Har du gjort ICCU-uppdateringen? Det är väl den som skulle ha ändrat till 12V-laddning tills 10%?
Är det verifierat eller bara ett rykte?
Tror källan till ryktet är att det står i TSB i Usa. Men detta kanske kommer senare till oss, känns som det ofta varit så.
12V battery saver logic update allows charging from EV Battery as low as 10% SOC when parked.
The Ioniq 5 update includes these earlier items that Ioniq 6 had included from start of production
Fler och fler som rapporterar att man inte längre får 42kW på V3/V4. Hoppas vi slipper se det någonsin igen då!
Teoretiskt max på Tesla SuC (pga deras låga volt) med våra bilar är tyvärr endast 105kW vilket brukar bli runt 98kW där. Tillräckligt snabbt för mig för att kännas värt att spara ganska mycket i laddkostnad på längre resor.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fler och fler som rapporterar att man inte längre får 42kW på V3/V4. Hoppas vi slipper se det någonsin igen då!
Teoretiskt max på Tesla SuC (pga deras låga volt) med våra bilar är tyvärr endast 105kW vilket brukar bli runt 98kW där. Tillräckligt snabbt för mig för att kännas värt att spara ganska mycket i laddkostnad på längre resor.
Det funkar ju helt ok nu på Tesla V3. Riktigt nice . Med förvärmt batteri tuffar det på i 97kW ända upp till 84% med en liten välkänd paus/återhämtning i 2 minuter på 7kW där kring 80-82%.
Utetemp: -22
Kupévärme på
19->80% tog 31min
19->90% tog 41min
19->100% tog 56min
Det funkar ju helt ok nu på Tesla V3. Riktigt nice . Med förvärmt batteri tuffar det på i 97kW ända upp till 84% med en liten välkänd paus/återhämtning i 2 minuter på 7kW där kring 80-82%.
Ser ju bra ut, nästan 100kW är helt ok särskilt som det håller i till ca 80%.
Hur funkar det med gratisladdningen? Jag har haft Tesla förut och har kvar mitt teslakonto och appen. Kommer jag få en gratis laddning till I5:an? Eller får fästmön skaffa teslakonto?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
En öppen fråga främst till er som kört lite längre (6-7000+ mil?). Har ni haft något behov av reparationer utanför garantin och/eller olyckor? Dvs jag tänker mig främst slitageskador.
3333 mil idag (2år) men alla reperationer inom garanti som tyvärr har varit många:
Krängande ljud bakluckan
Ny PTC värmare
Läckage AC gas
Svarta trim på dörrarna som flagar
Byte radar
Byte skruvar trimline (rost)
Byte ventil på ett däck
Verkar att ny kamera fram börjar krångla samt att något i framvagnen ger oljud på grus/skogsväg.
3333 mil idag (2år) men alla reperationer inom garanti som tyvärr har varit många:
Krängande ljud bakluckan
Ny PTC värmare
Läckage AC gas
Svarta trim på dörrarna som flagar
Byte radar
Byte skruvar trimline (rost)
Byte ventil på ett däck
Verkar att ny kamera fram börjar krångla samt att något i framvagnen ger oljud på grus/skogsväg.
Fick de till knarret i bakluckan? Min ÅF justerade "gummiplupparna" längst ner på var sin sida av luckan, men ljudet har återkommit. Jag har försökt justera detta själv, med blandat resultat.
Radarn har de också kollat, men hittade inget fel på den. Händer ibland att den ballar ur, men börjar funka efter ett tag.
Det finns ett NU känd problem med bakluckan och nya delar som justerar något som gör att det slutar. Har nu i en månad varit utan knarret
Det är även känd problem med radarn, ’min’ verkstad hade bytt ut nu på två bilar.
2022 Förarstol "glappar" = Bytte stolsfästen
2022+2023 Foliering släppte på övre list bakdörrar (2 gånger) = Nya lister båda sidor
2023 Rostande skruvar insidan förar- och passagerardörr = Känt fel, dålig batch med skruvar som byttes ut
2023 12V dött efter 23 månader = Fick ett nytt
Annars hade vi inga större fel efter 3200 mil och 2 år. Vår baklucka knarrade inte förutom vid extremt ojämn väg.
Andra verkstadsbesök som gjordes i samband med service eller hjulskifte:
2022 Aktivera batteriförvärmning retroaktivt (tack Hyundai! Skärp er Skoda/VW/Audi!)
2023 ICCU-uppdatering
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Apropå batteriförvärmningen. Någon som gjort det utanför service? Fick ni betala? Hur mycket?
Jag gjorde det kostnadsfritt samtidigt som hjulskifte då jag även använder deras däckhotell. Det tar ett par timmar att göra uppdateringen så jag fick låna en demobil så länge. Alla ÅF är inte så schyssta som min.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Ok, tack. Jag har haft problem och upplevt verkstaden som trevliga och bra, men den här gången ville de ha betalt. Trots att bilen var inne för en annan uppdatering.
Ok, tack. Jag har haft problem och upplevt verkstaden som trevliga och bra, men den här gången ville de ha betalt. Trots att bilen var inne för en annan uppdatering.
J*vligt snålt. Vissa tar betalt om man lämnar in den endast för det, men har inte hört någon kräva pengar i samband med annat.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Apropå batteriförvärmningen. Någon som gjort det utanför service? Fick ni betala? Hur mycket?
Jag gjorde det kostnadsfritt samtidigt som hjulskifte då jag även använder deras däckhotell. Det tar ett par timmar att göra uppdateringen så jag fick låna en demobil så länge. Alla ÅF är inte så schyssta som min.
Det har inte kommit, eller planeras, OTA-uppdateringar till bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det har inte kommit, eller planeras, OTA-uppdateringar till bilen?
Jo, en hel del. OTA-möjlighet kom efter typ nåt år. Krävdes att uppdatera den manuellt med USB hemma för att få igång det. Inget verkstadsbesök. Ännu en sak Hyundai fixade som Skoda/VW/Audi inte gjorde på sina.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19