Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Är det fler än jag som inte får kontakt med bilen via appen längre? Det står att senaste kontakt med bilen var 29 september, alltså för 3 veckor sedan. Och mycket riktigt så händer ingenting när man försöker refresha statusen.
Jag använder inte appen ändå, och den har aldrig funkat särskilt bra för mig, det är alltså ingen katastrof. Men nu är den helt oanvändbar och det är ju lite tråkigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Är det fler än jag som inte får kontakt med bilen via appen längre? Det står att senaste kontakt med bilen var 29 september, alltså för 3 veckor sedan. Och mycket riktigt så händer ingenting när man försöker refresha statusen.
Jag använder inte appen ändå, och den har aldrig funkat särskilt bra för mig, det är alltså ingen katastrof. Men nu är den helt oanvändbar och det är ju lite tråkigt.
Ja som jag förstår det är det många som har problem med Bluelink nu. Finns en del på olika forum som uttrycker sig så. Ibland hjälper att göra reset av mjukvaran i bilen genom att trycka på reset knappen.
Jag har själv då och då problem.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Resetknapp i bilen? Är det lilla hålet du menar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Resetknapp i bilen? Är det lilla hålet du menar?
Yes, på höger sidan nära parkeringskamera knapparna.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Resetknapp i bilen? Är det lilla hålet du menar?
Yes, på höger sidan nära parkeringskamera knapparna.
Okej, jag ska testa med en reset då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Hade problem i förrgår. Funkade ett par timmar i taget efter reset i bilen. Har inte haft något problem igår eller idag. Som det skrevs tidigare så var det många som hade samma fel i veckan.
Om någon av er som läser detta inte gjort en reset förr så är det alltså bara en omstart av bilens "dator" och ingenting försvinner (fått den frågan förr).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Är det fler än jag som inte får kontakt med bilen via appen längre? Det står att senaste kontakt med bilen var 29 september, alltså för 3 veckor sedan. Och mycket riktigt så händer ingenting när man försöker refresha statusen.
Jag använder inte appen ändå, och den har aldrig funkat särskilt bra för mig, det är alltså ingen katastrof. Men nu är den helt oanvändbar och det är ju lite tråkigt.
Lite som Nissan Leaf då? :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Är det fler än jag som inte får kontakt med bilen via appen längre? Det står att senaste kontakt med bilen var 29 september, alltså för 3 veckor sedan. Och mycket riktigt så händer ingenting när man försöker refresha statusen.
Jag använder inte appen ändå, och den har aldrig funkat särskilt bra för mig, det är alltså ingen katastrof. Men nu är den helt oanvändbar och det är ju lite tråkigt.
Lite som Nissan Leaf då? :evil:
Leafs app funkar toppen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Är det fler än jag som inte får kontakt med bilen via appen längre? Det står att senaste kontakt med bilen var 29 september, alltså för 3 veckor sedan. Och mycket riktigt så händer ingenting när man försöker refresha statusen.
Jag använder inte appen ändå, och den har aldrig funkat särskilt bra för mig, det är alltså ingen katastrof. Men nu är den helt oanvändbar och det är ju lite tråkigt.
Lite som Nissan Leaf då? :evil:
Leafs app funkar toppen.
Aha :) har dom fått fart på den till slut? :) den var ju bedrövlig förut iaf (och t.o.m. helt nedstänkt
under en period)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?
Men sen så kommer det som oroar mig, bilen slutade och startade laddningen själv 4 gånger på typ 10min när jag ladda på ionity :o
Detta har aldrig hänt innan! Sen så pröva jag att ladda på AC och då var det inga problem.
Men verkstaden är kontaktad och jag ska pröva att navigera till ionity samt ladda där idag och se hur den beter sig. Angående appen så har jag inte haft några problem med den och den har funkat perfekt under de 6 månader jag haft bilen.
Uppdaterar här hur det går för mig :|
E2C7C65F-E93F-4993-99D5-A8B7A24C2223.jpeg
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Macki skrev:
Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?
Hur kollade du att den började förvärma? Har läst att i EU så ändras inte batterisymbolen när den startar värmaren (vet ej varför, något som glömdes?)...
Istället får man titta på energisidan (battery care eller vad posten heter).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Jag kolla både på battery care och sen har jag läsare till odb2 uttaget så jag ser tempen på högsta och lägsta cellen samt värmaren till batteriet och den gick inte heller upp. Ska lägga upp bilder sen och visa hur det ser ut
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Det verkar finnas en del kriterier som ska vara uppfyllda när det gäller SoC, batteritemp, avstånd mm för att den ska värma.
I NL har de fått rätt bra info om detta. Se här: https://www.ioniqforum.com/threads/some ... ost-532279
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Såhär ser det ut när den börja förvärma när man väl pluggat in och börjat ladda, den förvärmde inget på den sträckan jag körde 45km 12 grader i batteriet och navigerade till ionity, såg länken och skumma igenom den och kan vara så att jag då inte uppfyllde alla kriterier iom det var 11grader ute, borde inte spela nån roll utan bara temp i batteriet.
Är iallafall och laddar just nu och den har inte slutat och börjat ladda som den gjorde igår vilket är skönt ;)
1657DD56-28FA-43B7-B410-A2ED7947B912.jpeg
A7298AEE-FE23-4E99-8679-7516B8609472.jpeg
6CCD810C-8708-4BAB-9769-CAFD5AEE5692.jpeg
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av OvePaHornet »

Macki skrev:
Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?…
På EV6:an krävs det att det är minst 25% kvar i batteriet för att förvärmningen ska hoppa igång efter du navigerat till en snabbladdare. Borde vara lika i Hyundaien? :?: Batteriet värms till 21 grader. Fungerade för mig igår i +5 grader :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

25%? Vem åker till en snabbladdare med 25% kvar i batteriet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Har för mig jag läste 20% i Norge-gruppen, riktigt konstigt beslut. Undrar om MY23 får samma begränsning eller om det bara är våra bilar där det var en "eftertanke"?
Hade önskat en knapp i bilen där man godkänner att den får värma ändå och förstår "konsekvenserna"...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Om det bara handlar om att man ska hinna fram till laddaren så förstår jag inte problemet. Det krävs ingen jätteavancerad matematik för att räkna ut om batteriet räcker ända fram till laddaren eller om man måste snåla med elektronerna och således borde avaktivera batterivärmaren.
Men jag antar att Hyundai inte litar på sin egen förmåga att beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillräckligt tillförlitligt sätt. För det finns väl (????) inget ställe i bilen där man kan se uppskattad SOC vid ankomst, eller? Och kvarvarande räckvidden som bilen redovisar är ju faktiskt behäftad med en ganska stor osäkerhetsfaktor. Vet inte huruvida man överhuvudtaget kan lita på den siffran. Det känns mer som en slumpgenerator.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av OvePaHornet »

mati skrev:
25%? Vem åker till en snabbladdare med 25% kvar i batteriet?
Ska dubbelkolla imorgon på jobbet, 20 eller 25 är det som gäller :roll: Men jag håller med… Lite väl högt satt gräns, hade förstått om det hade varit typ 5… :?
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av OvePaHornet »

DanneLKPG skrev:
Har för mig jag läste 20% i Norge-gruppen, riktigt konstigt beslut. Undrar om MY23 får samma begränsning eller om det bara är våra bilar där det var en "eftertanke"?
Hade önskat en knapp i bilen där man godkänner att den får värma ändå och förstår "konsekvenserna"...
För EV6 är det likadant på MY23 :!:
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Som ni ser i tabellen som finns på länken jag skrev ovan så kan den återaktivera värmningen om batteritempen går under 20 grader och då oavsett SoC. Den tar då hänsyn till någon sorts tidsparameter som jag inte förstår och en avståndsparameter.
Jag är iaf positiv och tror dom har tänkt till lite och ser till att batteriet kommer vara 20 grader eller mer när man kommer fram till laddaren, bara man aktiverar navigeringen innan SoC är under 29%. :)
Dock är det en asterisk där på 29% som jag inte sett någon förklaring till.
Ioniq 5 FE AWD
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av OvePaHornet »

Kollade upp vad som gäller för EV6… ” Nedre SOC-gräns för HV-batteriets laddningsnivå för att uppnå full funktion av ”Batteri-konditionering” är ca: 25% SOC”

Det går att tolka texten lite olika känner jag, går det att ha batteri-konditioneringen igång trots att batteriets SOC är lägre än 25%, men med begränsad effekt?… Så tolkar jag texten åtminstone :?
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Lite blandat…

Igår ringde jag Bilmånsson i Lund och fick tala med en av två kundmottagare. Han sa att uppdateringen för förkonditionering inte ersätts av Hyundai (trots att jag uppgav vad som skrivits här) och kostar 890 kr om ej glrs i samband med service. Service 1 skulle kosta 2085 kr. Rätt dyrt tycker jag för endast kontroller efter ett år… Jag frågade om det skilde mkt mellan olika Hyundaiverkstäder varpå han svarade att det beror på vilket oljemärke som verkstaden använder. Då frpgade jag 1 Varför skulle verkstaden använda annat märke än det som Hyundai rekommenderar och 2 Var ska han hälla oljan - i spolarvätsketanken?? Han muttrade bar ngt till svar. Jag var sisådärnöjd med verkstaden… Vad har ni fått för offerter?

i förmiddags var bilen helt död. Andra gången på ett halvår. Den kördes i måndags och laddades upp till 80 %under natten. Därefter stått med laddkabeln i. Jag fick låsa upp med bladet och krypa in i bagaget för att lossa laddkabeln. Bilen vägrade laddas av ctek. Bara flimrade. Jag blev vansinnig och ringde verkstaden. Fick prata med den andre kundmottagaren som är min vanliga kontakt som är oceaner bättre. Han sa att de kommer om 15 min och fixar det och de kom i en Tucson Phev till min uppfart kl 11.50 en fredag!! Boostade 12 volt batteriet och körde iväg. De konstaterade att 12-voltsbatteriet var helt dött och förstört. De bytte ut det mot handlarens demobils batteri, uppdaterade programvaran till ny version inklusive förvärmningen vid snabbladdning och körde tillbaka bilen till min uppfart 4 h senare. De tror att den nya programvaran ska hjälpa (de har en annan kund som haft samma problem återkommande varje vecka) och tror att det har att göra med om laddkabeln är ansluten utan att ladda i flera dagar. Jag sa att Tesla rekommenderar att ha bilen så vilket de vet men Hyundai säger tvärtom. På måndag kl 07.30 ska jag dit på väg till jobbet för byte till helt nytt 12-voltsbatteri som de akutbeställt. Bytet ska ta 15 min. Samtidigt har de tagit foto på en rostskada fr ett avskavt avsnitt under huven som Hyundai ska bedöma hur mkt som ska lackas om. Riktigt snyggt skött av dem! Lexusstandard!! De räddade situationen!

Nu körde jag bilen i eftermiddags och konstaterade att bilen ej glömt några inställningar. Men den vägrade att fälla in sidospeglarna vid låsning! Men efter 10 låsningar och manuella infällningar med knappen i förardörren så funkade det sen… Jösses…

Jag upplevde att bilen satte på halvljuset vid regmigt lite mindre dagsljus vilket den inte gjort tidigare. Jag mötte flera Kior som hade DRL på. Aknske äntligen att de fixat autoljuset så man slipper ändra till On vid regn. Eller så var det inbillning. Jaja klart slut fr mig…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Billigare olja... hm visst... :lol:

Intressant och oroväckande det där med 12V batteriet. Min bil står alltid inkopplad, men eftersom den används så sällan laddas den inte särskilt ofta. Ibland bara någon gång per vecka. Men aldrig råkat ut för tomt batteri. Antingen så har jag haft tur hittills eller så har det ingenting med det att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Finns det fler som har att lamporna inte släcks när man stänger av och låser bilen? Jag hade tidigare som Mati att lamporna var på halvljus hela tiden för att ha bakljus på även dagtid. Nu måste man ha det på 0 eller auto när man låser bilen.
Jag har inte gjort en update nyligen så konstigt att den nu beter sig såhär. Kanske behöver jag göra en reset?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar