Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Hade bilen inne på 3000mil service idag, hade kört 100mil över 8-)

Men fick även möjlighet att pröva förvärmningen, knappa in en DC laddare och då ändrades batteri symbolen i instrumentdisplayn när värmaren gick igång sen låg den stadigt på 4,10 kW, körde inte så länge med den men ska upp till Göteborg på söndag så då blir det skarpt läge och se hur varmt batteriet kan bli, värmaren kom upp till 24 grader så ska bli intressant att se hur varmt batteriet blir, 25 grader är ju magiska punkten för max effekt.
EBF391F9-5241-428B-BCFF-A657BB768CCC.jpeg
B4C8CD23-4AB4-4733-86E0-D3D6385C115E.jpeg
22FD1B16-96E1-42C0-8915-D545CC28A3C7.jpeg
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Macki skrev:
värmaren kom upp till 24 grader så ska bli intressant att se hur varmt batteriet blir, 25 grader är ju magiska punkten för max effekt.
Nja tror nog att ’magiska temperaturen’ är om batteriets lägsta temperatur kommer över 20 grader celsius.
Det som blev 24 gr hos dig är själva batterivärmaren och vätskan om batterierna.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Ja det var bara själva värmaren som blev 24 grader, hade igång navigationen i typ 5 min för att prova, men nu när jag ska köra lite längre så ska det bli intressant om den kan värma upp batteriet till 25 grader som är lägsta temp för att få max laddhastighet.
Jag vet att lägsta temp måste vara 25 grader eller över.
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Macki skrev:
Ja det var bara själva värmaren som blev 24 grader, hade igång navigationen i typ 5 min för att prova, men nu när jag ska köra lite längre så ska det bli intressant om den kan värma upp batteriet till 25 grader som är lägsta temp för att få max laddhastighet.
Jag vet att lägsta temp måste vara 25 grader eller över.
Ah, du har en spole som symbol, jag har snöflinga. Du kommer nog se att den slår av när lägsta temp blivit 20 grader. Men det kommer nog vara helt ok (har för mig man kan få 180kw då beroende på soc) då laddningen därefter tar upp tempen mot 25 rätt snabbt.
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Macki skrev:
Ja det var bara själva värmaren som blev 24 grader, hade igång navigationen i typ 5 min för att prova, men nu när jag ska köra lite längre så ska det bli intressant om den kan värma upp batteriet till 25 grader som är lägsta temp för att få max laddhastighet.
Jag vet att lägsta temp måste vara 25 grader eller över.
Haha annars hade du väl upptäckt det på resan till Gbg;)
Och jag måste rätta mig själv, lägsta batterietemp ska vara över 20 grader sedan stängs värmaren av som skrivs ovan Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Tessi19 skrev:
Macki skrev:
Ja det var bara själva värmaren som blev 24 grader, hade igång navigationen i typ 5 min för att prova, men nu när jag ska köra lite längre så ska det bli intressant om den kan värma upp batteriet till 25 grader som är lägsta temp för att få max laddhastighet.
Jag vet att lägsta temp måste vara 25 grader eller över.
Haha annars hade du väl upptäckt det på resan till Gbg;)
Och jag måste rätta mig själv, lägsta batterietemp ska vara över 20 grader sedan stängs värmaren av som skrivs ovan Bild
Aha så den värmer inte batteriet till mer än 20 grader? Men visst det går ju rätt fort upp till 25 grader sen.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Jo det gör det med restvärmen.

Värmaren slår på om man matar in navigation till en snabbladdare och börjar någon gång (när är mig inte tydlig, om det beror på avstånd eller tid kvar till laddaren och om befintlig värme i batteriet tas med i ’beräkningen’). Detta om batteriet inte hamnar under en viss batteristatus någonstans mellan 20 och 30% tror jag det blir.

I alla fall stängs värmaren av om antingen:
-laddstatus är under 20% eller
-temperaturen på den delen av batteriet med lägsta temperatur är över 20 grader eller
-om man stänger av eller ändrar navigation från en > 50kW laddare.

Så när den stänger av vid 20 grader beror det på hur högt temperaturen är på värmaren. Jag hade den senast 45 grader och vätskan var typ 35 grader. Det gjorde trots allt att lägsta batteritemp under följande 15 min gick ner till 17grader.

Blir nyfiken på andras erfarenheter men samtidigt är det inte något som jag kommer använda ofta men de enstaka gånger kan det vara bra fram för allt för att minska köandet vid laddare. Jag kommer förmodligen behöva använda snabbladdare när även många andra behöver det.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

-14 ute, testade ställa in förvärmning av kupén på 17 grader, brukar ha på 22. Kom ut till iskall bil och inte ens när jag startar bilen så kom det någon värme alls. Var tvungen att stänga av bilen och starta förvärmning på 22 grader i appen, då hoppade värmen igång.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
Men fick du på den igen?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
Men fick du på den igen?
Oklart, inte att jag märkte nån skillnad direkt. Men jag var faktiskt hemma strax därefter. Jag hade inte många minuter på mig att pilla igång den igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
Riktigt skumt! Kolla i AC-menyn nästa gång det händer och se vad det står. Undrar om "HEAT" i den vyn stängs av på något sätt av bilen?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
Riktigt skumt! Kolla i AC-menyn nästa gång det händer och se vad det står. Undrar om "HEAT" i den vyn stängs av på något sätt av bilen?
Det är just den inställningen den alltid har grejat med. Den kan hoppa mellan A/C och heat. Under sommarn har den ibland stått på heat och jag undrade såklart varför den blåste varm luft. Inte helt omöjligt att den har ändrat till A/C nu när detta hände. Men jag glömde såklart att kolla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det är nåt skumt med värmen. Den är lika konstig som ACn var i somras. Jag körde hem från en kund idag. -6 grader ute och värmen på 18. Först blåste den varm luft som den ska, men helt plötsligt fick bilen för sig att det nog räckte med värme. Då blåste den plötsligt kallt. Jag upplevde att det var i samband med att rattvärmen stängdes av automatiskt efter 30 minuter. Kan vara en slump att det hände samtidigt, eller så är det en jäkla dum bugg som stänger av allting istället för bara rattvärmen.
Riktigt skumt! Kolla i AC-menyn nästa gång det händer och se vad det står. Undrar om "HEAT" i den vyn stängs av på något sätt av bilen?
Det är just den inställningen den alltid har grejat med. Den kan hoppa mellan A/C och heat. Under sommarn har den ibland stått på heat och jag undrade såklart varför den blåste varm luft. Inte helt omöjligt att den har ändrat till A/C nu när detta hände. Men jag glömde såklart att kolla.
Tyvärr fortsätter Hyundai bilar vara gamla Windows datorer på hjul och inte mer stabila system.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Tyvärr fortsätter Hyundai bilar vara gamla Windows datorer på hjul och inte mer stabila system.
Ja, det är lite retro äver det hela, typ Windows 98. Fast utan bluescreen.
Det jag irriterar mig på är att den bootar så långsamt. Först visas bara den där jäkla användarvillkor-skärmen, som jag är övertygad om att den enbart behövs för att dölja den sega systemuppstarten. Sen när den är borta tar det ytterligare en evighet innan systemet svarar ordentligt på input. Sjukt irriterande när man sätter sig i en iskall bil, jag vill sätta på rumvärmen, men det tar typ en minut innan jag äntligen kommer åt den sidan. Den bara visar helt random nånting annat, med en himla fördröjning.
Jag tycker att det bara blir värre, det har alltid varit lite seg uppstart. Men inte såhär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Tyvärr fortsätter Hyundai bilar vara gamla Windows datorer på hjul och inte mer stabila system.
Ja, det är lite retro äver det hela, typ Windows 98. Fast utan bluescreen.
Det jag irriterar mig på är att den bootar så långsamt. Först visas bara den där jäkla användarvillkor-skärmen, som jag är övertygad om att den enbart behövs för att dölja den sega systemuppstarten. Sen när den är borta tar det ytterligare en evighet innan systemet svarar ordentligt på input. Sjukt irriterande när man sätter sig i en iskall bil, jag vill sätta på rumvärmen, men det tar typ en minut innan jag äntligen kommer åt den sidan. Den bara visar helt random nånting annat, med en himla fördröjning.
Jag tycker att det bara blir värre, det har alltid varit lite seg uppstart. Men inte såhär.
Mest irriterande när jag vill byta förarprofil. Vill köra ut ur garaget så fort som möjligt, men måste vänta ut villkoren och att stolen ska flyttas klart innan jag kan lägga i växel. Annars stannar stolen mitt i.
Elbilist sedan 2014
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Tyvärr fortsätter Hyundai bilar vara gamla Windows datorer på hjul och inte mer stabila system.
Ja, det är lite retro äver det hela, typ Windows 98. Fast utan bluescreen.
Det jag irriterar mig på är att den bootar så långsamt. Först visas bara den där jäkla användarvillkor-skärmen, som jag är övertygad om att den enbart behövs för att dölja den sega systemuppstarten. Sen när den är borta tar det ytterligare en evighet innan systemet svarar ordentligt på input. Sjukt irriterande när man sätter sig i en iskall bil, jag vill sätta på rumvärmen, men det tar typ en minut innan jag äntligen kommer åt den sidan. Den bara visar helt random nånting annat, med en himla fördröjning.
Jag tycker att det bara blir värre, det har alltid varit lite seg uppstart. Men inte såhär.
Mest irriterande när jag vill byta förarprofil. Vill köra ut ur garaget så fort som möjligt, men måste vänta ut villkoren och att stolen ska flyttas klart innan jag kan lägga i växel. Annars stannar stolen mitt i.
Precis så som nu säger Klintan/Mati!
Men blåa skärmen kan komma!! Har fått det några ggr när Apple CarPlay är på och när man backar för då funkar inte alltid kameran. Använder inte CarPlay i vardagen så händer inte ofta, men blå skärm finns Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Tyvärr fortsätter Hyundai bilar vara gamla Windows datorer på hjul och inte mer stabila system.
Ja, det är lite retro äver det hela, typ Windows 98. Fast utan bluescreen.
Det jag irriterar mig på är att den bootar så långsamt. Först visas bara den där jäkla användarvillkor-skärmen, som jag är övertygad om att den enbart behövs för att dölja den sega systemuppstarten. Sen när den är borta tar det ytterligare en evighet innan systemet svarar ordentligt på input. Sjukt irriterande när man sätter sig i en iskall bil, jag vill sätta på rumvärmen, men det tar typ en minut innan jag äntligen kommer åt den sidan. Den bara visar helt random nånting annat, med en himla fördröjning.
Jag tycker att det bara blir värre, det har alltid varit lite seg uppstart. Men inte såhär.
Mest irriterande när jag vill byta förarprofil. Vill köra ut ur garaget så fort som möjligt, men måste vänta ut villkoren och att stolen ska flyttas klart innan jag kan lägga i växel. Annars stannar stolen mitt i.
Gav upp förarprofil dag 1. För irriterande även om jag är den som kör bilen 99% av gångerna. Vi använder endast sätesminnet. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Gav upp förarprofil dag 1. För irriterande även om jag är den som kör bilen 99% av gångerna. Vi använder endast sätesminnet. :lol:
Samma här. Ingen förarprofil här heller. Det känns som jag använder så få funktioner som möjligt, bara för att slippa råka ut för alla buggar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Hade idag laddat ner (som jag trodde) nya update 221129 men när jag hade stoppat in USB minnet skulle det vara samma version från juli. Tryckte på att jag inte ville installera den på nytt.
Och vips, börjar datorn (uh bilen) ladda ner OTA. Tydligen kan man trigga nedladdning.

Nu väntar jag ett antal dagar tills allt är nedladdat till bilen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Snabb fråga: har vi fått fysisk servicebok till våra bilar som ska stämplas vid service?? Jag kan inte hitta min. Den låg inte i plastfickan med manualerna. Vill bara kolla lite snabbt så jag inte vänder uppochned på bilen i onödan… Handskfacket går inte att öppna pga stödbenet för bakåtvända bilbarnstolen är i vägen. Jäkla dum konstruktion det här med byrålådan till handskfack…
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Snabb fråga: har vi fått fysisk servicebok till våra bilar som ska stämplas vid service?? Jag kan inte hitta min. Den låg inte i plastfickan med manualerna. Vill bara kolla lite snabbt så jag inte vänder uppochned på bilen i onödan… Handskfacket går inte att öppna pga stödbenet för bakåtvända bilbarnstolen är i vägen. Jäkla dum konstruktion det här med byrålådan till handskfack…
Nej tror inte det. Det görs i alla fall digitalt i Min Hyundai och fliken service.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Tessi19 skrev: 23 dec 2022 13:42
Aida skrev:
Snabb fråga: har vi fått fysisk servicebok till våra bilar som ska stämplas vid service?? Jag kan inte hitta min. Den låg inte i plastfickan med manualerna. Vill bara kolla lite snabbt så jag inte vänder uppochned på bilen i onödan… Handskfacket går inte att öppna pga stödbenet för bakåtvända bilbarnstolen är i vägen. Jäkla dum konstruktion det här med byrålådan till handskfack…
Nej tror inte det. Det görs i alla fall digitalt i Min Hyundai och fliken service.
Åh tack Tessi19!!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Passar detta i problemlösningstråden?
Jag drog precis reklambudsbilen ut ur diket med min Ioniq 5. Helt otroligt, jag märkte ingenting. Trodde först att bogserlinan inte satt kvar i dragkroken. Men det gjorde den. Och den andra bilen också. Och då har jag inte ens AWD. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 23 dec 2022 15:57
Passar detta i problemlösningstråden?
Jag drog precis reklambudsbilen ut ur diket med min Ioniq 5. Helt otroligt, jag märkte ingenting. Trodde först att bogserlinan inte satt kvar i dragkroken. Men det gjorde den. Och den andra bilen också. Och då har jag inte ens AWD. :)
Absolut problemlösning och massa ör inte så dumt.
27,8 kWp solceller
Skriv svar