Stenar i bromsarna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av LarsOJ »

mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
Framtiden är här :)

351F748A-1217-4EAF-970E-DDA575542941.jpeg
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Player »

mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av mikebike »

Player skrev: 09 jan 2023 22:02
mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 10 jan 2023 07:37
Player skrev: 09 jan 2023 22:02
mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Vet du vad läget p gör på en elbil då? På min leaf och Audi har jag både och, och på leaf vet jag med säkert att det inte är den vanliga bromsen för den sätter man på med en pedal. På Audi är det mer oklart för där har jag valt auto på p-bromsen men tror inte p slår till den.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev: 10 jan 2023 07:37
Player skrev: 09 jan 2023 22:02
mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Flera elbilar jag haft har någon sorts pinne(tapp) som åker in i växellådan(slutväxeln antagligen) när man lägger i P. Utöver det kan man lägga i "handbroms" manuellt eller elektriskt manuellt styrd. Va enkelt det blev :)
Leaf, soul, egolf, i3 tror jag alla hade så
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gunnergard1337 »

Hur var det med fälgbredderna, finns det något samband?

Tänker att parkeringsbroms inte riktigt påverkar stenar i bromsarna
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev: 10 jan 2023 08:44
mikebike skrev: 10 jan 2023 07:37
Player skrev: 09 jan 2023 22:02
mikebike skrev: 09 jan 2023 20:56
Player skrev: 09 jan 2023 18:01
Kan man stänga av automatiska parkeringsbromsen? Har problem att bromsarna fryser fast när man står parkerad. Satt ganska ordentligt idag!
Nej, hur skall bilen stå still då?
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Flera elbilar jag haft har någon sorts pinne(tapp) som åker in i växellådan(slutväxeln antagligen) när man lägger i P. Utöver det kan man lägga i "handbroms" manuellt eller elektriskt manuellt styrd. Va enkelt det blev :)
Leaf, soul, egolf, i3 tror jag alla hade så
Tack, tänkte väl det.
27,8 kWp solceller
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Ingensoppa »

Gunnergard1337 skrev: 10 jan 2023 08:50
Hur var det med fälgbredderna, finns det något samband?

Tänker att parkeringsbroms inte riktigt påverkar stenar i bromsarna
Jag har iallafall standard 19 tum
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gunnergard1337 »

Suck...
Screenshot_20230111-151317_Tesla.jpg
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av NEO »

Hade detta på min MYP en gång, minns att jag reagerade. Gjorde som förr i tiden, körde frenetiskt fram/bak och fulla rattutslag. Nästa steg blev att skaka lite på bromssköldarna, då släppte stenen. Hade jag haft fler än en gång på 23000km hade jag blivit galen, ljudet var INSANE.
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Ingensoppa »

Gunnergard1337 skrev: 11 jan 2023 15:16
Suck...
Har fått i princip samma svar på min kommande service. Dock har de ej avbokat, förmodligen eftersom jag registrerade ett annat fel samtidigt.

Är det verkligen acceptabelt att vi med problem ska behöva invänta fler registreringar av liknande fel i syfte att Tesla internt ska kunna eskalera ärendet uppåt inom teslas servicekanaler. Felet är ju bekräftat av Tesla själva, och om de ej kan avhjälpa felet, och pga olägenhetens karaktär (av att tvingas åka runt i en bil som skriker som en T-Rex) så hade jag förväntat mig att Tesla istället hade visat intresse av att försöka hitta en lösning under tiden de uppfinner en permanent lösning.

För oss i familjen är det helt ohållbart att behöva fortsätta köra omkring med detta konstanta missljud. Jag hade inte accepterat det på en hälften så dyr bil, och kommer därför kräva ersättningsbil under tiden de jobbar på en permanent lösning.

Om de inte accepterar det så får de skriftligen återkomma med hur mycket och hur pass högt missljud som de menar att man som kund ska behöva utstå på en 3 månader gammal bil, eller hur ofta de menar att man ska behöva uppsöka service för att "åtgärda" problemet ... innan det dyker upp igen inom 15 minuter, och hur pass länge man ska behöva köra omkring med missljudet innan Tesla producerar fram en permanent lösning

Får intrycket, både här på forumet och av Teslas egna servicekanal, av att man som Teslaägare förväntas vara beredd på att acceptera en del "barnsjukdomar" hos Tesla map att de ligger i "framkant" av tekniken, så som ingen någonsin skulle acceptera fel hos ett konkurrerande bilmärke.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av slugger75 »

Ingensoppa skrev: 11 jan 2023 16:24
Gunnergard1337 skrev: 11 jan 2023 15:16
Suck...
… kommer därför kräva ersättningsbil under tiden de jobbar på en permanent lösning.
Jag lider med dig, och är också drabbad. Med det sagt så tror jag dock att du kommer ha mycket begränsad framgång i dina krav mot Tesla …

Men jag önskar dig lycka till.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av jonasl »

Det är ändå märkligt att det verkar vara enorma skillnader för olika personer. Jag råkade ut för det nån gång med Model 3 och har gjort det ett par med Model Y, min fru har också gjort det med Y:n. Men det är på ett halvår, upplever det inte som ett jätteproblem.

Men på vissa bilar (eller om det handlar om var man kör, underlaget kanske?) är det uppenbarligen ett stort problem. Jag hade inte heller uppskattat om det hände var och varannan vecka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Ingensoppa »

slugger75 skrev: 11 jan 2023 19:09
Ingensoppa skrev: 11 jan 2023 16:24
Gunnergard1337 skrev: 11 jan 2023 15:16
Suck...
… kommer därför kräva ersättningsbil under tiden de jobbar på en permanent lösning.
Jag lider med dig, och är också drabbad. Med det sagt så tror jag dock att du kommer ha mycket begränsad framgång i dina krav mot Tesla …

Men jag önskar dig lycka till.
Tack :) Jag håller med dig i din analys av förmodad begränsad framgång, den var spot on.
Användarvisningsbild
MrGeorg
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2022 10:18

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av MrGeorg »

Jag har märkt enorm skillnad på antalet sten i bromsarna när jag bytte till vinterhjul. Har en MYP med 21" med originalfälgar som sommardäck. Pga strul med beställningen av vinterhjul från Tesla så la jag på dem lite väl sent. När gatorna i kvarteret och vid skolan var grusade så fick jag småstenar innanför bromsköldarna varje dag i princip.

När jag väl bytte till vinterdäck med 19" fälgar från The New Aero så har jag inte fått en enda sten i bromsarna. Kan bero på att det är mycket mindre utrymme mellan bromsarna och fälgarna nu. Men det kan säkert också bero på att TNAs fälgar genererar betydligt mindre luftströmmar i alla riktningar runt hjulen.

Iofs så tryckte jag på bromsköldarna i underkant för hand när bilen var uppe på liften när den fick vinterdäck. Det kan säkert ha hjälpt till, men jag såg ingen skillnad när jag gjorde det. Blev ju inte så mycket kraft där.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

MrGeorg skrev: 12 jan 2023 12:56
Jag har märkt enorm skillnad på antalet sten i bromsarna när jag bytte till vinterhjul. Har en MYP med 21" med originalfälgar som sommardäck. Pga strul med beställningen av vinterhjul från Tesla så la jag på dem lite väl sent. När gatorna i kvarteret och vid skolan var grusade så fick jag småstenar innanför bromsköldarna varje dag i princip.

När jag väl bytte till vinterdäck med 19" fälgar från The New Aero så har jag inte fått en enda sten i bromsarna. Kan bero på att det är mycket mindre utrymme mellan bromsarna och fälgarna nu. Men det kan säkert också bero på att TNAs fälgar genererar betydligt mindre luftströmmar i alla riktningar runt hjulen.

Iofs så tryckte jag på bromsköldarna i underkant för hand när bilen var uppe på liften när den fick vinterdäck. Det kan säkert ha hjälpt till, men jag såg ingen skillnad när jag gjorde det. Blev ju inte så mycket kraft där.
Intressant! Det skulle kunna vara en delförklaring till att inte alla upplever problemet (eller i alla fall inte lika mycket).
Jag kör med 21" även på vinterdäcken (inte Uberturbine) och problemet är precis lika stort, om inte ännu större.
Svart Model Y Performance
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Ingensoppa »

Jag har org 19 tum fälgar och bytte bara till nya gummin på samma fälgar, samma storlek som sommardäck. Problemet fanns redan innan däckbytet. Upplever att det kom rätt så direkt när man började sanda vägarna
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Donk »

MrGeorg skrev:
Jag har märkt enorm skillnad på antalet sten i bromsarna när jag bytte till vinterhjul. Har en MYP med 21" med originalfälgar som sommardäck. Pga strul med beställningen av vinterhjul från Tesla så la jag på dem lite väl sent. När gatorna i kvarteret och vid skolan var grusade så fick jag småstenar innanför bromsköldarna varje dag i princip.

När jag väl bytte till vinterdäck med 19" fälgar från The New Aero så har jag inte fått en enda sten i bromsarna. Kan bero på att det är mycket mindre utrymme mellan bromsarna och fälgarna nu. Men det kan säkert också bero på att TNAs fälgar genererar betydligt mindre luftströmmar i alla riktningar runt hjulen.

Iofs så tryckte jag på bromsköldarna i underkant för hand när bilen var uppe på liften när den fick vinterdäck. Det kan säkert ha hjälpt till, men jag såg ingen skillnad när jag gjorde det. Blev ju inte så mycket kraft där.
Jag har TNA 19” på vinterdäcken och får in en hel del grus innanför bromssköldarna, klart mer än med 21” originalfälgarna men beror såklart på mer sand nu. Så jag tror inte det har med fälgen att göra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av sTorM3 »

När jag hämtade bilen i Dec med 21” sommardäck fick jag in sten nästan omgående, men de däcken är nog också rejält ”klibbiga”, de kastade upp väldigt mycket grus. Böjde undan sköld i underkant mha en polygrip vid skiftet till 19” vinter. Det kommer fortfarande in någon sten ibland men den trillar ut snabbt igen. På sommardäcken, och innan jag hade justerat lite så satt de kvar, hjälpte knappt att backa. MEN, på min tidigare V90 fick jag in stenar, på min Audi A4 likaså och även på min Model 3 hände det. Idag gnisslade en Nissan förbi mig med sten i broms. Det skulle inte kunna vara så enkelt att sedan salt mer eller mindre förbjöds och stenkross ersatte, så har problemet blivit större, oavsett bilmärke? Det lite speciella med MY är att skölden är tajt bockad runt, eller omsluter skivan lite, tror stenar som kommer in har svårt att hitta ut igen pga designen, sen är skölden rejält monterad också, krävs lite för att få till några millimeter mer spel emellan.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av twinor »

Jag fick hade samma problem med frugans Y där den samlade ovanligt mycket sten mellan bromsskölden vid leverans.
Löste det med att ta ett smalt vedträ mellan ekrarna i fälgen och bankade till i nederkant på bromsskölden så den böjdes ut lite mer nere än uppe och har inte haft problem sen dess.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Ingensoppa »

Har haft oljuden, alltså som en SKRIIIKANDE T-REX nu konstant sen leverans i början av Okt. Två servicebesök har avverkats i ärendet och där de bara kalla-anka fixar genom att försöka böja plåtarna på olika ställen. Önskar att jag kunde spela upp videos på ljudet. Det har blivit som ett internt skämt i familjen att filma skrikandet från bilen och hur alla på gatorna vänder sig om förskräckt, eller skrattandes. Precis så man vill känna efter att man lagt utt 700k på en bil :)

Tesla medger alltså att detta är ett känt fel och att det inte finns en lösning i dagsläget.

När jag då efter att de uppenbarligen varken på kort eller lång sikt klarar av att lösa problemet, efterfrågar (kräver) ersättningsbil, då olägenheten av att köra bilen gör den obrukbar (barnen och frun vill inte åka i den och hatar nu bilen), blir det bara ett stumt nej.

Teslas avhjälpande och kundservice sträcker sig så långt att jag är välkommen att själv åka in till serviceverkstaden varenda gång en sten fastnat, vilket har varit 5 minuter efter att de tagit bort den senaste.

I övrigt menar de att ingen på Tesla centralt med befogenhet att driva reklamationsärenden kommer höra av sig och att inge andra alternativ till lösning är aktuellt.

Jag har köpt en del nya bilar från andra märken genom åren, och som också haft en del barnsjukdomar, men skillnaden mellan Tesla och de andra märkena, och värnande av kundrelationer är, som natt och dag.

Bara p.g.a hanteringen så skulle jag inte rekommendera någon att köpa Tesla i dagsläget. Tilliten till Tesla som varumärke sattes verkligen på prov den här veckan.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

Kör förbi en däckverkstad och be dem ta bort bromssköldarna så att ni kan njuta av bilen igen.

Det ursäktar inte Teslas hantering, men är ju en tillfällig lösning tills Tesla har ett officiellt sätt att hantera det på.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av D_zlatan »

Har också haft lite strul med sten och missljud i däcken i min MY 2022. Kör med 19 orginalfälgar med plastkåpor på.
Ett sätt att få bort dessa är att köra lite hårdare på en väghinder tex eller nån mindre grop så att däcket får ett "slag" eller vad man kan nu kalla det.
Har släppt direkt för min del iaf. Aldrig behövt uppsöka verkstad. Har bara hänt ett par gånger under snart 1 år.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Johan_YJ7 »

Medlidandet som uppstår under ett par sekunder det tar att hoppa i bilen på morgonen, det rullar förbi en blå MY på min lilla återvändsgata väldigt långt från gräddhyllan. Gnissel Oink Skrap Gnissel Oink Skraap.. :roll:
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av DanielR82 »

:?
Senast redigerad av DanielR82, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar