Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.
Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.
Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
Det gjorde jag. Kanske den största anledningen till att jag köpte e-tron istället för Tesla.
Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
Hur räknar du då? Tesla vinner 12 delmoment, Q7 vinner 7.
När ska det ske? Det är 2021 nu. Tesla säljer nu fler bilar än Audi, har nöjdare kunder och tjänar betydligt mer. Tiden börjar rinna ut.
5 stjärnor mot 4 i totalbetyg, 25% bättre alltså.
(Men du räknar alltså så att du lägger ihop delsegrar från två olika bilar och plussar ihop och jämför med en annan bil?)
Sen så är det här katastroftänket inte något jag egentligen håller på med, är bara så trött på dessa katastrofscenarion som målas upp hela tiden så jag skrev det som en dum onödig protest.
Jag själv väntar på Audi:s kommande bilar på PPE-plattformen(Mest Q6 men A6 kan bli ett alternativ också) och jag har många vänner och kollegor som gör samma sak, nu är inte vi någon räddning för VAG men jag tror inte att vi är ensamma då jag ser att intresset är stort på olika forum och hemsidor.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Det har man full förståelse för.
Men det jag undrar; kunde de inte räknat ut detta innan?
Det gjorde jag. Kanske den största anledningen till att jag köpte e-tron istället för Tesla.
Full förståelse för det.
Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?
Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?
Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
Ball-faktorn på en Tesla är otroligt hög (eller har varit). Som taxi-företag förstår jag tanken varför man väljer Tesla före Audi, skit samma om det är en e-tron eller inte. Man hoppas troligen på fler kunder, sådana som tar taxin bara för att det är en Tesla. Man hoppas nog att det går bara ändå, kanske trots risken att man får en massa strul-relaterade problem.
Jag köpte mina Teslor med samma grundtanke. Jag visste att det kunde bli problem, men jag trodde inte att det skulle bli så illa som det i slutändan blev.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men man undrar ju varför inte Taxibolaget också kunde räknat ut att det blir dyrt med resor till Sthlm?
Låter extremt märkligt att de inte visste om det innan.
Ball-faktorn på en Tesla är otroligt hög (eller har varit). Som taxi-företag förstår jag tanken varför man väljer Tesla före Audi, skit samma om det är en e-tron eller inte. Man hoppas troligen på fler kunder, sådana som tar taxin bara för att det är en Tesla. Man hoppas nog att det går bara ändå, kanske trots risken att man får en massa strul-relaterade problem.
Jag köpte mina Teslor med samma grundtanke. Jag visste att det kunde bli problem, men jag trodde inte att det skulle bli så illa som det i slutändan blev.
Dels strul, som kan gälla speciellt nya bilmodeller, ny teknik och nya förtag som Tesla. Det är en sak som borde vara an varningsklocka.
Men här verkar ju det största problemet varit att Taxi som krockar måste köras till Stockholm för reparation. Då tänker jag; det borde väl Taxibolaget kunnat räkna ut på förhand?
Det kan väl inte komma som en överraskning?
Känns extremt märkligt och ologiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.
Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.
De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.
( Det handlar då om folk som utan problem köper bilen kontant privat)
Är man så pass skitviktig så ska man ju inte behöva sitta i en bil som inte är PREMIUM deluxe och där man måste ladda ihop med pöbeln.
Vad är det för "ännu lyxigare laddhybrider" förresten? Bentley Bentayga?
Jag vet inte om det är extremt lyxigt men jag känner ett par som bytt från elbil till Q8 hybrid, främst för friheten att slippa ladda men fortfarande få ha kvar lite fördelar med lägre förmånsvärde även om det fortfarande är högt för en sån.
Tycker själv att det är en riktigt snygg bil även om jag inte kan tänka mig att ha en icke BEV längre. Ser dock fram emot att få se Q6 när den visas upp, förhoppningsvis i mitten på nästa år?
Jag har fått in en del rapporter från vänner i elbranschen.
Många premiumbilägare som kört lyxigare BEV byter nu ut dem till ännu lyxigare laddhybrider.
De har tröttnat på laddpauser och vill snabbt komma fram.
Överväger seriöst att byta min e-tron 50 till en Q7/Q8/Touareg PHEV vid nästa byte, men hoppas att Q6 skall gå att beställa under H2 nästa år.
Är lite tråkigt att ha en bil som är helt magisk i övrigt, men inte kunna/orka/ha tid (barnfamilj) köra långt med den...
Överlag nöjd med min e-tron, visst den har sina brister som alla andra bilar har med. Kommer inte köpa/leasa en likadan igen, men det har mest att göra med att jag inte vill ha ”samma bil” igen när jag byter. Med det sagt kan jag tänka mig den nya uppdaterade e-tronen om/när den kommer. Men vi får se vad det finns för bilar och erbjudande när det är dags att byta.
Audis ambition med e-tron var ju att skapa en ikon i paritet med första Audi quattro. En tidlös bil som sätter ribban för alla kommande elbilsmodeller de närmaste åren. Hur gick det då?
Jag tror nog att de har misslyckats totalt med detta. E-tron är en fantastik bil, men den kommer att vara obsolet inom en ganska snar framtid. Dessutom har den inte direkt satt en ny standard när det kommer till elbilsprestanda. Den är törstig och räckvidden är allt annat än klassledande, den är inte särskilt pigg heller, jämfört med t.ex. Tesla eller Polestar. Laddhastigheten är förvisso bra, men då är det nu Hyundai som spöar e-tron ordentligt, samtidigt som e-trons fina laddkurva till viss del äts upp av den höga förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audis ambition med e-tron var ju att skapa en ikon i paritet med första Audi quattro. En tidlös bil som sätter ribban för alla kommande elbilsmodeller de närmaste åren. Hur gick det då?
Jag tror nog att de har misslyckats totalt med detta. E-tron är en fantastik bil, men den kommer att vara obsolet inom en ganska snar framtid. Dessutom har den inte direkt satt en ny standard när det kommer till elbilsprestanda. Den är törstig och räckvidden är allt annat än klassledande, den är inte särskilt pigg heller, jämfört med t.ex. Tesla eller Polestar. Laddhastigheten är förvisso bra, men då är det nu Hyundai som spöar e-tron ordentligt, samtidigt som e-trons fina laddkurva till viss del äts upp av den höga förbrukningen.
Jag säger nja på den. Jämför inte med det som kommer nu. E-tron är ju tre år gammal. Den har gjort ett rejält avtryck, det märker man inte minst här på forumet. Skulle tro att nästa generation fat e-tron avgör huruvida e-tron varumärket håller eller ej.
Sen återstår det att se hur bra e-trons batterikurva är. Blir ju en rejäl flopp om det visar sig att batterierna inte håller.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Håller med, jag köper en 3 år gammal e55 nu och kan inte så någon annan bil förutom mx som skulle matcha den i storlek så man får in hundbur. Och Audi är tystare. Hyundai är en mindre bil också. Jag är också väldigt nyfiken på nästa E-tron men lite dyr och håller med om att E55 inte går jämföra med Q4.
Håller med, jag köper en 3 år gammal e55 nu och kan inte så någon annan bil förutom mx som skulle matcha den i storlek så man får in hundbur. Och Audi är tystare. Hyundai är en mindre bil också. Jag är också väldigt nyfiken på nästa E-tron men lite dyr och håller med om att E55 inte går jämföra med Q4.
Får du in en hundbur i e-tron? Det har jag aldrig lyckats med. Inte ens nära. Mina hundar får sitta direkt i skuffen. Hundbur är bara glömma. Det måste vara en rätt liten hund du har antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jaktlabrador på 26 kg, buren var måttilverkad till v90 och passade bra i x5 men fick modifieras för att få plats i e-tron, rutan lutar lite mer. Bra att känna folk som kan svetsa i aluminium. men 2 hundar hade krävt hela bagaget.
Näe, det kommer jag inte att göra. Inte en chans. Porsche kanske men annars blir det nog en Audi igen. Ngt på PPE, men då kanske jag får förlänga befintlig leasing innan det finns att beställa. En till e-tron tror jag inte mest för att jag vill ha ngn form av byte. MEB tycker jag inte är jämförbar riktigt men kanske om man skulle hoppa av att betala så mycket för bil. Men det lär väl inte hända än . Intresset är för stort. BMW är inget för mig, gillar inte varumärket. Mercedes alldeles för mycket bling-bling och elbilarna är inte snygga. Tesla mest för att jag inte gillar designen, helt intetsägande för mig.
Ah, okej, småhundar. Det förklarar saken.
Jag har nog tappat lite perspektiv, själv tycker jag inte att mina vovvar är så himla stora heller. Och framförallt så tycker de själva inte det.
Långhårig schäfer, 70 cm, ~50kg,
Schäferblandning, 65 cm, 37 kg
Ganska lagom små alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ah, okej, småhundar. Det förklarar saken.
Jag har nog tappat lite perspektiv, själv tycker jag inte att mina vovvar är så himla stora heller. Och framförallt så tycker de själva inte det.
Långhårig schäfer, 70 cm, ~50kg,
Schäferblandning, 65 cm, 37 kg
Ganska lagom små alltså.
Den enda hund jag hade kunnat tänka mig ha är en Russian Moutain Bear dog, skulle nog få dina att vara i storleken tax
Fast som mitt arbete ser ut, så är det inte schysst att ha djur då jag åker kors och tvärs helatiden.
Fast en sån blev det inte den här gången. Vår lilla labrador är nu 11 månader och väger 37 kg. Han är lite tunn jämfört med fullvuxna hanhundar så det lär bli några kg till. Men det är ju en sofflabrador och inte en jaktlabrador. Dock säger de alltid på kenneln när vi lämnar på deras hunddagis att "ja, ni fick en av den livliga sorten ni...".
Javisst, den är väl liten och gullig. Få mig inte på några idéer, mina hundar har nämligen en tendens att bli större med varje hund jag skaffar.
Min schäferhane var absolut inte tänkt att bli så stor som han är. Han var typ marsvinsstorlek när jag skaffade honom. Det kunde man inte tro att skulle bli en bamse-schäfer i shetland pony-format.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14