Cupra Born spöar VW ID3
Postat: 09 nov 2021 07:10
Men bättre kvalitetskänsla invändigt, 170kW laddning och bättre köregenskaper, så är Cupra Born ett bättre val än en ID3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -plusmeny/
Bäst av allt är att vi tycker att materialvalen verkar vara bättre än i ID.3, mer trivsamt mjuka ytor och mindre tråkig hårdplast. Inredningen känns därför mer ombonad och dyrare.
Utöver mer motoreffekt ingår samtidigt kraftigare bromsar fram och knappar på ratten för att skifta körlägen inklusive ett särskilt Cupraläge, och väljer man 77 kWh-batteriet är den maximala laddeffekten hela 170 kW. Det är 45 kW mer än vad koncernkusinerna på MEB-plattformen klarar i dagsläget
Det är väl därför det inte blev en Seat utan en Cupra?DanneLKPG skrev:Vad håller VW på med som blir spöade av SEAT och ŠKODA? Helt bakvänt.
https://www.electrive.net/2021/11/18/cu ... adetarife/Det finns två tariffer att välja mellan: I "Ren"-tariffen kostar laddning på AC-stationer 39 cent och vid DC-kolonner 49 cent per kWh.
I Ionity-nätet gäller standardpriset 79 cent per kWh med Pure-tariffen. Pure-tariffen kostar bara 2,99 euro per månad istället för den vanliga 12,99 euro.
I "Power"-tariffen med en grundavgift på 9,99 euro per månad istället för de vanliga 22,49 euro, kan du ladda Cupra Born för
29 cent per kWh vid AC-pelare och 39 cent på DC-stationer. I Ionity-nätverket kostar en kilowattimme bara 30 cent till denna tariff.
Så man får betala 2,99 euro/mån för att ladda till det pris som alla får genom Ionityappen, 79ct/kWh, Hmm vilket klipp!Zalman3 skrev:Cupra Born ska gå att ladda billigt.
https://www.electrive.net/2021/11/18/cu ... adetarife/Det finns två tariffer att välja mellan: I "Ren"-tariffen kostar laddning på AC-stationer 39 cent och vid DC-kolonner 49 cent per kWh.
I Ionity-nätet gäller standardpriset 79 cent per kWh med Pure-tariffen. Pure-tariffen kostar bara 2,99 euro per månad istället för den vanliga 12,99 euro.
I "Power"-tariffen med en grundavgift på 9,99 euro per månad istället för de vanliga 22,49 euro, kan du ladda Cupra Born för
29 cent per kWh vid AC-pelare och 39 cent på DC-stationer. I Ionity-nätverket kostar en kilowattimme bara 30 cent till denna tariff.
Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Alla skillnader mellan bilarna är ju avsiktligt. VAG har ju placerat ut dom på skalan. Dom är ju inte konkurrenter på riktigt. Bara olika utföranden av samma bil.DanneLKPG skrev:Vad håller VW på med som blir spöade av SEAT och ŠKODA? Helt bakvänt.
Tråkigt om infotainment är slött men den ser ut att ha knappar i nederkant av centrala skärmen för att ändra temperatur precis som id3 så man behöver inte gå in i menyer för att ändra temp mm.El2an skrev:Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Jag är ledsen men jag förstår inte alls tragiken i det om det stämmer.tslaqqq skrev:Tragiska med VW gruppen är ju att deras lågpris märken gått om både design o kvalitet, pris ligger som ju redan under ..
Det är VAGs strategi. Inte VW, seat eller skodas. Man testar vad marknaden är villig att betala för dom olika varumärkena. Man skulle kunna sälja samma bil med olika varumärken om man ville. Det är ett konstruerat scenario, inte konkurrens mellan dom.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Kan ju vara så att prio för VW-märket är time to market, snarare än att erbjuda mest för pengarna. Vill man vara först ute med nya modelltyper får man köpa en VW och betala lite extra för det. Samtidigt som VAG doppar tårna i vattnet och testar kundbasen för att se var de borde placera kommande modeller från andra märken i pris/spec-spektrat.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Jag tror du har helt rätt. Det är så VAG ser på VW.simin skrev:Kan ju vara så att prio för VW-märket är time to market, snarare än att erbjuda mest för pengarna. Vill man vara först ute med nya modelltyper får man köpa en VW och betala lite extra för det. Samtidigt som VAG doppar tårna i vattnet och testar kundbasen för att se var de borde placera kommande modeller från andra märken i pris/spec-spektrat.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Visserligen kom väl Enyaq och ID4 ungefär samtidigt, så resonemanget kanske inte håller hela vägen, men vad skulle internet vara för plats om man inte får killgissa lite?
Kör ju id3 själv och var och årovadeen born förra helgen. Jag håller med, den var tystare och i mina ögon mer genomtänkt på många sätt. Sen är de ju samma bil i grunden de är ju helt uppenbart. Tyvärr spelas de på både möjligheten till krok och takräcke. Fick även reda på att volym och temperaturen reglagen inte är belysta här heller.El2an skrev:Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Skoda är VAGs nya premiummärke, och VW är nu "folkbilen".PapaD skrev:Fast Enyaq är dyrare än ID4. Så det är väl rimligt att den är lite mer premium.