Nej, men bokar man tid innan 12 månader har gått,, men verkstaden kan inte tillhandahålla en tid förrän senare så är det ju knappast mitt fel. Jag bokar nog fort bilen säger att det är dags för service.msb skrev:Med tanke på hur generalagenten behandlat oss hittills så skulle jag inte våga vänta med att serva bilen tills mer än 12 månader gått. ”Tyvärr, nu gäller inte din garanti längre!” vill du nog inte höra.mati skrev:Det blir ju inte förrän den fyller 1 år, och det är strax innan jul. Så jag antar att servicen inte blir av förrän någon gång i januari. Jag orkar inte försöka göra nånting åt det innan dess. Det är nog bara slöseri med tid och jag har annat att göra.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hjälp. Jag kommer inte in i min bil. Lamporna bak lyser men det går inte att låsa upp. Inte ens med nödnycklen.
Har ringt bärgningsbil men frågan är vad de kan göra. Laddsladden sitter i och den går ju inte att få loss från utsidan.
Har ringt bärgningsbil men frågan är vad de kan göra. Laddsladden sitter i och den går ju inte att få loss från utsidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter som 12V-problemet, men då borde det ju gå att öppna med nyckeln? Hoppas det löser sig. Håll oss uppdaterade.mati skrev:Hjälp. Jag kommer inte in i min bil. Lamporna bak lyser men det går inte att låsa upp. Inte ens med nödnycklen.
Har ringt bärgningsbil men frågan är vad de kan göra. Laddsladden sitter i och den går ju inte att få loss från utsidan.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det klickar när man vrider om nödnyckeln, men det händer inte mer än så.
Skärmen tänds när man försöker låsa upp, blåtand funkar, bakluckan piper när man försöker öppna. Och bakljuset är tänt hela tiden.
Får ta vinkelslipen eller kofoten...
Tur att ingen hund sitter i bilen. Då hade jag slagit sönder rutan.
Skärmen tänds när man försöker låsa upp, blåtand funkar, bakluckan piper när man försöker öppna. Och bakljuset är tänt hela tiden.
Får ta vinkelslipen eller kofoten...
Tur att ingen hund sitter i bilen. Då hade jag slagit sönder rutan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Pröva att öppna bagageluckan med dosan, eller håll inne öppna knappen på dosan och se om rutorna går ner?
Skumt att du inte kan öppna med nyckeln
Skumt att du inte kan öppna med nyckeln
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har testat allt. Funkar ingenting. Men bakluckan piper som om den vill öppna sig.Macki skrev:Pröva att öppna bagageluckan med dosan, eller håll inne öppna knappen på dosan och se om rutorna går ner?
Skumt att du inte kan öppna med nyckeln
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nèhe fy vilken situation?!??mati skrev:Hjälp. Jag kommer inte in i min bil. Lamporna bak lyser men det går inte att låsa upp. Inte ens med nödnycklen.
Har ringt bärgningsbil men frågan är vad de kan göra. Laddsladden sitter i och den går ju inte att få loss från utsidan.
Jag har tyvärr inga bra tips annat än försöka med appen men det gör förmodligen inget heller. Låsa och låta den stå en stund kanske???
Lider med dig!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Appen är tvärdöd.
Och bilen står med tända bakljus. Jag hoppas att den tömmer 12V batteriet. Då går det kanske att låsa upp med nödnyckeln sen.
Jag funderar på hur jag kan få loss laddsladden så bärgaren kan få med sig bilen, förutsatt han lyckas få ut den ur garaget.
Det enklaste (enda möjliga?) är väl att montera loss sladden från laddboxen. Det är en Tesla WC. Så får väl sladden sitta kvar i bilen. Finns en annan möjlighet?
Och bilen står med tända bakljus. Jag hoppas att den tömmer 12V batteriet. Då går det kanske att låsa upp med nödnyckeln sen.
Jag funderar på hur jag kan få loss laddsladden så bärgaren kan få med sig bilen, förutsatt han lyckas få ut den ur garaget.
Det enklaste (enda möjliga?) är väl att montera loss sladden från laddboxen. Det är en Tesla WC. Så får väl sladden sitta kvar i bilen. Finns en annan möjlighet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Du har verkligen oflyt med dina bilar Mati. Enda som verkar funka som den ska är eGolfen. Antingen är de för dyra eller för struliga, eller både och. Som sagt, lider med dig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hittills har ju Ioniqen egentligen funkat, förutom det konstiga AC-beteendet och appen som spökar. Så sett tycker jag inte att jag haft otur med bilen.Walker skrev:Du har verkligen oflyt med dina bilar Mati. Enda som verkar funka som den ska är eGolfen. Antingen är de för dyra eller för struliga, eller både och. Som sagt, lider med dig.
Men det här är ju faktiskt ganska allvarligt, att inte ens nödnyckeln fungerar. Tänk om det hade suttit ett barn i bilen eller nåt annat. Nu har jag ju tur på det viset att jag inte behöver bilen idag. Den får väl stå där med tända bakljus och sura.
Men visst, man får ju bytestankar. Går det inte att lita på bilen så är det inte alls bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
”Om dörren låses/låses upp flera gånger i snabb följd med antingen bilnyckeln eller dörrlåsbrytaren kan systemet sluta fungera tillfälligt för att skydda kretsen och för att förhindra skador på systemkomponenterna”
Så här står det i manualen, kan den ha fått fnatt och låst/låst upp flera gånger själv?
Så här står det i manualen, kan den ha fått fnatt och låst/låst upp flera gånger själv?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har du prövat att låsa upp bilen med mekaniska nyckel men lämna foben en bit bort.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej, det har jag inte gjort. Ska göra detta omgående.Macki skrev:Har du prövat att låsa upp bilen med mekaniska nyckel men lämna foben en bit bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Eller ta andra fobbenmati skrev:Nej, det har jag inte gjort. Ska göra detta omgående.Macki skrev:Har du prövat att låsa upp bilen med mekaniska nyckel men lämna foben en bit bort.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
DET VAR DET! Fob #2 lyckades öppna bilen med nödnyckeln.Tessi19 skrev:Eller ta andra fobbenmati skrev:Nej, det har jag inte gjort. Ska göra detta omgående.Macki skrev:Har du prövat att låsa upp bilen med mekaniska nyckel men lämna foben en bit bort.
Bilen är fortfarande uppfuckad. Startar inte och bara gnäller. Men nu är i alla fall dörren öppen. Resten får bärgaren fixa. Tack Tessi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu är bilen helt tvärdöd. Jag antar att 12V batteriet är tomt nu. Vi får se om bärgaren kan få igång den med nån form av starthjälp eller om den behöver bärgas till verkstan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter som att en batteristartare kan få igång den igen för att sedan ladda med batteriladdare eller körning och efter det förmodligen byta 12V batteri.mati skrev:Nu är bilen helt tvärdöd. Jag antar att 12V batteriet är tomt nu. Vi får se om bärgaren kan få igång den med nån form av starthjälp eller om den behöver bärgas till verkstan.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Att 12v batteriet i elbilar ska vara en så kritisk del är ju konstigt när det borde finnas möjlighet att ladda det när man laddar bilen. Vår leaf bråkade förra veckan men detta, efter 9 månader och 800 mil så blev jag tvungen att ladda 12v batteriet. Lider med dig mati och håller med om att man måste kunna lita på en bil.Tessi19 skrev:Låter som att en batteristartare kan få igång den igen för att sedan ladda med batteriladdare eller körning och efter det förmodligen byta 12V batteri.mati skrev:Nu är bilen helt tvärdöd. Jag antar att 12V batteriet är tomt nu. Vi får se om bärgaren kan få igång den med nån form av starthjälp eller om den behöver bärgas till verkstan.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Problemet är nog oftast buggar eller avsaknad av felhantering i mjukvaran som gör att något blir hängande och ligger och drar ström ur batteriet.Dafro skrev:Att 12v batteriet i elbilar ska vara en så kritisk del är ju konstigt när det borde finnas möjlighet att ladda det när man laddar bilen. Vår leaf bråkade förra veckan men detta, efter 9 månader och 800 mil så blev jag tvungen att ladda 12v batteriet. Lider med dig mati och håller med om att man måste kunna lita på en bil.Tessi19 skrev:Låter som att en batteristartare kan få igång den igen för att sedan ladda med batteriladdare eller körning och efter det förmodligen byta 12V batteri.mati skrev:Nu är bilen helt tvärdöd. Jag antar att 12V batteriet är tomt nu. Vi får se om bärgaren kan få igång den med nån form av starthjälp eller om den behöver bärgas till verkstan.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det måste ju vara så.MrRun skrev:Problemet är nog oftast buggar eller avsaknad av felhantering i mjukvaran som gör att något blir hängande och ligger och drar ström ur batteriet.
Jag har använt min bil senast i lördags, alltså två dagar sedan. I morse stod den plötsligt med tända bakljus i garaget. Jag antar att den har stått så typ hela natten. Igår när jag tittade senast var de släckta. Den har alltså under natten plötsligt satt på baklysen och på så vis med flit tömt batteriet. Nåt annat än en bugg kan det ju inte vara. Det är därför jag vill att den körs till verkstaden nu så de kan titta på detta. Annars får man ju utgå ifrån att det händer igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu jag tänker efter hade jag samma sak för ett antal veckor sedan. Då stod den inte på laddare och var mitt på dagen och hade uppsikt över bilen. Plötsligt stod den med bakljus på. Då var den inte något problem att stänga av genom att stänga av lamporna, men jag kunde inte ha dem på auto eller att det stod på halvljus för då fortsatte bilen att ha lamporna på.mati skrev:Det måste ju vara så.MrRun skrev:Problemet är nog oftast buggar eller avsaknad av felhantering i mjukvaran som gör att något blir hängande och ligger och drar ström ur batteriet.
Jag har använt min bil senast i lördags, alltså två dagar sedan. I morse stod den plötsligt med tända bakljus i garaget. Jag antar att den har stått så typ hela natten. Igår när jag tittade senast var de släckta. Den har alltså under natten plötsligt satt på baklysen och på så vis med flit tömt batteriet. Nåt annat än en bugg kan det ju inte vara. Det är därför jag vill att den körs till verkstaden nu så de kan titta på detta. Annars får man ju utgå ifrån att det händer igen.
Sedan efter att ha kört igen blev det som vanligt igen.
Jag brukar som Mati ha halvljus på även dagtid för att då även bakljusen är på dagtid.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Typ som jag skrev ovan 24/10.Tessi19 skrev:Och efter en reset är allt normal igen…..Tessi19 skrev:Ja tydligen, jag installerade inget i alla fall.mati skrev:Har bilen programmerat om sig själv? Skumt.Tessi19 skrev:Nej det gör de inte längre, mycket konstigt. Trodde det kanske skulle vara parkeringsljus men det var det icke.mati skrev:Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men vad fan, man har ju halvljuset tänt så att baklysen inte är nedsläckta. Så sett är det ju rätt. Men man vill ju inte att de även tänds helt random när bilen inte används. Vad är det för jävla bajs?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skit är det, men bajs vet jag ej
Jag kommer nu i alla fall stänga av ljusen eller sätta på autoläge ändå.
Jag kommer nu i alla fall stänga av ljusen eller sätta på autoläge ändå.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Man kan ju limma dit en cykellampa istället. Så det lyser nånting där bak. Grundproblemet är ju att bilen inte tänder bakljuset frivilligt. Det måste ju vara typ becksvart mörker innan den besvärar sig med att tända lamporna. Och det går ju inte ha så. Jag vill inte bli påkörd bakifrån.Tessi19 skrev:Skit är det, men bajs vet jag ej
Jag kommer nu i alla fall stänga av ljusen eller sätta på autoläge ändå.
Jag tänker inte köra på auto-läge för det funkar inte. Eller bättre sagt, det funkar inte heller, för manuellt lägre verkar ju också ha sina problem. Fastän man inte kan bli påkörd eftersom bilen inte längre går att köra överhuvudtaget. Det är kanske bättre....
Enda lösningen är ju att komma ihåg att släcka ljuset när man parkerar bilen för dagen. En post-it lapp i instrumentbrädan får det bli.
När jag hade en tysk-köpt bil så satt det i muskelminnet att sätta på och stänga av halvljuset varje gång, i och med att det inte tändes automatiskt och det släcktes inte heller när man stängde av bilen. Jag får väl återuppliva gamla minnen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14