Sida 1 av 1
Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 12:27
av Stalby
Hej.
I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.
Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.
Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.
Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?
Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.
Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 12:42
av Niklas Z
Stalby skrev:Hej.
I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.
Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.
Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.
Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?
Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.
Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 12:50
av Elmil
50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 15:59
av Off Grid Byggaren
På min e-tron brukar det kunna bli runt 42 kW laddeffekt, ibland lite högre.
Skulle säga mellan 38-47 kW.
Får säga att jag föredrar 150 kW laddare.....
ABB laddare 42 kW ( 6-70% SoC)
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 17:28
av peza
Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 17:33
av Stalby
Elmil skrev:50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
Det förklarar saken. Tack. Strömbegränsning bör vara flaskhalsen i detta fallet.
Vad gäller effekt vid olika SoC så bör inte det påverka så mycket på just LFP. LFP varierar inte i spänning på samma sätt som NCA.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 17:40
av Stalby
Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.
Detta är i Skaraborg.
Exempelvis:
1,1 SEK/kWh Park& Charge
https://maps.app.goo.gl/qM3K5ZYySiso7T3NA
1,9 SEK/kWh InCharge
https://maps.app.goo.gl/mpjYYEx2obyy433B9
Bägge priserna är omräknade från minutpris @ 50kW.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 17:45
av Stalby
peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 17:46
av Dexter86
Stalby skrev:peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Har du någon SuC i närheten eller?
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 18:52
av Stalby
Dexter86 skrev:Stalby skrev:peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Har du någon SuC i närheten eller?
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Jag navigerar mot SuC i närheten för att förvärma, korrekt.
Tyvärr vet jag inget manuellt sätt att förvärma.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 23:37
av kenjon
När du anger "halva priset", det är inte så att en del anger per kWh och en annan per minut?
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 17 nov 2021 23:40
av jonasl
När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 18 nov 2021 02:23
av peza
Stämmer väldigt bra.
Tror det beror på vid vilken % batteriet har då man kommer fram för laddning, ju högre, desso tidigare startat för värmningen. Då jag åker från Östersund och skall mot Sundsvall och laddar i Borgsjöbyn, så brukar värmningen (vid 0 grader) starta redan i Östersund, Är nästan 10 mil till laddning.
Då bilen beräknar att jag kommer ha låg % batteri kvar då jag kommer fram till laddaren så startar den betydligt senare.
/Peter
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 18 nov 2021 07:35
av mikebike
jonasl skrev:När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 18 nov 2021 09:12
av jonasl
mikebike skrev:
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Så långt kan jag aldrig ha till en supercharger

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Postat: 18 nov 2021 10:47
av mikebike
jonasl skrev:mikebike skrev:
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Så långt kan jag aldrig ha till en supercharger

Sundsvall - Dorotea.
