Sida 1 av 1
Nordic Booster portabel laddning
Postat: 16 nov 2021 23:52
av Zalman3
MOBIL LADDSTATION.
Den mobila snabbladdaren kommer med 1, 2 eller 3 CCS2-laddare, var och en på max 150 kW. Genom att tillföra 200-800 VDC spänning till fordonet kan den ladda alla typer av elfordon på marknaden.
https://www.nordicbooster.com
Re: Nordic Booster portabel laddning
Postat: 17 nov 2021 08:54
av StefL
Zalman3 skrev:
Genom att tillföra 200-800 VDC spänning till fordonet kan den ladda alla typer av elfordon på marknaden.
Vilket ju i sig förutsätter att 200-800 VDC finns tillgängligt, och är inte det själva den springande punkten vid snabbladdare? Eller är det något mer som är viktigt som gör att just den lilla släpvagnen tillför något avgörande och unikt? Jag inser självklart att det krävs styrelektronik, kommunikation med fordonet som ska laddas etc, men det tar väl betydligt mindre plats än infrastrukturen för att tillhandahålla högspänd likström?
Re: Nordic Booster portabel laddning
Postat: 17 nov 2021 09:09
av mikebike
StefL skrev:Zalman3 skrev:
Genom att tillföra 200-800 VDC spänning till fordonet kan den ladda alla typer av elfordon på marknaden.
Vilket ju i sig förutsätter att 200-800 VDC finns tillgängligt, och är inte det själva den springande punkten vid snabbladdare? Eller är det något mer som är viktigt som gör att just den lilla släpvagnen tillför något avgörande och unikt? Jag inser självklart att det krävs styrelektronik, kommunikation med fordonet som ska laddas etc, men det tar väl betydligt mindre plats än infrastrukturen för att tillhandahålla högspänd likström?
Det är en "power bank" på hjul. 200-800 VDC är vad den ger ut, till bilen.
Den laddas via trefas 400V.
Re: Nordic Booster portabel laddning
Postat: 17 nov 2021 09:13
av StefL
mikebike skrev:StefL skrev:Zalman3 skrev:
Genom att tillföra 200-800 VDC spänning till fordonet kan den ladda alla typer av elfordon på marknaden.
Vilket ju i sig förutsätter att 200-800 VDC finns tillgängligt, och är inte det själva den springande punkten vid snabbladdare? Eller är det något mer som är viktigt som gör att just den lilla släpvagnen tillför något avgörande och unikt? Jag inser självklart att det krävs styrelektronik, kommunikation med fordonet som ska laddas etc, men det tar väl betydligt mindre plats än infrastrukturen för att tillhandahålla högspänd likström?
Det är en "power bank" på hjul. 200-800 VDC är vad den ger ut, till bilen.
Den laddas via trefas 400V.
OK, det är självklart rimligt, inser det nu. Men läste man bara texten var det definitivt inte uppenbart - vilket man iof är van vid som läsare av det här forumet
