icreate skrev:Nu kommer ett par nybörjarfrågor:
1. Jag har en Easee laddbox. När jag ansluter sladden så startar laddningen omedelbart. Nu vill jag ju inte ha laddning vid det tillfället eftersom jag ställt in schemalagd laddning. Vad behöver jag göra?
När du stänger av bilen vad står då i skärmen bakom ratten i mitten. Står det då On på tidsladdning och AC?
2. Igår kväll valde jag att stoppa laddningen via Bluelink-appen efter att jag stoppat i sladden. Jag dubbelkollade att min schemalagda laddning fanns både på bilens skärm och i appen. Idag på morgonen hade inte laddning startats, och inte heller Climate Control. Är det något i kommunikationen mellan laddboxen och bilen, eller varför funkar det inte?
Jag har nog inte gjort det (min tidsladdning med Easee box fungerar) men förmodar att den tidsplanerade laddning stängs av när du stänger laddning med appen och därmed hele sekvensen inkluderande AC inför avfärden.
3. Utan att gå ut till bilen startade jag laddning via appen, och då gick den igång snällt. När jag sen skulle åka iväg försökte jag stoppa laddningen via appen, men fick bara svaret ”[Fail] Cannot stop charging. Please check your vehicle status.” Laddsladden var låst i bilen och kunde inte dras ut. Jag satte mig i bilen och försökte hitta ett sätt att avbryta laddningen via infotainmentsystemet utan att lyckas. Hur ska jag göra det?
(På tredje försöket via appen accepterade bilen min önskan att avbryta laddning.)
Måste tyvärr säga att jag upplever samma sak att appen inte fungerar felfritt med olika kommando. Får ofta samma felmeddelande även om jag till exempel vill starta AC eller Laddning. Om det är problem i appen eller bilens uppkoppling med 4G vet jag inte. ÅF kunde inget med det annat än att säga vänta på uppdatering (och rapporterade till Hyundai).
Tacksam för hjälp!
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bilen säger - både på skärmen och i Bluelink - att laddning är schemalagd, men så fort jag sätter i sladden startar laddningen direkt. Om jag stänger av laddningen via appen så blir bilens skärm svart.Tessi19 skrev:icreate skrev:Nu kommer ett par nybörjarfrågor:
1. Jag har en Easee laddbox. När jag ansluter sladden så startar laddningen omedelbart. Nu vill jag ju inte ha laddning vid det tillfället eftersom jag ställt in schemalagd laddning. Vad behöver jag göra?
När du stänger av bilen vad står då i skärmen bakom ratten i mitten. Står det då On på tidsladdning och AC?
Om jag sätter mig i bilen och startar den och stänger av igen med sladden i, så startar laddningen igen.
Jag fattar inte hur jag ska göra.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det fattar inte jag heller faktisk. Har du ställt in planerad avfärdstid? Vad har du ställt in under lågpristid?icreate skrev:Bilen säger - både på skärmen och i Bluelink - att laddning är schemalagd, men så fort jag sätter i sladden startar laddningen direkt. Om jag stänger av laddningen via appen så blir bilens skärm svart.Tessi19 skrev:icreate skrev:Nu kommer ett par nybörjarfrågor:
1. Jag har en Easee laddbox. När jag ansluter sladden så startar laddningen omedelbart. Nu vill jag ju inte ha laddning vid det tillfället eftersom jag ställt in schemalagd laddning. Vad behöver jag göra?
När du stänger av bilen vad står då i skärmen bakom ratten i mitten. Står det då On på tidsladdning och AC?
Om jag sätter mig i bilen och startar den och stänger av igen med sladden i, så startar laddningen igen.
Jag fattar inte hur jag ska göra.
Jag har enligt nedan som exempel (se skärmdump appen) och sedan är Easee boxen (via Tibber) inställt på smartladdning som betyder att den startar efter 23 ibland senare fram till 02.
Det funkar för mig men vet inte varför din startar direkt med att ladda. Även om jag förbi kopplar Easee smartladdning genom att trycka på touchknappen på boxen startar den inte direkt utan inte före kl. 22:00 enligt min inställning med lågpristid.
Jag har snarast problem att få den igång när jag AC laddar mitt på dagen på jobbet eller i staden för att jag behöver stänga av timer osv.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack Tessi19.
Jag förstår nu. Även om jag ställer in nästa avfärd imorgon bitti så vill bilen börja ladda så tidigt som möjligt för att säkerställa att målet blir uppnått, eftersom den inte kan förutse vilken laddström den kommer att ha tillgång till. Jag trodde att bilen var programmerad för att ladda så nära inpå avresetiden som möjligt för att batteriet skulle vara varmt vid avfärd.
Det är alltså inställning av lågpristiderna som styr om man vill vänta med laddstart. Jag hade inte ställt in att bilen skulle följa lågpristiderna eftersom jag inte har spotpris.
Nu satte jag in nästa avfärd till nästa tisdag (om fyra dagar) och lågpristider 22-06. Då börjar bilen ladda kl 22 ikväll.
Tack för hjälpen!
Jag förstår nu. Även om jag ställer in nästa avfärd imorgon bitti så vill bilen börja ladda så tidigt som möjligt för att säkerställa att målet blir uppnått, eftersom den inte kan förutse vilken laddström den kommer att ha tillgång till. Jag trodde att bilen var programmerad för att ladda så nära inpå avresetiden som möjligt för att batteriet skulle vara varmt vid avfärd.
Det är alltså inställning av lågpristiderna som styr om man vill vänta med laddstart. Jag hade inte ställt in att bilen skulle följa lågpristiderna eftersom jag inte har spotpris.
Nu satte jag in nästa avfärd till nästa tisdag (om fyra dagar) och lågpristider 22-06. Då börjar bilen ladda kl 22 ikväll.
Tack för hjälpen!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
+1 dag och 4 timmar? 28 timmar med lågpris är nog bra. (Den ena bilden)Tessi19 skrev:Det fattar inte jag heller faktisk. Har du ställt in planerad avfärdstid? Vad har du ställt in under lågpristid?icreate skrev:Bilen säger - både på skärmen och i Bluelink - att laddning är schemalagd, men så fort jag sätter i sladden startar laddningen direkt. Om jag stänger av laddningen via appen så blir bilens skärm svart.Tessi19 skrev:icreate skrev:Nu kommer ett par nybörjarfrågor:
1. Jag har en Easee laddbox. När jag ansluter sladden så startar laddningen omedelbart. Nu vill jag ju inte ha laddning vid det tillfället eftersom jag ställt in schemalagd laddning. Vad behöver jag göra?
När du stänger av bilen vad står då i skärmen bakom ratten i mitten. Står det då On på tidsladdning och AC?
Om jag sätter mig i bilen och startar den och stänger av igen med sladden i, så startar laddningen igen.
Jag fattar inte hur jag ska göra.
Jag har enligt nedan som exempel (se skärmdump appen) och sedan är Easee boxen (via Tibber) inställt på smartladdning som betyder att den startar efter 23 ibland senare fram till 02.
Det funkar för mig men vet inte varför din startar direkt med att ladda. Även om jag förbi kopplar Easee smartladdning genom att trycka på touchknappen på boxen startar den inte direkt utan inte före kl. 22:00 enligt min inställning med lågpristid.
Jag har snarast problem att få den igång när jag AC laddar mitt på dagen på jobbet eller i staden för att jag behöver stänga av timer osv.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förvärmer era bilar kupén lika bra när bilen laddas som ej laddas? För mig blir den inte varm när jag har laddsladden inkopplad.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nä. Nu tänkte du nog fel. Börjar idag kl 22 och slutar nästa dag kl 04.Gargamel skrev:
+1 dag och 4 timmar? 28 timmar med lågpris är nog bra. (Den ena bilden)
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tycker nog att det är som du skriver. Jag har inte provat så många gånger än.MrRun skrev:Förvärmer era bilar kupén lika bra när bilen laddas som ej laddas? För mig blir den inte varm när jag har laddsladden inkopplad.
Kan det ha att göra med samma problematik som TeslaBjörns "Chargegate"? Att bilen använder värmepumpen till batteriet istället då, och endast för AC när du inte laddar?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det går tyvärr inte att förvärma med sladden i, någon konstig tanke hos Hyundai. Har för mig Kona var tvärtom, där gick det enbart att förvärma om sladden var i.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det spelar alltså ingen roll om laddning pågår? Fungerar det inte bara för att sladden är i?HelectriC skrev:Det går tyvärr inte att förvärma med sladden i, någon konstig tanke hos Hyundai. Har för mig Kona var tvärtom, där gick det enbart att förvärma om sladden var i.
Det var verkligen en tokig tanke!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Två olika utvecklingsteam? Då kan man göra fel på två olika sätt på samma sak?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men vänta nu va? Menar du att man måste först springa ut på morgonen och dra ut sladden för att kunna förvärma bilen?HelectriC skrev:Det går tyvärr inte att förvärma med sladden i, någon konstig tanke hos Hyundai. Har för mig Kona var tvärtom, där gick det enbart att förvärma om sladden var i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad jag har läst mig till så är det en bluelink bug och inte working as intended. Vore konstigt om man medvetet valt att ha så...mati skrev:Men vänta nu va? Menar du att man måste först springa ut på morgonen och dra ut sladden för att kunna förvärma bilen?HelectriC skrev:Det går tyvärr inte att förvärma med sladden i, någon konstig tanke hos Hyundai. Har för mig Kona var tvärtom, där gick det enbart att förvärma om sladden var i.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan inte tänka mig nåt annat. Att det inte går att förvärma bilen när sladden inte är inkopplad begriper jag. För då finns risk att man tömmer batteriet av misstag. Vår e-Golf frågar i detta läge alltid om jag verkligen vill starta förvärmningen. Och det makes ju sense.DanneLKPG skrev:Vad jag har läst mig till så är det en bluelink bug och inte working as intended. Vore konstigt om man medvetet valt att ha så...
Men att bara tillåta förvärmning när bilen inte är ansluten till vägguttaget känns ju som urbota korkat. Det måste vara en bugg. Men då finns ju en chans att den försvinner någon gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja exakt. Nu kan jag inte ladda hemma så har inte testat, men det var någon som skrev detta som workaround i BlueLink om man har kabel i:mati skrev:Kan inte tänka mig nåt annat. Att det inte går att förvärma bilen när sladden inte är inkopplad begriper jag. För då finns risk att man tömmer batteriet av misstag. Vår e-Golf frågar i detta läge alltid om jag verkligen vill starta förvärmningen. Och det makes ju sense.DanneLKPG skrev:Vad jag har läst mig till så är det en bluelink bug och inte working as intended. Vore konstigt om man medvetet valt att ha så...
Men att bara tillåta förvärmning när bilen inte är ansluten till vägguttaget känns ju som urbota korkat. Det måste vara en bugg. Men då finns ju en chans att den försvinner någon gång.
1. "Stop Charging"
2. "Start Climate"
3. "Start Charging"
Det är alltså kommandon du skickar till bilen i appen. Om du inte behöver ladda så får man väl klicka stop charging och sen start climate, men då tar den ju inget från boxen utan endast från batteriet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för tips, ska testa! Fick igång värmen en sväng tidigare idag med sladden i och den laddade samtidigt men vet inte vad jag gjorde för speciellt. Har testat en del olika scenarios.DanneLKPG skrev:Ja exakt. Nu kan jag inte ladda hemma så har inte testat, men det var någon som skrev detta som workaround i BlueLink om man har kabel i:mati skrev:Kan inte tänka mig nåt annat. Att det inte går att förvärma bilen när sladden inte är inkopplad begriper jag. För då finns risk att man tömmer batteriet av misstag. Vår e-Golf frågar i detta läge alltid om jag verkligen vill starta förvärmningen. Och det makes ju sense.DanneLKPG skrev:Vad jag har läst mig till så är det en bluelink bug och inte working as intended. Vore konstigt om man medvetet valt att ha så...
Men att bara tillåta förvärmning när bilen inte är ansluten till vägguttaget känns ju som urbota korkat. Det måste vara en bugg. Men då finns ju en chans att den försvinner någon gång.
1. "Stop Charging"
2. "Start Climate"
3. "Start Charging"
Det är alltså kommandon du skickar till bilen i appen. Om du inte behöver ladda så får man väl klicka stop charging och sen start climate, men då tar den ju inget från boxen utan endast från batteriet.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ah, bra att veta. Men hur funkar det när man har timern inställd på förvärmning? Funkar det inte heller med sladden inkopplad? Eller funkar det inte alls kanske?DanneLKPG skrev:Ja exakt. Nu kan jag inte ladda hemma så har inte testat, men det var någon som skrev detta som workaround i BlueLink om man har kabel i:
1. "Stop Charging"
2. "Start Climate"
3. "Start Charging"
Det är alltså kommandon du skickar till bilen i appen. Om du inte behöver ladda så får man väl klicka stop charging och sen start climate, men då tar den ju inget från boxen utan endast från batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det står ju såhär när man ställer in värmeinställning för avresa:
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Värmen har fungerat när bilen stått på sladd (även om nattladdning har avslutats) så pass att rutorna är avfrostade. Har dock inte tänkt på hur varm den just har varit, tror att även ratten och stolen var varm.
Detta alltså när det är inställd med förvärmning enligt ovanstående inställning som icreate skriver om med fotot.
Detta alltså när det är inställd med förvärmning enligt ovanstående inställning som icreate skriver om med fotot.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Fan vad trött jag blir på den frånvarande batterivärmaren. Körde några timmar idag och laddade sen på ionity. Startade på enorma 60kW, MINSKADE sen successivt för att stabilisera sig på 45kW. Jävla amatörer som har konstruerat bilen. Jag vet att de gått ut med att det kommer en lösning nångång, men det hjälper ju ingenting när jag behöver det nu. Utetemp ca 5 plus.
I somras hade jag över 200kW vid samma SoC.
I somras hade jag över 200kW vid samma SoC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Varför skickar Bluelink appen mängdavis med push-notiser om att laddning har startats och stoppats? Bilen har laddats till 80% så som den ska. Det handlade bara om några få procent den skulle ladda, men det skedde tydligen i jättemånga små steg. Gör bilen så att den "smetar ut" laddningen över den inställda lågprisperioden? Eller är det nåt fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter som att något inte är helt rätt.mati skrev:Varför skickar Bluelink appen mängdavis med push-notiser om att laddning har startats och stoppats? Bilen har laddats till 80% så som den ska. Det handlade bara om några få procent den skulle ladda, men det skedde tydligen i jättemånga små steg. Gör bilen så att den "smetar ut" laddningen över den inställda lågprisperioden? Eller är det nåt fel?
Hur har du kopplat bilen till laddning? Laddbox eller annat?
Startade den direkt eller ej ?
Hur har du dina inställningar?
Hos mig brukar det inte smetas ut men kan tänka mig att det kan hända med lastbalanserande laddbox t ex.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om du har inställd på ladda när billigast så kan det nog bli så. Men du kan ändra inställningar i appen så den inte skickar ut push vid varje tillfälle. Går att anpassa ganska mkt,mati skrev:Varför skickar Bluelink appen mängdavis med push-notiser om att laddning har startats och stoppats? Bilen har laddats till 80% så som den ska. Det handlade bara om några få procent den skulle ladda, men det skedde tydligen i jättemånga små steg. Gör bilen så att den "smetar ut" laddningen över den inställda lågprisperioden? Eller är det nåt fel?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har ställt in laddning mellan kl 23:00 - 6:00. Den startade inte med en gång, det verkar alltså funka som det ska.Tessi19 skrev:Låter som att något inte är helt rätt.mati skrev:Varför skickar Bluelink appen mängdavis med push-notiser om att laddning har startats och stoppats? Bilen har laddats till 80% så som den ska. Det handlade bara om några få procent den skulle ladda, men det skedde tydligen i jättemånga små steg. Gör bilen så att den "smetar ut" laddningen över den inställda lågprisperioden? Eller är det nåt fel?
Hur har du kopplat bilen till laddning? Laddbox eller annat?
Startade den direkt eller ej ?
Hur har du dina inställningar?
Hos mig brukar det inte smetas ut men kan tänka mig att det kan hända med lastbalanserande laddbox t ex.
Däremot så tror jag att appen har lite fnatt. Varje gång jag öppnar den så säger den att bilens laddstatus är 76%. Sen trycker jag på refresh-knappen och så ändras det till 80%. Nästa gång man tittar på status-sidan står det 76% igen. Olika beteende på mobilen och surfplattan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det känner jag igen Mati, man behöver uppdatera i appen oftast.
Sedan fungerar den ofta bra. Ibland strulig med att den inte får kontakt med bilen när man skickar kommando som står längre upp i tråden.
Vet inte var ditt ”laddfel” ligger, lösning med alla pushnotiser kan vara som Helelectric skriver men förmodligen är det något annat som ska ändras för att få normal laddning. Lågpris inställning borde inte påverka för det är bara så att laddning flyttas till den tiden om det går med hänsyn till hur mycket ska laddas. (Med dina få procent som du ville ladda borde det helt enkelt vara snabbt klar beroende på hur du laddar (box eller UMC).)
Sedan fungerar den ofta bra. Ibland strulig med att den inte får kontakt med bilen när man skickar kommando som står längre upp i tråden.
Vet inte var ditt ”laddfel” ligger, lösning med alla pushnotiser kan vara som Helelectric skriver men förmodligen är det något annat som ska ändras för att få normal laddning. Lågpris inställning borde inte påverka för det är bara så att laddning flyttas till den tiden om det går med hänsyn till hur mycket ska laddas. (Med dina få procent som du ville ladda borde det helt enkelt vara snabbt klar beroende på hur du laddar (box eller UMC).)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green