2. Men det är väl mer eller mindre samma bil. Volvon har väl bara ännu högre förbrukning pga av ännu sämre aerodynamik...martinot skrev:Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... etrol.html
Tycker det är bra att Volvo är ärliga och transparenta gällande hur det förhåller sig med klimatnyttan för dagens elbilar som produceras.
Daily Mail ägs väl av Murdoch... Eller? Är rätt säker på att den tidningen spridit direkta felaktigheter i det här ämnet tidigare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
I rapporten som Polestar publicerade så hade de räknat med att bilarna skrotas vid 20 000 mil. Så all klimatpåverkan som kan/kommer ske efter 20 000 mil har tydligen avgränsats bort (s. 13 (längst ner på sidan) i den rapporten som finns länkad någonstans i tråden om Polestar 2).
Skulle inte förvåna mig det minsta om det gjorts någon liknande avgränsning den här gången med...
Ytterligare en länk till tråden om Polestar 2:
viewtopic.php?f=57&t=22836
Skulle inte förvåna mig det minsta om det gjorts någon liknande avgränsning den här gången med...
Ytterligare en länk till tråden om Polestar 2:
viewtopic.php?f=57&t=22836
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Ska vi tolka det som att man bör undvika Volvos bilar och köpa mer miljövänliga och etiskt försvarbara alternativ?
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
På sidan 4 i rapporten om Polestar 2 finns ett stapeldiagram där man jämför "Global electricity mix" med om elen för Polestar 2 istället kommer från förnybar energi – "Wind power" i det här fallet. Då blir klimatpåverkan under bilens livstid nästan halverad jämfört med om elen istället kommer från "Global electricity mix". Således – som jag förstår det – så handlar det om att en Polestar 2 slår en jämförbar bil med förbränningsmotor efter ca 6k mil med förnyelsebar energi jämfört med 12k mil med den "Global electricity mix" som var aktuell när den rapporten publicerades...SwedishAdvocate skrev:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Jag skulle tolka det som att Daily Mail tyvärr fortfarande har en vetenskapsförnekande agenda...Elof skrev:Ska vi tolka det som att man bör undvika Volvos bilar och köpa mer miljövänliga och etiskt försvarbara alternativ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Ja, Volvo har också räknat med skrotning vid 20 000 mil.SwedishAdvocate skrev:I rapporten som Polestar publicerade så hade de räknat med att bilarna skrotas vid 20 000 mil. Så all klimatpåverkan som kan/kommer ske efter 20 000 mil har tydligen avgränsats bort (s. 13 (längst ner på sidan) i den rapporten som finns länkad någonstans i tråden om Polestar 2).
Skulle inte förvåna mig det minsta om det gjorts någon liknande avgränsning den här gången med...
Ytterligare en länk till tråden om Polestar 2:
viewtopic.php?f=57&t=22836
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Ja, men det är inte enda anledningen till att tveka med tanke på denna tråds ämne. Volvo verkar fortfarande inte övertygade om elbilarnas överlägsenhet och det kommer att straffa dem.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Det är tyvärr ännu värre än så.Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Tyvärr ägs Volvo Personvagnar och Polestar i praktiken av militärdiktaturen Kina...
Surrealistiskt är bara förnamnet...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Är det ett problem?Fredrik j skrev:Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Om vinsten från den tillverkningen hamnar i händerna på den Kinesiska militärdiktaturen – är det då ett problem?
Jag vet ju vad jag svarar på den frågan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
De där artiklarna är ju ganska många år gamla.. har du inget mer aktuellt?SwedishAdvocate skrev:Det är tyvärr ännu värre än så.Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Tyvärr ägs Volvo Personvagnar och Polestar i praktiken av militärdiktaturen Kina...
Surrealistiskt är bara förnamnet...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Tack för dom länkarna. Undrar om dom som köper en Volvo eller Polestar känner till detta?SwedishAdvocate skrev:Det är tyvärr ännu värre än så.Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Tyvärr ägs Volvo Personvagnar och Polestar i praktiken av militärdiktaturen Kina...
Surrealistiskt är bara förnamnet...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Model S P85DL+
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Vill Volvo sälja EVs alls? Troligen säljer dom dåligt så gäller få fokus ifrån EV ett tagmartinot skrev:Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... etrol.html
Tycker det är bra att Volvo är ärliga och transparenta gällande hur det förhåller sig med klimatnyttan för dagens elbilar som produceras.
Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Tyvärr är ju detta något som lär användas av högern till valet, och då hävdar de förstås att det gäller alla elbilar. För ”Volvo kan man ju lita på”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Klart att de vill sälja sina BEV.tslaqqq skrev:Vill Volvo sälja EVs alls? Troligen säljer dom dåligt så gäller få fokus ifrån EV ett tagmartinot skrev:Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/ ... etrol.html
Tycker det är bra att Volvo är ärliga och transparenta gällande hur det förhåller sig med klimatnyttan för dagens elbilar som produceras.
De säljer bättre än förväntat enligt Recharge: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-vantat/
Men totalt sett i Europa går det rätt bra för XC40 Recharge. Vi har fått ta del av data från sajten EV-volumes – som har koll på all världens elbilsdata.
Erik Karlsson på EV-volumes har för vår räkning tagit fram de europeiska registreringssiffrorna för eldrivna mellanklass-suvar. Det visar sig att den eldrivna versionen har sålt i 7.204 exemplar. Och än mer intressant är de faktum att elbilsförsäljningen av allt att döma är grädde på moset för Volvo.
Försäljningen av den eldrivna versionen har inte kannibaliserat på de övriga modellerna. Tvärt om har den faktiskt hållit uppe totalen under de senaste månaderna. Under Q2 2021 stod XC40 Recharge för 11 procent av XC40-försäljningen.
Det höga priset bör också innebära att bilen ger en bra förtjänst, vilket Volvos vd Håkan Samuelsson har bekräftat.
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
7000 bilar totalt?!
Det är ju katastrof.
Det är ju katastrof.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Troligtvis delar Li Shufu, volvos huvudägare, dina farhågor. Det är väl därför han har sina företag på Caymanöarna och brittiska jungfruöarna.SwedishAdvocate skrev:Är det ett problem?Fredrik j skrev:Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Om vinsten från den tillverkningen hamnar i händerna på den Kinesiska militärdiktaturen – är det då ett problem?
Jag vet ju vad jag svarar på den frågan.
Jag hängde inte riktigt med där i dina länkar. Kinesiska staten misstänks ha skjutit till pengar till Geelys vinster samtidigt som du är rädd för att vinsterna hamnar hos kinesiska myndigheter.
Möjligen är det skillnad i tid. Kinesiska myndigheter har skjutit till pengar tidigare och nu vill man ha avkastning. Kanske är det den utbetalningen Li Shufu stretar imot?
Sen tycker jag det är lite otydligt hur produktion i belgien påverkar arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och kolkraft i kina. Indirekt, säkert men den lite långsökta kopplingen kan man ju göra på det mesta.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Informationen i mitt inlägg ovan är kanske inte riktigt sann. Volvo cars börsnoterades nyligen. Hittar ingen riktigt bra källa, men enligt Expressen som i sin tur hämtar sina uppgifter från Dagens Industri så planerade Geely att sälja mellan 15 och 24 procent av aktierna i och med börsintroduktionen. Det framgår dock inte hur mycket av rösterna på bolagsstämman som dessa aktier utgör. Så kanske är det någon annan än kinesiska staten som idag äger mellan 15 och 24 procent av aktierna i Volvo PV idag.Maw skrev:De där artiklarna är ju ganska många år gamla.. har du inget mer aktuellt?SwedishAdvocate skrev:Det är tyvärr ännu värre än så.Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Tyvärr ägs Volvo Personvagnar och Polestar i praktiken av militärdiktaturen Kina...
Surrealistiskt är bara förnamnet...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Någon som hur mycket som börsnoterades, hur många röster på bolagsstämman de aktierna representerar samt vem som äger de här aktierna?
Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... 28-oktoer/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars
Vad har du för källa för det här påståendet?Fredrik j skrev:Troligtvis delar Li Shufu, volvos huvudägare, dina farhågor. Det är väl därför han har sina företag på Caymanöarna och brittiska jungfruöarna. /...SwedishAdvocate skrev:Är det ett problem?Fredrik j skrev:Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Om vinsten från den tillverkningen hamnar i händerna på den Kinesiska militärdiktaturen – är det då ett problem?
Jag vet ju vad jag svarar på den frågan.
Enligt SvD:
The ownerhip structure behind Volvo Cars (not to be mixed up with Volvo Group (Trucks, Buses, Construction Equipment et. al.)) was apparently secret until the the EIB (the European Investment Bank) demanded to be presented with this ownership structure since they were about to grant Volvo Cars a considerable loan. According to this article (and using the EIB as the source) the owners are:
Geely Holding Group owned by Li Shufu: 51%
The Daqing investementfund: 37% (This is one branch of the Chinese 'gov.')
An industrial area outside Shanghai: 12% (This is another branch of the Chinese 'gov.')
So it might seem that Geely Holding Group holds a miniscule majority post. However, out of the little more than 6 billion SEK (Swedish currency) Geely Holding Group paid Ford for this 51% share, ‘only’ 1,5 billion SEK of this money actually came from Geely Holiding Group. 1,5 billion SEK at a 10-15% interest rate came from Ford through some kind of sellers promissory note (if that’s the correct English term…) AND, the remaining 3 billion SEK Geely/Li Shufu had to borrow through banks owned by the Chinese government. The loan from Ford has since been repaid by more loans through banks owned by the Chinese government. Hence:
När Geely 'köpte' Volvo PV så betalade de för mindre än 15% av aktierna. Resten av aktierna betalades av kinesiska staten. Frågan blir: Vem är det då egentligen som äger?...
Källa på att dessa 'ägarförhållanden' ändrats idag?
Enligt SvD finns det vidare uppgifter om att Geelys vinst 2011 till 51% bestod av ett bidrag från kinesiska staten.
Utifrån det tycker jag det är befogat att fråga sig: Hur mycket av den vinst som Geely gjort innan de köpte Volvo PV var bidrag från kinesiska staten?
Samt:
Med vilka pengar betalade Geely sin mindre än 15% stora andel 2009 när Ford sålde? Hur mycket av dessa pengar var ackumulerade bidrag från kinesiska staten?
EDIT: Har rättat till några formuleringar som tyvärr var felaktiga...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting