Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.

Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.

Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
Det gjorde jag. Kanske den största anledningen till att jag köpte e-tron istället för Tesla.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.

Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.

Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...

Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
Hur räknar du då? Tesla vinner 12 delmoment, Q7 vinner 7.

När ska det ske? Det är 2021 nu. Tesla säljer nu fler bilar än Audi, har nöjdare kunder och tjänar betydligt mer. Tiden börjar rinna ut.
5 stjärnor mot 4 i totalbetyg, 25% bättre alltså.
(Men du räknar alltså så att du lägger ihop delsegrar från två olika bilar och plussar ihop och jämför med en annan bil?)

Sen så är det här katastroftänket inte något jag egentligen håller på med, är bara så trött på dessa katastrofscenarion som målas upp hela tiden så jag skrev det som en dum onödig protest.

Jag själv väntar på Audi:s kommande bilar på PPE-plattformen(Mest Q6 men A6 kan bli ett alternativ också) och jag har många vänner och kollegor som gör samma sak, nu är inte vi någon räddning för VAG men jag tror inte att vi är ensamma då jag ser att intresset är stort på olika forum och hemsidor.
5A41CD42-0F50-4DC2-BCB2-8B25D8ACBA27.jpeg
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.

Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
Det gjorde jag. Kanske den största anledningen till att jag köpte e-tron istället för Tesla.
Full förståelse för det.

Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?

Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

martinot skrev:

Full förståelse för det.

Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?

Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
Ball-faktorn på en Tesla är otroligt hög (eller har varit). Som taxi-företag förstår jag tanken varför man väljer Tesla före Audi, skit samma om det är en e-tron eller inte. Man hoppas troligen på fler kunder, sådana som tar taxin bara för att det är en Tesla. Man hoppas nog att det går bara ändå, kanske trots risken att man får en massa strul-relaterade problem.
Jag köpte mina Teslor med samma grundtanke. Jag visste att det kunde bli problem, men jag trodde inte att det skulle bli så illa som det i slutändan blev.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Full förståelse för det.

Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?

Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
Ball-faktorn på en Tesla är otroligt hög (eller har varit). Som taxi-företag förstår jag tanken varför man väljer Tesla före Audi, skit samma om det är en e-tron eller inte. Man hoppas troligen på fler kunder, sådana som tar taxin bara för att det är en Tesla. Man hoppas nog att det går bara ändå, kanske trots risken att man får en massa strul-relaterade problem.
Jag köpte mina Teslor med samma grundtanke. Jag visste att det kunde bli problem, men jag trodde inte att det skulle bli så illa som det i slutändan blev.
Dels strul, som kan gälla speciellt nya bilmodeller, ny teknik och nya förtag som Tesla. Det är en sak som borde vara an varningsklocka.

Men här verkar ju det största problemet varit att Taxi som krockar måste köras till Stockholm för reparation. Då tänker jag; det borde väl Taxibolaget kunnat räkna ut på förhand?

Det kan väl inte komma som en överraskning?

Känns extremt märkligt och ologiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.

Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.

De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.

( Det handlar då om folk som utan problem köper bilen kontant privat)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.

Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.

De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.

( Det handlar då om folk som utan problem köper bilen kontant privat)

Är man så pass skitviktig så ska man ju inte behöva sitta i en bil som inte är PREMIUM deluxe och där man måste ladda ihop med pöbeln. :roll:

Vad är det för "ännu lyxigare laddhybrider" förresten? Bentley Bentayga? :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.

Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.

De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.

( Det handlar då om folk som utan problem köper bilen kontant privat)

Är man så pass skitviktig så ska man ju inte behöva sitta i en bil som inte är PREMIUM deluxe och där man måste ladda ihop med pöbeln. :roll:

Vad är det för "ännu lyxigare laddhybrider" förresten? Bentley Bentayga? :lol:
Sådana människor har väl folk som tankar bilen åt dem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den här kanske räcker?

De har ju ofta en laddbox hemma, så det är väl inte otänkbart att det blir några mil på el.
Screenshot_20211116-144551_Chrome.jpg
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av backe »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.

Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.

De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.

( Det handlar då om folk som utan problem köper bilen kontant privat)

Är man så pass skitviktig så ska man ju inte behöva sitta i en bil som inte är PREMIUM deluxe och där man måste ladda ihop med pöbeln. :roll:

Vad är det för "ännu lyxigare laddhybrider" förresten? Bentley Bentayga? :lol:
Jag vet inte om det är extremt lyxigt men jag känner ett par som bytt från elbil till Q8 hybrid, främst för friheten att slippa ladda men fortfarande få ha kvar lite fördelar med lägre förmånsvärde även om det fortfarande är högt för en sån.
Tycker själv att det är en riktigt snygg bil även om jag inte kan tänka mig att ha en icke BEV längre. Ser dock fram emot att få se Q6 när den visas upp, förhoppningsvis i mitten på nästa år?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av dfa »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.

Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.

De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.
Överväger seriöst att byta min e-tron 50 till en Q7/Q8/Touareg PHEV vid nästa byte, men hoppas att Q6 skall gå att beställa under H2 nästa år.
Är lite tråkigt att ha en bil som är helt magisk i övrigt, men inte kunna/orka/ha tid (barnfamilj) köra långt med den...
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Nect »

Överlag nöjd med min e-tron, visst den har sina brister som alla andra bilar har med. Kommer inte köpa/leasa en likadan igen, men det har mest att göra med att jag inte vill ha ”samma bil” igen när jag byter. Med det sagt kan jag tänka mig den nya uppdaterade e-tronen om/när den kommer. Men vi får se vad det finns för bilar och erbjudande när det är dags att byta. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

Audis ambition med e-tron var ju att skapa en ikon i paritet med första Audi quattro. En tidlös bil som sätter ribban för alla kommande elbilsmodeller de närmaste åren. Hur gick det då?
Jag tror nog att de har misslyckats totalt med detta. E-tron är en fantastik bil, men den kommer att vara obsolet inom en ganska snar framtid. Dessutom har den inte direkt satt en ny standard när det kommer till elbilsprestanda. Den är törstig och räckvidden är allt annat än klassledande, den är inte särskilt pigg heller, jämfört med t.ex. Tesla eller Polestar. Laddhastigheten är förvisso bra, men då är det nu Hyundai som spöar e-tron ordentligt, samtidigt som e-trons fina laddkurva till viss del äts upp av den höga förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Audis ambition med e-tron var ju att skapa en ikon i paritet med första Audi quattro. En tidlös bil som sätter ribban för alla kommande elbilsmodeller de närmaste åren. Hur gick det då?
Jag tror nog att de har misslyckats totalt med detta. E-tron är en fantastik bil, men den kommer att vara obsolet inom en ganska snar framtid. Dessutom har den inte direkt satt en ny standard när det kommer till elbilsprestanda. Den är törstig och räckvidden är allt annat än klassledande, den är inte särskilt pigg heller, jämfört med t.ex. Tesla eller Polestar. Laddhastigheten är förvisso bra, men då är det nu Hyundai som spöar e-tron ordentligt, samtidigt som e-trons fina laddkurva till viss del äts upp av den höga förbrukningen.
Jag säger nja på den. Jämför inte med det som kommer nu. E-tron är ju tre år gammal. Den har gjort ett rejält avtryck, det märker man inte minst här på forumet. Skulle tro att nästa generation fat e-tron avgör huruvida e-tron varumärket håller eller ej.
Sen återstår det att se hur bra e-trons batterikurva är. Blir ju en rejäl flopp om det visar sig att batterierna inte håller.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Dafro »

Håller med, jag köper en 3 år gammal e55 nu och kan inte så någon annan bil förutom mx som skulle matcha den i storlek så man får in hundbur. Och Audi är tystare. Hyundai är en mindre bil också. Jag är också väldigt nyfiken på nästa E-tron men lite dyr och håller med om att E55 inte går jämföra med Q4.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Håller med, jag köper en 3 år gammal e55 nu och kan inte så någon annan bil förutom mx som skulle matcha den i storlek så man får in hundbur. Och Audi är tystare. Hyundai är en mindre bil också. Jag är också väldigt nyfiken på nästa E-tron men lite dyr och håller med om att E55 inte går jämföra med Q4.
Får du in en hundbur i e-tron? Det har jag aldrig lyckats med. Inte ens nära. Mina hundar får sitta direkt i skuffen. Hundbur är bara glömma. Det måste vara en rätt liten hund du har antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Robertrimmevik »

20211116_161310.jpg
Mankhöjd 52cm vikt 22kg. Han har gott om plats.
Men har man en stor hund så blir det trångt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Dafro »

Jaktlabrador på 26 kg, buren var måttilverkad till v90 och passade bra i x5 men fick modifieras för att få plats i e-tron, rutan lutar lite mer. Bra att känna folk som kan svetsa i aluminium. :D men 2 hundar hade krävt hela bagaget.
1DA3C903-51DB-4EEE-997E-D2F2D39ECDAD.jpeg
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av macky »

Näe, det kommer jag inte att göra. Inte en chans. Porsche kanske men annars blir det nog en Audi igen. Ngt på PPE, men då kanske jag får förlänga befintlig leasing innan det finns att beställa. En till e-tron tror jag inte mest för att jag vill ha ngn form av byte. MEB tycker jag inte är jämförbar riktigt men kanske om man skulle hoppa av att betala så mycket för bil. Men det lär väl inte hända än ;). Intresset är för stort. BMW är inget för mig, gillar inte varumärket. Mercedes alldeles för mycket bling-bling och elbilarna är inte snygga. Tesla mest för att jag inte gillar designen, helt intetsägande för mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

Ah, okej, småhundar. :D Det förklarar saken.
Jag har nog tappat lite perspektiv, själv tycker jag inte att mina vovvar är så himla stora heller. Och framförallt så tycker de själva inte det.

Långhårig schäfer, 70 cm, ~50kg,
Schäferblandning, 65 cm, 37 kg

Ganska lagom små alltså. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Det är 2021 nu. Tesla säljer nu fler bilar än Audi, har nöjdare kunder och tjänar betydligt mer. Tiden börjar rinna ut.
Audi tillverkar väl fortfarande fler bilar än tesla? Eller räknar du bara elbilar?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Ah, okej, småhundar. :D Det förklarar saken.
Jag har nog tappat lite perspektiv, själv tycker jag inte att mina vovvar är så himla stora heller. Och framförallt så tycker de själva inte det.

Långhårig schäfer, 70 cm, ~50kg,
Schäferblandning, 65 cm, 37 kg

Ganska lagom små alltså. :)
Den enda hund jag hade kunnat tänka mig ha är en Russian Moutain Bear dog, skulle nog få dina att vara i storleken tax :D
Fast som mitt arbete ser ut, så är det inte schysst att ha djur då jag åker kors och tvärs helatiden.

Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av MWall »

Tibetansk mastiff är så gulliga och ulliga.

Bild


Fast en sån blev det inte den här gången. Vår lilla labrador är nu 11 månader och väger 37 kg. Han är lite tunn jämfört med fullvuxna hanhundar så det lär bli några kg till. Men det är ju en sofflabrador och inte en jaktlabrador. :) Dock säger de alltid på kenneln när vi lämnar på deras hunddagis att "ja, ni fick en av den livliga sorten ni...". :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Russian Moutain Bear dog
Javisst, den är väl liten och gullig. Få mig inte på några idéer, mina hundar har nämligen en tendens att bli större med varje hund jag skaffar. :D
Min schäferhane var absolut inte tänkt att bli så stor som han är. Han var typ marsvinsstorlek när jag skaffade honom. Det kunde man inte tro att skulle bli en bamse-schäfer i shetland pony-format.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar